Pagina 1 van 1

Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 1:01
door Led
Ik kwam dit ding tegen:

https://www.thomann.de/nl/the_t.racks_dsp_4x4_mini.htm

79 euro voor een unit met 4 assignable outputs, low- en high-pass filters, crossovers, PEQ..

Gecombineerd met goedkope class D versterkers lijkt me dit een prima sandbox om op een klein budget te kunnen spelen met actieve crossovers en eenvoudige (8 tap) room correction PEQ's.

Maar wat weet ik er nou van.. :-)
Wat is jullie mening over dit budget DSP'tje?

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 11:50
door OpaBert
Lijkt me een heel mooi beginners set om te ontdekken wat je er mee kan
En wat je wel en niet moet doen te leren :goedzo:

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 12:12
door toetertje
wel een beetje tricky,

In de beschrijving staat ook 3- weg , maar dat lijkt mij lastig met 4 mono uitgangen.
In de software wordt geschreven over time allignment, maar dit staat niet bij de hardware eigenschappen.

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 12:32
door Chocomel
Interessant, ik ben benieuwd hoe hij zich verhoudt tot de MiniDSP 2x4.

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 12:36
door piet1955
toetertje schreef:
wel een beetje tricky,

In de beschrijving staat ook 3- weg , maar dat lijkt mij lastig met 4 mono uitgangen.
In de software wordt geschreven over time allignment, maar dit staat niet bij de hardware eigenschappen.
Per kant zo'n unit, zelfde als mini DSP ook doet, dus in theorie zelfs 4 weg.
In de EQ instellingen plaatjes zie je delay dus dan zal time allignment wel werken .

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 12:40
door Henkjan
Chocomel schreef:
Interessant, ik ben benieuwd hoe hij zich verhoudt tot de MiniDSP 2x4.
Als jij die Thomann koopt, kan je van mij well een 2x4 te leen krijgen

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 13:13
door OWC
Bizar hoe goedkoop die dingen worden tegenwoordig.
Ze gebruiken trouwens bijna allemaal dezelfde DSP chips, dus er zou waarschijnlijk niet heel veel verschil inzitten.
Ik zie dus niet helemaal in waarom dit enkel voor "beginners" zou zijn.

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 13:33
door Marp
Enkel voor beginners? Dat zegt niemand.

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 13:49
door OWC
Marp schreef:
Enkel voor beginners? Dat zegt niemand.
Ik reageerde onder andere op
Bert61 schreef:
Lijkt me een heel mooi beginners set om te ontdekken wat je er mee kan
En wat je wel en niet moet doen te leren :goedzo:
Waarop ik dus reageer dat ik niet helemaal zie waarom dit een beginnersset zou moeten zijn, aangezien de meeste DSP's (incl Hypex) dezelfde soort DSP chip gebruiken.

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 14:02
door Chocomel
Henkjan schreef:
Als jij die Thomann koopt, kan je van mij well een 2x4 te leen krijgen
Bedankt voor het aanbod, ik heb alleen al een MiniDSP 2x4 in gebruik.

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 14:09
door Marp
One World Concepts schreef:
Ik reageerde onder andere op
Dat begrijp ik. Het lijkt Bert een heel mooie beginnersset, waarschijnlijk met het oog op zichzelf. Dat is heel iets anders dan beweren dat de set enkel voor beginners is. :)

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 14:25
door Pjotr
Als dit een actief X-over pretendeert te zijn mis zo op het eerste gezicht toch wel 1e en 2e orde shelvingsfuncties, a la een LT b.v. Verder ziet de user interface er wel verzorgt uit.

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 14:35
door OWC
Marp schreef:
One World Concepts schreef:
Ik reageerde onder andere op
Dat begrijp ik. Het lijkt Bert een heel mooie beginnersset, waarschijnlijk met het oog op zichzelf. Dat is heel iets anders dan beweren dat de set enkel voor beginners is. :)
Snap niet helemaal waar het over gaat of waar je op doelt, maar goed niet zo heel belangrijk denk ik
De strekking was, het hoeft zeker niet enkel voor beginners te zijn.

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 15:27
door OWC
Voor de geïnteresseerden is er nog een ander budget alternatief de Omnitronic SMARD-24RCA

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 15:45
door OpaBert
Marp schreef:
One World Concepts schreef:
Ik reageerde onder andere op
Dat begrijp ik. Het lijkt Bert een heel mooie beginnersset, waarschijnlijk met het oog op zichzelf. Dat is heel iets anders dan beweren dat de set enkel voor beginners is. :)
Ja precies
Ik zou zou gerust een bedrag als 75€ voor over hebben voor een 3-4 kan DSP als ik wat wilde leren over dsp
Alleen met mjn liefde voor computers :^o
[-(

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 18:37
door Jerommel
Interessant, maar jammer dat ie aan de computer moet.
Ben ik ook geen fan van.
...en zal wel mac of windhoos moeten wezen?
Voor meer dan 2 weg stereo heb je dus 2 van die nodig.
Vraag me af of er dan niet iets vergelijkbaars is met bediening op het apparaat zelf.

Verder benieuwd naar de sample frequentie.
44.1 kHz van de bronnen is al weinig, en om het dan nog eens AD en weer DA te convergeren met minder dan pakweg 160 kHz, lijkt me jammer, maar dat is misschien mijn vooroordeel.

PS: TS noemd goedkope class D versterkers, en ben zojuist beetje geschrokken hoe weinig dat nog kost, kant en klaar in 19" kasten.
Wow..
Ja, een "arm mens" ben ik overigens wel. :-k

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 19:04
door Shadow
Jerommel schreef:
Interessant, maar jammer dat ie aan de computer moet..
...en zal wel mac of windhoos moeten wezen?
Voor meer dan 2 weg stereo heb je dus 2 van die nodig.
Vraag me af of er dan niet iets vergelijkbaars is met bediening op het apparaat zelf.
Ja is er, Lyngdorf TDAI-3400 :lol:
Dan denk ik dat 'modderen' met DSP en een laptop wel te doen is...

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 19:11
door Douwe84
Leuk geld. Dit kan dan ook voor multisub gebruikt worden toch ?

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 20:37
door OWC
Als het budget moet en je source is toch al digitaal, kun je natuurlijk net zo goed een kleine HTPC (mini ITX) nemen of een Raspberry Pi met geluidskaart oid.

Mocht er animo voor zijn, kan ik anders wel een van m'n ontwerpen vertalen naar een DIY versie.
Enkel wordt de GUI niet zo mooi (tenzij iemand zich heel erg geroepen voelt om dat te regelen)
<80euro is alleen wel heel erg lastig

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 22:23
door Jerommel
Shadow schreef:
Jerommel schreef:
Interessant, maar jammer dat ie aan de computer moet..
...en zal wel mac of windhoos moeten wezen?
Voor meer dan 2 weg stereo heb je dus 2 van die nodig.
Vraag me af of er dan niet iets vergelijkbaars is met bediening op het apparaat zelf.
Ja is er, Lyngdorf TDAI-3400 :lol:
Dan denk ik dat 'modderen' met DSP en een laptop wel te doen is...
Dacht meer aan iets van Behringer ofzo.

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: za 08 jun 2019, 22:30
door Pjotr
Heb het idee dat dit duidelijk vanuit de PA wereld bedacht is. Er zit weliswaar een PE in maar verder zijn de filtermogelijkheden erg beperkt. En wat is de resolutie van de delay functie? Als dat 1ms is dan is dat een off-set van ca 30 cm. Toch wel beetje veel voor huiskamerspeakers.

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: zo 09 jun 2019, 13:11
door toetertje
piet1955 schreef:
toetertje schreef:
wel een beetje tricky,

In de beschrijving staat ook 3- weg , maar dat lijkt mij lastig met 4 mono uitgangen.
In de software wordt geschreven over time allignment, maar dit staat niet bij de hardware eigenschappen.
Per kant zo'n unit, zelfde als mini DSP ook doet, dus in theorie zelfs 4 weg.
In de EQ instellingen plaatjes zie je delay dus dan zal time allignment wel werken .
De software wordt ook gebruikt voor hun duurdere versies, dus dat zegt niets over deze.
Bij de hardware eigenschappen wordt er niet over gesproken, dus ik twijfel nog steeds.
Ben daar al eens ingetrapt. :oops:

Features:
Comprehensive setting options for optimal sound
– Parametric Equalizer
– Graphic Equalizer
– High- and low-pass filters
– Noise Gate
– Limiter
– Phase inversion

Re: Thomann's 79 euro DSP unit - crossovers en room correction voor arme mensen?

Geplaatst: zo 07 jul 2019, 22:28
door OWC
Per toeval kwam ik deze nog tegen als alternatief voor 75 euro
https://www.recordcase.de/en/omnitronic-smard-24rca