Buffer - pre-amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers

Buffer - pre-amp

Bericht door dirklammers »

Zo af en toe heb ik een buffertje nodig dat gelijk de gevoeligheid van een eindversterker wat opkrikt. Moet toch simpel zijn met een opamp. Zie afbeelding. Jullie hebben vast wel verbeteringen en aanvullingen.
De weerstandswaarden zijn nu volgens mij zo dat ik kan kiezen tussen 0 versterking en 10X. Die waarden zijn natuurlijk allemaal arbitrair, maar dit leek me voor mijn doel wel een passende reeks.
De ingangs C kan overbrugd worden. Is een uitgangs C nog wenselijk ? En dan nog een domme vraag: waar blijft eigenlijk de 0 van de voeding op het IC :think: ?
Bijlagen
OPAMP pre-amp.bmp
OPAMP pre-amp.bmp (746.82 KiB) 287 keer bekeken
Ah!buis

Re: Buffer - pre-amp

Bericht door Ah!buis »

Kan wel zo, zou bijv een NE5532 kunnen nemen.Versterking is wel van 1x tot 11x met die weerstanden (als je er geen parallel zet).Zou nog een Ctje over de terugkoppel-R (47k) zetten, 47pF bijv. Heeft oa geen zin radio te versterken.
Vast opgesteld hoeft geen C aan de uitgang.Voor een ingangskeuze schakelaar of werkend ergens inprikken beter wel, voorkomt een klik door de restspanning op de uitgang opa.
De massa is enkel een referentie, vrij te kiezen zolang het maar binnen de ingangsmogelijkheden van de opa ligt (signaal inbegrepen).Wordt meestal halfweg de + en - voeding gekozen.
Suc6 met de bouw.
Anne
dirklammers

Bericht door dirklammers »

Dank Anne. Volgens bijgaand aangepast schema dus ?
Bijlagen
OpAmpPreAmp.bmp
OpAmpPreAmp.bmp (744.02 KiB) 202 keer bekeken
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo te zien niks mis mee, behalve stipje bij pin 10 :lol:
C1 is erg ruim, de helft kan ook best.Ook de voeding mag best minder, 12V wordt veel gebruikt.
Zelf zou ik de schakelaars langs de massa-kant zetten ipv de weerstanden, maakt niet echt uit.
Anne
Plaats reactie