Pagina 1 van 1

Kleine ESL hybride

Geplaatst: ma 01 apr 2019, 21:22
door WrineX
sorry heren ik dacht misschien is deze post toch meer hier op zijn plaats. ik heb de ander verwijdert. moeilijk driver of niet >?

Ik was een tijdje aan het klooien met inverted esl's, leuk speelgoed maar kostbaar in bias.. dit is een versie waar ik nog maar net uit de voeten kan met een normale ESL versie, liefst zou ik de woofers nog iets lager in efficiëntie hebben zodat ik de panelen iets minder hoog voltage hoef te geven. naja het speelt, mooi is het niet :) maar het ging ook meer om het maken van de paneeltjes. blij verrast alsnog over hoe het klinkt.

filter is een simpel 6db oct. akoestisch crossover ligt ergens op 700hz terwijl de woofer al gecrossed is op 200hz en de esl op 800hz, op die manier doet het meteen dienst als baffle step compensatie.

https://youtu.be/87PJ7MRaQH4?t=60

dus een filter met 2 componenten volstaat , met een beetje geklooi :) (nog niet buiten gemeten)


ojah voor dat iedereen begint over de lage ohmige coating :) voor hoog maakt het niks uit. , voor het laag schijnt het wel echt een ander verhaal te zijn.

Re: Kleine ESL hybride

Geplaatst: zo 07 apr 2019, 12:50
door Lohengrimas
Tof dit zeg. Hoe span je dat folie?

Re: Kleine ESL hybride

Geplaatst: zo 07 apr 2019, 13:31
door daniel
WrineX schreef:

...

ojah voor dat iedereen begint over de lage ohmige coating :) voor hoog maakt het niks uit. , voor het laag schijnt het wel echt een ander verhaal te zijn.
wat is dat voor een coating? EHBO-dekentje?

Re: Kleine ESL hybride

Geplaatst: di 30 apr 2019, 21:54
door WrineX
Lohengrimas schreef:
Tof dit zeg. Hoe span je dat folie?

in dit geval hand werk glas en tape :) maar de sp[anning kan hoger. ik heb nog wel ergens een paar spantafels :)

Re: Kleine ESL hybride

Geplaatst: di 30 apr 2019, 21:55
door WrineX
daniel schreef:
WrineX schreef:

...

ojah voor dat iedereen begint over de lage ohmige coating :) voor hoog maakt het niks uit. , voor het laag schijnt het wel echt een ander verhaal te zijn.
wat is dat voor een coating? EHBO-dekentje?

niet echt, EHBO dekentje is 18 tot 25 micron, met dikker alu :) dit is 5 mic in het totaal. vermoed 3 mic mylar

Re: Kleine ESL hybride

Geplaatst: di 30 apr 2019, 21:56
door WrineX
Lohengrimas schreef:
Tof dit zeg. Hoe span je dat folie?

bij de weg :) er staan zelfs 2 foto;s van hehe

Re: Kleine ESL hybride

Geplaatst: za 28 dec 2019, 10:26
door Johan Jonker
Ik heb nog wat mylar folie liggen. Ik denk een paar meter en nog een paar onderdelen voor een filter. Gratis af te halen in Houten. Meld je maar via http://www.basensax.nl.

groet Johan Jonker

Re: Kleine ESL hybride

Geplaatst: za 28 dec 2019, 12:32
door SSassen
Jij kan ook niet stilzitten toch Joppe? Lekker bezig kerel! :rock: ...

Re: Kleine ESL hybride

Geplaatst: ma 30 dec 2019, 22:22
door hardy
Leuk weer eens te zien zo'n Diy Esl element, en wat betreft de coating, ik heb destijds in mijn Quad Esl 57 de mid/hoog units ook met gemetalliseerde milar uitgevoerd, werkte gewoon goed.
viewtopic.php?f=3&t=8363&p=159834&hilit ... og#p159834

Groeten Hardy