Kleine ESL hybride

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Kleine ESL hybride

Bericht door WrineX »

sorry heren ik dacht misschien is deze post toch meer hier op zijn plaats. ik heb de ander verwijdert. moeilijk driver of niet >?

Ik was een tijdje aan het klooien met inverted esl's, leuk speelgoed maar kostbaar in bias.. dit is een versie waar ik nog maar net uit de voeten kan met een normale ESL versie, liefst zou ik de woofers nog iets lager in efficiëntie hebben zodat ik de panelen iets minder hoog voltage hoef te geven. naja het speelt, mooi is het niet :) maar het ging ook meer om het maken van de paneeltjes. blij verrast alsnog over hoe het klinkt.

filter is een simpel 6db oct. akoestisch crossover ligt ergens op 700hz terwijl de woofer al gecrossed is op 200hz en de esl op 800hz, op die manier doet het meteen dienst als baffle step compensatie.

https://youtu.be/87PJ7MRaQH4?t=60

dus een filter met 2 componenten volstaat , met een beetje geklooi :) (nog niet buiten gemeten)


ojah voor dat iedereen begint over de lage ohmige coating :) voor hoog maakt het niks uit. , voor het laag schijnt het wel echt een ander verhaal te zijn.
Bijlagen
20190324_155350.jpg
20190324_155410.jpg
20190324_155419.jpg
20190324_171017.jpg
20190324_173351.jpg
20190324_175703.jpg
Gebruikersavatar
Lohengrimas
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
Locatie: 070

Re: Kleine ESL hybride

Bericht door Lohengrimas »

Tof dit zeg. Hoe span je dat folie?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Kleine ESL hybride

Bericht door daniel »

WrineX schreef:

...

ojah voor dat iedereen begint over de lage ohmige coating :) voor hoog maakt het niks uit. , voor het laag schijnt het wel echt een ander verhaal te zijn.
wat is dat voor een coating? EHBO-dekentje?
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kleine ESL hybride

Bericht door WrineX »

Lohengrimas schreef:
Tof dit zeg. Hoe span je dat folie?

in dit geval hand werk glas en tape :) maar de sp[anning kan hoger. ik heb nog wel ergens een paar spantafels :)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kleine ESL hybride

Bericht door WrineX »

daniel schreef:
WrineX schreef:

...

ojah voor dat iedereen begint over de lage ohmige coating :) voor hoog maakt het niks uit. , voor het laag schijnt het wel echt een ander verhaal te zijn.
wat is dat voor een coating? EHBO-dekentje?

niet echt, EHBO dekentje is 18 tot 25 micron, met dikker alu :) dit is 5 mic in het totaal. vermoed 3 mic mylar
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kleine ESL hybride

Bericht door WrineX »

Lohengrimas schreef:
Tof dit zeg. Hoe span je dat folie?

bij de weg :) er staan zelfs 2 foto;s van hehe
Johan Jonker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 12 okt 2005, 20:36
Locatie: Houten

Re: Kleine ESL hybride

Bericht door Johan Jonker »

Ik heb nog wat mylar folie liggen. Ik denk een paar meter en nog een paar onderdelen voor een filter. Gratis af te halen in Houten. Meld je maar via http://www.basensax.nl.

groet Johan Jonker
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Kleine ESL hybride

Bericht door SSassen »

Jij kan ook niet stilzitten toch Joppe? Lekker bezig kerel! :rock: ...
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: Kleine ESL hybride

Bericht door hardy »

Leuk weer eens te zien zo'n Diy Esl element, en wat betreft de coating, ik heb destijds in mijn Quad Esl 57 de mid/hoog units ook met gemetalliseerde milar uitgevoerd, werkte gewoon goed.
viewtopic.php?f=3&t=8363&p=159834&hilit ... og#p159834

Groeten Hardy
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”