Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Bericht door Muug »

Hoi,

mijn 15 jaar oude Technics cd-speler hapert. De muziek die ik via de toslink-aansluiting van de cdspeler naar knuisjes AFDAC-LB stuur, wordt om de haverklap onderbroken.

Uitgevoerde testjes:
- andere optische kabel : haperingen
- optische kabel recht op de optische ingang van de voorversterker aangesloten: haperingen (het lampje dat de sample rate aangeeft, hapert ook)
- cd-speler via analoge aansluiting aan de voorversterker gekoppeld: geen haperingen.
Conclusie: haperingen in de optische uitgang.

Ik vraag me nu af of zo'n optische interface te repareren valt?
En als ie definitief kapot is (of het is de moeite niet meer), wat is dan het meest interessante scenario? Voor de muziek bedoel ik dan.
1) gewoon cd's afspelen via de Coax-aansluiting van mijn Blu-Ray toestel? (Sony BDP-S7200)
2) goedkope cdspeler kopen en daar weer de optische uitgang van gebruiken richting AFDAC-LB
3) dedicated disc drive kopen/bouwen (kan dat?) die natuurlijk richting AFDAC-LB gaat

mvg,

Paul
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Bericht door Marp »

Mogelijk zit er alleen wat stof of aanslag op het ledje van de transmitter.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Bericht door ds23man »

En hoe maak je dat dan schoon?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Bericht door satefan »

Met een busje lucht even schoon proberen te blazen? Als t stof is lukt t misschien. Als t aanslag is dan is t n ander verhaal denk ik.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Bericht door Marp »

Met een beetje lucht of een penseeltje is het altijd te proberen. En anders kost een nieuw transmittertje ook nog geen 5 euro, wat het m.i. al snel de moeite maakt om te proberen (nadat de soldeercontacten van de huidige al zijn nagelopen).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Bericht door ray5150 »

Kan ook een brakke elco daar in de buurt zijn.
Wat is het typenummer van de speler ?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Bericht door Marp »

Waarschijnlijk deze.
Bijlagen
technics_sl-pg5_sch.pdf
(199.44 KiB) 217 keer gedownload
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Bericht door Muug »

Marp schreef:
Waarschijnlijk deze.
Getver, je kent mijn spullen beter dan ikzelf!
Ik ben nu op reis, ik zal in september de cd-speler eens open maken.
Dank voor de suggesties!
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Bericht door albertk »

I probeer het schema te lezen, zie dat er MCLK, BCLK, LRCK, SRDATA en wat meer uitkomt.
Is dat een speciaal formaat of is het ook in Philips I2S formaat te krijgen?
Zo ja, dan heeft Audiophonics een mooie interface naar COAX en Toslink. Zoek ok "Digitale Interface I2S vers SPDIF BNC WM8804".
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Bericht door Muug »

albertk schreef:
I probeer het schema te lezen, zie dat er MCLK, BCLK, LRCK, SRDATA en wat meer uitkomt.
Is dat een speciaal formaat of is het ook in Philips I2S formaat te krijgen?
Zo ja, dan heeft Audiophonics een mooie interface naar COAX en Toslink. Zoek ok "Digitale Interface I2S vers SPDIF BNC WM8804".
Ik heb daar geen flauw idee van, Albert. :oops:
Het schema is chinees voor me. Het lijkt wat op het grondplan van het Londense Metrocircuit, maar toch ook weer niet. :-&
Ik heb de player al eens opengeschroefd, en wat zitten staren naar het "moederbord" maar om nu even de componenten één voor één te gaan uittesten. :think: Om te kunnen testen, moet je eerst weten wat "goed" is, anders kan je nooit weten wat "fout" is. :hide:
De interface ziet er inderdaad heel mooi uit, maar ik zonder "van A tot Z"-handleiding (met veel plaatjes aub) krijg ik dat niet aan de praat. :oops:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Bericht door Marp »

Muug schreef:
Het schema is chinees voor me. Het lijkt wat op het grondplan van het Londense Metrocircuit, maar toch ook weer niet. :-&
Ik heb de player al eens opengeschroefd, en wat zitten staren naar het "moederbord" maar om nu even de componenten één voor één te gaan uittesten. :think: Om te kunnen testen, moet je eerst weten wat "goed" is, anders kan je nooit weten wat "fout" is. :hide:
Heb je hier wat aan?
Samenvoeging van schematisch diagram 5 & 6 uit eerder geposte PDF. Aan de hand van de gele lijn is te volgen hoe het signaal vanaf binnenkomst (de connector, linksonder) rechtstreeks doorloopt naar de optische transmitter (type: TOTX178A). Het signaal komt slechts een weerstandje tegen.   Tevens toont het de voedingslijn (VCC/5V) vanaf de spanningsregelaars linksonder tot aan de transmitter. Op het eindpunt hangt er enkel een condensatortje aan.
Samenvoeging van schematisch diagram 5 & 6 uit eerder geposte PDF. Aan de hand van de gele lijn is te volgen hoe het signaal vanaf binnenkomst (de connector, linksonder) rechtstreeks doorloopt naar de optische transmitter (type: TOTX178A). Het signaal komt slechts een weerstandje tegen. Tevens toont het de voedingslijn (VCC/5V) vanaf de spanningsregelaars linksonder tot aan de transmitter. Op het eindpunt hangt er enkel een condensatortje aan.
Aan de rechterzijde, bijna tegen de toslink-transmitter aan,  is condensator C311 duidelijk zichtbaar.
Aan de rechterzijde, bijna tegen de toslink-transmitter aan, is condensator C311 duidelijk zichtbaar.
De witte 19-polige connector middenin is CN401. Kort erachter is nog net R311 zichtbaar. De eruit verwijderde flatcable komt rechtstreeks van de TX-pin van IC 702 (gecombineerde servo-controller / filter / dsp / DAC) in diagram 2. Tussen dat IC en connector CN702, op datzelfde boardje, zit slechts nog een weerstandje (R760). Vanaf de connector gezien bevindt deze zich net voorbij testpunt 12 (TP12).
De witte 19-polige connector middenin is CN401. Kort erachter is nog net R311 zichtbaar. De eruit verwijderde flatcable komt rechtstreeks van de TX-pin van IC 702 (gecombineerde servo-controller / filter / dsp / DAC) in diagram 2. Tussen dat IC en connector CN702, op datzelfde boardje, zit slechts nog een weerstandje (R760). Vanaf de connector gezien bevindt deze zich net voorbij testpunt 12 (TP12).
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Bericht door Muug »

Marp,
dank voor de zeer gedetaileerde uitleg. Ik heb de speler uit elkaar gehad en alles wat jij vermeldde opgemeten.
R311 is 326 ohm.
R760 is 223 ohm. (=smd-weerstand, er staat 221 op)
C311 is 0,112 µF.
Niks mis met die waarden.
Het kan natuurlijk ook gewoon de IC zijn, of de optische transmitter zelf.
Ik denk dat ik de cdspeler maar gewoon bij het elektro-afval gooi.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Bericht door ray5150 »

Heb je de spanning ook gemeten die de transmitter moet voeden ?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Toslink hapert: Repareren? Vervangen? Door wat?

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
Heb je de spanning ook gemeten die de transmitter moet voeden ?
Nee :hide:
Plaats reactie