Pagina 1 van 1
Vervangen woofer
Geplaatst: di 29 okt 2019, 23:06
door Hifipete
Ben nieuw op dit forum en heb advies nodig omtrent het vervangen van een bestaande woofer in een bijzonder 2-weg systeem, de Strathearn Audio Airborne. Zie ook
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=12938.0
Hierin zit een 60cm Strathearn magnetostaat, in combinatie met een Gia Chitin 200-28/8 woofer.
Één woofer loopt aan, bij beide woofers valt het conusmateriaal uit elkaar.
Deze woofer wordt niet meer gemaakt en reconen is onmogelijk gebleken.
Het is een 8” woofer met de volgende specs:
Vas 68L
Qts 0,32
Fo 25 Hz
SPL 88,5 dB
8 Ohm
Bestaande netto kastinhoud bedraagt 44L
Bass Reflex, Poortdiameter 5cm, lengte 6cm
Diameter uitsparing kast woofer 185mm
Kantelfrequentie bedraagt 500 Hz
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de volgende woofers:
Dayton RS225-8
Seas Prestige CD22RN4X (H1192)
SB Acoustics SB23NRXS45-8
Eton 8-612/C8/32RP
Wavecor SW215WA01
Visaton W200S
.....?
Ik heb verschillende eenvoudige online BR rekenhulpen losgelaten op genoemde woofers, maar de resultaten spreken elkaar vaak nogal tegen, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie en ik jullie advies vraag;
Wat is de beste keuze gegeven de huidige woofer en bestaande kast?
Welke bijbehorende poortdiameter en -lengte?
Ik kan de inbouwdiameter in de kast evt. nog wat vergroten, evenals aanpassingen uitvoeren aan de br poort.
Alvast dank voor jullie reactie!
Re: Vervangen woofer
Geplaatst: di 29 okt 2019, 23:11
door Henkjan
Welkom!
Re: Vervangen woofer
Geplaatst: wo 30 okt 2019, 0:16
door Olaf Analogue
Welkom.
Misschien is een tweedehands Kef B200 ook een optie.
Uiteraard dienen dan de specs naast elkaar gelegd te worden, maar mijn gevoel zegt dat dit misschien wel aannemelijke kandidaten zouden kunnen wezen.
Dan wel een versie met grote magneten, dus de SP1039 of SP1054
http://www.t-linespeakers.org/drivers/b200.html
Re: Vervangen woofer
Geplaatst: wo 30 okt 2019, 7:12
door SARK
Hifipete schreef:Één woofer loopt aan, bij beide woofers valt het conusmateriaal uit elkaar.
Je schrijft dat het conusmateriaal uit elkaar val maar dit lijkt mij nogal stug .... zijn het niet de rolranden die aan het vergaan zijn en kan het zo zijn dat bij de aanlopende woofer de rolrand dusdanig is vergaan dat de conus hierdoor een beetje scheef hangt en hierdoor de spreekspoel de metalen delen van de luchtspleet raakt?
Plaats eens foto's van de units zodat wij kunnen zien wat er aan de hand is, ik heb zelf het idee dat het vervangen van de rolranden wel eens de oplossing zou kunnen zijn

Re: Vervangen woofer
Geplaatst: wo 30 okt 2019, 7:19
door SARK
Ik lees nu pas dat de woofers de Gia Chitin zijn ... zijn de conussen niet gemaakt van samengeperste stukjes insectenschild/pantser?
Foto's blijven welkom

Re: Vervangen woofer
Geplaatst: wo 30 okt 2019, 7:58
door Marp
Mooie luidsprekers.
Voor een goede aansluiting op de snelle (band)tweeter, welke het al vanaf 500Hz overneemt, is de woofer uitgerust met een lichtgewicht conus.
Ik zou inzetten op een Visaton AL 200, welke eveneens een lage
Mms, snelle impulsverwerking en erg goede vervorminscijfers kent. Deze wordt dan ook vaker onder dit soort middentoners/tweeters geplaatst. Op
Zaph Audio is te zien hoe hij het doet in vergelijking met wat andere goede woofers. De huidige kastinhoud en afstemming blijken er ook prima bij te passen.

- al200_box.png (2.95 KiB) 1364 keer bekeken

- Een wat hoge luchtsnelheid, dus de poortdiameter is aan de krappe kant. Maar indien dit met de huidige woofers (en afspeelvolume) geen poortruis gaf, is het met andere woofers ook geen probleem.
- al200_vents.png (3.06 KiB) 1361 keer bekeken
Re: Vervangen woofer
Geplaatst: wo 30 okt 2019, 9:36
door beijert
Misschien eens kijken bij Davis? Die hebben woofers welke qua uiterlijk misschien ook nog een beetje in de buurt komen.
Re: Vervangen woofer
Geplaatst: wo 30 okt 2019, 18:52
door Hifipete
SARK schreef:Hifipete schreef:Één woofer loopt aan, bij beide woofers valt het conusmateriaal uit elkaar.
Je schrijft dat het conusmateriaal uit elkaar val maar dit lijkt mij nogal stug .... zijn het niet de rolranden die aan het vergaan zijn en kan het zo zijn dat bij de aanlopende woofer de rolrand dusdanig is vergaan dat de conus hierdoor een beetje scheef hangt en hierdoor de spreekspoel de metalen delen van de luchtspleet raakt?
Plaats eens foto's van de units zodat wij kunnen zien wat er aan de hand is, ik heb zelf het idee dat het vervangen van de rolranden wel eens de oplossing zou kunnen zijn

De rolranden zijn ok, het is inderdaad het conusmateriaal welke uit elkaar valt:
Bovendien, en dat is echt hoorbaar, loopt de spreekspoel van de linker woofer aan. Wij hebben een lieve viervoeter die er met z’n enthousiaste staart al eens een paar rake klappen op heeft gegeven

Ik heb al contact gehad met Ing. Martin Küper
http://www.martinküper.de en die kon mij ook niet echt verder helpen. Ook diverse bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het re-conen geven aan dit niet te kunnen met deze woofers.
Re: Vervangen woofer
Geplaatst: wo 30 okt 2019, 18:56
door Hifipete
Olaf Markus schreef:Welkom.
Misschien is een tweedehands Kef B200 ook een optie.
Uiteraard dienen dan de specs naast elkaar gelegd te worden, maar mijn gevoel zegt dat dit misschien wel aannemelijke kandidaten zouden kunnen wezen.
Dan wel een versie met grote magneten, dus de SP1039 of SP1054
http://www.t-linespeakers.org/drivers/b200.html
Dank voor het meedenken en deze tip, maar deze woofers van Kef worden al heel lang niet meer geproduceerd en ik zou graag de woofers willen vervangen door nieuwe exemplaren. Bovendien ligt de Vas een pak hoger? Weet alleen niet zeker welke parameters doorslaggevend moeten zijn voor een correcte vergelijking/vervanging.
Re: Vervangen woofer
Geplaatst: wo 30 okt 2019, 19:17
door Hifipete
Marp schreef:Mooie luidsprekers.
Voor een goede aansluiting op de snelle (band)tweeter, welke het al vanaf 500Hz overneemt, is de woofer uitgerust met een lichtgewicht conus.
Ik zou inzetten op een Visaton AL 200, welke eveneens een lage
Mms, snelle impulsverwerking en erg goede vervorminscijfers kent. Deze wordt dan ook vaker onder dit soort middentoners/tweeters geplaatst. Op
Zaph Audio is te zien hoe hij het doet in vergelijking met wat andere goede woofers. De huidige kastinhoud en afstemming blijken er ook prima bij te passen.
Op die woofer was ik nog niet gekomen. Inderdaad was het lichte Chitin membraan de reden dat deze werd gecombineerd met de magnetostaten. Een goede keuze met een Mms van 21 gram...huidige zijn 27 gram:
Re: Vervangen woofer
Geplaatst: wo 30 okt 2019, 19:27
door Hifipete
Ik toonde de data van het verkeerde type, nu staan de juiste data hierboven weergegeven.
Re: Vervangen woofer
Geplaatst: wo 30 okt 2019, 19:28
door Hifipete
Is Mms gelijk aan de hier genoemde m0 ?
Re: Vervangen woofer
Geplaatst: wo 30 okt 2019, 19:37
door Hifipete
Vas, Qts en SPl komen verdacht goed overeen met de huidige. Alleen de F0 ligt wat hoger, 32 Hz ipv 25 Hz. Gaat dat hoorbaar zijn?
Re: Vervangen woofer
Geplaatst: wo 30 okt 2019, 20:51
door Hifipete
al200_vents.png
Een wat hoge luchtsnelheid, dus de poortdiameter is aan de krappe kant. Maar indien dit met de huidige woofers (en afspeelvolume) geen poortruis gaf, is het met andere woofers ook geen probleem.
Beter om de poort te vervangen door de door Visaton genoemde BR 25.50 ?
https://www.visaton.de/de/produkte/zube ... re/br-2550
Re: Vervangen woofer
Geplaatst: wo 30 okt 2019, 22:58
door Henkjan
Hifipete schreef:Vas, Qts en SPl komen verdacht goed overeen met de huidige. Alleen de F0 ligt wat hoger, 32 Hz ipv 25 Hz. Gaat dat hoorbaar zijn?
t beste ff een simulatie doen, dan zie je het effect.
Re: Vervangen woofer
Geplaatst: do 31 okt 2019, 7:59
door SARK
Hifipete schreef:SARK schreef:De rolranden zijn ok, het is inderdaad het conusmateriaal welke uit elkaar valt:
Auw ... dat doet pijn

Re: Vervangen woofer
Geplaatst: do 31 okt 2019, 23:26
door markbakk
Het lijkt mij dat de aansluiting op de Stratec belangrijker is dan de exacte laagafstemming. Dan zijn de Rdc, het rendement en de Le meer van belang, net als de vraag waar en hoe ernstig de cone breakup optreedt.
Re: Vervangen woofer
Geplaatst: za 16 nov 2019, 18:41
door edje
Zelf heb ik luidsprekers gebouwd met deze panelen voor mid/hoog ,fostex folietweeter voor het hoog en 2 audax carbon woofertjes van 12 cm voor het laag Heb tot nu toe nog niks beters kunnen bouwen Gaat supper samen