--
Toen 1 kanaal van mijn Nakamichi CD-speler uitviel, viel ik even terug op de van mijn moeder geërfde Cyberhome DVD-speler. Dit pakte verrassend uit, want op een lichte brom na (slechts bij hoog volume) benaderde de klank van dit 2,5 jaar oude budget apparaat die van mijn Nakamichi.
Nu heb ik vorige week toch maar 29,95 uit mijn beurs getrokken omdat Blokker voor die prijs een Provision DVD-speler aanbood die tevens DiVX afspeelt. Beeld viel niet tegen, de plaatsing van het geluidsbeeld was zelfs zeer duidelijk, maar wat een ontzettend digitaal klinkend schel en blikkerig geluid! Daarom gelijk teruggebracht om toch maar 16,- meer uit te geven bij de Hema. Dit werd 27,- meer (56,-) omdat de aanbiedingsperiode voorbij was ... nou vooruit dan maar... omdat hij een analoge 5.1-uitgang en een eigen volumeregeling heeft, waardoor ik er 6 van mijn gainclones aan kan hangen.
Deze ehh.. Kawazuki DVD-7400x (ook wel verkocht als Yamada, Umax of Eltax) klinkt niet beroerd, maar eigenlijk nauwelijks beter dan een 20 jaar oude Philips CD-speler. Acceptabel als noodoplossing voor audio, maar ook niets meer dan dat. Het apparaat blijkt echter behoorlijk te brommen, waarmee het eerder genoemde versterkerverhaal in het water valt. Ik twijfel of dit zo'n (voor mij) onverantwoorde uitgave waard is, of dat ik hem terugbreng en het zonder DVD-speler doe. Of dat ik hem terug breng en een beter klinkend apparaat van een ander merk koop... desnoods enkel met stereo-uitgang. Alleen...
Bestaan zulke apparaten binnen dit budget? Of heb ik enkel geluk gehad met die oude Cyberhome en jaag ik nu op spoken? Suggesties en ervaringen zijn zeer welkom.
Wat ik zoek
Vereisten:
- fatsoenlijk geluid
- MPEG4/DivX (v3.11, v4.x) en MP3 ondersteuning
- S/PDIF (coaxiaal)
- goede compatibiliteit met de diverse bestands- en media-formaten
(dit betekent meestal een B-merk) - prijs tot ca. 55,-
- beter geluid

- DivX (v3.11, v4.x, v5.x, v6x) / XviD / WMA / OGG ondersteuning
- DD 5.1 en DTS (minimaal over S/PDIF)
- analoge 5.1-uitgang i.c.m. eigen volumeregeling
- geheel bromvrij

