Pagina 1 van 2
Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: do 07 mar 2019, 16:06
door OpaBert
Heel de dag bezig geweest om 4 gaatjes te boren
En het is nog niet gedaan
Het is al weer een halfjaar of eenn heel jaar geleden dat ik er iets mee gedaan heb
Dus ben wat stroef er mee
Eerste bijna gat zat in de Y richting 4-5 mm fout
Eerste gedachte was niet goed op nul gezet
Dus opnieuw alle drie Assen gecontroleerd Y as stond er 5 mm naast
Dus opnieuw een poging , Maar weer 5 mm er naast
Plaatje is 195x200 ,

gooi ik nu soms de richting door elkaar met tekenen
Dat is toevallig een 5 mm verschil
Dus opnieuw de G-Code gemaakt
En nu weer fout gat zat er wel 10 mm naast
Nulpunt zat ook er naast
Verdomme de poelie op de y-as motor zit niet vast
Komt van de rommel markt met Engelse maat inbus boutjes
Eerst de juiste sleuteltjes gezocht
Gevonden en Dus boutjes aangedraaid
Opnieuw begonnen Er deugt geen flikker van en heb nu een vergiet
De boutjes weer los
Op een houtenkist gaan staan zodat ik er beter bij kan Ring Ring Telefoon
Mn zwager voor koolborstels Weer terug op dat kistje motor er af
Poelie zit los ondanks dat plat kantjes op de as kon ik alles ronddraaien
Opnieuw vast gezet een boutje Dol.
M3 is te klein M4 heb ik niet M5 inbus wel
Dus gat opgeboord en m5 draad erin getapt
Motor in de bankschroef en dat plat kantje wat groter geslepen
Poelie op de motor en weer op dat kistje gaan staan Krak

bijna door de bodem
Plank er over en dat motortte vastgezet met de tandriem op spanning
eindelijk nu zit dat kreng vast , ben alleen vergeten de riem uit te lijnen met de andere poelie
Dus vanavond misschien verder nu ben ik het ff zat
Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: do 07 mar 2019, 16:13
door ds23man
Er zijn van die dagen dat je beter in bed kan blijven liggen...
Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: do 07 mar 2019, 18:46
door Shadow
Heerlijk

Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: do 07 mar 2019, 19:09
door OpaBert
ds23man schreef:Er zijn van die dagen dat je beter in bed kan blijven liggen...
Ja was van plan vanavond het karweitje te klaren , maar ik blijf maar op de bank liggen.
Heb het idee dat ik vanavond uit vermoeidheid tunnevisie ,nog meer verkeerd doe.
Dus

Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: do 07 mar 2019, 19:11
door ray5150
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met een boorkolom dat klusje in minder dan 5 minuten was geklaard ?
Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: do 07 mar 2019, 21:18
door Pjotr
Vind het een mooi verslag Bert

Morgen weer een dag!

Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: do 07 mar 2019, 21:37
door Henkjan
Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: do 07 mar 2019, 22:36
door OpaBert
ray5150 schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met een boorkolom dat klusje in minder dan 5 minuten was geklaard ?
Nee dat was het eenvoudigst Ray
het over die machine hangen strandend op een kistje en op gevoel , met steeds zeurendere rug pijn die inbus sleuteltjes in die boutjes zie te krijgen
Dat duurde misschien ook maar 5 of 10 min maar het leek wel een uur
En nadien er weer terug op
En morgen weer los draaien en die poelie op het motorasje verschuiven tot de riem een beetje in de midden blijft lopen .
Je kan de achterkant van het motortje zien op de foto Daarachter zit de poelie Ray
Kan je fijn bij

Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: do 07 mar 2019, 22:38
door Pjotr
En als je nou eerst die muur weg haalt?

Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: do 07 mar 2019, 22:40
door OpaBert
Pjotr schreef:En als je nou eerst die muur weg haalt?

Nog niet aangedacht

Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: do 07 mar 2019, 22:53
door Pjotr
Ja, de Groot was een groot genie. Mis hem nog steeds op zaterdag

Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: vr 08 mar 2019, 8:16
door Shadow
He Dik

Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: vr 08 mar 2019, 9:21
door ds23man
Bert61 schreef:Pjotr schreef:En als je nou eerst die muur weg haalt?

Nog niet aangedacht

Of er een raam in maken?
Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: vr 08 mar 2019, 11:31
door OpaBert
Hij doet ut weer manne
Nu een plaatje zagen uit vliegtuig aluminium 1.8 mm dik( afkeur fokker) keihard je kan het niet zetten
En er zit rare vlekken op maar was gratis
Moet dat goed vast zetten anders is het zo weg

Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: vr 08 mar 2019, 13:51
door John P
Shadow schreef:He Dik

Dat was de koffie.
Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: vr 08 mar 2019, 14:29
door anonamemouse
Pjotr schreef:Ja, de Groot was een groot genie. Mis hem nog steeds op zaterdag

http://www.tadesmedes.nl/filmkes/fan-al ... kaar-show/
Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: vr 08 mar 2019, 19:59
door OpaBert
Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: zo 10 mar 2019, 8:11
door molekuul
Henkjan schreef:IMG_20190306_204232_HDR.jpg
Das lang geleden dat ik met een soortgelijke boor machine mijn eeste gaatjes heb geboord.

Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: zo 10 mar 2019, 9:42
door hannesie

+1
Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: zo 10 mar 2019, 11:49
door OpaBert
Ja. Inderdaad mijn vader had er een twee versnellingen ik had een ander met een groot tandwiel in het midden en twee kleintjes haaks er op Maar had al snel een Skill met variabel toerental en een hele berg hulp stukken
Horizontale boorstandaard cirkelzaag schuurvoet , Het werkte
Dat was alles ,tot 3 keer een nieuw anker in gezet
Maar met het cirkelzaag hulpstuk sloeg je het wormwiel stuk in een tel als je een afkortzaagblad er op had had met weinig tanden in spaan plaat
Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: zo 10 mar 2019, 12:51
door audiomanics
't is dat je niet om de hoek woont, anders had ik je machine binnen een uurtje helemaal op-en-top voor elkaar.. (ik bouw tegenwoordig de machines bijna met mijn ogen dicht..)
Groot voordeel van zelf een machine bouwen is wel dat je eventuele problemen binnen een minuut kan pin-pointen..
Mijn laatste machine is nog niet helemaal klaar, maar kan al luchtfrezen tot 28 meter per minuut.. De machine zelf kan harder, maar de besturing zit tegen de grens met de klokfrequentie en sneller is ook wel heel eng...
(zit je ook al op het CNCzone.nl forum? Daar zit ook heel veel know-how en ook wel mensen in de buurt die eens even mee willen kijken eventueel..)
Kees
Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: zo 10 mar 2019, 13:18
door OpaBert
audiomanics schreef:'t is dat je niet om de hoek woont, anders had ik je machine binnen een uurtje helemaal op-en-top voor elkaar.. (ik bouw tegenwoordig de machines bijna met mijn ogen dicht..)
Groot voordeel van zelf een machine bouwen is wel dat je eventuele problemen binnen een minuut kan pin-pointen..
Mijn laatste machine is nog niet helemaal klaar, maar kan al luchtfrezen tot 28 meter per minuut.. De machine zelf kan harder, maar de besturing zit tegen de grens met de klokfrequentie en sneller is ook wel heel eng...
(zit je ook al op het CNCzone.nl forum? Daar zit ook heel veel know-how en ook wel mensen in de buurt die eens even mee willen kijken eventueel..)
Kees
Hoi Kees
Ja veel verder weg kan je niet wonen
Zou hem bijna naar je opsturen per koerier
De Motor van de X-as 3NM Nema 23veroorzaakt enorme herrie trillingen op het aluminium Tsleuf blad
Daar zit hij aan de onderkant op vast
Zou er graag net als bij de Y en Z as een riempje tussen zetten
Dat is zo stil gewordendaar door
Nu rammelt door die X-as alles los
En deze machine is opgebouwd met resatanten alum Dus hier en daar erg zwaar
Dat loopt geen 28 meter per minuut
Mijn vroegere Cnc HBM BF30 ging wel erg hard vond ik 7,5 mtr per minuut lucht frezen met NEMA34 6Nm motoren en 80 volt erop veel te gevaarlijk Vond dat echt dood eng .
En de versnelling is ook belangrijk als die laag is kom je ook nooit aan je 200 mm per minuut frees snelheid in Alum.
Maar misschien wil Adri uit kruisland me een keer helpen zit ook op CNC.NL
maar die gast moeten zoveel uren maken op zn werk
Dan moet alles op zn kop , Moet het alleen vragen aan hem ,

Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: zo 10 mar 2019, 19:19
door AntonZ
Shadow schreef:Heerlijk

Ja, ik ging er ook al lekker voor zitten met een biertje en een bakkie chips
Vergeet het leedvermaak Bert, je doet het en dat doe ik je voorlopig nog niet na. Misschien als de kids de deur uit zijn dat ik dan nog eens aan dat soort dingen toekom.
Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: zo 10 mar 2019, 19:28
door OpaBert
AntonZ schreef:Shadow schreef:Heerlijk

Ja, ik ging er ook al lekker voor zitten met een biertje en een bakkie chips
Vergeet het leedvermaak Bert, je doet het en dat doe ik je voorlopig nog niet na. Misschien als de kids de deur uit zijn dat ik dan nog eens aan dat soort dingen toekom.
Hoi Anton
Vind dat leed vermaak prima , ik vond het zelf ook echt de moeite waard te posten
Men doet Cnc af als iets eenvoudigst Maar het is best complex
Ik probeer nu de knop snelle reactie te vinden Is niet te vinden
Ga ten rade bij onze forum hulptroepen in B op Z MARP HELLUP

Re: Cnc is zo makkelijk
Geplaatst: ma 11 mar 2019, 15:47
door OpaBert
Nu toch maar een plaatje