Pagina 1 van 4

Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: do 07 feb 2019, 23:23
door Kalimba
Ik zag onlangs een aantal nieuwe modellen bij Speaker & Co ( Faktum, Kind of Blue, SB Monitor ) en moest wat onderdelen halen. Eenmaal binnen mijn boodschappenlijstje ingeleverd bij Titus en Frank en gevraagd of ik even met wat metal geweld wat kon beluisteren van o.a. Sepultura.

Naast de Vertigo stond de Faktum waar ik nieuwsgierig naar was. Zal wel ongeveer hetzelfde klinken als de, voor mij onverslaanbare Vertigo dacht ik.

Na de eerste 15 seconden viel mijn mond open van verbazing en schakelde even terug naar de Vertigo. Wat een enorm verschil met vrijwel alle modellen die in de ruimte stonden. Zo open, neutraal, snel en gecontroleerd! De overige modellen hebben vrijwel geen aandacht meer gekregen waardoor ik er weinig over kan vertellen. Ook liet Frank mij enthousiast de meeting zien die vrijwel recht was en voor sommigen dus klankmatig saai kan zijn.

Ik weet nog niet hoe ik het financieel voor elkaar ga krijgen maar de Faktum wil, moet en zal ik gaan bouwen. Of ik mijn Vertigo's ga verkopen weet ik nog niet (zijn net anderhalf jaar afgewerkt). Voor de mensen die de mogelijkheid hebben om eens te gaan luisteren raad ik aan om dit eens te gaan doen en vraag me af of er meerdere mensen zijn die dit model onlangs hebben beluisterd?

Ik hoop dat ik binnenkort een bouwverslag kan gaan starten :D

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: do 07 feb 2019, 23:29
door Shadow
Mooi hoor, met alle respect btw, maar ik vind een Vertigo niet my-cup-of-tea, :beer:
Ik zou eens naar die SB ontwerpen van Troels willen luisteren btw.

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: do 07 feb 2019, 23:33
door rikpost
Ik heb de Vertigo nooit gehoord maar luidsprekers die goed metal weer kunnen geven zijn schaars .
Vaak word het een brei of het klinkt vlak .
nou ja vast veel bouwplezier zou ik zeggen :lol:

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: do 07 feb 2019, 23:37
door Shadow
rikpost schreef:
Ik heb de Vertigo nooit gehoord maar luidsprekers die goed metal weer kunnen geven zijn schaars .
Vaak word het een brei of het klinkt vlak .
nou ja vast veel bouwplezier zou ik zeggen :lol:
Tarkus al eens gehoord? Die kan dat vrij aardig (doen alles vrij aardig, niks heel goed, kun je lang naar luisteren)

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 10:54
door Walt
Beetje ‘raar’ dat speaker & co niet vermeldt dat de Faktum niet hun eigen ontwerp is, dit model is namelijk bedacht door berndt timmermans van het tijdschrift HobbyHifi.

Gr. Walter

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 12:04
door Kalimba
Walt schreef:
Beetje ‘raar’ dat speaker & co niet vermeldt dat de Faktum niet hun eigen ontwerp is, dit model is namelijk bedacht door berndt timmermans van het tijdschrift HobbyHifi.

Gr. Walter

Dat verbergen ze niet. Ik zie dit ook bij geen enkele zelfbouw zaak dat de ontwerpers vermeld worden. Het is per toeval dat het model is opgenomen in het assortiment. Een klant heeft een set laten bouwen en waren dermate onder de indruk van het geluid en hebben dit in hun versie opgenomen in het assortiment :D

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 17:18
door Shadow
Nou bij Strassacker en Rumoh staat het er bij, de rest niet bedoel je :lol:

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 20:19
door richard
Er mag vast ook wel een stevige versterker op.

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 22:13
door Shadow
Kalimba schreef:
Walt schreef:
Beetje ‘raar’ dat speaker & co niet vermeldt dat de Faktum niet hun eigen ontwerp is, dit model is namelijk bedacht door berndt timmermans van het tijdschrift HobbyHifi.

Gr. Walter

Dat verbergen ze niet. Ik zie dit ook bij geen enkele zelfbouw zaak dat de ontwerpers vermeld worden. Het is per toeval dat het model is opgenomen in het assortiment. Een klant heeft een set laten bouwen en waren dermate onder de indruk van het geluid en hebben dit in hun versie opgenomen in het assortiment :D
Ik heb je zin nog een aantal keer gelezen, maar eigenlijk bevestigd dit hoe kortzichtig men is, het ontwerp van de Faktum is jaaaren oud :think:
12 jaar dus kom op zeg :?

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 22:41
door richard
Shadow schreef:
Ik heb je zin nog een aantal keer gelezen, maar eigenlijk bevestigd dit hoe kortzichtig men is, het ontwerp van de Faktum is jaaaren oud :think:
12 jaar dus kom op zeg :?
Sinds wanneer is leeftijd een probleem? Een goed ontwerp is een goed ontwerp. Dat ze daar wat later achter komen; beter laat dan nooit. Je kan uiteindelijk niet alles nabouwen en in je assortiment opnemen.

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 22:50
door Shadow
Mja ik denk dat ze bij SS ook wel beter weten

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 23:10
door MarcoSQ
Kan er best mee instemmen dat het onvermeld laten van de ontwerper, niet heel netjes is...

Maar inderdaad, de leeftijd van het ontwerp zou er niet toe moeten doen. Het voeren van zo'n ontwerp lijkt me niet 'kortzichtig', maar eerder juist getuigen van inzicht in wat zich positief onderscheidt.
Laten we eerlijk zijn : het is nou niet echt, dat we in die afgelopen 12 jaar echt progressie hebben geboekt met zijn allen...

De drivers zelf zijn nog steeds top-notch, het is bijzonder lastig om betere alternatieven te vinden.
Voor het uiteindelijke ontwerp wat daarmee gemaakt werd, geldt eigenlijk hetzelfde (binnen het beperkte kastvolume, en gegeven een kleine smaak-kwestie).

Het enige wat er in die afgelopen tijd gebeurd is : die paar vernieuwende techniekjes, zijn ook beschikbaar gekomen in wat goedkopere producten. Ik noem SB acoustics als een voorbeeld, maar er zijn een paar andere kleintjes. En ja, en is tegenwoordig een stuk 'gewoner' om een luidspreker te kopen die enigszins 'de waarheid spreekt'. Dat was 15 jaar terug, zeker héél anders.

Eigenlijk is dát, wat er jammer is. Waar is die vernieuwing, verbetering ? Het is allemaal minimaal de laatste jaren.
Er is vooruitgang, zeker. Maar die valt (mij) tegen, en concentreert zich vooral op het goedkoper maken van al bestaande kennis.
Vooruit, ook in het begrijpen van onze audio-perceptie worden goede stappen gemaakt.

Ik hoop dat zaken als S&C lang mogen voortbestaan. Ik zou ze missen. Het aanbieden van dit soort ontwerpen, oud als ze mogen zijn, getuigt wmb van kwaliteitsbesef.
(Tegenover de noodzaak om trendy/modern te zijn).

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 23:13
door Shadow
Het is gewoon jammer dat zaken als dipool en cardioide niet geaccepteerd worden in die zaken.

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 23:16
door wouter
rare wending krijgt dit draadje...

super tof ontwerp, basic goed uitgevoerd met zeer mooie materialen. Fijn dat ondanks dat het anders is dan de lijn van Speaker&Co in de beleving van die klant, en dat Speaker&Co dan ook enthousiast is èn het toevoegt.

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 23:24
door Pjotr
Shadow schreef:
Het is gewoon jammer dat zaken als dipool en cardioide niet geaccepteerd worden in die zaken.
Dat zijn toch boutique producten die wat meer vereisen dan de gemiddelde zelfbouwer aankan of beter, overzien kan. Of Hans Daudio is gewoon nog niet bij ze langs geweest met de C1 :D

Verder denk ik dat Marco het wel goed omschrijft. Die Bernt weet zo langzamerhand ook niet meer hoe hij zijn krantje vol moet krijgen. In Alphen had Wowly zijn SS Refmon bij zich. Hoe oud is die al niet? Qua klank niks verouderd aan.

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 23:40
door MarcoSQ
Shadow schreef:
Het is gewoon jammer dat zaken als dipool en cardioide niet geaccepteerd worden in die zaken.
Ik denk (eigenlijk: weet bijna zeker),dat je dit anders zou moeten formuleren : Het is jammer, dat de markt voor dergelijke producten zo ontzettend klein is.

Want dát is wat er hier gebeurt. De typische S&C -klant kóópt zoiets gewoon niet, of in ieder geval veel te weinig.
De grootste markt is voor vooral kleine, gemakkelijk te bouwen, en gemakkelijk te plaatsen systeempjes, die toch boven de massa uitsteken.
(Ja, dat is eigen kennis. Wie daarin geinteresseerd is, koopt zijn spulletjes lekker bij de online shop zonder brick-and-mortar winkel).

Ben je een boutique-fabrikant met maar 1 of 2 keuzes, dan kan je daar best prima mee wegkomen (Dutch&Dutch, D-audio, dat ding wat Hypex maakt ect.). Maar dat is niet de markt, waar dit soort zelbouwertzaken zich op richten. (En of ze dat kúnnen, is maar zeer de vraag. Het lijkt mij een behoorlijk veel te dunne markt.Ofwel : JIJ (wij) hebt de schuld, waardoor dit niet uit kan :) )

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: za 09 feb 2019, 6:33
door Kalimba
Jammer dit. Iets leuks/ enthousiaste delen wordt weer deels door sommigen volledig onderuit gehaald zoals ik afgelopen jaren in vele topics heb gezien. Het gaat niet meer om zelf bouwen of klank kwaliteit of elkaar motiveren/ helpen lijkt het wel.

Dit draadje heeft inderdaad een vreemde wending gekregen.

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: za 09 feb 2019, 6:38
door Kalimba
Er mag van mij een slotje op/ het hele topic mag verwijdert worden aangezien dit de bekende weg is naar meer negativiteit.

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: za 09 feb 2019, 8:34
door Shadow
Bouw ze maar en neem ze mee naar een luisterdag?

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: za 09 feb 2019, 10:06
door Bertje
Snap het hele gedoe ook niet echt..goed ontwerp blijft een goed ontwerp ook al is dat 15 jaar oud. En dat een zaak als S&C geen OB of andere "vernieuwende" concepten te koop aanbied als kit. (?)..commercieel moet het ook interessant zijn natuurlijk. Ik denk dat er maar heel weinig WAF voor die grote kamerschemen is. Erg niche produkt...

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: za 09 feb 2019, 11:41
door markbakk
Het probleem is eerder dat we al jarenlang aanlopen tegen de akoestische beperkingen van de huiskamer. De nieuwe ontwikkelingen richten zich allemaal daarop en zijn m.i. absoluut geen niche. Ik bedoel: de hele scene is al niche, als je echt top wilt moet je wat met directivity en met controle over staande golven. We blijven, nostalgisch als we zijn, te lang hangen in ‘twee vet grote spiekerboksen’ ;) .

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: za 09 feb 2019, 13:50
door Shadow
Precies dat dus

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: za 09 feb 2019, 14:41
door Kalimba
Sorry dat ik wat heftig reageerde (kwam net thuis na de kroeg). Ik vind een aantal reacties wel opvallend negatief eerlijk gezegd.
Er komen regelmatig nieuwe modellen uit bij Speakerland en Speaker en Co die zij ook zelf ontwikkelen. Kijk even naar de Accuton Ceramos en de SB / Scan Speak: Kind of Blue. Altijd zie ik Titus en Frank wel bezig met nieuwe modellen ontwikkelen of modellen te upgraden (Bij Ruud kom ik helaas niet zomaar ivm de afstand). WE moeten heel blij zijn met deze laatste goede winkels (Rumoh ook niet te vergeten) met een enorme kennis, behulpzaamheid en ook zeker de eerlijke adviezen die gegeven worden.


Dat de Faktum per toeval wordt ontdekt en wordt opgenomen in het assortiment vanwege de goede eigenschappen is alleen maar leuk!
En ook ik ben van mening dat leeftijd hier helemaal niks mee te maken heeft. Goed is gewoon goed en heel veel is er niet verandert :lol: :

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: za 09 feb 2019, 15:22
door ds23man
Zelf denk ik ook dat ontwikkelingen op luidsprekergebied de tijd al jaren stilstaat. Het is eigenlijk maar bijschaven met (hele) kleine verbeteringen. Dat de zelfbouwzaken nog steeds bezig zijn met nieuwe ontwerpen: hulde, variatie doet eten.

Zoals eerder genoemd, de grote verbeteringen zullen we moeten zoeken in dingen als afstraalgedrag ( constant directivity, cardioid) of zoiets waar ik met Rob mee bezig zijn: MFB. De woofer is nog steeds het onderdeel met de meeste vervorming in een speakersysteem, daar is gewoon nog heel veel winst te behalen. Vergeet niet dat de harmonische vervormingscomponenten van de woofer in het laagmid zitten en daar vooral de vocalen in de weg zit.

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Geplaatst: za 09 feb 2019, 16:15
door SSassen
Ach, HiFi is al jaren een absolute niche, de oordop generatie is nu net bezig met een upgrade naar de gesloten koptelefoon, duurt nog wel even voordat het kwartje valt dat een goede installatie met ‘grote spiekerboksen’ weer in de mode raakt ...