Favoriete merk schakelaars en/of relais?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Favoriete merk schakelaars en/of relais?
Hebben de ervaren zelfbouwers op dit forum wellicht een favoriet merk voor schakelaars?
Ik ga op zoek naar een exemplaar wat signalen op (ongeveer) lijnniveau netjes kan omschakelen, zonder gekraak etc. Liefst een 4x om type, eventueel twee stuks van 2x om voor hetzelfde eindresultaat.
Iemand een advies? En welke webshop biedt de beste keuzemogelijkheden?
Edit: n.a.v. de reacties de vraagstelling later uitgebreid met relais
Ik ga op zoek naar een exemplaar wat signalen op (ongeveer) lijnniveau netjes kan omschakelen, zonder gekraak etc. Liefst een 4x om type, eventueel twee stuks van 2x om voor hetzelfde eindresultaat.
Iemand een advies? En welke webshop biedt de beste keuzemogelijkheden?
Edit: n.a.v. de reacties de vraagstelling later uitgebreid met relais
Laatst gewijzigd door VintageHarry op ma 24 dec 2018, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Favoriete merk schakelaars?
Eigenlijk geen
rechstreeks geeft beweging, blijft een mechanisch iets met beqeging met als variabele de vinger die ‘m bedient. Een relais bv schakelt veel consequenter. Zie je ook in commerciele apparaten, ook daar wordt meestal of in een chip geschakeld, of een relais. Daarbij is lijnniveau laag signaal, wat moeilijker goed te schakelen is dan iets met veel stroom.
Wat is de toepassing, kan het met een relais/chip? Of wil je perse een schakelaar?
Wat is de toepassing, kan het met een relais/chip? Of wil je perse een schakelaar?
Re: Favoriete merk schakelaars?
Switchcraft, ALPS, maar Barry heeft (zoals altijd) wel gelijk 
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Favoriete merk schakelaars?
De schakelaar komt in een passieve pre, daarin is geen voedingsspanning aanwezig. Een relais kan op zich ook heel goed, zou denk ik ook mijn eerste idee zijn als er wél voeding aanwezig was. Maar is de kwaliteit van een relais zoveel beter dat dat de moeite loont van een aparte voeding?
Re: Favoriete merk schakelaars?
Oh lastig, die opstelling heb ik ook mee zitten spelen in m’n hoofd, ik zou proberen mooi spul van ALPS te pakken proberen te krijgen.
Zoiets;
http://dact.com/html/input_selectors.html Maar ik kwam deze ook tegen;
https://nl.aliexpress.com/item/Two-chan ... 71133.html
Zoiets;
http://dact.com/html/input_selectors.html Maar ik kwam deze ook tegen;
https://nl.aliexpress.com/item/Two-chan ... 71133.html
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Favoriete merk schakelaars?
Ah ok, gaat wat ver inderdaad speciaal daarvoor een voeding te gaan gebruiken. Denk dat een relais vooral op de langere termijn een betrouwbaardere schakelaar is.VintageHarry schreef:De schakelaar komt in een passieve pre, daarin is geen voedingsspanning aanwezig. Een relais kan op zich ook heel goed, zou denk ik ook mijn eerste idee zijn als er wél voeding aanwezig was. Maar is de kwaliteit van een relais zoveel beter dat dat de moeite loont van een aparte voeding?
Maar zou dan inderdaad iets proberen te vinden wat Joram voorstelt. Zullen nog wel aan de prijs zijn.
Re: Favoriete merk schakelaars?
Nee, die DACT schakelaars zijn het beste wat er op dit gebied te koop is. Het zijn eigenlijk Zwitserse schakelaars van het fabricaat ELMA. Vrij duur spul, dat wel.VintageHarry schreef:De schakelaar komt in een passieve pre, daarin is geen voedingsspanning aanwezig. Een relais kan op zich ook heel goed, zou denk ik ook mijn eerste idee zijn als er wél voeding aanwezig was. Maar is de kwaliteit van een relais zoveel beter dat dat de moeite loont van een aparte voeding?
https://www.don-audio.com/Elma-Rotary-switch-Type-04
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 24 dec 2018, 0:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Favoriete merk schakelaars?
Als het echt goed moet zijn de Elma schakelaars zoals Joram zei.
De Lorlin schakelaars dat is echt niks.
Alternatief: https://www.ebay.de/itm/1PC-EIZZ-3-Way- ... %7Ciid%3A1
Paul.
De Lorlin schakelaars dat is echt niks.
Alternatief: https://www.ebay.de/itm/1PC-EIZZ-3-Way- ... %7Ciid%3A1
Paul.
Re: Favoriete merk schakelaars?
Bij mijn Aaron werkt zo'n D.A.C.T. als verzwakker en de Lorlins die er in zitten kiezen alleen maar de relais geschakelde ingangen. Dat zit inderdaad met z'n eigen voeding op de print.
Heel basic
Heel basic
Re: Favoriete merk schakelaars?
Goede schakelaars zijn gewoon dúúrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. 'Tis niet anders. Zijn ze altijd al geweest. Kijk ook even hier: https://www.audiophonics.fr/en/electron ... c-393.html
En kwalitatief waren die oude messchakelaars met zo'n pertinax schakeldek helemaal niet zo slecht als ingang selector. Gaat alleen niet eeuwig mee.
En kwalitatief waren die oude messchakelaars met zo'n pertinax schakeldek helemaal niet zo slecht als ingang selector. Gaat alleen niet eeuwig mee.
Re: Favoriete merk schakelaars?
Er bestaan (ook wat mij betreft) geen goede goedkope schakelaars.Pjotr schreef:Goede schakelaars zijn gewoon dúúrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. 'Tis niet anders. Zijn ze altijd al geweest.
Ben zelf nogal onder de indruk van Seiden schakelaars (japans), goede contactzekerheid, mooie mechaniek.
Ben ze zelf echter alleen tegegekomen bij Hifi (High end) leveranciers met een navenante prijs :
https://www.hificollective.co.uk/switch ... 32neg.html
groet,
Aat
Re: Favoriete merk schakelaars?
Da’s genetisch, kan ik niks aan doenPjotr schreef:
Re: Favoriete merk schakelaars?
Ter info, ook in NL te krijgen : http://www.acoustic-dimension.com/seide ... s-main.htmAatV schreef:
Ben zelf nogal onder de indruk van Seiden schakelaars (japans), goede contactzekerheid, mooie mechaniek.
Ben ze zelf echter alleen tegegekomen bij Hifi (High end) leveranciers met een navenante prijs :
https://www.hificollective.co.uk/switch ... 32neg.html
Maar misschien is het in GB wel gunstiger momenteel, gezien de lage koers van het Pond.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Favoriete merk schakelaars?
Hartelijk dank allemaal voor jullie meningen en links!
Daar kan ik wel wat mee, er is meer op de markt dan ik wist.
. Maar hier werkt het meer portemonetisch, het gaat ook geen Lorlin worden maar een redelijke middenweg.
De levensduur is niet zo van belang, er wordt maar weinig tussen bronnen geschakeld. Maar heb er toch wel een beetje genoeg van om in de audiokast te moeten duiken om van bron te veranderen.
Die had ik vroeger ook, ging prima. Maar tijdens bijna 30 jaar onderbreking van de hobby is vrijwel alles in de kliko verdwenen en moet ik overnieuw beginnen.Pjotr schreef:En kwalitatief waren die oude messchakelaars met zo'n pertinax schakeldek helemaal niet zo slecht als ingang selector
Tuurlijk nietShadow schreef:Da’s genetisch, kan ik niks aan doenPjotr schreef:Vrij duur spul, dat wel
De levensduur is niet zo van belang, er wordt maar weinig tussen bronnen geschakeld. Maar heb er toch wel een beetje genoeg van om in de audiokast te moeten duiken om van bron te veranderen.
Re: Favoriete merk schakelaars?
Tja vroegâh, ging ik meestal gelijk naar de elektronicadump zoals Quakkelstein in Vlaardingen. Die had bakken vol van dat militaire luchtvaartspul. En als hij het niet zo los had liggen was er wel iets "onbestemds" waar het uit te slopen was. Maar dat is helaas ook niet meer.
Eigenlijk is zo'n Ebay relaisprint (al dan niet met remote) nog het meest kwalitatief t.o.v. de kosten vandaag de dag. Zit je alleen met dat extra netsnoer helaas...
Kun je niet iets verzinnen van een combi interlink tussen je EV en VV zodat je de gloei ook voor de relaisvoeding gebruikt?
Eigenlijk is zo'n Ebay relaisprint (al dan niet met remote) nog het meest kwalitatief t.o.v. de kosten vandaag de dag. Zit je alleen met dat extra netsnoer helaas...
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 24 dec 2018, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Favoriete merk schakelaars?
Zit er niet wat leuks tussen dat vintage ussr spul dat je bij de diverse buizen ebayers aangeboden ziet?
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Favoriete merk schakelaars?
Vroegâh sloopte ik de schakelaars ook overal uit, er was altijd wel wat te vinden. Maar die tijden zijn voorbij 
Gezien de prijzen van de echt goede schakelaars is het misschien wel voordeliger om twee relais met extra netvoeding te gebruiken. De getransistoreerde EV heeft geen gloeivoeding, die laat ik lekker dicht zitten. Maar een klein trafootje heb ik nog wel, dan een brugcelletje, elco, weerstandje, kastje, klaar.
Dan meteen maar even de vraag: waar moet ik op letten bij de aanschaf van een relais? Minimum te schakelen spanning? Vergulde contacten ja, al is het maar de vraag hoe goed en dik dat goud dan is. Vooral bij de merkloze Chinezen.... Kortom, zijn er hierbij ook aan te bevelen merken?
Gezien de prijzen van de echt goede schakelaars is het misschien wel voordeliger om twee relais met extra netvoeding te gebruiken. De getransistoreerde EV heeft geen gloeivoeding, die laat ik lekker dicht zitten. Maar een klein trafootje heb ik nog wel, dan een brugcelletje, elco, weerstandje, kastje, klaar.
Dan meteen maar even de vraag: waar moet ik op letten bij de aanschaf van een relais? Minimum te schakelen spanning? Vergulde contacten ja, al is het maar de vraag hoe goed en dik dat goud dan is. Vooral bij de merkloze Chinezen.... Kortom, zijn er hierbij ook aan te bevelen merken?
Re: Favoriete merk schakelaars en/of relais?
Kijk gewoon naar een blommige "input selector" die het op 5V - 9V DC doet. Dan zit je aardig goed met 6,3V gelijkgericht en een stabilisator.
Enige schakelaar die op Ebay te vinden is is al voorbij gekomen: https://www.ebay.com/itm/EIZZ-3-Ways-4- ... 0005.m1851
Enige schakelaar die op Ebay te vinden is is al voorbij gekomen: https://www.ebay.com/itm/EIZZ-3-Ways-4- ... 0005.m1851
