Pagina 1 van 4
Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 14:13
door MichaelB
Heren,
In mijn Lexus zit een 8-kanaals versterker welke de 30 ampere zekering laat klappen.
Als de versterker losgekoppeld is, dan werkt alles in de auto normaal afgezien van geluid dan.
Ik heb de versterker eruit gehaald en geopend hopende op een voor de hand liggend probleem (voor mij) zoals een kapotte condensator. Helaas. En daar houdt het voor mij op.
Is er iemand hier die deze versterker, tegen betaling, zou kunnen nakijken? Het dubbel vervelende is: we gaan over 3 weken op vakantie en om de hele tijd zonder muziek te zitten
Het zijn nogal zeldzame versterkers en op het hele internet wordt er slechts 1, 2e hands, aangeboden uit Rusland.
Hopelijk kan en wil iemand mij helpen!
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 14:28
door ray5150
Ik zou eens kontact opnemen met forumlid Bertje. Die is wel ervaren met auto-versterkers.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=58
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 15:04
door Olaf Analogue
Is dat een condensator daar bij de rode pijl? Onder die ruit vormige afdekking? Op de foto lijkt het of dat er een brandplekje op zit, maar het is moeilijk te zien
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 15:36
door ds23man
Ben bang dat dit een gevalletje hopeloos wordt. In de eerste plaats vanwege de zeldzaamheid ( wie rijdt er nou een Lexus) en ten tweede is de hele print voorzien van een dikke laag prut.... Er is denk ik een eindtrap overleden alleen welke, ga daar maar eens aan meten met die dikke laag baggerzooi.
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 16:05
door MichaelB
Olaf Markus schreef:Is dat een condensator daar bij de rode pijl? Onder die ruit vormige afdekking? Op de foto lijkt het of dat er een brandplekje op zit, maar het is moeilijk te zien
Helaas, da’s een beetje verkleuring op de foto.
ds23man schreef:Ben bang dat dit een gevalletje hopeloos wordt. In de eerste plaats vanwege de zeldzaamheid ( wie rijdt er nou een Lexus) en ten tweede is de hele print voorzien van een dikke laag prut.... Er is denk ik een eindtrap overleden alleen welke, ga daar maar eens aan meten met die dikke laag baggerzooi.
Aan de onderzijde zijn alle solderingen volgens mij gewoon open en is het door te meten.
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 16:24
door ds23man
Wordt al een stukje duidelijker, pre-class D tijdperk. AB eindtrapjes met een step-up converter ervoor. Maar zonder schema blijft het een ramp.
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 16:25
door Ah!buis
Als zo'n dikke zekering doorsmelt is het vermoedelijk in de voeding (schakelend naar hogere spanning) te doen.Zou beginnen met Q491 en/of Q492 met een ohmmeter na te zien.Bijv. sluiting tussen midden en links (tov de tekst op print).
Anne
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 16:29
door MichaelB
Bedankt allemaal voor de antwoorden!!
Ah!buis schreef:Als zo'n dikke zekering doorsmelt is het vermoedelijk in de voeding (schakelend naar hogere spanning) te doen.Zou beginnen met Q491 en/of Q492 met een ohmmeter na te zien.Bijv. sluiting tussen midden en links (tov de tekst op print).
Anne
Die maken inderdaad sluiting. Middelste pootje en het linkerpootje (tekst onderaan).
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 16:31
door MichaelB
Ik heb trouwens deze multimeter.
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 16:36
door ds23man
Dan wordt het tijd om het klemmetje waarmee ze op het koellichaam zitten los te halen en dan eens te kijken of dat type verkrijgbaar is.
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 16:41
door Ah!buis
ds23man schreef:Dan wordt het tijd om het klemmetje waarmee ze op het koellichaam zitten los te halen en dan eens te kijken of dat type verkrijgbaar is.
Da's nog niet zo makkelijk, enkel middelste pin zit vanonder verbonden, de andere twee aan de bovenkant.Je trekt zo de kopersporen los mee of de doormetalisering.
Anne
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 16:44
door ds23man
Tijd voor een leuk desoldeerstation.

Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 16:50
door MichaelB
Ah!buis schreef:ds23man schreef:Dan wordt het tijd om het klemmetje waarmee ze op het koellichaam zitten los te halen en dan eens te kijken of dat type verkrijgbaar is.
Da's nog niet zo makkelijk, enkel middelste pin zit vanonder verbonden, de andere twee aan de bovenkant.Je trekt zo de kopersporen los mee of de doormetalisering.
Anne
Ik heb zo’n tinzuiger met een veer. Ik noem het altijd een plopper
Zou het daarmee mogelijk al opgelost zijn?
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 16:52
door ds23man
Nee, leuk voor enkelzijdige printen.
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 17:45
door ray5150
*uche*
Hij heeft zelfs ook een reparatieformulier op zijn site staan...
https://www.12vhifi.nl/index.php/reparatie
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 18:08
door meanman64
Of Perry Babin op Diyaudio
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 18:28
door Leeuwarden
Ik zet in op de 'asbak vol' methode: andere Lexus aanschaffen en van vakantie gebruik maken om hem in te rijden...
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 19:35
door MichaelB
Dank je, heb het formuliertje ingevuld.
Kijken wat het gaat worden.
meanman64 schreef:
Of Perry Babin op Diyaudio
Ook een optie als ik er met Bertje (of zelf) niet uit kom.
Leeuwarden schreef:Ik zet in op de 'asbak vol' methode: andere Lexus aanschaffen en van vakantie gebruik maken om hem in te rijden...
Nog een mogelijkheid, maar wel 1 van de allerlaatste

Deze wagen bevalt me prima.
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 21:05
door Pjotr
MichaelB schreef:
Leeuwarden schreef:Ik zet in op de 'asbak vol' methode: andere Lexus aanschaffen en van vakantie gebruik maken om hem in te rijden...
Nog een mogelijkheid, maar wel 1 van de allerlaatste

Deze wagen bevalt me prima.
Jan zet in, dus Jan betaalt. Lijkt mij geen slecht aanbod....
Denk dat Anne er niet ver naast zit en is de up-converter overleden als de voedingszekering er uit klapt
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 23:34
door Bertje
Altijd vervelend net voor je vakantie. Ik neem contact met je op.
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 23:37
door MichaelB
Bertje schreef:Altijd vervelend net voor je vakantie. Ik neem contact met je op.
Top dank je!
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: zo 28 jul 2019, 23:40
door MichaelB
ds23man schreef:Dan wordt het tijd om het klemmetje waarmee ze op het koellichaam zitten los te halen en dan eens te kijken of dat type verkrijgbaar is.
Nou, ik vind al zo goed als niets, maar dat ligt vast aan mij.
Bertje zegt vast meteen: “oh, die! Trekt overvolle lade open”
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: ma 29 jul 2019, 8:11
door Bertje
Dat zijn HUF76443 mosfets, de vraag blijft of ze inderdaad stuk zijn en of er niet meer stuk is.
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: ma 29 jul 2019, 12:16
door Ah!buis
Bertje schreef:Dat zijn HUF76443 mosfets, de vraag blijft of ze inderdaad stuk zijn en of er niet meer stuk is.
Een beetje fatsoenlijke schakeling heeft een overstroom beveiliging, stopt voordat de fets sneuvelen.
Er is er vermoedelijk één stuk, door de trafowikkeling meten beide als kortsluiting.
Beetje lastig te vinden, alie

en Mouser heeft enkel de SMD uitvoering.
Je zou de IRF3208 kunnen proberen, bij EOO.
Wel alle twee vervangen al is er nog één goed.
Anne
Re: Mark Levinson versterker defect
Geplaatst: ma 29 jul 2019, 20:20
door MichaelB
Wauw mannen!
Echt, ook al post ik bijna nooit meer iets (ik lees wel regelmatig mee), zijn jullie toch supersnel met allerlei tips en mogelijke oplossingen.
Chapeau!
Zekerheidshalve stuur ik de versterker op naar Bertje.
Het zit al in de doos met een label er op.
Ik kan wel gaan gokken (en mogelijk dingen verprutsen met ont- en solderen), maar bij hem zal het toch een stuk zekerder zijn.
Het zal wel lastig testen worden, zo'n apart model met vreemde aansluiting, maar ik zei hem al: ik kom gewoon op en neer naar Lunteren.
Nogmaals, top jongens!
