Hallo allemaal,
Een tijdje geleden heb ik als probeer project-je via MP een setje Yamaha NS-G30-mark 4's gekocht.
Eigenlijk meer op basis van het feit dat se een kunststof woofer hadden en een niet metalen dome tweeter.
Ik hou niet zo van het "schreeuwige" dat metalen dome's soms hebben.
Hoewel dat natuurlijk wel van heel veel factoren afhangt, olie in de spreekspoel, het filter, kastvorm aan de voorzijde, etc. etc.
Anyway, terug naar de Yamaha's:
Het originele filter was een 12db filter op 2.5 kHz, en ik vond het vooral in het midden niet fraai klinken, ik denk dat dat vooral kwam door de piek van bijna 10dB en het fasegedrag rond de wisselfrequentie.
Nu heb ik jaaaaren geleden -begin tachtiger jaren toen Linkwitz/Riley net ontdekt was- al eens zitten spelen met 18dB/Oct filters, dus ik heb dat eens opnieuw gedaan, maar nu voor de Yamaha's.
De gebruikte tweeter heeft de volgende codering: XF025018-01 bij 5 Ohm,
de woofer de volgende: GF16017-03 bij 4 Ohm.
Tegenwoordig is dat "spelen" een stuk eenvoudiger geworden doordat er dingen als LTSPice simulatoren bestaan, dus heb ik maar eens wat modellen gemaakt, waarbij ik op het volgende ben uitgekomen.
Ik heb de wisselfrequentie iets omlaag gebracht, zodat één golflengte vrijwel overeenkomt met de hartafstand tussen de twee drivers.
Dat werd door Linkwitz aangegeven om het verticaal uniform houden van het stralingspatroon.
Als de golflengte van de wisselfrequentie (veel) kleiner is dan de hartafstand van de drivers krijg je dat recht vooruit er rond de wisselfrequentie een dip gaat ontstaan, waardoor je juist op de luisterhoogte soms definitie bij zaken als houten blazers, stemmen en piano gaat missen.
Het laag blijft wat rond/warm door de aanwezige poorten, ik ben nog wat aan het spelen met een beetje demping daarin.
Ik heb zoveel mogelijk van de onderdelen van het oorspronkelijke filter hergebruikt door bijvoorbeeld de 1mH spoel af te wikkelen tot een van de lagere waardes, andere spoelen heb ik toegevoegd door onder andere spoelen van oude, grote schakelende voedingen te gebruiken en waar nodig door toevoegen van windingen op de goede waarde te brengen.
Voor de weerstanden heb ik hier en daar wat weerstanden parallel geschakeld om twee redenen: om aan de juiste waarde te komen, en tevens de belastbaarheid wat te verhogen.
Het geheel heb ik weer op de bestaande print weten te plaatsen.
Door de 180 graden verschuiving alleen rond de wisselfrequentie staan de speakers nu in tegenfase.
Bijgevoegd de schema's en LTSpice modellen.
Groeten,
Leo
Yamaha NS-G30-mkIV upgrade
Moderator: Beheerdersteam
- satbeginner