Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
martijn_audio
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43

Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door martijn_audio »

Voor een project ben ik mijn set Klein&Hummel O96 studio monitoren aan het upgraden. Ik heb 2 sets, waarvan bij 1 set door gepruts tijdens reparaties (door de vorige eigenaar) 1 mid driver volledig opgerookt is, echt totaal vernield.
Ik heb nu de keuze om het internet af te struinen naar een vervangende mid-dome (zeer zeldzaam, dit model), maar het lijkt me eigenlijk veel zinvoller om de speaker een upgrade te geven, wat uiteindelijk in de kosten niet eens zoveel uit zal maken.
bestandsbron: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ8YwXhqbC8XUo08tjuHT5vnhrAlC4-a2cW35ADlcs-qQ8pua1dEA
bestandsbron: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ8YwXhqbC8XUo08tjuHT5vnhrAlC4-a2cW35ADlcs-qQ8pua1dEA
images.jpeg (6.73 KiB) 962 keer bekeken
De mid driver die erin hoort is een Telewatt mt-50, een 4 ohm dome driver, enclosed, 5,5 cm doorsnee, hele unit is 13x13cm. De luidspreker heeft 3 60watt versterkers, dus de aanpassingen in rendement zijn relatief makkelijk te maken. De crossover punten liggen op 600 en 4000hz.

Welke (high-end) units raden jullie aan?
Laatst gewijzigd door Marp op ma 14 jan 2019, 3:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern plaatje bij bericht gevoegd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door Shadow »

Hoi welkom op het forum, ik denk dat er 1,2,3 geen directe vervanger voor is zonder dat er aan het filter gesleuteld moet worden.
martijn_audio
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door martijn_audio »

Het filter aanpassen in geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door Shadow »

Ik zou naar een Visaton DSM50 kijken...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door markbakk »

Of probeer nog een paartje Morel MDM55’s te pakken te krijgen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door dre »

Die heb ik dan weer liggen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door Tom Magchielse »

De O96 was ooit de standaard luidspreker bij de Televisie afdeling van de NOS. ( bij de radio prefereerde men Genelec S30)
Er moeten er in de TV-studio's heel wat geweest zijn, en inmiddels is alles opgedoekt. Heb je daar connecties?
martijn_audio
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door martijn_audio »

De NOS was bij mijn weten meer K&H OY gebruiker, de telewatt mt-50 die ik nodig heb zit daar niet in, en is in NL zo goed als onvindbaar..
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door ds23man »

Je zou eens contact kunnen opnemen met Ernst:

https://www.total-speaker-repair.nl/index.html

Hij wikkelt ook nieuwe spreekspoelen.
martijn_audio
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door martijn_audio »

Helaas is deze dome echt totaal in vlammen opgegaan, dus niet alleen de spreekspoel, maar de dome zelf is volledig afgescheurd :-(
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door ds23man »

Dat is heel knap.... :shock:
martijn_audio
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door martijn_audio »

Een vorige eigenaar had niet verteld dat hij zelf een poging tot reparatie had gedaan, en ALLE micaplaatjes niet teruggeplaatst had. Tsja dan gaat het hard...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door wouter »

Van de MB Quart 650S heb ik nog alle mid domes en tweeters, incl filter. Die tweeters zaten (lichtelijk gemodificeerd) ook in de Avalon Eclipse meen ik en ik denk dat dit als mid-hoog sectie erg fraai kan spelen.

Wilde de woofer refoamen maar heb ze weggedaan met de verhuizing. Rest bewaard in een afgesloten bak. Is evt. beschikbaar als je ze wat vindt.
martijn_audio
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door martijn_audio »

ik hou het even in de gaten! Ik kreeg de tip om ook eens te kijken naar eensetje itt lpkm 130/50/120 t. Ze zitten ook in mijn tandberg studiomonitors en bevallen goed, maar helaas lastig te krijgen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door SSassen »

martijn_audio schreef:
Helaas is deze dome echt totaal in vlammen opgegaan, dus niet alleen de spreekspoel, maar de dome zelf is volledig afgescheurd :-(
Uit pure wanhoop door confrontatie met de eigen stuitende onkunde en dommigheid heeft de vorige eigenaar er een netstekker aan geschroefd en de boel resoluut in 't stopcontact gestoken? :shock: ...
martijn_audio
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door martijn_audio »

zo ongeveer ja, en dan ook nog in het Duits.. 36 volt vol op zn bakkes trekt zo'n speakertje helaas niet
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door Tom Magchielse »

martijn_audio schreef:
De NOS was bij mijn weten meer K&H OY gebruiker, de telewatt mt-50 die ik nodig heb zit daar niet in, en is in NL zo goed als onvindbaar..
Voor de volledigheid:
De NOS gebruikte tot ongeveer 1980 de K&H OY, zowel bij Radio als Televisie. Die waren aan vervanging toe, en Radio en TV hebben toen van de gelegenheid gebruik gemaakt om verschillende types te kiezen. Dat is lange tijd een sport gebleven binnen het bedrijf.
Voor Televisie werd dat de O96, die vanaf 1980 is ingevoerd op steeds meer werkplekken, voor Radio de Genelec S30
In beide gevallen gaat het, wegens het grote aantal studio's en controlekamers, om forse aantallen.( enige tientallen)
Ik was in die tijd vers in dienst, en verantwoordelijk voor het op peil houden van de luidsprekers. Dat was vooral voor Radio een hele toer, de tweeters werden nogal eens opgeblazen. Het bleek dat het actieve cross-over systeem in de luidspreker in versies bestond, die waren aangepast aan de laatste stand van zaken van de ribbon tweeter. Na 5 jaar werd een ge-update tweeter geleverd, die dan niet meer paste bij de elektronica. Dat betekende modificeren op geleide van metingen in de galmvrije kamer. En voor wie daarnaar nieuwsgierig is: de ribbon tweeter was een echte, met aluminium membraan en transformator, door Genelec aangepast op basis van een oorspronkelijk Oost-Europees ontwerp van Penkov, en verhandeld als "Jordanov"
Tom
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door ds23man »

Wordt je inderdaad niet vrolijk van:

https://www.google.nl/search?q=genelec+ ... 26&bih=564
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door beijert »

Kunnen die ITT's zo laag?

De enige zeer betaalbare dome die dat makkelijk kan met het bijhorende frequentiebereik is de dayton rs52an. (zover mij bekend iig) Indien dat ook gewenst is aangezien de boel actief gefilterd word.
martijn_audio
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 16:43

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door martijn_audio »

Ik heb een set gevonden ! De ITT lpkm/130/50/120 t !
Gebruikersavatar
Pythagoras
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 nov 2015, 21:32
Locatie: Zwolle

Re: Mid-Domes Klein/Hummel/Telewatt vervangen

Bericht door Pythagoras »

Ik heb een jaar of 10 geleden een set O96 naar Klein+Hummel gestuurd voor reparatie en kalibratie.
Kreeg ze met nieuwe tweeters, wat versterker onderdelen vervangen en alles gecalibreerd in hun anechoische kamer terug. Klonken heel goed daarna.
Misschien een mailtje naar Klein+Hummel / Neumann? Kans dat ze nog steeds reserve mid-drivers hebben liggen. En misschien is dezelfde service die die van mij toen kregen ook wel een optie? Ze zitten (zaten iig) niet al te ver van Berlijn maar kunnen ook versturen (prijs voor alles was toendertijd extreem redelijk/laag).
Plaats reactie