TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Mja, het werd weer eens tijd voor een nieuw topic, als aanloop naar de luidspreker ontwerp webstrijd hier op het forum. Hier zal ik mijn ontwerp presenteren, een klassieke twee-weg (boekenplank)luidspreker, voorzien van zorgvuldig gekozen drivers in een zo compact mogelijke kast met de best mogelijke geluidsweergave.
De naam 'TwentyTwenty' slaat natuurlijk op het jaar waarin de wedstrijd afloopt, 2020, maar slaat ook op een tweetal andere begrippen. De eerste daarvan is 'twentytwenty vision' wat zoveel betekent dat je zicht dik in orde is en er aan je ogen niets mankeert. Daarnaast is een ander vaak gebruikte gezegde 'hindsight is always twentytwenty', waarmee feitelijk bedoeld wordt dat je achteraf gezien, als iets al gepasseerd is, je op basis van die informatie beter geinformeerde keuzes had kunnen maken. Gezien mijn bagage voor wat betreft (zelfbouw) audio is dat hier zeker van toepassing.
Als toegift nog even een foto en profil van de ruwe kast, het ongelakt fineer, en de twee drivers.
De naam 'TwentyTwenty' slaat natuurlijk op het jaar waarin de wedstrijd afloopt, 2020, maar slaat ook op een tweetal andere begrippen. De eerste daarvan is 'twentytwenty vision' wat zoveel betekent dat je zicht dik in orde is en er aan je ogen niets mankeert. Daarnaast is een ander vaak gebruikte gezegde 'hindsight is always twentytwenty', waarmee feitelijk bedoeld wordt dat je achteraf gezien, als iets al gepasseerd is, je op basis van die informatie beter geinformeerde keuzes had kunnen maken. Gezien mijn bagage voor wat betreft (zelfbouw) audio is dat hier zeker van toepassing.
Als toegift nog even een foto en profil van de ruwe kast, het ongelakt fineer, en de twee drivers.
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Het kastje is al klaar ?
Word dan een heel kort topic zo.
Word dan een heel kort topic zo.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Ja, ik kon niet aan de Wavecor TW030WA12 voorbij gaan. Als er een tweeter is die zwaar onderbelicht is maar zich absoluut kan meten met de betere/beste tweeters van ScanSpeak/Seas/etc. dan is het deze tweeter wel.wouter schreef:Smaakvol! Mooie 30mm waveguide tweeter!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Ja, het is dan ook een rechttoe rechtaan kastje, zes plankjes en wat bracing, daar hoeft een beetje zelfbouwer geen weken op te zwoegen (hoop ik).ray5150 schreef:Het kastje is al klaar ?![]()
Word dan een heel kort topic zo.
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Welk materiaal heb je voor de baffle gebruikt ,ik herken het niet ?
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Lijkt mij gewoon zwart MDF.rikpost schreef:Welk materiaal heb je voor de baffle gebruikt ,ik herken het niet ?
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Ah,da’s nieuw voor mij ,zwart mdf !Zweitse schreef:Lijkt mij gewoon zwart MDF.rikpost schreef:Welk materiaal heb je voor de baffle gebruikt ,ik herken het niet ?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Inderdaad, zwart MDF, dit simpelweg omdat de baffle zijdeglans zwart gaat worden, dit scheelt weer werk omdat het materiaal zelf al op kleur is.
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Steker nog ik ga ze bouwen ook als ze leuk klinken 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
En vermeld in de 'Deelnemerspost' van het Luidsprekerontwerp wedstrijd topic.
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Ik vermoed dat je dit al tijdje in de planning had staan ? normaal gesproken ga je eerst een paar weken met de simulator aan de slag voordat je überhaupt een plank aanraakt.
Verder mis ik eigenlijk in de startpost een opsomming van de gebruikte units, datasheets, en een bouwtekening. mistig gedoe allemaal.
Verder mis ik eigenlijk in de startpost een opsomming van de gebruikte units, datasheets, en een bouwtekening. mistig gedoe allemaal.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Dat mistige gedoe is met een reden, het is een wedstrijd tenslotte, daarbij moet ik niet gelijk in m’n kaarten laten kijken ...ray5150 schreef:Ik vermoed dat je dit al tijdje in de planning had staan ? normaal gesproken ga je eerst een paar weken met de simulator aan de slag voordat je überhaupt een plank aanraakt.
Verder mis ik eigenlijk in de startpost een opsomming van de gebruikte units, datasheets, en een bouwtekening. mistig gedoe allemaal.
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Bouwfoto’s zijn verplicht om aan te tonen dat het echt jouw werk is. Anders krijg je de situatie dat iemand Tony Gee een kast laat bouwen, en met de prijs/titel aan de haal gaat.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Gaan we nu vervelend doen Walt? Jij denkt werkelijk dat iemand b.v. Tony Gee een kast laat bouwen om een Nixie klokje te winnen? Dan is het factoren goedkoper om zo’n klokje gewoon te kopen. Ik vind het een beetje vergezocht en dan druk ik mij nog voorzichtig uit.
En ik denk niet dat er hier enige twijfel is bij het feit of ik een kastje in elkaar kan zetten, of heb jij die twijfels wel? Zo ja, kijk aub. even naar mijn eerdere topics, of sla een Elektor Audio Special open zou ik zeggen.
En ik denk niet dat er hier enige twijfel is bij het feit of ik een kastje in elkaar kan zetten, of heb jij die twijfels wel? Zo ja, kijk aub. even naar mijn eerdere topics, of sla een Elektor Audio Special open zou ik zeggen.
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Hallo Sander,
Was met een knipoog bedoelt uiteraard, en bouwfoto’s maken een topic nog wel leuker natuurlijk.
Gr. Walter
Was met een knipoog bedoelt uiteraard, en bouwfoto’s maken een topic nog wel leuker natuurlijk.
Gr. Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Aangezien je nergens aangeeft de kasten gebouwd te hebben heb ik geen seconde gedacht dat je zelf gebouwd hebt. Maar dat is ook helemaal niet een wedstrijd eis. En het bij TG bestelde front van Walt was destijds juist een voordeel vanwege de nabouwbaarheid.
Ik zie uit naar foto's maar een doos met 6 planken is geen bijzonder complexe exercitie natuurlijk. Is het voorgefineerd zebrano mdf of zo?
Ik zie uit naar foto's maar een doos met 6 planken is geen bijzonder complexe exercitie natuurlijk. Is het voorgefineerd zebrano mdf of zo?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Of is t ikea en durftie dat niet te vertellen 
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Laatst gewijzigd door Shadow op zo 16 dec 2018, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Dat is geen schande maar wel als je Scheppach nog ingepakt staat 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Begin hier een lichtelijk vermoeden van plagiaat te krijgen.....
( had je linkje nog niet geklikt Joram)
( had je linkje nog niet geklikt Joram)
Re: TwentyTwenty - high-end voor een budgetprijs
Ik had hem er later pas ingezet Gerhard... Maar wel toeval he? Maar dat zou Sander niet doen, dat komt altijd uit... En bovendien kan ie echt zelf wel wat ontwerpen en vind ie het gewoon leuk om de boel een beetje op te porren 
