TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door SSassen »

Mja, het werd weer eens tijd voor een nieuw topic, als aanloop naar de luidspreker ontwerp webstrijd hier op het forum. Hier zal ik mijn ontwerp presenteren, een klassieke twee-weg (boekenplank)luidspreker, voorzien van zorgvuldig gekozen drivers in een zo compact mogelijke kast met de best mogelijke geluidsweergave.

De naam 'TwentyTwenty' slaat natuurlijk op het jaar waarin de wedstrijd afloopt, 2020, maar slaat ook op een tweetal andere begrippen. De eerste daarvan is 'twentytwenty vision' wat zoveel betekent dat je zicht dik in orde is en er aan je ogen niets mankeert. Daarnaast is een ander vaak gebruikte gezegde 'hindsight is always twentytwenty', waarmee feitelijk bedoeld wordt dat je achteraf gezien, als iets al gepasseerd is, je op basis van die informatie beter geinformeerde keuzes had kunnen maken. Gezien mijn bagage voor wat betreft (zelfbouw) audio is dat hier zeker van toepassing.

Als toegift nog even een foto en profil van de ruwe kast, het ongelakt fineer, en de twee drivers.
twentytwenty_en_profil.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door wouter »

Smaakvol! Mooie 30mm waveguide tweeter!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door ray5150 »

Het kastje is al klaar ? :shock:
Word dan een heel kort topic zo.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door SSassen »

wouter schreef:
Smaakvol! Mooie 30mm waveguide tweeter!
Ja, ik kon niet aan de Wavecor TW030WA12 voorbij gaan. Als er een tweeter is die zwaar onderbelicht is maar zich absoluut kan meten met de betere/beste tweeters van ScanSpeak/Seas/etc. dan is het deze tweeter wel.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Het kastje is al klaar ? :shock:
Word dan een heel kort topic zo.
Ja, het is dan ook een rechttoe rechtaan kastje, zes plankjes en wat bracing, daar hoeft een beetje zelfbouwer geen weken op te zwoegen (hoop ik).
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door rikpost »

Welk materiaal heb je voor de baffle gebruikt ,ik herken het niet ?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door Zweitse »

rikpost schreef:
Welk materiaal heb je voor de baffle gebruikt ,ik herken het niet ?
Lijkt mij gewoon zwart MDF.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door rikpost »

Zweitse schreef:
rikpost schreef:
Welk materiaal heb je voor de baffle gebruikt ,ik herken het niet ?
Lijkt mij gewoon zwart MDF.
Ah,da’s nieuw voor mij ,zwart mdf !
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door SSassen »

Inderdaad, zwart MDF, dit simpelweg omdat de baffle zijdeglans zwart gaat worden, dit scheelt weer werk omdat het materiaal zelf al op kleur is.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door Douwe84 »

Leuk, ga ik volgen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door Shadow »

Steker nog ik ga ze bouwen ook als ze leuk klinken :rock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door Barry2001 »

En vermeld in de 'Deelnemerspost' van het Luidsprekerontwerp wedstrijd topic.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door ray5150 »

Ik vermoed dat je dit al tijdje in de planning had staan ? normaal gesproken ga je eerst een paar weken met de simulator aan de slag voordat je überhaupt een plank aanraakt.
Verder mis ik eigenlijk in de startpost een opsomming van de gebruikte units, datasheets, en een bouwtekening. mistig gedoe allemaal. [-X
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Ik vermoed dat je dit al tijdje in de planning had staan ? normaal gesproken ga je eerst een paar weken met de simulator aan de slag voordat je überhaupt een plank aanraakt.
Verder mis ik eigenlijk in de startpost een opsomming van de gebruikte units, datasheets, en een bouwtekening. mistig gedoe allemaal. [-X
Dat mistige gedoe is met een reden, het is een wedstrijd tenslotte, daarbij moet ik niet gelijk in m’n kaarten laten kijken ...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door Walt »

Bouwfoto’s zijn verplicht om aan te tonen dat het echt jouw werk is. Anders krijg je de situatie dat iemand Tony Gee een kast laat bouwen, en met de prijs/titel aan de haal gaat.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door SSassen »

Gaan we nu vervelend doen Walt? Jij denkt werkelijk dat iemand b.v. Tony Gee een kast laat bouwen om een Nixie klokje te winnen? Dan is het factoren goedkoper om zo’n klokje gewoon te kopen. Ik vind het een beetje vergezocht en dan druk ik mij nog voorzichtig uit.

En ik denk niet dat er hier enige twijfel is bij het feit of ik een kastje in elkaar kan zetten, of heb jij die twijfels wel? Zo ja, kijk aub. even naar mijn eerdere topics, of sla een Elektor Audio Special open zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door Walt »

Hallo Sander,

Was met een knipoog bedoelt uiteraard, en bouwfoto’s maken een topic nog wel leuker natuurlijk.

Gr. Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door wouter »

Aangezien je nergens aangeeft de kasten gebouwd te hebben heb ik geen seconde gedacht dat je zelf gebouwd hebt. Maar dat is ook helemaal niet een wedstrijd eis. En het bij TG bestelde front van Walt was destijds juist een voordeel vanwege de nabouwbaarheid.
Ik zie uit naar foto's maar een doos met 6 planken is geen bijzonder complexe exercitie natuurlijk. Is het voorgefineerd zebrano mdf of zo?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door Henkjan »

Of is t ikea en durftie dat niet te vertellen :lol:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door FR_Aad »

Of gewoon multiplex?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door Shadow »

Laatst gewijzigd door Shadow op zo 16 dec 2018, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door ds23man »

Je haalt de woorden uit mijn mond Joram!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door Shadow »

Dat is geen schande maar wel als je Scheppach nog ingepakt staat :lagge:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door ds23man »

Begin hier een lichtelijk vermoeden van plagiaat te krijgen.....

( had je linkje nog niet geklikt Joram)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs

Bericht door Shadow »

Ik had hem er later pas ingezet Gerhard... Maar wel toeval he? Maar dat zou Sander niet doen, dat komt altijd uit... En bovendien kan ie echt zelf wel wat ontwerpen en vind ie het gewoon leuk om de boel een beetje op te porren \:D/
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”