Wat is de beste configuratie met een UCD eindversterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Falcon
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 18:44

Wat is de beste configuratie met een UCD eindversterker?

Bericht door Falcon »

Na de vaak juichende verhalen ben ook ik van plan een Hypex UCD 400 stereo eindversterker te gaan bouwen, de AD versie uiteraard. Het worden hetzij 2 mono-eindversterkers, hetzij een stereoversie of misschien zelfs een stereoversie met volumeregelaar (stappenregelaar). Ik wil aan de (deskundige) forumleden voorleggen waar zij voor zouden gaan.

Ik heb een Elektuur voorversterker (The Preamp) die me altijd prima bevallen is, een klasse A eindversterker (Elektuur OA50) en Visaton 253 MHT boxen. Op dit moment stuur ik de Visatons echter aan met een Jadis Orchestra buizenbak, maar die heeft daar moeite mee: weinig vermogen. Ik gebruik 2 signaalbronnen, een Philips 963A (door Van Medevoort gemodificeerd) CD speler en een FM tuner.

Wat zou geluidstechnisch de beste optie zijn?
Ik heb het volgende bedacht:
1. Twee losse eindversterkers gekoppeld aan The Preamp. Plaatsing van de UCD's zou volgens mij het best direct achter de boxen zijn om de dempingsfactor zo hoog mogelijk te maken. Dan heb ik wel met extra netsnoeren te maken die samen, en dus parallel, met de signaalleidingen door een buis onder de vloer door moeten. Is dat een probleem?
2. Een stereo of dual mono versie gekoppeld aan The Preamp waarbij de luidsprekersnoeren een meter of 4 lang zullen worden.
3. The Preamp ertussen uit en een stereo UCD 400 met stappenregelaar dichtbij de signaalbronnen. De luidsprekersnoeren zijn dan ca. 6 m lang. Kan ik dan zonder problemen de SA963 en de tuner aan 2 ingangen hangen zonder signaalselector, m.a.w. ik zet gewoon het apparaat aan wat ik wil beluisteren?

Wat te doen: 1, 2 of 3 of nog wat anders, en waarom?

Kan ik trouwens bij een UCD gebruiker komen praten en luisteren naar het resultaat?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik zou optie 2 adviseren
-signaalleidingen zijn gevoeliger voor storingen, en zeker als je ze naast de netsnoeren in een buis prakt.
- Goede luidsprekersnoeren zijn dik en hebben een hele lage weerstand. De invloed per meter is geringer dan die voor de signaal-draden.
- een heel hoge dempingsfactor is ook niet altijd heilig.. het er ook aan wat je speaker er mee gaat doen, hoe die zijn energie kwijt kan.
- alles is van een positie te bedienen.
- Uitgangen van bronnen parallel hangen zou ik zeker niet doen.. Weet jij wat er allemaal aanhangt? (meestal een paar dikkere torren..)
- het gebruik van slechts een netsnoer/stopkontact.. (mogelijk is zelfs dat de twee beoogde stopcontacten op andere groepen zitten..)

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op di 10 okt 2006, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Falcon,

De UcD's kunnen prima overweg met een potentiometer of stappenschakelaar aan de ingang, alleen zul je dan ook een bronkeuze schakelaar moeten gebruiken. Kabellengte voor de luidspreker is niet zo'n probleem, bij grotere lengtes gebruik je gewoon een dikkere kabel, de interlinks tussen de apparatuur zou ik niet te lang maken. Dual-mono is altijd te prefereren wat de UcD's betreft, dus twee mono-blokken apart of in een enkele kast.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

SSassen schreef:
Falcon,
Kabellengte voor de luidspreker is niet zo'n probleem, bij grotere lengtes gebruik je gewoon een dikkere kabel, de interlinks tussen de apparatuur zou ik niet te lang maken.
Grappig, op een ander forum wordt juist het tegenover gestelde beweerd: als je kunt kiezen liever lange interlinks en korte ls kabels.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Grappig, op een ander forum wordt juist het tegenover gestelde beweerd: als je kunt kiezen liever lange interlinks en korte ls kabels.
Da's niet grappig, da's ronduit bedroevend, daar waar het signaal de grootste amplitude heeft is 't minst gevoelig voor storingen e.d. daar kan je dus langere lengtes gebruiken. Nu mag jij raden welke kabel je dan beter kan verlengen, de signaalkabel met iets van 2Vpp, of de luidsprekerkabel met een signaal amplitude van ergens tussen de 10Vpp en de 80Vpp?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Alles heeft z'n voordelen, maar als je aan de bronzijde storingen krijgt (over hoeveel volt spreken we daan?) of aan de versterkte zijde (wat is het vermogen dat door de lskabel gaat?) zou ik prberen de bronzijde zo lang mogelijk zuiver te houden. Voor mijn gevoel (ik ben geen electrotechnicus) zou ik kiezen voor korte signaalweg en lange versterkte weg.

Waarom wacht je niet op de versterkers van sander. Zijn gemodificeerde UcD's zijn de beste tot nu toe gehoord......

Wowly
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Je moet ze allebei kort houden. Voor de interlinks geldt dat er een hoge impedanties heersen. Meestal, hoeft niet: als je zorgt voor een lage weerstand als bron, valt het wel mee.

Op een luidsprekerkabel staat er bij thuus ongeveer 1 Veff op bij normaal luisterniveau. Als ik naar de 5 Veff ga, is het wel zo oorverdovend hard dat de honden in de buurt gaan meedoen.

Dan nog iets over die gekke LS kabels. Vandaag nog uitgerekend. Die man had 2x2 meter aan LS kabel te overbruggen. Met een 2.5 kwadraat draad zit je dan op 7 a 8 milliOhm per meter. In totaal worst-case dus 32 milliOhm. Contactovergangen niet eens meegerekend. Het grappige was dat als je een luidspreker neemt met een impedantieverloop van 2 tot 10 Ohm, dat je dan een amplitudeverschil hebt van 0.11 dB tgv die 32 milliOhm. Oke, oke, het is wat gezocht, maar die impedantieverschillen zijn er wel en het was nog maar met 2 meter kabel! Bij blinde testen worden bronnen altijd gecalibreerd binnen 0.1 dB, anders geldt de uitslag niet. Die kabel was dus niet dik genoeg voor een blinde test...

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jacco,
Je moet ze allebei kort houden.
Tuurlijk, maar als je moet kiezen dan is 't duidelijk, feitelijk wil je alles op een kluitje vastsolderen, maar da's niet erg praktisch.

Ga echter aub. niet voorbij aan een belangrijk gegeven: de luidsprekerkabel is de laatste kabel in de keten, er vindt daarna geen transport meer plaats van data of signaal, dus er is geen sprake meer van beinvloeding door kabel of van buitenaf (storingen, etc.) die wederom versterkt worden.

Het door een interlink getransporteerde signaal zal altijd gevolgd worden door een stuk versterking, daarmee versterk je kabelinvloeden of storingen mee. Door de lage signaalnivo's en (zoals je zelf aangeeft) hoge impedantie (in vergelijk met de luidspreker of de uitgangsimpedantie van de versterker) is dit stuk van de keten veel gevoeliger voor invloeden van de kabel zelf of van buitenaf.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com[/quote]
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Misschien dan toch van UcD met een digitale ingang...En dan die versterkers gewoon inbouwen in de speaker.

Of wat zeg ik: twee of drie van die versterkers en actief filteren. Voor een vierweg 4 versterkers etc.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jacco,
Misschien dan toch van UcD met een digitale ingang...En dan die versterkers gewoon inbouwen in de speaker.

Of wat zeg ik: twee of drie van die versterkers en actief filteren. Voor een vierweg 4 versterkers etc.
Pats, boem, een nieuw project is zojuist geboren! Ik bestel de onderdelen alvast, warm jij de soldeerbout op? :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Laatst gewijzigd door SSassen op di 10 okt 2006, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
Jacco,
dekkersj schreef:
Misschien dan toch van UcD met een digitale ingang...En dan die versterkers gewoon inbouwen in de speaker.

Of wat zeg ik: twee of drie van die versterkers en actief filteren. Voor een vierweg 4 versterkers etc.
Pats, boem, een nieuw project is zojuist geboren! Ik bestel de onderdelen alvast, warm jij de soldeerbout op? :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Is goed, hij staat aan!

Groet,
Jacco
niels007
Berichten: 173
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 22:41

Bericht door niels007 »

Mijn soldeerboutje is zojuist ook in verhoogde staat van paraatheid gezet.. :)
Falcon
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 18:44

Bericht door Falcon »

Waarom wacht je niet op de versterkers van sander. Zijn gemodificeerde UcD's zijn de beste tot nu toe gehoord......

Wowly
Beste Wowly,
Daar wacht ik inderdaad op maar Sander is momenteel uitverkocht, dus ik moet geduld hebben ...
Cees
Falcon
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 18:44

Re: Wat is de beste configuratie met een UCD eindversterker?

Bericht door Falcon »

Falcon schreef:
Kan ik trouwens bij een UCD gebruiker komen praten en luisteren naar het resultaat?
Ik vergat erbij te vermelden dat ik in Zoeterwoude woon. Zit er iemand in de buurt die zo aardig is?
Falcon
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 18:44

Bericht door Falcon »

audiomanics schreef:
Ik zou optie 2 adviseren
-signaalleidingen zijn gevoeliger voor storingen, en zeker als je ze naast de netsnoeren in een buis prakt.
- Goede luidsprekersnoeren zijn dik en hebben een hele lage weerstand. De invloed per meter is geringer dan die voor de signaal-draden.
- een heel hoge dempingsfactor is ook niet altijd heilig.. het er ook aan wat je speaker er mee gaat doen, hoe die zijn energie kwijt kan.
- alles is van een positie te bedienen.
- Uitgangen van bronnen parallel hangen zou ik zeker niet doen.. Weet jij wat er allemaal aanhangt? (meestal een paar dikkere torren..)
- het gebruik van slechts een netsnoer/stopkontact.. (mogelijk is zelfs dat de twee beoogde stopcontacten op andere groepen zitten..)

Kees
Bedankt Kees, hier kan ik wat mee. Ook de andere reacties met name die van Sander maken de besluitvorming een stuk gemakkelijker.
Cees
Plaats reactie