Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
Moderator: Beheerdersteam
-
martijn_audio
- Berichten: 9
- Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43
Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
Voor een project ben ik mijn set Klein&Hummel O96 studio monitoren aan het upgraden. Ik heb 2 sets, waarvan bij 1 set door gepruts tijdens reparaties (door de vorige eigenaar) 1 mid driver volledig opgerookt is, echt totaal vernield.
Ik heb nu de keuze om het internet af te struinen naar een vervangende mid-dome (zeer zeldzaam, dit model), maar het lijkt me eigenlijk veel zinvoller om de speaker een upgrade te geven, wat uiteindelijk in de kosten niet eens zoveel uit zal maken.
De mid driver die erin hoort is een Telewatt mt-50, een 4 ohm dome driver, enclosed, 5,5 cm doorsnee, hele unit is 13x13cm. De luidspreker heeft 3 60watt versterkers, dus de aanpassingen in rendement zijn relatief makkelijk te maken. De crossover punten liggen op 600 en 4000hz.
Welke (high-end) units raden jullie aan?
Ik heb nu de keuze om het internet af te struinen naar een vervangende mid-dome (zeer zeldzaam, dit model), maar het lijkt me eigenlijk veel zinvoller om de speaker een upgrade te geven, wat uiteindelijk in de kosten niet eens zoveel uit zal maken.
De mid driver die erin hoort is een Telewatt mt-50, een 4 ohm dome driver, enclosed, 5,5 cm doorsnee, hele unit is 13x13cm. De luidspreker heeft 3 60watt versterkers, dus de aanpassingen in rendement zijn relatief makkelijk te maken. De crossover punten liggen op 600 en 4000hz.
Welke (high-end) units raden jullie aan?
Laatst gewijzigd door Marp op ma 14 jan 2019, 3:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern plaatje bij bericht gevoegd.
Reden: extern plaatje bij bericht gevoegd.
Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
Hoi welkom op het forum, ik denk dat er 1,2,3 geen directe vervanger voor is zonder dat er aan het filter gesleuteld moet worden.
-
martijn_audio
- Berichten: 9
- Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43
Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
Of probeer nog een paartje Morel MDM55’s te pakken te krijgen.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
De O96 was ooit de standaard luidspreker bij de Televisie afdeling van de NOS. ( bij de radio prefereerde men Genelec S30)
Er moeten er in de TV-studio's heel wat geweest zijn, en inmiddels is alles opgedoekt. Heb je daar connecties?
Er moeten er in de TV-studio's heel wat geweest zijn, en inmiddels is alles opgedoekt. Heb je daar connecties?
-
martijn_audio
- Berichten: 9
- Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43
Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
De NOS was bij mijn weten meer K&H OY gebruiker, de telewatt mt-50 die ik nodig heb zit daar niet in, en is in NL zo goed als onvindbaar..
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
Je zou eens contact kunnen opnemen met Ernst:
https://www.total-speaker-repair.nl/index.html
Hij wikkelt ook nieuwe spreekspoelen.
https://www.total-speaker-repair.nl/index.html
Hij wikkelt ook nieuwe spreekspoelen.
-
martijn_audio
- Berichten: 9
- Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43
Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
Helaas is deze dome echt totaal in vlammen opgegaan, dus niet alleen de spreekspoel, maar de dome zelf is volledig afgescheurd 
-
martijn_audio
- Berichten: 9
- Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43
Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
Een vorige eigenaar had niet verteld dat hij zelf een poging tot reparatie had gedaan, en ALLE micaplaatjes niet teruggeplaatst had. Tsja dan gaat het hard...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
Van de MB Quart 650S heb ik nog alle mid domes en tweeters, incl filter. Die tweeters zaten (lichtelijk gemodificeerd) ook in de Avalon Eclipse meen ik en ik denk dat dit als mid-hoog sectie erg fraai kan spelen.
Wilde de woofer refoamen maar heb ze weggedaan met de verhuizing. Rest bewaard in een afgesloten bak. Is evt. beschikbaar als je ze wat vindt.
Wilde de woofer refoamen maar heb ze weggedaan met de verhuizing. Rest bewaard in een afgesloten bak. Is evt. beschikbaar als je ze wat vindt.
-
martijn_audio
- Berichten: 9
- Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43
Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
ik hou het even in de gaten! Ik kreeg de tip om ook eens te kijken naar eensetje itt lpkm 130/50/120 t. Ze zitten ook in mijn tandberg studiomonitors en bevallen goed, maar helaas lastig te krijgen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
Uit pure wanhoop door confrontatie met de eigen stuitende onkunde en dommigheid heeft de vorige eigenaar er een netstekker aan geschroefd en de boel resoluut in 't stopcontact gestoken?martijn_audio schreef:Helaas is deze dome echt totaal in vlammen opgegaan, dus niet alleen de spreekspoel, maar de dome zelf is volledig afgescheurd
-
martijn_audio
- Berichten: 9
- Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43
Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
zo ongeveer ja, en dan ook nog in het Duits.. 36 volt vol op zn bakkes trekt zo'n speakertje helaas niet
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
Voor de volledigheid:martijn_audio schreef:De NOS was bij mijn weten meer K&H OY gebruiker, de telewatt mt-50 die ik nodig heb zit daar niet in, en is in NL zo goed als onvindbaar..
De NOS gebruikte tot ongeveer 1980 de K&H OY, zowel bij Radio als Televisie. Die waren aan vervanging toe, en Radio en TV hebben toen van de gelegenheid gebruik gemaakt om verschillende types te kiezen. Dat is lange tijd een sport gebleven binnen het bedrijf.
Voor Televisie werd dat de O96, die vanaf 1980 is ingevoerd op steeds meer werkplekken, voor Radio de Genelec S30
In beide gevallen gaat het, wegens het grote aantal studio's en controlekamers, om forse aantallen.( enige tientallen)
Ik was in die tijd vers in dienst, en verantwoordelijk voor het op peil houden van de luidsprekers. Dat was vooral voor Radio een hele toer, de tweeters werden nogal eens opgeblazen. Het bleek dat het actieve cross-over systeem in de luidspreker in versies bestond, die waren aangepast aan de laatste stand van zaken van de ribbon tweeter. Na 5 jaar werd een ge-update tweeter geleverd, die dan niet meer paste bij de elektronica. Dat betekende modificeren op geleide van metingen in de galmvrije kamer. En voor wie daarnaar nieuwsgierig is: de ribbon tweeter was een echte, met aluminium membraan en transformator, door Genelec aangepast op basis van een oorspronkelijk Oost-Europees ontwerp van Penkov, en verhandeld als "Jordanov"
Tom
Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
Kunnen die ITT's zo laag?
De enige zeer betaalbare dome die dat makkelijk kan met het bijhorende frequentiebereik is de dayton rs52an. (zover mij bekend iig) Indien dat ook gewenst is aangezien de boel actief gefilterd word.
De enige zeer betaalbare dome die dat makkelijk kan met het bijhorende frequentiebereik is de dayton rs52an. (zover mij bekend iig) Indien dat ook gewenst is aangezien de boel actief gefilterd word.
-
martijn_audio
- Berichten: 9
- Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43
Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
Ik heb een set gevonden ! De ITT lpkm/130/50/120 t !
- Pythagoras
- Berichten: 54
- Lid geworden op: wo 18 nov 2015, 21:32
- Locatie: Zwolle
Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen
Ik heb een jaar of 10 geleden een set O96 naar Klein+Hummel gestuurd voor reparatie en kalibratie.
Kreeg ze met nieuwe tweeters, wat versterker onderdelen vervangen en alles gecalibreerd in hun anechoische kamer terug. Klonken heel goed daarna.
Misschien een mailtje naar Klein+Hummel / Neumann? Kans dat ze nog steeds reserve mid-drivers hebben liggen. En misschien is dezelfde service die die van mij toen kregen ook wel een optie? Ze zitten (zaten iig) niet al te ver van Berlijn maar kunnen ook versturen (prijs voor alles was toendertijd extreem redelijk/laag).
Kreeg ze met nieuwe tweeters, wat versterker onderdelen vervangen en alles gecalibreerd in hun anechoische kamer terug. Klonken heel goed daarna.
Misschien een mailtje naar Klein+Hummel / Neumann? Kans dat ze nog steeds reserve mid-drivers hebben liggen. En misschien is dezelfde service die die van mij toen kregen ook wel een optie? Ze zitten (zaten iig) niet al te ver van Berlijn maar kunnen ook versturen (prijs voor alles was toendertijd extreem redelijk/laag).
