Visaton TIW 200XS + Hypex HS130 GHP sub
Geplaatst: ma 15 jul 2019, 22:56
Om mijn Ga Voor Goud speakertjes aan te vullen ha ik een GHP subje maken van zo'n 22L met de Visaton TIW 200XS en Hypex HS130 Plate amp die ik al jaren heb liggen. Omdat het een kleine ruimte is (+/- 5x3m) verwacht ik dat deze met zijn 8" voldoende zal zijn. De alpair 5's zullen ook neit op standje atoombom spelen hier. Dit is gewoon voor lekker relaxed luisteren.
Deinhoud en seriecondensator heb ik vooral van wat het Duitse Visaton forum. Ik heb elf geen proggie om het ook te simuleren, maar ik ga er vanuit dat de basis klopt en gewoon een beetje experimenteren tot het op gehoor gewoon goed klinkt. Ik ben erg benieuwd. De condensatoren worden om te beginnen gewoon ruwe en gladde bipolaire elco's. een samenstelling waarbij ik eventueel later een 56uF voor een simpele mkp kan vervangen. Zou dat echt wat opleveren?
Om het mij eens makkelijk te maken het ik zwart mdf bij opmaatgezaagd laten zagen. Het ziet er van zichzelf al goed iut en misschien laat ik het wel gewoon zo onafgewerkt. Als ik niet luister staat hij achter een schuifdeurtje in een kast en als ik wel luister zou ik hem daar uit kunnen trekken en hem op een betere plek neer zetten. Enige is even kijken of het niet te kwetsbaar is. Maar om mee te beginnen voor een keer geen ellende met afwerken, wat gewoonweg niet echt mijn hobby is. Overigens is het verstek echt super strak en perfect 45 graden. Hier en daar toch een klein beetje ongelijkheid in maten, maar dat kan ik nog wel fixen. En sommige plankjes zijn nét te krap (maar beter als te ruim) gezaagd! Maar dan hebben we het over 1mm of minder. Dus met wat vullende constructielijm (wilde eigenlijk houtlijm gebruiken) moet dit wel goed komen. Enige wat ik jammer vindt is dat er wat panelen zijn met een hoek die nét niet 100% haaks is. Ook hier marginaal, maar dat had ik eigenlijk wel 100% verwacht. Maar goed, gaat goed komen!
Maar eens bedenken hoe ik dit het beste kan lijmen. Ik wilde eerst het binnenwerk maken en het daar omheen lijmen, maar omdat dit nét niet 100% passend is komt dan het verstek in de knel. Ik denk er dus aan om de verstek randen aan elkaar te tapen en dan met de baffle onderaan de zijkanten omhoog te klappen en zo het geheel zeg maar dicht te vouwen en aan elkaar te lijmen. Wel om het binnenwerk heen maar niet als dragend geraamte. De passing van het verstek word dan leidend en het geraamte er in zit er dan gewoon meteen met vullende lijm mee in gelijmd maar helpt niet met het inklemmen. Het zit dan echt met de tape en misschien zachtjes een spanband ingeklemd. De PU lijm moet dan zijn werk doen.... Op deze manier lijmen zal dat goed gaan? Iemand ervaring mee?
Nog wat er in komt, tenminste... de hoofdingrediënten...
Deinhoud en seriecondensator heb ik vooral van wat het Duitse Visaton forum. Ik heb elf geen proggie om het ook te simuleren, maar ik ga er vanuit dat de basis klopt en gewoon een beetje experimenteren tot het op gehoor gewoon goed klinkt. Ik ben erg benieuwd. De condensatoren worden om te beginnen gewoon ruwe en gladde bipolaire elco's. een samenstelling waarbij ik eventueel later een 56uF voor een simpele mkp kan vervangen. Zou dat echt wat opleveren?
Om het mij eens makkelijk te maken het ik zwart mdf bij opmaatgezaagd laten zagen. Het ziet er van zichzelf al goed iut en misschien laat ik het wel gewoon zo onafgewerkt. Als ik niet luister staat hij achter een schuifdeurtje in een kast en als ik wel luister zou ik hem daar uit kunnen trekken en hem op een betere plek neer zetten. Enige is even kijken of het niet te kwetsbaar is. Maar om mee te beginnen voor een keer geen ellende met afwerken, wat gewoonweg niet echt mijn hobby is. Overigens is het verstek echt super strak en perfect 45 graden. Hier en daar toch een klein beetje ongelijkheid in maten, maar dat kan ik nog wel fixen. En sommige plankjes zijn nét te krap (maar beter als te ruim) gezaagd! Maar dan hebben we het over 1mm of minder. Dus met wat vullende constructielijm (wilde eigenlijk houtlijm gebruiken) moet dit wel goed komen. Enige wat ik jammer vindt is dat er wat panelen zijn met een hoek die nét niet 100% haaks is. Ook hier marginaal, maar dat had ik eigenlijk wel 100% verwacht. Maar goed, gaat goed komen!
Maar eens bedenken hoe ik dit het beste kan lijmen. Ik wilde eerst het binnenwerk maken en het daar omheen lijmen, maar omdat dit nét niet 100% passend is komt dan het verstek in de knel. Ik denk er dus aan om de verstek randen aan elkaar te tapen en dan met de baffle onderaan de zijkanten omhoog te klappen en zo het geheel zeg maar dicht te vouwen en aan elkaar te lijmen. Wel om het binnenwerk heen maar niet als dragend geraamte. De passing van het verstek word dan leidend en het geraamte er in zit er dan gewoon meteen met vullende lijm mee in gelijmd maar helpt niet met het inklemmen. Het zit dan echt met de tape en misschien zachtjes een spanband ingeklemd. De PU lijm moet dan zijn werk doen.... Op deze manier lijmen zal dat goed gaan? Iemand ervaring mee?
Nog wat er in komt, tenminste... de hoofdingrediënten...