Pagina 1 van 3

Beginners diy dac

Geplaatst: za 07 sep 2019, 16:05
door hardbats
Nu ik een andere versterker heb zonder dac en ik een sonos connect gebruik waarvan de dac niet al te best is zou graag zelf een dac gaan maken.
Ik heb weinig ervaring en kennis van elektra, ik kan wel solderen enzovoorts.
Wat zouden jullie aanraden om te maken Of te kopen?
Eisen:
-beter dan interne dac van de connect
-ingang optisch

Ik hoor het graag :mrgreen:

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: za 07 sep 2019, 17:32
door Shadow
Al eens bij Audiophonics gekeken? Die hebben mooie bouwkitjes met ESS dac’s, erg mooie dac vind ik persoonlijk.

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: za 07 sep 2019, 17:41
door hardbats
Daar heb ik zeker op gekeken, zag alleen door de bomen het bos niet meer.
Welke zou jij aanraden?

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: za 07 sep 2019, 18:03
door Shadow
Volgens mij heeft Democles hier een dacje daarvan gebouwd, ik dacht de 9028 of 9038 :think:

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: za 07 sep 2019, 18:47
door erik1977

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: za 07 sep 2019, 18:59
door Shadow
Geen optisch in zo te zien :think:

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: za 07 sep 2019, 19:20
door OpaBert
Shadow schreef:
Geen optisch in zo te zien :think:
Gaatje in boren :lol:

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: za 07 sep 2019, 20:48
door hannesie
Met een USB ingang kun je alles, en het geeft ook genoeg variatie in bits en MHz. Is misschien wel een beetje het meest optimale voor de data stream.

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: za 07 sep 2019, 21:13
door hardbats
Ik wil het eigenlijk niet rpi based.
hannesie schreef:
Met een USB ingang kun je alles, en het geeft ook genoeg variatie in bits en MHz. Is misschien wel een beetje het meest optimale voor de data stream.
Ik heb op de sonos connect alleen een optisch of coax uit. Mijn voorkeur heeft optisch.

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: za 07 sep 2019, 21:31
door Shadow
Beetje dac heeft alle 3 :lol:

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: za 07 sep 2019, 21:39
door ds23man
Sonos poept er max 48K uit.

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: za 07 sep 2019, 21:41
door Shadow
Dus niet veel?

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: za 07 sep 2019, 21:44
door hardbats
16bit 48khz idd, prima voor mij.

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: za 07 sep 2019, 21:44
door ds23man
Tis hoe je het bekijkt, zou niet graag 48K tijgerstront op mijn stoepje hebben. :lol:

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: za 07 sep 2019, 21:49
door hardbats
K is niet echt een definitie van iets, voornamelijk een vervuldiging van 1000. Dus 48000 tijgerstront zegt nog weinig haha.

Maar back on topic.

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: zo 08 sep 2019, 17:23
door Kappa7
Je zou voor zo een dac bordje kunnen kiezen en daar de juiste input module bij zoeken zoiets bvb.

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: ma 09 sep 2019, 11:53
door democles
wil je wat kant en klaar,kijk dan eens naar de Topping D 50s. Deze komt zeer goed uit de test.Kost iets meer als zelfbouwen,maar ook niet echt veel meer.Heb je wel iets kant en klaars.

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: ma 09 sep 2019, 14:24
door hardbats
Ik zou toch graag wel iets zelf gaan bouwen. Heb nog even wat op audiophonics zitten kijken naar wat er mogelijk.

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: ma 09 sep 2019, 14:31
door hannesie

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: ma 09 sep 2019, 14:55
door Barry2001
Interessant. Heb je ervaring met dit bordje Hans?

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: ma 09 sep 2019, 15:03
door Marp
Screenshot_2019-09-09 CIRMECH-Optische-coaxiale-audio-decoder-CS8416-CS4398-chip-24BIT192KHz-SPDIF-coaxiale-Optische-vezel-[...].png
Voor €13,81 in de brievenbus.

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: ma 09 sep 2019, 15:35
door hardbats
Dit vind ik wel interresant, hier hoeft alleen nog maar een trafo bij van 15-0-15 volt en that's it als ik het goed begrijp?

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: ma 09 sep 2019, 15:48
door democles
Barry2001 schreef:
Interessant. Heb je ervaring met dit bordje Hans?
De twee bordjes klinken doorsnee,voor optimaal moet je nogal wat veranderen aan de voedingen.Wil je dat goed krijgen. De tweede is beter te modden mocht je dat willen.Ik had de laatste zonder display ,ben een heel eind gekomen voordat ik de dac naar de eeuwige jachtvelden hielp,met een sluiting.Zonder aanpassingen klinkt het scherp met weinig body,

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: ma 09 sep 2019, 16:06
door Marp
Bij uitgebreidere Chinese boardjes zou ik me ervan vergewissen of instellingen ook bewaard blijven als de stroom eraf gaat. Ik heb al meegemaakt dat telkens opnieuw de ingang geselecteerd moest worden en het volume laag stond.

Als het enige doel is om een 16-bit/48KHz-apparaat een beter lijnsignaal te laten uittuffen, kan zoiets erg vervelend worden en/of inbouwmogelijkheden beperken. Even goed uitzoeken dus.

Re: Beginners diy dac

Geplaatst: ma 09 sep 2019, 16:40
door OpaBert
Zelf een Hifiberry met Raspberry doet af en toe vervelende dingen Vooral als je een Optie installeer o.a EQ Staat opeens je volume regelaar op maximum iedere keer als je de Raspberry weer aan zet
Dus oriënteer je goed voor je een kastje met ergernis bouwt