Tenminste, het linkerkanaal is uitgevallen. Heel klein beetje gekraak nog. Ding opengeschroefd en als eerste verdachte een gare weerstand gevonden. Maar nu komt het, kan iemand voor mij die weerstand identificeren. Degene die gaar is heb ik er inmiddels uit. Degene die er nog inzit staat op de foto, want daar is de kleurcode nog goed te zien...
Help, mijn buizenbakje stopt ermee...
Moderator: Beheerdersteam
Help, mijn buizenbakje stopt ermee...
Mijn mooie witte buizenversterkertje heeft net de geest gegeven...
Tenminste, het linkerkanaal is uitgevallen. Heel klein beetje gekraak nog. Ding opengeschroefd en als eerste verdachte een gare weerstand gevonden. Maar nu komt het, kan iemand voor mij die weerstand identificeren. Degene die gaar is heb ik er inmiddels uit. Degene die er nog inzit staat op de foto, want daar is de kleurcode nog goed te zien...
Re: Help, mijn buizenbakje stopt ermee...
Auw dat doet zeer MickRSMickRS schreef:Mijn mooie witte buizenversterkertje heeft net de geest gegeven...![]()
D454F4B3-D9CF-4877-8F63-02EEA55EB6B6.png
Als het een stereo versterker is kan je op het andere kanaal kijken
Als het in de gezamelijke voeding is Dan niet
Maar merk en Type van je versterker helpt en het schema Helemaal
Ja schema was wel handig,en welke buizen had je er nu in staan?
Kan me vaag herinneren dat je ondertussen wat gewisseld had.
Kan me vaag herinneren dat je ondertussen wat gewisseld had.
Zo aan die brandplekken te zien is er wel meer niet helemaal pluis...
Klopt, ik heb wel wat lopen klooien.
Het is een elekit tu879s kit. Maar inmiddels wel wat aan getweaked. Buizen zijn inmiddels kt88, triode aangesloten en zero nfb.
In het schema is de weerstand een metaaloxide 330ohm, 3w. Maar weet niet meer zeker of die waarde er nog in zit. Het is alweer even geleden en natuurlijk niet vastgelegd...
De goede weerstand meet ongeveer 370. Ik hoopte eigenlijk dat iemand obv de kleuren wist welke waarde het precies is. Dan kan ik die iig vervangen en hopen dat ie het weer doet. Zo niet, dan moet ik verder zoeken...
Het is een elekit tu879s kit. Maar inmiddels wel wat aan getweaked. Buizen zijn inmiddels kt88, triode aangesloten en zero nfb.
In het schema is de weerstand een metaaloxide 330ohm, 3w. Maar weet niet meer zeker of die waarde er nog in zit. Het is alweer even geleden en natuurlijk niet vastgelegd...
De goede weerstand meet ongeveer 370. Ik hoopte eigenlijk dat iemand obv de kleuren wist welke waarde het precies is. Dan kan ik die iig vervangen en hopen dat ie het weer doet. Zo niet, dan moet ik verder zoeken...
Die brandplekken had ie al vrij snel, ook zonder geklooi. Heeft inmiddels vijf jaar probleemloos gedraaid. Maar het is niet voor niets dat ik eerst bij deze weerstanden gekeken heb...
Btw, ik zal straks even een plaatje van het schema plaatsen.
Deze.
Iemand met dezelfde problemen ,,kijk onder aan de pagina,, https://feilipu.me/2011/02/26/elekit-tu ... r-kit-rev/
Iemand met dezelfde problemen ,,kijk onder aan de pagina,, https://feilipu.me/2011/02/26/elekit-tu ... r-kit-rev/
Nou dat is dan uitgezocht door Demo
Mooier is het er niet van geworden allemaal verkoolde flux bij de eilandjes
R13 - R14 330 ohm 3 Watt Maar de originele buizen 6L6GC zijn vervangen door KT88
Het zijn de kathode weerstanden als die kokend heet worden is er wat mis en er te veel stroom loopt
Mooier is het er niet van geworden allemaal verkoolde flux bij de eilandjes
R13 - R14 330 ohm 3 Watt Maar de originele buizen 6L6GC zijn vervangen door KT88
Het zijn de kathode weerstanden als die kokend heet worden is er wat mis en er te veel stroom loopt
Dat is m inderdaad. Thanks mannen, ik check later de link. Nu wat lui over de vloer... 
- audiomanics
- Contacteer:
Niet helemaal goed... Ja, de rode ring zal rood zijn, maar wat die andere ringen voor kleur hebben?? die onderste ring zou (donker) grijs kunnen zijn (8) of (donker) bruin (1) daarboven zie ik twee witte ringen.. In deze combinatie geen kleuren die ik daar verwacht.. Mogelijk zilver?MickRS schreef:..daar is de kleurcode nog goed te zien....
Als de bovenste ring zilver is verwacht ik dat het de tolerantie is van 10% . Afhankelijk van de eerste kleur staat er 12 of 82 (resp bruin rood of grijs rood) dan de derde ring.. dat is de macht van 10.. Zilver zou betekenen X 0,01 zodat deze weerstand 0,82 of 0,12 Ohm zou zijn..
Zeker twijfelachtig als er origineel 330 Ohm in zat.. Ik denk dus dat de kleuren er keurig afgefikt zijn..
Als die ene nog leeft zou ik er eens een multimeter aanhangen.. Een kant even los halen anders meet je door de hele versterker heen..
Kees
Hmmm, inmiddels ook achter... zal m mogen inderdaad lostrekken en doormeten. Zou mij niet verbazen als het nog de originele 330 is. Kan mij nl herinneren dat ik met de kathode waarden in de weer ben geweest, maar uiteindelijk het origineel er weer in gezet heb. En naar aanleiding van de link ook maar meteen 5w erin. Zou mooi zijn als dat de oplossing is en er niet meer stuk is gegaan.
Wordt vervolgd...
Wordt vervolgd...
Ik heb dat draadje over de Elekit nog eens doorgenomen maar het is me niet helemaal duidelijk: Heb je nu 6L6, 6V6, 807 en KT88 zitten omprikken zonder de kathodeweerstand aan te passen? Die 330 ohm/ 3W is voor een 6L6 bedoeld. Je kan daar niet zomaar iets anders in steken en hopen dat het werkt. Met een KT88 zal het wel harder gaan qua stroom. Wat is de spanning over de nog werkende weerstand? Heb je dat nog ergens? Ik zag dat je ooit 21v hebt gemeten op de kathode, zo te zien met een 807 erin. Wat is dat nu met de KT88?
Volgens de KT88 datasheet zou je met 325 volt hoogspanning en de buis in triode geschakeld met zeg een 50mA aan stroom een 700 ohm weerstand moeten steken op die plaats. En die verstookt dan een kleine 2 watt.
Met een 330 Ohm erin, of misschien 370 gaat het een stuk harder. Dat blijft niet heel op lange termijn met een 3 watter erin.
Volgens de KT88 datasheet zou je met 325 volt hoogspanning en de buis in triode geschakeld met zeg een 50mA aan stroom een 700 ohm weerstand moeten steken op die plaats. En die verstookt dan een kleine 2 watt.
Met een 330 Ohm erin, of misschien 370 gaat het een stuk harder. Dat blijft niet heel op lange termijn met een 3 watter erin.
Hi Jan Geert. Ik heb inderdaad verschillende buizen geprobeerd. Volgens de fabrikant kan zonder aanpassingen de kt88 gebruikt worden, evenals de 6l6 en 6v6. Ook de 807 zou zonder problemen moeten kunnen, volgens de leverancier. Maar ik weet dat ik destijds ook mijn bedenkingen had en wat heb zitten rekenen. Uiteindelijk met de kt88 toch de 330 gebruikt, volgens mij, omdat dat ook zo aangegeven werd in de handleiding.
Maar als ik het goed begrijp zou ik dus 700 ohm moeten gebruiken in deze opzet? Ik heb helaas niet zo even de spanning op de kathode voorhanden, dan zou ik opnieuw moeten meten.
Maar als ik het goed begrijp zou ik dus 700 ohm moeten gebruiken in deze opzet? Ik heb helaas niet zo even de spanning op de kathode voorhanden, dan zou ik opnieuw moeten meten.
Hallo Mick,
Even wat naar de datasheet gekeken en wat op de calculator zitten klikken.
De instelling die je nu hebt zal met de 325v anodespanning ergens in de buurt van 80mA gaan uitkomen met de kathodespanning die over de weerstand valt in de regio van 30-35 volt. De weerstand verstookt dan 2.5 watt. In theorie kan dat, maar de levensduur van de weerstand zal niet oneindig zijn. Ook de KT88 gaat wat minder lang mee zo.
Als je toch die 2 kathodeweerstanden vervangt zou ik een fractie conservatiever instellen, een 470 ohm/ 5 watt of iets in die buurt. 330 is echt wel aan de agressieve kant, je zit pal tegen de maximum dissipatie van de buis aan zo te zien.
Even wat naar de datasheet gekeken en wat op de calculator zitten klikken.
De instelling die je nu hebt zal met de 325v anodespanning ergens in de buurt van 80mA gaan uitkomen met de kathodespanning die over de weerstand valt in de regio van 30-35 volt. De weerstand verstookt dan 2.5 watt. In theorie kan dat, maar de levensduur van de weerstand zal niet oneindig zijn. Ook de KT88 gaat wat minder lang mee zo.
Als je toch die 2 kathodeweerstanden vervangt zou ik een fractie conservatiever instellen, een 470 ohm/ 5 watt of iets in die buurt. 330 is echt wel aan de agressieve kant, je zit pal tegen de maximum dissipatie van de buis aan zo te zien.
- RobertD
- Contacteer:
Is opnieuw opbouwen zonder print geen betere optie? Voor zo'n buizenbakje is dat wat robuuster en de weerstanden hebben dan rondom lucht.
Zeker in zo'n opzet al bij deze versterker is dat goed te doen.
Zeker in zo'n opzet al bij deze versterker is dat goed te doen.
Opnieuw opbouwen is een optie, maar gezien de projecten die ik nog heb liggen maar even niet. En Jan Geert bedankt voor je advies.
Zo maar even wat weerstanden beatellen. Helaas niet meer bij eoo dat bij mij om de hoek zat. Eerst een andere winkel zoeken, moet toch ook nog wat ander spul bestellen...
Volgens mij kon je er nog wel bestellen,maar dan via mail.
En anders hier.........https://www.reichelt.de/widerstand-meta ... stct=pos_3
Of wat luxere KIWAME 5W............http://www.acoustic-dimension.com/
En anders hier.........https://www.reichelt.de/widerstand-meta ... stct=pos_3
Of wat luxere KIWAME 5W............http://www.acoustic-dimension.com/
Radio Rotor moet dat toch wel in huis hebben ?
http://www.rotor.eu/
http://www.rotor.eu/
Yes, we hebben weer muziek!
Ik had nog eea liggen, waaronder de mox 470ohm, 5w. Meteen maar aan het solderen geslagen en gelukkig was het inderdaad de kathodeweerstand.
Dank allen voor jullie hulp! Blijft een topforum!
Ik had nog eea liggen, waaronder de mox 470ohm, 5w. Meteen maar aan het solderen geslagen en gelukkig was het inderdaad de kathodeweerstand.
Dank allen voor jullie hulp! Blijft een topforum!
Ja superMickRS schreef:Yes, we hebben weer muziek!![]()
![]()
Dank allen voor jullie hulp! Blijft een topforum!![]()
EC686652-4BDC-42BA-B817-25689F1501C0.jpeg
En het mooiste is nog wel dat met de hogere waarde van 470ohm ik merk dat de boel een stuk minder heet wordt.