Pagina 1 van 1

Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Geplaatst: za 03 aug 2019, 17:05
door Muug
Hoi,

mijn 15 jaar oude Technics cd-speler hapert. De muziek die ik via de toslink-aansluiting van de cdspeler naar knuisjes AFDAC-LB stuur, wordt om de haverklap onderbroken.

Uitgevoerde testjes:
- andere optische kabel : haperingen
- optische kabel recht op de optische ingang van de voorversterker aangesloten: haperingen (het lampje dat de sample rate aangeeft, hapert ook)
- cd-speler via analoge aansluiting aan de voorversterker gekoppeld: geen haperingen.
Conclusie: haperingen in de optische uitgang.

Ik vraag me nu af of zo'n optische interface te repareren valt?
En als ie definitief kapot is (of het is de moeite niet meer), wat is dan het meest interessante scenario? Voor de muziek bedoel ik dan.
1) gewoon cd's afspelen via de Coax-aansluiting van mijn Blu-Ray toestel? (Sony BDP-S7200)
2) goedkope cdspeler kopen en daar weer de optische uitgang van gebruiken richting AFDAC-LB
3) dedicated disc drive kopen/bouwen (kan dat?) die natuurlijk richting AFDAC-LB gaat

mvg,

Paul

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Geplaatst: za 03 aug 2019, 17:20
door Marp
Mogelijk zit er alleen wat stof of aanslag op het ledje van de transmitter.

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Geplaatst: za 03 aug 2019, 17:25
door ds23man
En hoe maak je dat dan schoon?

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Geplaatst: za 03 aug 2019, 17:56
door satefan
Met een busje lucht even schoon proberen te blazen? Als t stof is lukt t misschien. Als t aanslag is dan is t n ander verhaal denk ik.

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Geplaatst: za 03 aug 2019, 18:22
door Marp
Met een beetje lucht of een penseeltje is het altijd te proberen. En anders kost een nieuw transmittertje ook nog geen 5 euro, wat het m.i. al snel de moeite maakt om te proberen (nadat de soldeercontacten van de huidige al zijn nagelopen).

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Geplaatst: za 03 aug 2019, 19:20
door ray5150
Kan ook een brakke elco daar in de buurt zijn.
Wat is het typenummer van de speler ?

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Geplaatst: za 03 aug 2019, 19:23
door Marp
Waarschijnlijk deze.

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Geplaatst: do 08 aug 2019, 14:42
door Muug
Marp schreef:
Waarschijnlijk deze.
Getver, je kent mijn spullen beter dan ikzelf!
Ik ben nu op reis, ik zal in september de cd-speler eens open maken.
Dank voor de suggesties!

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Geplaatst: do 29 aug 2019, 20:37
door albertk
I probeer het schema te lezen, zie dat er MCLK, BCLK, LRCK, SRDATA en wat meer uitkomt.
Is dat een speciaal formaat of is het ook in Philips I2S formaat te krijgen?
Zo ja, dan heeft Audiophonics een mooie interface naar COAX en Toslink. Zoek ok "Digitale Interface I2S vers SPDIF BNC WM8804".

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Geplaatst: ma 02 sep 2019, 13:21
door Muug
albertk schreef:
I probeer het schema te lezen, zie dat er MCLK, BCLK, LRCK, SRDATA en wat meer uitkomt.
Is dat een speciaal formaat of is het ook in Philips I2S formaat te krijgen?
Zo ja, dan heeft Audiophonics een mooie interface naar COAX en Toslink. Zoek ok "Digitale Interface I2S vers SPDIF BNC WM8804".
Ik heb daar geen flauw idee van, Albert. :oops:
Het schema is chinees voor me. Het lijkt wat op het grondplan van het Londense Metrocircuit, maar toch ook weer niet. :-&
Ik heb de player al eens opengeschroefd, en wat zitten staren naar het "moederbord" maar om nu even de componenten één voor één te gaan uittesten. :think: Om te kunnen testen, moet je eerst weten wat "goed" is, anders kan je nooit weten wat "fout" is. :hide:
De interface ziet er inderdaad heel mooi uit, maar ik zonder "van A tot Z"-handleiding (met veel plaatjes aub) krijg ik dat niet aan de praat. :oops:

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Geplaatst: ma 02 sep 2019, 21:24
door Marp
Muug schreef:
Het schema is chinees voor me. Het lijkt wat op het grondplan van het Londense Metrocircuit, maar toch ook weer niet. :-&
Ik heb de player al eens opengeschroefd, en wat zitten staren naar het "moederbord" maar om nu even de componenten één voor één te gaan uittesten. :think: Om te kunnen testen, moet je eerst weten wat "goed" is, anders kan je nooit weten wat "fout" is. :hide:
Heb je hier wat aan?
Samenvoeging van schematisch diagram 5 & 6 uit eerder geposte PDF. Aan de hand van de gele lijn is te volgen hoe het signaal vanaf binnenkomst (de connector, linksonder) rechtstreeks doorloopt naar de optische transmitter (type: TOTX178A). Het signaal komt slechts een weerstandje tegen.   Tevens toont het de voedingslijn (VCC/5V) vanaf de spanningsregelaars linksonder tot aan de transmitter. Op het eindpunt hangt er enkel een condensatortje aan.
Samenvoeging van schematisch diagram 5 & 6 uit eerder geposte PDF. Aan de hand van de gele lijn is te volgen hoe het signaal vanaf binnenkomst (de connector, linksonder) rechtstreeks doorloopt naar de optische transmitter (type: TOTX178A). Het signaal komt slechts een weerstandje tegen. Tevens toont het de voedingslijn (VCC/5V) vanaf de spanningsregelaars linksonder tot aan de transmitter. Op het eindpunt hangt er enkel een condensatortje aan.
Aan de rechterzijde, bijna tegen de toslink-transmitter aan,  is condensator C311 duidelijk zichtbaar.
Aan de rechterzijde, bijna tegen de toslink-transmitter aan, is condensator C311 duidelijk zichtbaar.
De witte 19-polige connector middenin is CN401. Kort erachter is nog net R311 zichtbaar. De eruit verwijderde flatcable komt rechtstreeks van de TX-pin van IC 702 (gecombineerde servo-controller / filter / dsp / DAC) in diagram 2. Tussen dat IC en connector CN702, op datzelfde boardje, zit slechts nog een weerstandje (R760). Vanaf de connector gezien bevindt deze zich net voorbij testpunt 12 (TP12).
De witte 19-polige connector middenin is CN401. Kort erachter is nog net R311 zichtbaar. De eruit verwijderde flatcable komt rechtstreeks van de TX-pin van IC 702 (gecombineerde servo-controller / filter / dsp / DAC) in diagram 2. Tussen dat IC en connector CN702, op datzelfde boardje, zit slechts nog een weerstandje (R760). Vanaf de connector gezien bevindt deze zich net voorbij testpunt 12 (TP12).

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Geplaatst: wo 20 nov 2019, 15:49
door Muug
Marp,
dank voor de zeer gedetaileerde uitleg. Ik heb de speler uit elkaar gehad en alles wat jij vermeldde opgemeten.
R311 is 326 ohm.
R760 is 223 ohm. (=smd-weerstand, er staat 221 op)
C311 is 0,112 µF.
Niks mis met die waarden.
Het kan natuurlijk ook gewoon de IC zijn, of de optische transmitter zelf.
Ik denk dat ik de cdspeler maar gewoon bij het elektro-afval gooi.

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Geplaatst: wo 20 nov 2019, 17:26
door ray5150
Heb je de spanning ook gemeten die de transmitter moet voeden ?

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Geplaatst: wo 20 nov 2019, 18:51
door Muug
ray5150 schreef:
Heb je de spanning ook gemeten die de transmitter moet voeden ?
Nee :hide: