Pagina 1 van 1
Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: ma 12 aug 2019, 21:33
door jpe
Heb net een Sjinees buizenbuffertje op de kop getikt.
Nu zoek ik daar een wat betere voeding voor.
Ik heb nodig een een ac 12 volt 1000 ma.
(zie evt foto van marktplaats
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... 7a618) verlopen advertentie. Ter referentie: zie bijlage.
Maar ik heb er erg weinig verstand van. Wie heeft een link naar een winkel waar ze een wat beter voeding verkopen, zonder dat het een BOTW of zo wordt voor honderden euro's want dat zou voor mij geen optie zijn.
Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: ma 12 aug 2019, 22:27
door OpaBert
Beste JPE,
Wat je vraagt is een transformator van 230 volt AC naar 12 volt AC
Dan heb je daar een paar keuze,s
1 de oude vertrouwde EI Kern transformator
2 een CKern transformator
3 een ringkern transformator
De laatste heeft een hoop voordelen t.o.v. de ander type,s
Er zit minder meters koper draad op Het magnetisch strooiveld is nihil
Minder verliezen koper verliezen
Je kan hem met 1 bout vast zetten
Nadeel t.o.v. De andere is alleen de inschakel stroom , Die is een stuk groter
De transformator koop je ook al bij een bouwmarkt denk ik een trafo voor halogeen verlichting
Verder Elke eelektronica shop verkoopt dat
Nu wil je er ook een kastje omheen
Die zijn ook leeg te koop en idem voor een schakelaar met een neon lampje en snoer
Naar je versterker met een stekkertje idem snoer met stekker voor in het stopcontact
Een zondag ochtend knutselen en klaar is JPE
Zo je vraag beantwoord

Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: ma 12 aug 2019, 22:51
door ray5150
BOTW ?
En 1 Ampere om een lijn buizentrapje van sap te voorzien ?

Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: ma 12 aug 2019, 23:08
door Henkjan
Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: ma 12 aug 2019, 23:18
door Ah!buis
Bijna, denk eerder deze.
Anne
Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: di 13 aug 2019, 6:53
door pappaleo
ray5150 schreef:BOTW ?
En 1 Ampere om een lijn buizentrapje van sap te voorzien ?

Daar heb ik ook even naar moeten zoeken.
De eerste speurtocht leverde uitsluitend resultaten van de Zelda game Breath Of The Wild op.
Zelda filteren geeft al wat meer resultaat: de Bank of the West levert financiële diensten en geen voedingen, dus blijft Best of the Web over.
Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: di 13 aug 2019, 9:45
door Leeuwarden
Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: di 13 aug 2019, 10:36
door pappaleo
Ja, dat er bij mij niet gelijk een
lampje ledje ging branden.
Stom, stom, stom
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: di 13 aug 2019, 10:44
door hannesie
Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: di 13 aug 2019, 11:45
door Ah!buis
Tja, met gelijkspanning zal er van de spanningsverdubbeling wel veel terecht komen
Anne
Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: di 13 aug 2019, 13:07
door hannesie
Ik moet toch af en toe bewijzen dat ik er niets van snap........???

Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: di 13 aug 2019, 15:26
door ray5150
Het zou makkelijker zijn om er iets over te zeggen (de benodigde voeding, dus) als er een productlink en een schema voorhanden was.
Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: di 13 aug 2019, 16:14
door Pjotr
Ah!buis schreef:Tja, met gelijkspanning zal er van de spanningsverdubbeling wel veel terecht komen
Anne
Zijn wel een stuk goedkoper dan die S versterkers die Leeuwarden memoreert. Wij van WC-Eeend daarentegen adviseren WC-Eeend.
ray5150 schreef:Het zou makkelijker zijn om er iets over te zeggen (de benodigde voeding, dus) als er een productlink en een schema voorhanden was.
Zie linkje OP....
Zoek de verschillen.
Fwiiw!
Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: di 13 aug 2019, 18:45
door Ah!buis
Pjotr schreef:Zoek de verschillen.
Fwiiw!
Hier zit geen stabilisator IC in voor de gloei.
Dan kan de verandering, die ik er in het andere schema heb bijgetekend, niet toegepast zonder R1 (2Ω2) te vergroten.
Anne
Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: di 13 aug 2019, 18:55
door Pjotr
Heb niet het idee dat er veel te verbeteren valt. Ja er is uiteraard altijd beter te bouwen. Maar of dat hier de moeite waard is?

Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: do 15 aug 2019, 0:32
door MarcelvdG
Ik kan me zo voorstellen dat een ringkerntrafo in verzadiging schiet door die enkelzijdige gelijkrichting voor de gloeidraden...
Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: do 15 aug 2019, 14:38
door Ah!buis
MarcelvdG schreef:Ik kan me zo voorstellen dat een ringkerntrafo in verzadiging schiet door die enkelzijdige gelijkrichting voor de gloeidraden...
Daarom, onder andere, de (kleine) aanpassing in het eerste schema.
Anne
Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: do 15 aug 2019, 14:44
door OpaBert
Valt me op dat de topic starter niet een maal heeft gereageerd

Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: do 15 aug 2019, 16:20
door Ah!buis
Bert61 schreef:Valt me op dat de topic starter niet een maal heeft gereageerd

Die is misschien ijverig aan 't studeren geslagen

, want hij snapt er niks meer van
Anne
Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: do 15 aug 2019, 16:59
door OpaBert
Is een beetje teleurstellend
Jullie doen zo je best om een goed advies te geven
Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: do 15 aug 2019, 18:16
door Henkjan
niet iedereen "leeft" op het forum

Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: do 15 aug 2019, 18:42
door OpaBert
Henkjan schreef:niet iedereen "leeft" op het forum

Waar moet je anders
Zelfs je verjaardag wordt hier onthouden ,
Zou ook voor Mn echtgenote een acount moeten maken
Dan vergeet ik nog weleens
Niet dat ze het fijn vind te horen dat ze weer een jaar geworden is
Maar oh wee als ik het vergeet

, dan krijg ik opeens koffie zonder suiker
Moet er denk eens een bos bloemen bij doen misschien
Of beter wat buisvoeten Die staan langer als 2 weken

Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: do 15 aug 2019, 19:07
door VintageHarry
Bert61 schreef:
Of beter wat buisvoeten Die staan langer als 2 weken


Maar of dat gewaardeerd wordt?

Re: Beter voeding voor buizenbuffer
Geplaatst: do 15 aug 2019, 20:03
door Marp
TS lijkt voornamelijk met kant & klare producten te werken. Misschien vraagt hij zich af waarom niemand een kant & klare voeding(sadapter) aanbeveelt. Dit komt doordat het topic in
ELEKTRONICA ZELFBOUW EN TWEAKS staat. Ik verplaats hem wel even naar
HiFi gerelateerd / Kant & klaar spul.
Als ik het goed begrijp, wordt (wegens erg weinig kennis) gezocht naar een eveneens kant & klare voeding die geen honderden euro's mag kosten, i.t.t. bijv. een prijzige Sbooster BOTW.

- Iwistao X10-D met de oorspronkelijke voedingsadapter (12V / 1A) waarvan het schema al voorbij kwam.

- Sbooster BOTW van € 329,-