Pagina 1 van 2
Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 19:05
door OpaBert
Deze week wilde ik Mn Toon regeling gaan testen
Alweer een jaar printjes ervoor idem een paar printjes voor de voeding via zba forum
Bedoeling een Toonregeling voeden uit de printjes welke Rik ter Winkel heeft ontworpen
Dit is het schema van de voeding hoogspanning 250 V DC en een inschakel vertraging en gloeispanning
De vertraging en gloeispanning van ca AC 7 volt naar DC 6.3 Volt
Die laatste 2 doen het
De hoogspanning gelijkrichting en stabilisatie naar 250 Volt gaat in rook op na 5 tellen
Heel het circuit bekeken Alles er af gehaald Nieuwe elcos Nieuw irf830 er in Weer rook
Onbelast notabene

ik zie niet wat ik fout doe
Wie ziet hier waar het fout door gaat ?
Alle gebruikte componenten waren nieuw !
Hier de fotos van het lege printje en bestukt
De 2 zeners blauw zijn 120 en 130 volt
Klopt dat wel die zeners
De tekst is eigenlijk onleesbaar in het schema
Hier kreeg ik nog een printje en de rest van de documentatie
hier dus
Edit AC hooogspanning is 270 volt onbelast
Re: Voeding R Winkel
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 19:25
door toetertje
Zit d5 niet achterstebuiten?
Re: Voeding R Winkel
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 19:28
door OpaBert
toetertje schreef:Zit d5 niet achterstebuiten?
Dat is de gelijkrichting gloei Dat deel werkt Dus ik denk dat het wel klopt
Re: Voeding R Winkel
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 19:31
door OpaBert
toetertje schreef:Zit d5 niet achterstebuiten?
Het streepje moet aan de onderkant ik ga kijken

Schuur is al op slot Morgen ga ik dat corrigeren
Bedankt
Wel vreemd dat het werkt loopt op 1 helft zeker

Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 19:43
door toetertje
Die gelijkrichter voor de hoogspanning, moet die niet andersom?
Met schuine kantje naar de streep? Op het kale printje zie ik dat
de streep aan de kant van de gelijkrichter van de laagspanning zit.
Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 19:59
door OpaBert
toetertje schreef:Die gelijkrichter voor de hoogspanning, moet die niet andersom?
Met schuine kantje naar de streep? Op het kale printje zie ik dat
de streep aan de kant van de gelijkrichter van de laagspanning zit.
Ik het printje hier bij me en de + zit aan de schuine kant en die zit met een print spoortje weer aan de + van de eerste Elco
Onde die elco kan ik het verder niet volgen
Ik vermoed dat er een ander type op zit De. + zit wel aan de goede kant
Ik heb aan de onderkant om te testen even draadjes er onder gesoldeerd eergister
Het ziet er niet uit

Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 20:20
door Ah!buis
Wel een raar printontwerp. De helft van het kopervlak aan de onderdelenzijde zit op 380volt, de andere helft op 250volt en het kopervlak onder is massa.Plaatsen genoeg om sluiting te maken
De koeler voor de fet zit net over de twee plusvlakken en, via de fet (als ie niet geïsoleerd zit) op de hoogste spanning. Allemaal nogal gevaarlijk
Wat gaat er eigenlijk in rook op ?
Anne
Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 20:32
door OpaBert
Ah!buis schreef:Wel een raar printontwerp. De helft van het kopervlak aan de onderdelenzijde zit op 380volt, de andere helft op 250volt en het kopervlak onder is massa.Plaatsen genoeg om sluiting te maken
De koeler voor de fet zit net over de twee plusvlakken en, via de fet (als ie niet geïsoleerd zit) op de hoogste spanning. Allemaal nogal gevaarlijk
Wat gaat er eigenlijk in roo
k op ?
Anne
Hoi Anne
De irf830 iig al twee keer moeten vervangen En ik denk dat de 10K gaat roken
Maar ik heb er elke keer snel de stekker er uit getrokken en niet aandachtig gekeken wat er allemaal in rook op gaat
Ik heb heel het HS deel tot 2 keer vervangen Gewoon omdat ik niet snapte wat er nu fout gaat
Ik heb draadjes aan de gelijkrichter gesoldeerd
omdat op de onderkant door die grote vlakken met verschillende spanningen er nauwelijks veilig een draadje kan prutsen
Misschien beter alles er af te solderen en de printen in de kliko
Maar kan het nog niet Anne , ik bedoel Rik heeft wel zijn project erop kunnen bouwen
Ik meen de phonedude
Oh ja de spanning op de plus en min was 0.6 volt na de rook

Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 21:18
door Ah!buis
Bert61 schreef:De irf830 iig al twee keer moeten vervangen En ik denk dat de 10K gaat roken
Maar ik heb er elke keer snel de stekker er uit getrokken en niet aandachtig gekeken wat er allemaal in rook op gaat
Oh ja de spanning op de plus en min was 0.6 volt na de rook

Ergens een bruggetje (soldeer ?) bij het spoor van die 10k naar C2. Gaat ie idd in rook op en is de uitgang bijna nul.
Evenwe geen reden voor de fet om te sneuvelen.
Er mist wel een bescherming-zener voor de fet, kan wel mis gaan als de elco op de uitgang sneller ontlaad dan die na de gelijkrichter of C2.
Anne
Daar dus, een zener van een volt of 12
Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 21:23
door OpaBert
Dus het is nog onduidelijk waarom
Ergens zou er een kortsluiting na de fet moeten zijn
Of een verkeerde spanning op de Gate misschien
Morgen nog maar eens goed kijken met een loupe en er nog maar een een Irf aan opofferen

Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 22:06
door OpaBert
Ach nu zie ik dat je een Zener getekend heb van D3 naar de rechter poot Q1
Doe ik ook als eerste Anne

Ook Toetertje voor zijn vondst van de omgedraaide D5

Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 22:31
door toetertje
Niet te veel roem hoor, mijn oog viel er toevallig op.

Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 23:51
door OpaBert
toetertje schreef:Niet te veel roem hoor, mijn oog viel er toevallig op.

Ja dat kan wel zijn Maar ik zit met Mn neus er op en zie niks
Waarschijnlijk wel als ik die Gloei had willen gebruiken
Nu zat ik alleen maar te tobben waarom begint die HS te roken
Na de eerste keer had ik al een 1K serie weerstand in de 270 volt wissel opgenomen om wat tijd te winnen voor het weer kapot ging
Dus

blij met je hulp

Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: za 23 mar 2019, 11:28
door OpaBert
Vanmiddag spanning erop
Diode D5. Omgedraaid
Nieuwe IRF830 er op
12Volt Zenerdiode Diode aan de onderkant van de print gehangen aan de boven kant kon ik zonder weer een hoop te desolderen niet bij
Waar ik me nog zorgen over maak is de bevestiging van het koelblokje
Dat zit me niet lekker daar verbind ik op een mm de onder kant met bovenkant
Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: zo 24 mar 2019, 15:47
door OpaBert
Anne en Toetertje
Eerder de Diode zo gezet als op de print staat getekend
Dat is op het 6.3 volt Circuit Het ging meteen fout
Sluiting ergens, de AC zakt in tot 4.5 Volt AC
Bjna alles van de print gehaald Niets kapot
Waarom werkte het eerst wel
De grijze (massa)aan het werk gezet
En de op de print gekeken wat de - en wat de + is waar de trafo op zit is de 6.3 volt wisselspanning
Ik heb die Diodes eerder Wel goed op de print geplaatst en niet naar de tekentjes op de print gekeken
Dus alles weer in de oude situatie gezet

6.3 Volt DC uit de LT1085
De hoogspanning is de volgende stap na dat het relais opkomt en de wisselspanning op de gelijkrichter komt
Dat werkt,

maar dan gaat het fout , alsof er een kortsluiting is
Ik heb een 1 K weerstand is serie met de 270 volt Wisselspanning gezet
Na een paar tellen wordt R2 de 10K weerstand heet
Beide zenerdiodes 120 en 130 volt stuk
Beide Zeners vervangen en eerst gecontroleerd waar de + en de - op de print bij de zeners
De 47 uF elco na de IRF is niet kapot
De Zenerdiode op de Irf ter bescherming is nog heel
Vanavond een nieuwe Irf 830 er in
Maar ik heb nog geen idee waarom ze telkens sneuvelen
Idem van die zeners waarom die stuk gaan
Er moet nog ergens een fout zitten
Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: zo 24 mar 2019, 16:19
door Ah!buis
Nu zit er weer en elco omgekeerd
Anne
Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: zo 24 mar 2019, 16:26
door OpaBert
Dat is Knap stom van me
Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: zo 24 mar 2019, 16:54
door ds23man
Lekkere bende zo...

Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: zo 24 mar 2019, 17:53
door OpaBert
ds23man schreef:Lekkere bende zo...

Ja en het wordt steeds erger met die fouten , een fout gevonden en weer eendere erbij gemaakt
Steeds meer last van , soort tunnelsyndroom , helemaal erg op printjes door dat ik niet kan spiegelen.
Nou ik heb in iedergeval WAT gedaan
Als je niks doe en alleen maar lui naar je tablet of telefoon naar you tube filmpjes zit te kijken
Dat is in mijn optiek nog egerr
Vanavond nog een uurtje met Mn 3210 bout
Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: zo 24 mar 2019, 19:38
door OpaBert
Anne de hoogspanning werkt , maar niet goed
De spanning over de zeners loopt op en ook de uitgangspanning tot 300 volt
De zeners zijn 120 en 130 volt
Maar langzaam blijft de spanning oplopen Is net te veel spanning om even met vingers te voelen wat er heet wordt
Ja ik weet het ben een watje
Maar bij 300 volt DC uit heb ik het uitgezet
De Wisselspanning uit de trafo is 270 volt belast met alleen deze print en een 47 K weerstand op de uitgang 265 volt
Ohja Er is geen rook na 5 tellen
Maar ik heb het idee dat het geen 5 minuten zo blijft Tevens is die spanning te hoog
Loopt er teveel Zener stroom ?

Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: ma 25 mar 2019, 13:34
door OpaBert
Anne Heb je weer internet
Ik heb de ingang spanning gemeten 360 volt ongeveer
De Zener stroom is 10 mA de zeners zijn 120 en 130 volt
En de spanning uit van 270 loopt snel op naar 288 Volt
daar blijft het nee toch niet zit al op 290volt ik zet het uit.
120x0,01 is 1.2 Watt dat is ongeveer de max dissipatie van die Zener
Dus ik moet die weerstand R3 groter maken zodat ik ongeveer op 5 mA kom
Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: ma 25 mar 2019, 13:51
door Ah!buis
Bert61 schreef:Maar langzaam blijft de spanning oplopen Is net te veel spanning om even met vingers te voelen wat er heet wordt
Ja ik weet het ben een watje
Liever een levend watje dan een dooie held
Loopt er teveel Zener stroom ?

Ja hoor, maak maar 47k van de 10k naar de zeners.
Anne
Oh ja, tot nu toe geen last met internet meer

Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: ma 25 mar 2019, 14:47
door OpaBert
Ha mooi dat je nu weer een stabiele verbinding hebt
Nou is er waarschijnlijk een printbaan los van het doorvoer buisje
Ik heb die 470 ohm vergroot naar 2K2 Anne maar er liep opeens 22 mA en toen niks meer. en de 350 volt uit
Beide zeners kapot
Nieuwe zeners erin gezet
Geen Zener stroom
Koffie tijd
Vanavond verder

Anne.

Edit
Zal vanavond je wijzigingen doen
47K en 10K inplaats van 470 ohm

Dat is nogal een verschil

Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: ma 25 mar 2019, 16:31
door Ah!buis
Wat je allemaal uitspookt

Die 470Ω is een stopweerstand, gaat helemaal geen stroom door.
De stroom komt van de gelijkgerichte spanning (360V) door 10k naar de zeners.Is teveel en daarom de 10k vervangen door 47k, geeft nog genoeg.
Doe eerst zonder de fet en de extra beschermzener, moet 250V ofzo op de zeners komen en via de 470 naar de fet, daar mag de spanning niet anders zijn.
Anne
Re: Hulp aub met Voeding R Winkel bouwen
Geplaatst: ma 25 mar 2019, 16:38
door OpaBert
Ah!buis schreef:Wat je allemaal uitspookt

Die 470Ω is een stopweerstand, gaat helemaal geen stroom door.
Anne
Ik heb wel een Webcam Anne , Dan kan je mee kijken
Ah!buis schreef:
De stroom komt van de gelijkgerichte spanning (360V) door 10k naar de zeners.Is teveel en daarom de 10k vervangen door 47k, geeft nog genoeg.
Anne

ohhhh dat had ik verkeerd begrepen maar , had het zondag al gevraagd/opgemerkt maar vanmiddag ben ik begonnen En had je wijziging nog niet gezien Anne, dat zag ik pas om halfdrie vanmiddag toen ik weer afgetobt uit de schuur op de bank gekropen was
Ah!buis schreef:
Doe eerst zonder de fet en de extra beschermzener, moet 250V ofzo op de zeners komen en via de 470 naar de fet, daar mag de spanning niet anders zijn.
Anne
Doe ik vanavond proberen Anne