Luidruchtig loopwerk

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
satch

Luidruchtig loopwerk

Bericht door satch »

Vorige week een tweedehands DVD-speler gekocht, een Pioneer DV525. Mooi ding, goed beeld, goed geluid, geen enkel probleem met gekopieerde dvd's...... Maar wat maakt dat loopwerk een herrie! Dat is eigen aan de speler, ik was er door diverse reviews al voor gewaarschuwd, maar in stille passages is het toch wel erg hinderlijk. Ik heb alle schroefjes al een keer nagelopen en waar nodig aangedraaid, maar veel helpen deed dat niet. Is er nog iets anders dat ik kan doen? Heeft het bijvoorbeeld nut de bovenkap aan de binnenzijde te beplakken met loodbitumen oid?
SARK

Bericht door SARK »

Hoe is 't met de herrie als je (tijdelijk) de kap er af laat :?:
satch

Bericht door satch »

Dan is de herrie iets beter hoorbaar.... :(
SARK

Bericht door SARK »

Schiet eens een plaatje van het binnenwerk, met name het loopwerk.
Probeer het loopwerk eens "los" van de kast te laten spelen (op een stuk schuim leggen oid.), als de herrie beduidend minder is met het loopwerk los is het misschien een idee het loopwerk zwevend te monteren.
satch

Bericht door satch »

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze. Overigens treedt het alleen op bij het draaien van dvd's. Cd's zijn (relatief) stil. Ik denk dat dat te maken heeft met de hogere snelheid waarmee dvd's draaien?

Let overigens bij het eerste plaatje eens op de enorme voeding aan de rechterkant..... 8)
Laatst gewijzigd door satch op vr 06 okt 2006, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Ik heb een DV535, precies het zelfde. Het zit in het ontwerp, die van mij hoor je ook erg duidelijk draaien. DVD's draaien meer toeren dan een CD dus daarom is hij met DVD's luidruchtiger dan met CD's. De speler klinkt vrij 'hol'..denk dat de behuizing het ook een beetje versterkt, heb zelf de kap er nog nooit af gehad dus daar kan 'k niet echt wat over zeggen.
richard

Bericht door richard »

Je zou kunnen proberen met dubbelzijdig kleefband een op maat gesneden stuk gebitumineerde tapijttegel in het deksel te plakken. Dit dempt al een boel herrie. Werkt het zou je ook nog wat op de bodem kunnen plakken.
SARK

Bericht door SARK »

Heb je al een DVD-tje gespeeld met het loopwerk los (op een schuimbedje ofzo) :?:
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

richard schreef:
Je zou kunnen proberen met dubbelzijdig kleefband een op maat gesneden stuk gebitumineerde tapijttegel in het deksel te plakken. Dit dempt al een boel herrie. Werkt het zou je ook nog wat op de bodem kunnen plakken.
De kasresonanties dempen is een prima idee, ik gebruik daar Bostik voor.
Is verkrijgbaar bij de automaterialenzaak, alhowel ik de laatste keer kreeg te horen dat dat om milieu-redenen niet meer geleverd wordt.
Het alternatief is een soort grijze glasvezel met bitumen onderkant en plakrand, wat beslist mindere resultaten geeft dan Bostik.
De specifieke massa is lager.

Nog een belangrijk ding: plak NOOIT iets op de kap direct boven het loopwerk, er kunnen wel eens deeltjes loslaten die dan in het loopwerk of de laserunit vallen.
De ellende is dan niet te overzien.

Verder kun je overwegen om eens te zien of de herrie van de focuseer- en tracking spoelen komt, in dat geval kun je proberen om de focus- en tracking gain wat terug te draaien.
Of dat bij moderne DVD machines ook nog kan, weet ik niet.

In ieder geval: als je niet weet wat je doet, of je kennis schiet tekort: nergens aan draaien!

Een DVD schijfje draait een stuk sneller dan een audio CD, en dat roteren maakt ook lawaai.
Daar is helaas niets aan te doen.
satch

Bericht door satch »

Nee, dat gaat zondag worden. Mijn vriendin pruttelt een beetje over de tijd ik de laatste weken niet aan haar heb besteed maar wel aan "al die geluidsdingen", dus vanavond dient er wat anders te gebeuren. En morgen heb ik ook geen tijd: dan is er iets te doen in Breda heb ik me laten vertellen..... :wink:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

belangrijke dingen eerst idd... maar die DVD speler was toch voor dat romantische filmpje? :D
satch

Bericht door satch »

Vanmorgen even lekker gesleuteld aan de dvd, maar uiteindelijk met niet zo heel resultaat. Het loopwerk is al verend opgehangen, dus even gespeeld met en zonder die ophanging. Het geruis komt van de dvd zelf, die gewoon een beetje om het spindeltje zwabbert. Daar valt verder weinig aan af te stellen, dus ik ben er maar vanaf gebleven. Ik heb de bovenzijde van de kap beplakt met een stuk gebitumineerder tapijttegel, dat dempt een beetje. Verder moet ik er maar mee leven tot ik weer geld heb voor een andere dvd-speler. Of alleen maar films op hoog volume draaien. Ik zal het eens aan de buren voorstellen......

In ieder geval dank voor de hulp!
Plaats reactie