Tom-s Project 2. Eerste DHT, een Laurel & Hardy 300B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Tom-s

Tom-s Project 2. Eerste DHT, een Laurel & Hardy 300B

Bericht door Tom-s »

Mijn eerste project was een Darling.Nu moest het 2de project een volledig direct verhitte 4P1L PSE eindversterker worden.
Echter in de zoektocht naar een setje OPT's kruiste zich vorige week bij een setje OPT's een volledige 300b trafo set van AE.
Deze set is bedoeld voor een 300b versterker volgens Triode Dick, namelijk Stanley & Oliver.
Daarom besloten eerst deze eentje op te bouwen als tussenproject om nog meer van te leren alvorens verder te gaan met de 4P1L.
Om het budget zo klein mogelijk te houden, zal de versterker meer Stanley dan Oliver zijn (de goedkope variant).
Dat gezegd, staat geluidskwaliteit wel voorop en zal op cruciale punten niet bespaard worden (ik wil ook geen brom enzo :-({|= ).
Als electronica analfabeet (ik kan een schakeling nabouwen, en zelfs dat moet nog blijken) heb ik gekozen voor Tentlabs filament supplies om de gloei van de eindbuizen alvast in orde te hebben. :rock:
Buizen: 5r4gy(2), 12SL7 (cfr Darling), D3a (2) en 300B (2).
Trafo's en spoelen: AE.
Voedingscondensatoren: Amp-ohm polypropylene (2x (30uf-30uf-6.8uf)) (geen papier in olie)
Koppelcondensator: Russisch K75-10
Andere condensatoren: wat werkt, film, niets speciaal.
Weerstanden: wat werkt, niets speciaal.
Bekabeling: Neotech solide koper pvc, want dat werkt met draadsteuntjes.
Filament: Tentlabs filament V3.0 2.5A
Behuizing: houten ombouw met 3mm alu bovenplaat.

Schema's van de versterker en van de voeding.

:foto: :hide:
Bas Horneman
Contacteer:

Re: Tom-s Project 2. Eerste DHT, een Laurel & Hardy 300B

Bericht door Bas Horneman »

Succes!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Leuk project! Laat je de vooruitgang zien in dit topic?
Tom-s

Bericht door Tom-s »

Dat is zeker de bedoeling.

Al direct eerste vraagjes.

Dit over de gloei van de D3a's.
Als je vergelijkt tussen Stanley: http://www.triodedick.com/stan_en_olliv ... 20copy.gif en Oliver http://www.triodedick.com/stan_en_olliv ... 20copy.gif, dan zit er nogal verschil op de condensator welke de gloei ontkoppeld naar aarde. Ik dacht hier gewoon een 0.47uf K75-10 (die heb ik een hoop) voor te gebruiken. Iemand onderbouwing om dit wel of niet te doen?

Verder zit er nogal een spanningsverschil tussen kathode en gloei bij de D3a's. https://frank.pocnet.net/sheets/128/d/D3a.pdf
De datasheet geeft aan dat dit maximum 120V mag zijn. Is dit geen probleem dankzij deze zwevende gloei?
Is het dan ook geen probleem dat ze gloei van deze buisjes parallel aan elkaar staat? Want bij grote links/rechts verschillen kan dit problemen geven lijkt me?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zonder verbinding naar de buitenwereld zweeft het gloeicircuit, behoeft de ontkoppeling (voor wisselspanning) naar massa geen dikke condensator.Hoe dik is dan een kwestie van smaak en ervaring.
Ik heb Dick er over gevraagd, hij zegt dat ie dat al vaak zo doet zonder moeilijkheden.
De spanning boven massa van de gloei wordt zo bepaalt door de lek gloei-kathode van de buizen.Die met de grootste lek bepaalt de spanning.
Zelf hou ik er niet van, liever een vast bepaalde spanning met bijv een (ontkoppelde) deler uit de V+ voeding.
Nou ja ieder z'n gedacht :sure:
Anne
Plaats reactie