Pagina 1 van 3
AER breedband spielerij
Geplaatst: ma 15 jul 2019, 22:23
door beijert
(edit,15-06-'24 plannen veranderd en daarna nog vaker

) Vandaag een flinke stap gezet om mijn eerste set opnieuw in elkaar te zetten.
Ruim 20 jaar terug voor het eerst gebouwd met 2x 15" PowerSound woofers, een 8" Audax midrange & een Selenium bullet tweeter gefilterd rond de 300 en 4000 hertz in een brede ondiepe kast. All on a tight budget.
Dat vond ik helemaal prima klinken, zelfs vergeleken met de reference monitors die ik later bouwde. In een kamer van 12m² had het ook allemaal genoeg diepgang.
De twee woofers zijn inmiddels verkocht en worden vervangen door één enkele 18"

- IMG_20180907_165639.jpg (30.16 KiB) 1862 keer bekeken
en ik heb grote twijfel of ik de tweeters nog ga gebruiken maar de midranges blijven.. en hij wordt in z'n geheel zo'n 10cm lager. Gewoon een standaard drie-weg.
Het hout voor de baffles heb ik laten zagen, op 62x110cm.
Toevallig een plaatje 40mm Silverpaint multiplex in de aanbieding bij de Hornbach. Still on a budget..

Re: Vernieuwbouw
Geplaatst: ma 15 jul 2019, 22:49
door VintageHarry
Da’s een serieuze woofer!
Welke Audax drivers gebruik je als middentoners?
Re: Vernieuwbouw
Geplaatst: di 16 jul 2019, 9:42
door beijert
Re: Vernieuwbouw
Geplaatst: di 16 jul 2019, 11:21
door VintageHarry
Samen met de bullet-tweeter een echt PA set dus. Niet verkeerd

Re: Vernieuwbouw
Geplaatst: di 16 jul 2019, 20:56
door beijert
Het zal eerder Private Address zijn. Hopelijk lekker dynamisch.
De eerste 8,5 meter is gefreesd
Re: Vernieuwbouw
Geplaatst: ma 22 jul 2019, 18:18
door beijert
Toch zo'n 2 mm te groot.
Moet echt maar eens een vlakke cirkelgeleider maken...
Re: Vernieuwbouw
Geplaatst: ma 22 jul 2019, 19:18
door VintageHarry
Ach, 2 mm op 18 cm woofer valt relatief mee

Re: Vernieuwbouw
Geplaatst: ma 22 jul 2019, 20:09
door ds23man
12" zal je bedoelen?
Re: Vernieuwbouw
Geplaatst: ma 22 jul 2019, 20:14
door wouter
18" zie ik in de openingspost
Re: Vernieuwbouw
Geplaatst: ma 22 jul 2019, 21:36
door VintageHarry
Hoe kom ik nou bij 18 cm? Was zeker nog niet wakker

. 18 inch uiteraard.
Re: Vernieuwbouw
Geplaatst: do 12 sep 2019, 20:25
door beijert
Vanaf nu neem ik alleen maar vierkante tweeters, gewoon beitelen
Re: Vernieuwbouw
Geplaatst: vr 13 sep 2019, 11:28
door MechanicalAnimal
beijert schreef:Toch zo'n 2 mm te groot.
IMG_20190722_171122_1.jpg
Moet echt maar eens een vlakke cirkelgeleider maken...
Meh, valt niet op van een afstandje joh.
Zorg er even voor dat je de flens waar de driver op ligt zwart verft. Dan valt het nog minder op.
Re: Vernieuwbouw
Geplaatst: ma 16 sep 2019, 20:45
door beijert
Ik moet de korf toch bijwerken dus ik zal je advies ter harte nemen.
Plankjes voor de daadwerkelijke kast gevonden
Re: Vernieuwbouw
Geplaatst: ma 16 sep 2019, 21:46
door richard
Kun je ze ook in de badkamer gebruiken.
Re: Vernieuwbouw, worden open baffles
Geplaatst: za 06 apr 2024, 13:53
door beijert
Onlangs besloten verder te hobbyen met AER fullranges.
Daarvoor een setje SB Audience 18SW500 aangeschaft die in plaats komen van de Adamson. Wat betekent dat ik ze ook niet langer in de badkamer kan gebruiken
Re: Vernieuwbouw, worden open baffles
Geplaatst: za 06 apr 2024, 18:14
door Walt
Heb je die Adamson woofers nog? recent zag ik een paartje op MP namelijk. Wellicht inzetbaar als W-frame sub ofzo…
Re: Vernieuwbouw, worden open baffles
Geplaatst: za 06 apr 2024, 19:42
door beijert
Ik heb nog twee liggen hoor. Die zitten in een bascombo van mijn zoon
Re: Vernieuwbouw, worden open baffles
Geplaatst: vr 14 jun 2024, 22:42
door beijert
Een tweede setje woofers laten komen.
Gezien mijn brede muzieksmaak is een beetje membraan oppervlakte welkom. Vooral nu de 80cm sub het huis verlaten heeft.
De huidige fullrange drivers zijn de AER bd2B, met een FS logo.
Lekker laag in te zetten in ieder geval.
Re: Vernieuwbouw, worden open baffles
Geplaatst: za 15 jun 2024, 9:51
door Walt
Dus nu 2 stuks 18 inch per kant? Goed bezig!
AER open baffle
Geplaatst: za 15 jun 2024, 20:07
door beijert
Jazeker, dat moet ruim voldoende zijn.
Opbouw is eenvoudig, en met 122x47x20 zijn het vooral de drivers die de boel bij elkaar houden en komt de fullrange op zo'n 110cm.
Re: Vernieuwbouw, worden open baffles
Geplaatst: za 15 jun 2024, 20:33
door Barry2001
Ik reserveer vast een plaatsje feb 2025 Mark

Re: Vernieuwbouw, worden open baffles
Geplaatst: za 15 jun 2024, 21:22
door beijert
Dat moet lukken.

Ik hoop volgende week wat kunnen horen
Re: AER open baffle
Geplaatst: zo 16 jun 2024, 13:07
door beijert
Gezien het lage beoogde crossover punt en het gebruik van een heuse fullrange driver durf ik wel te freubelen met het serie filter. Meten ga ik uiteindelijk toch, ondanks dat niet iedereen dat nodig vind bij een fullrange driver, dat eventuele getoeter hoef ik niet.
De condensators kan ik naar wens uitbreiden en van de spoelen heb ik een aantal waardes. Geld uitgeven kan altijd nog.
Re: AER open baffle
Geplaatst: ma 17 jun 2024, 20:08
door beijert
Uno,
Tres, gaat wel fijn zo met de parkside
Re: AER open baffle
Geplaatst: ma 17 jun 2024, 20:47
door Chocomel
Mooi gezicht, zoveel woofer.
