Klasse D vergelijk luistertest
Moderator: Beheerdersteam
Klasse D vergelijk luistertest
Is het er ooit nog van gekomen de 'instap' UCD (UCD180) te luistermatig te vergelijken met de verfijnde UCD uitvoering (HG versie) zoals niet gelukt is ruim 10 jaar geleden?
viewtopic.php?f=7&t=5239&start=100
viewtopic.php?f=7&t=5239&start=100
Re: Klasse D vergelijk luistertest
Ik heb de indruk dat de Hypex liefhebbers/fans de UcD serie niet meer zo heel relevant vinden, sinds de Ncore en Fusion gearriveerd is.
Zeg maar net zoiets als in 2019 een Pentium IV processor gaan benchmarken.
Vind ik niet helemaal een vergelijk Ray. En 36 pagina's door moeten klauwen vind ik nou ook niet echt hulp. Dit is best een legitieme vraag en een concreet onderbouwd antwoord heb ik er nog niet op gezien 
Op welke pagina van het topic? Ik verwachtte meer een uitslag van een vergelijkende luistertest ipv pagina's over nieuw uitgebrachte (plate) amplifiers...Shadow schreef:
InderdaadPjotr schreef:Vind ik niet helemaal een vergelijk Ray. En 36 pagina's door moeten klauwen vind ik nou ook niet echt hulp. Dit is best een legitieme vraag en een concreet onderbouwd antwoord heb ik er nog niet op gezien
ray5150 schreef:Ik heb de indruk dat de Hypex liefhebbers/fans de UcD serie niet meer zo heel relevant vinden, sinds de Ncore en Fusion gearriveerd is.
Ben weldegelijk nieuwsgierig naar de meningen over de klank van de verschillende generaties (en eventuele beargumentatie daarvan)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Probleem met dit soort vergelijkingen is dat het behoorlijk subjectief is. Eigenlijk moet je ze zelf vergelijken met een schakelbox en je eigen mening vormen.
De verschillen zijn er en de HG versie klinkt verfijnder, iets anders kan ik er niet van maken. De UcD400 geeft eigenlijk altijd strakker laag dan de UcD180, ook bij kleinere speakers.
Wat ik in vergelijk met ncore heb ervaren is dat ik het nogal ambivalent vond als het om de NC400 ging. Destijds toen we met Daudio op ncore wilden overgaan waren we onvoldoende overtuigd van de meerwaarde tov de prijs. De latere OEM versies, die nu ook in de fusion amps zitten, gaan voorbij de kwaliteit van de NC400 en ook die van de UcD. Meer ruimte, meer detail, meer verfijning. Maar nog steeds niet 100% transparant ondanks de claims daarop en uitermate goede specs. Prijs/kwaliteitverhouding, zeker voor de zelfbouwer, is daarbij vrijwel niet te verslaan trouwens en als je speaker op deze versterkers niet goed klinkt dan hoef je niet per se de oplossing in een andere versterker te zoeken.
Wat ik in vergelijk met ncore heb ervaren is dat ik het nogal ambivalent vond als het om de NC400 ging. Destijds toen we met Daudio op ncore wilden overgaan waren we onvoldoende overtuigd van de meerwaarde tov de prijs. De latere OEM versies, die nu ook in de fusion amps zitten, gaan voorbij de kwaliteit van de NC400 en ook die van de UcD. Meer ruimte, meer detail, meer verfijning. Maar nog steeds niet 100% transparant ondanks de claims daarop en uitermate goede specs. Prijs/kwaliteitverhouding, zeker voor de zelfbouwer, is daarbij vrijwel niet te verslaan trouwens en als je speaker op deze versterkers niet goed klinkt dan hoef je niet per se de oplossing in een andere versterker te zoeken.
-
Duck Twacy
Wel ze meten wel aardig
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.5907/
Ze zijn zeker goed alleen er komt een typisch laagje bij in het geluid wat naar mijn smaak de verbetering tov ucd deels teniet doet. De fusion amps hebben daar veel minder last van.
Dit soort zaken zijn altijd moeilijk te duiden omdat de bouwwijze een woordje meespreekt. En vaak wordt de invloed van de PSRR onderschat. Dus wat voor (soort, groot, klein?) voeding zit er aan? Bij de Fusion Amps valt er weer weinig te kiezen, daar is het een geheel en de PSU een SMPS type.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Bij de NCxxxMP modules is er toch behoorlijk wat veranderd, 4 powerfets i.p.v. 2 en de afregelpots zijn verdwenen. Dus is er behoorlijk wat aan de schakeling gesleuteld.
<<Nog steeds niet 100% transparant?>> Waar zit 'm dat in denk je? Is dat Klasse D eigen of zit dat meer in de implementatie van de regulator met verdere componenten eromheen? Of in de voeding van de afzonderlijke componenten?jeroen_d schreef:De verschillen zijn er en de HG versie klinkt verfijnder, iets anders kan ik er niet van maken...
Destijds toen we met Daudio op ncore wilden overgaan waren we onvoldoende overtuigd van de meerwaarde tov de prijs. De latere OEM versies, die nu ook in de fusion amps zitten, gaan voorbij de kwaliteit van de NC400 en ook die van de UcD. Meer ruimte, meer detail, meer verfijning. Maar nog steeds niet 100% transparant ondanks de claims daarop en uitermate goede specs.
Prijs/kwaliteitverhouding, zeker voor de zelfbouwer, is daarbij vrijwel niet te verslaan trouwens en als je speaker op deze versterkers niet goed klinkt dan hoef je niet per se de oplossing in een andere versterker te zoeken.
<<dan hoef je niet per se de oplossing in een andere versterker te zoeken>> Waar zou je de oplossing dan in zoeken? Andere/opener voorversterker? Opener speaker?
Die opmerking snap ik ook niet. Beetje open deur, kan dan van alles zijn. Misschien een ander stopcontact?Vhond schreef:<<dan hoef je niet per se de oplossing in een andere versterker te zoeken>> Waar zou je de oplossing dan in zoeken? Andere/opener voorversterker? Opener speaker?
Interessant wat daar geschreven wordt over de feedbackloop implementatie van Putzeys op blz 28 tov andere Klasse D varianten...Duck Twacy schreef:Wel ze meten wel aardig
Ik bedoel het natuurlijk specifiek in de context van de Klasse D technologie. Ik vroeg me af of de oplossing ook te vinden zou zijn in de bouw en of voeding van de Klasse D versterker.Pjotr schreef:Die opmerking snap ik ook niet. Beetje open deur, kan dan van alles zijn. Misschien een ander stopcontact?Vhond schreef:<<dan hoef je niet per se de oplossing in een andere versterker te zoeken>> Waar zou je de oplossing dan in zoeken? Andere/opener voorversterker? Opener speaker?
Vraag mij af of dat er is. Wat Jeroen aangeeft, dat ze nog steeds niet zo "transparant" zijn als je zou wensen, herken ik wel. Vwb de NCores en verder kan ik alleen afgaan op wat ik op luisterdagen heb gehoord. Mahja, waarmee vergelijk je dan? Pass, de ultieme klasse-A van Co, mijn eigen CA? Allemaal klassieke lineaire versterkers.
Ik denk niet dat de oplossing te vinden is in de bouw en of voeding. De ideale versterker bestaat gewoon nog niet.
Inderdaad vaag wat ik zeg over dat je de oplossing niet in de versterker moet zoeken. Wat ik wil benadrukken is dat het toch erg goede versterkers zijn. Het kan zijn dat het nodig is, specifiek voor jou persoonlijk, om naar een andere versterker over te stappen. Ikzelf heb niet die behoefte want ze komen zeer dicht bij het transparantieniveau waar ik naar op zoek ben. Dus daarom mijn opmerking, als het niet goed klinkt met deze versterkers, kijk dan ook naar andere zaken. Kan van alles zijn. Ja pjotr, ook het stopcontact
Inderdaad vaag wat ik zeg over dat je de oplossing niet in de versterker moet zoeken. Wat ik wil benadrukken is dat het toch erg goede versterkers zijn. Het kan zijn dat het nodig is, specifiek voor jou persoonlijk, om naar een andere versterker over te stappen. Ikzelf heb niet die behoefte want ze komen zeer dicht bij het transparantieniveau waar ik naar op zoek ben. Dus daarom mijn opmerking, als het niet goed klinkt met deze versterkers, kijk dan ook naar andere zaken. Kan van alles zijn. Ja pjotr, ook het stopcontact
Zei ook niet dat daar de oplossing ligt. Wel kun je zeggen dat verschillen daar, van invloed kunnen zijn op het eindresultaat. Maar goed, ieder zo zijn mening en rest eigenlijk alleen zelf vergelijken.jeroen_d schreef:Ik denk niet dat de oplossing te vinden is in de bouw en of voeding. De ideale versterker bestaat gewoon nog niet.
Zelfs de zekering heeft veel effect op de klank van de NCore, mogelijk ligt de beperking niet in de versterkerschakeling maar de voeding...?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Gelukkig soldeert Hypex de zekeringen gewoon rechtstreeks op de print zodat onze ( bekende) tweakers ze niet meer kunnen vervangen zonder de hele constructie uit elkaar te slopen.
En als ze het wel doen: weg garantie

En als ze het wel doen: weg garantie
Was reactie op Vhond die had het over eventuele oplossing in bouw en of voedingPjotr schreef:Zei ook niet dat daar de oplossing ligt. Wel kun je zeggen dat verschillen daar, van invloed kunnen zijn op het eindresultaat. Maar goed, ieder zo zijn mening en rest eigenlijk alleen zelf vergelijken.jeroen_d schreef:Ik denk niet dat de oplossing te vinden is in de bouw en of voeding. De ideale versterker bestaat gewoon nog niet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
*kuch*ds23man schreef:Gelukkig soldeert Hypex de zekeringen gewoon rechtstreeks op de print zodat onze ( bekende) tweakers ze niet meer kunnen vervangen zonder de hele constructie uit elkaar te slopen.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En als ze het wel doen: weg garantie![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Foto komt uit de webshop zoals die vandaag online is
En dit is.de voeding zoals de hobbyist kan kopen voor een ncore, de nc400 is nog steeds de enige voor de diy beschikbare ncore
En dit is.de voeding zoals de hobbyist kan kopen voor een ncore, de nc400 is nog steeds de enige voor de diy beschikbare ncore