Pagina 1 van 1

Symmetrische voeding

Geplaatst: zo 21 apr 2019, 12:47
door dirklammers
Even een aanval dan domheid: hoe langer ik er over nadenkt hoe minder ik het snap :think:
Ik heb voor een nieuw te bouwen versterkertje een symmetrische voeding nodig.
Welke configuratie is nu eigenlijk het beste en waarom dan ?

Re: Symmetrische voeding

Geplaatst: zo 21 apr 2019, 13:11
door hannesie
1 April is toch al geweest?

Re: Symmetrische voeding

Geplaatst: zo 21 apr 2019, 13:46
door paulebappie
Bij een goed ontwerp kies je in je versterker 1 centraal (ster!) aarde-punt.

Dat centrale punt ligt bij schakeling 1 meteen al vast op het punt waar de 2 elco's en de middenaftakking samenkomen. Dit is geen probleem maar je hebt geen vrije keuze meer.

Bij een schakeling met 2 diodebruggen is het mogelijk de voeding geheel gescheiden te houden en bijvoorbeeld bij het centrale (ster) aardepunt pas de boel aan elkaar knopen. Meer keuzevrijheid dus.

Verder kan schakeling 2 natuurlijk 2 keer zoveel stroom aan bij gelijke componenten.

Re: Symmetrische voeding

Geplaatst: zo 21 apr 2019, 14:34
door OWC
paulebappie schreef:
Verder kan schakeling 2 natuurlijk 2 keer zoveel stroom aan bij gelijke componenten.
En dat is de enige echt belangrijke reden.
Nog uit de tijd dat dergelijke componenten schaars en duur waren, laat staan voldoende stroom konden hanteren.

Re: Symmetrische voeding

Geplaatst: zo 21 apr 2019, 16:02
door Chocomel
Optie 1 verliest één keer de spanningsval van een diode, optie 2 verliest die twee keer.

Re: Symmetrische voeding

Geplaatst: zo 21 apr 2019, 20:13
door OpaBert
Ik heb een symetrisch voeding liggen op een print met blok trafo erop 12-5-0-5-12 volt ik meen 2 Amp
Is gebouwd volgens 2 schema maar met spannings regelaars er nog achter

Re: Symmetrische voeding

Geplaatst: ma 22 apr 2019, 8:08
door dirklammers
Duidelijk, dan voor jullie uitleg :goedzo: