Pagina 1 van 1
Audio Exiters
Geplaatst: do 03 okt 2019, 19:47
door CoenvanDongen
Ik heb het op het forum wel eens langs zien komen. Een soort van resonator. Wat je ergens opschroeft (of plakt) en dat materiaal laat meetrillen zodat je van diverse materialen een conus kan maken...
Het googled lastig als je de juiste benaming niet weet.
En valt zoiets eigenlijk wel onder het subforum drivers?
Edit: Naam gevonden en topicnaam veranderd.
Re: Help! Ik zoek iets, maar weet de naam niet
Geplaatst: do 03 okt 2019, 19:56
door beijert
Re: Help! Ik zoek iets, maar weet de naam niet
Geplaatst: do 03 okt 2019, 20:03
door CoenvanDongen
Een sound exiter inderdaad! Danku!
Ik zie dat er meer is op de markt. Iemand wel eens geëxperimenteerd met deze dingen?
Re: Help! Ik zoek iets, maar weet de naam niet
Geplaatst: do 03 okt 2019, 20:09
door Chocomel
Ja, als je er eentje zomaar ergens op monteert klinkt het al gauw 'best aardig', maar het is lastig om het beter te maken dan dat. Afgaand op dat er commerciële luidsprekers met een exciter zijn, moet het wel mogelijk zijn. Ze bestaan zelfs in een variant om
ín een wand van gipsplaat geplaatst te worden. Onzichtbaarder wordt het niet.
Re: Help! Ik zoek iets, maar weet de naam niet
Geplaatst: do 03 okt 2019, 20:23
door beijert
Ei sink det dis is a dutsj men
Re: Help! Ik zoek iets, maar weet de naam niet
Geplaatst: do 03 okt 2019, 20:48
door Pjotr
CoenvanDongen schreef:Een sound exiter inderdaad! Danku!
Ik zie dat er meer is op de markt. Iemand wel eens geëxperimenteerd met deze dingen?
Ik niet, mijn beneden buurjongen 20 jaar geleden wel! Hij had net zijn rijbewijs en een flinke installatie op een zaterdag in zijn Seatje geklust. Waaronder zo'n Aura Bas Exiter onder zijn bestuurdersstoel. Een volgende zaterdag was ie hem er weer uit aan het halen. "Klonk het niet" vroeg ik hem? "Man, ik ging er van aan de schijterij, dat wil je niet weten".......................
Re: Help! Ik zoek iets, maar weet de naam niet
Geplaatst: do 03 okt 2019, 21:00
door Arno
Deze man is er ook lekker mee bezig geweest:
https://youtu.be/zdkyGDqU7xA
Re: Help! Ik zoek iets, maar weet de naam niet
Geplaatst: do 03 okt 2019, 21:07
door richard
Een beetje een enge man. Maar hij (en zijn zoon?) maakt (maken) toch erg interessante filmpjes.
https://www.youtube.com/watch?v=CKIye4RZ-5k
Re: Audio Exiters
Geplaatst: vr 11 okt 2019, 13:12
door CoenvanDongen
Ik heb even de naam van het topic veranderd, want ik wil hier mee verder.
Die filmpjes zijn erg informatief! Dankje Richard en Arno!
Ik heb er een aantal besteld waaronder de Dayton daex25
https://www.soundimports.eu/nl/daex25.html
en de Dayton DAEX30hesf-4
https://www.soundimports.eu/nl/daex30hesf-4.html
De daex25's deden het prima en daarvan plak je de spreekspoel(?) en zijn voetjes op het materiaal.
De daex30hesf-4 is behoorlijk groter en zwaarder en heeft alleen een plakrandje op de spreekspoel. Ik vraag mij af of deze op lange termijn gaat hangen en zal gaan aanlopen. Ik kan er nergens iets over vinden. Iemand daar ideeen over? Of zal het een kwestie zijn van de proef op de som nemen?
Lijkt me ook niet de bedoeling om ze met schroefjes vast te maken op het materiaal wat hij wil laten trillen.
Re: Audio Exiters
Geplaatst: vr 11 okt 2019, 13:18
door CoenvanDongen
Misschien ook wel leuk om te vertellen wat ik wil gaan doen.
Voor de akoestische piano bestaat er zoiets als een "silent systeem"
Dat is een systeem waarmee je de hamers net voor de snaren kan stoppen en met de koptelefoon toch de piano kan horen.
Dat pianogeluid wordt gemaakt middels sensoren onder de toetsen.
Hartstikke leuk systeem natuurlijk voor de buren, maar ik heb persoonlijk een hekel aan koptelefoons.
Ik zou dus graag de piano willen horen, maar zachter.
Optie 1 is om er speakers op te zetten en iets zachter te zetten dan een piano is.
Optie 2 is de zangbodem van de piano zelf gebruiken als speakermembraam.
Ik ben aan het onderzoeken of ik met weinig middelen optie 2 kan realiseren voor niet al te veel geld met een acceptabele geluidkwaliteit.
Ik heb inmiddels de TPA3116 versterker aangeschaft en deze exiters en ben daarmee aan het rommelen
Dat is geen nieuwe uitvinding, want Yamaha en Kawai hebben al een dergelijk apparaat. maar zelf bouwen is leuker

Re: Audio Exiters
Geplaatst: vr 11 okt 2019, 13:25
door Chocomel
Gaaf!
De daex30hesf-4 lijkt ontworpen te zijn om met de magneet gemonteerd te worden op een vast frame. De spreekspoel is alleen verbonden met een licht membraan, dat vrij van het frame kan bewegen.