Pagina 1 van 1

Kaku of een Inschakel vertraging

Geplaatst: do 13 jun 2019, 11:05
door OpaBert
Ik heb hier een paar printjes gekocht
Waarschijnlijk van Ronny maar weet het niet zeker meer.
Heb er ook geen schema van dat heb ik aan Ronny gevraagd
Zal wel ergens weer een fout component erin hebben
De NE555 heb ik al vervangen , maar dat hielp niet

Re: Kaku of een Inschakel vertraging

Geplaatst: do 13 jun 2019, 11:54
door OpaBert
schema gevonden
Kan iemand mij helpen hoe dit werkt ?
op de print zitten aansluitingen aan het Transformatortje daar komt 13-14 volt uit
dan heb ik op de DC gemeten die is er ook
een relais 12 volt aan de print aangesloten
Led rood schakelt wel aan uit als ik op switch even kontakt maakt
Maar geen DC uit waar ik het relais moet aansluiten 8-[

Re: Kaku of een Inschakel vertraging

Geplaatst: do 13 jun 2019, 12:45
door Ah!buis
De uitgang waar het relais aankomt levert geen spanning, is enkel een soort schakelaar naar massa.
Het schma is een ouwe bekende :D
Anne

Re: Kaku of een Inschakel vertraging

Geplaatst: do 13 jun 2019, 12:48
door Shadow
Ik zie toch 2 schema's hier? :think:

Re: Kaku of een Inschakel vertraging

Geplaatst: do 13 jun 2019, 12:55
door OpaBert
Ah!buis schreef:
De uitgang waar het relais aankomt levert geen spanning, is enkel een soort schakelaar naar massa.
Het schma is een ouwe bekende :D
Anne
Aha ik moet dan 12 volt op de spoel zetten van t relais met de andere zijde naar de relaisaansluiting op dat printje en andere kant van print aansluiting naar massa ?
Kan me er niet goed een voorstelling van maken om eerlijk te zijn

Re: Kaku of een Inschakel vertraging

Geplaatst: do 13 jun 2019, 12:57
door OpaBert
Shadow schreef:
Ik zie toch 2 schema's hier? :think:
Dat is denk een HS printje voor een voorversterker met buizen Joram
Staat zo op een afdrukje van Ronny

Re: Kaku of een Inschakel vertraging

Geplaatst: do 13 jun 2019, 13:41
door Ah!buis
Bert61 schreef:
Aha ik moet dan 12 volt op de spoel zetten van t relais met de andere zijde naar de relaisaansluiting op dat printje en andere kant van print aansluiting naar massa ?
Op de print zit een aansluiting voor 't relais, een pin de plus en de tweede de schakeluitgang van de 555.
Moet gewoon werken, de led (met serieweerstand) zit op dezelfde aansluitingen en brand wel.
Anne

Re: Kaku of een Inschakel vertraging

Geplaatst: do 13 jun 2019, 13:50
door OpaBert
Het werkt wel maar mijn relais trekt te veel stroom Anne
Maar zal het jouw manier ook eens proberen
Zo had ik het zitten :think: Maar de stroom 160mA :!:
Trafo is 1,5 VA dat is 125mA en het Led is 15mA dan blijft er gewoon te weinig over voor het relais
Een kleiner relais en probleem opgelost
:yeah:
Bedankt Anne
Kleiner relais en nu werkt het
Nu nog een Inschakel vertraging Maar dat komt vanavond
Eerst weer opruimen

Re: Kaku of een Inschakel vertraging

Geplaatst: do 13 jun 2019, 15:28
door ronnydepony
Schema van Anne klopt, denk ook dat het aan het relais ligt als de LED wel brandt

Re: Kaku of een Inschakel vertraging

Geplaatst: do 13 jun 2019, 15:32
door OpaBert
ronnydepony schreef:
Schema van Anne klopt, denk ook dat het aan het relais ligt als de LED wel brandt
Ja klopt Ronny
Relais is 160 mA en de trafo kan maar 125 mA leveren