Pagina 1 van 6

Kent iemand Turbax?

Geplaatst: di 17 mei 2011, 14:22
door Impulse
Zo'n duizend jaar geleden zat ik met een stel vrienden in een café in Eindhoven.
Het opvallende was de ongehoord goede klank van de muziek.
Op een gegeven moment had ik het idee dat er iemand aan mijn blouse zat te trekken.
Ik draaide me om, maar zag niets, alleen een grote zuil.
Toen viel het me op: deze zuil was een subkast. :shock:
Ik was zo onder de indruk dat ik nog steeds weet welke plaat er gedraaid werd: Everything she wants van Wham.
Ik heb deze plaat ook maar had nooit gedacht dat die zo goed kon klinken.

Een tijd later kwam ik er achter dat dit systeem Turbax werd genoemd.
Iemand vertelde mij dat dit was bedacht door enkele personen uit Helmond.
Of dat waar is heb ik nooit geverifieerd.

Vele jaren later ging ik voor de eerste keer uit in Helmond.
In een van de café's aan het kanaal viel me meteen het dikke en toch heldere en transparante geluid op.
Het geluidsniveau stond niet zo als in vele café's verschrikkelijk hard.
Dat was ook niet nodig met deze lekkere sound: vol, voelbaar, duidelijk en toch niet storend met spraak.
Dat kon maar één systeem zijn.
Ik draaide me om en jawel: twee zuilen en enkele "hoedendozen".
Turbax dus.

Nu vraag ik me nog steeds af: hoe zit het met Turbax?
Het is volgens mij nooit op grote schaal aangeslagen en dat verbaast me.
Ze klinken voortreffelijk en de zuil gaat mooi op in ieder interieur.
Ik ben ook zeer nieuwsgierig hoe dit systeem werkt en waarom het zo goed klinkt.
Is er iemand die deze informatie heeft en weet wat er van Turbax is geworden?

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: di 17 mei 2011, 16:19
door Wowly
Klinkt erg veelbelovend! Ik ga dit volgen!

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: di 17 mei 2011, 16:31
door Impulse
Ik had ooit een folder van dit systeem.
De set bestond uit vijf behuizingen.
Een subkast in de vorm van een pijp van ik schat 2,5 meter en een diameter van 50 cm.
De pijp was aan de bovenzijde schuin, ik schat onder een hoek van 45°.
Of de bovenzijde open was weet ik niet.
Onderaan waren rondom drie grote openingen.
De satellieten bestonden per kanaal uit twee korte ronde pijpen.
Eentje ter grote van een hoedendoos met daarin een luidspreker voor het laag-midden gebied.
Daar bovenop zat een klein tonnetje met een tweeter in (wat ik me weet te herinneren) de vorm van een ronde hoorn.

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: di 17 mei 2011, 23:13
door CornelisJ
Googelen geeft o.a. de volgende advertentie met foto's:
Turbax baspijp - hyves

Nog meer googelen doet vermoeden dat deze luidsprekers afkomstig zijn van een bedrijf genaamd "Turbax S.A.S" uit Geldrop.
Bedrijf is zo te zien niet meer actief.

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: di 17 mei 2011, 23:50
door Pjotr
Lijkt mij iets van een TL systeem, zoiets als dit:

Afbeelding
http://www.t-linespeakers.org/projects/steve/index.html

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: wo 18 mei 2011, 0:01
door Impulse
@ CornelisJ,

Ja, dat zijn ze.
Ik blijf het vreemd en zonde vinden dat dit systeem nooit echt is doorgebroken.
Als ik het geld had zou ik ze direct willen kopen.

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: wo 18 mei 2011, 5:59
door SARK
Impulse schreef:
Ja, dat zijn ze.
Nee, dat zijn ze niet :wink:
Impulse schreef:
Als ik het geld had zou ik ze direct willen kopen.
Even doorsparen want ik zie prijzen van rond de duizend euro voorbij komen :-&

http://www.hyves.nl/advertenties/827648 ... BKUPCS8SWK

ps.
Die van Marktplaats is al weg :!:

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: wo 18 mei 2011, 11:36
door bas focal m180
Ik denk dat voor deze meneer een cycklop TL wel eens het juiste alternatief zou kunnen zijn.
Zijn we het daarmee eens ???

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: wo 18 mei 2011, 17:08
door blueznl
Tube met een karlson resonator aan de onderkant en een afgeschuinde bovenkant? Hmmm... Wat zou er in zitten? Kan iemand er eentje openzagen? :-)

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: wo 18 mei 2011, 17:53
door Dude
blueznl schreef:
Tube met een karlson resonator aan de onderkant en een afgeschuinde bovenkant? Hmmm... Wat zou er in zitten? Kan iemand er eentje openzagen? :-)
Als zo'n setje voor 1000+ van de hand gaat laat je dat wel uit je hoofd denk ik :mrgreen:

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: wo 18 mei 2011, 22:23
door blueznl
Alles voor de wetenschap! :-)

Anyway, little bit more googling... 18" driver, 25..250 Hz, 50 cm rond x 240. Tubular of misschien wel een gewone bas reflex. Stevig prijsje, zouden ze zo bijzonder zijn geweest?

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: do 19 mei 2011, 11:43
door Martin66
bas focal m180 schreef:
Ik denk dat voor deze meneer een cycklop TL wel eens het juiste alternatief zou kunnen zijn.
Zijn we het daarmee eens ???
Een 18" Zyklop ? :shock:

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: do 19 mei 2011, 11:53
door Wowly
Ik kan wel achter de gedachte van de zyklop staan. Die Turbaxen lijken ook een vorm van TL te zijn (karlsson reso, wel iets anders dan tl trouwens). Maar de zyklop met 12"is bizar sterk, en geeft ook die weldadige bassen... Maar is er niemand die die lui van SAS Turbax kent toevallig?

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: do 19 mei 2011, 11:55
door Martin66
Ben nu met Hyves-man (Johan D.) aan het praten O:)

Ik heb em de link gemaild van deze topic en hij gaat vanavond kijken of ie wat meer info hier kan plaatsen.

Afwachten maar . . .

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: do 19 mei 2011, 11:57
door Pjotr
Wowly schreef:
........ de zyklop met 12"is bizar sterk, en geeft ook die weldadige bassen...
Heb je gelijk een soort van pneumatisch massage apparaat :mrgreen:

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: do 19 mei 2011, 12:08
door Martin66
Wowly schreef:
Ik kan wel achter de gedachte van de zyklop staan. Die Turbaxen lijken ook een vorm van TL te zijn (karlsson reso, wel iets anders dan tl trouwens). Maar de zyklop met 12"is bizar sterk, en geeft ook die weldadige bassen... Maar is er niemand die die lui van SAS Turbax kent toevallig?
Turbax is volgens Johan D. tig jaar geleden failliet gegaan, toen overgenomen, en zelf kan ik niets verder vinden tot 3 jaar geleden.

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: do 19 mei 2011, 18:54
door huub1
bij mij in de buurt zit iemand die nog wel de baspijpen bouwt. de satalieten heb ik zelf.
met andere drivers.grt.huub.

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: do 19 mei 2011, 20:36
door Martin66
Mail van Johan.

hoi martin,
ik heb geregistreerd onder duympy. de baspijp is 242 cm hoog, 50 cm doorsnee,de speaker zit op 188cm vanaf de bodum, de ophanging is gebeurd doormiddel een stuk pijp afzagen daar haal je een spie tussenuit zodat de diameter kleiner word en deze verlijm je met bruislijp op 188cm en daarna draai je er nog wat schroefjes in die net in de buitenpijp zitten zodat hij niet naar beneden kan vallen. een bouwtekening ben ik er nog nooit van aan kunnen komen. De schuine kant boven is 60 graden (dat is het meeste werk om die netjes te krijgen). Als je geen ervaren spuiter bent dan moet je er niet aanbeginnen omdat pvc erg statisch is dus ook veel vuil aantrekt. Eerst behandelen met kunstof primer daarna in een spuitcabine spuiten met autolak. Ik zelf werk met eighteensound speakers (deze gebruikt master voor zijn baskasten), maar hoe groter de x-mas des te mooier klinkt een baspijp bv dayton speaker maar deze hebben weer een heel andere slag, dus komt ook op een andere hoogte. Dit is wel te berekenen.

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 15:11
door blueznl
Zou dan uiteindelijk een bas reflex zijn, met een schuine bovenzijde, en een poort in de vorm van een karlson resonator...? In ieder geval leuk :-)
turbax1.jpg

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 15:57
door duympy
het zijn 3 poorten in een vorm van een driehoek (geen rechte lijnen maar een beetje gebogen) met een hoogte van 25 cm
Gr johan

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 17:57
door blueznl
Foto met maten! :-)

Als het er drie zijn is het toch misschien een soort van TL? Zijn de drie gaten gelijk?
turbax.jpeg

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 19:57
door Impulse
In een boekje staat bij het principe van de Karlsonkast de volgende tekening.
Men noemt het daar een breedband resonator.
Het heeft wel wat weg van het Turbax principe.

Bron: Luidsprekerboxen voor zelfbouw van Ronald Frahm & Wilfried Kort

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 20:15
door duympy
ja de drie gaten zijn gelijk en zitten alle drie op dezelfde afstand van elkaar. (omtrek meten, opdelen door drie en je hebt alvast de bovenkanten van de driehoeken)

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 23:06
door Wowly
Ziet eruit als erg lage karlsson jongen inderdaad!!!

Re: Kent iemand Turbax?

Geplaatst: za 21 mei 2011, 9:23
door Martin66
duympy schreef:
ja de drie gaten zijn gelijk en zitten alle drie op dezelfde afstand van elkaar. (omtrek meten, opdelen door drie en je hebt alvast de bovenkanten van de driehoeken)
Zeg Johan,
je vertelde tegen me, dat je ze ooit opnieuw hebt laten spuiten (en hoe, zien er uit als nieuw :rock: ) Heb je ze toen niet uit elkaar gehaald?
- en zou dat nu nog een keertje kunnen... ? =P~