Pagina 1 van 4
Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: di 20 nov 2018, 14:15
door anonamemouse
Re: Leuk nieuw speeltje
Geplaatst: di 20 nov 2018, 14:32
door Mtraxx
Hoogst interesant!
Re: Leuk nieuw speeltje
Geplaatst: wo 21 nov 2018, 20:23
door richard
Inderdaad. Een (half)rond gevouwen AMT? Ik meen dat Elac ook zo'n ding gehad heeft.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: wo 21 nov 2018, 21:36
door markbakk
Was de Elac 4pi. Een ringvormige AMT. En daarmee net anders gevouwen dan deze. Ik zie nog niet hoe bij deze versie de verticale dispersie op orde moet komen. En of 180 graden redelijk coherent horizontaal stralen nou zo zinvol is, dat waag ik te betwijfelen.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: wo 21 nov 2018, 21:52
door beijert
Die Elac was toch een bandje?
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: wo 21 nov 2018, 21:59
door Pjotr
beijert schreef:Die Elac was toch een bandje?
Klopt, was/is een puur alu ribbon.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: do 22 nov 2018, 0:04
door markbakk
A ja ik vergiste me. Het bandje is zaagtand gevouwen (daarom kan het ook bewegen).
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: do 22 nov 2018, 12:26
door arjank
Interessant idd.
Heeft iemand al eens zo'n plasma tweeter gehoord? Tijdens de Firato in 1987 heb ik de plasma tweeter van Magnat gehoord, dit was een van die momenten waardoor ik in de luidsprekerwereld werd gezogen.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: do 22 nov 2018, 12:41
door Pjotr
Yep, ooit originele Ionofanes gehoord. Destijds bij een docent thuis toen ik nog studeerde. Dat was i.c.m. met Klipsch hoorns. Een actieve 3-weg met buizenversterking. Een ervaring om nooit te vergeten en die op e.o.a. manier een soort van referentie blijft.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: do 22 nov 2018, 14:39
door Leeuwarden
Acapella heeft ook modelletjes met plasma tweeter. Erg fraai!!
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: do 22 nov 2018, 15:13
door arjank
Dat ik de plasma tweeter van Magnat noemde was met name vanwege dat deze nagenoeg een 360graden (spherisch) afstraling heeft.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: do 22 nov 2018, 16:58
door pappaleo
arjank schreef:Interessant idd.
Heeft iemand al eens zo'n plasma tweeter gehoord? Tijdens de Firato in 1987 heb ik de plasma tweeter van Magnat gehoord, dit was een van die momenten waardoor ik in de luidsprekerwereld werd gezogen.
Ik stond waarschijnlijk naast je

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: do 22 nov 2018, 17:45
door Pjotr
Hier een zelfbouw exemplaar:
http://www.plasmatweeter.de/eng_plasma.htm En er zijn meerdere sites te vinden van zelfbouwers er van.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: do 22 nov 2018, 18:06
door arjank
pappaleo schreef:arjank schreef:Interessant idd.
Heeft iemand al eens zo'n plasma tweeter gehoord? Tijdens de Firato in 1987 heb ik de plasma tweeter van Magnat gehoord, dit was een van die momenten waardoor ik in de luidsprekerwereld werd gezogen.
Ik stond waarschijnlijk naast je


Gaaf, ik was toen pas 14 jaar maar die firato heeft veel indrukken achter gelaten, plasma tweeter, Magnepan's, Philips 3D tv om er een paar te noemen.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: do 22 nov 2018, 23:29
door markbakk
Ik denk dat ik ze gewoon heb zitten beluisteren in een zeker zaakje aan De Kleine Berg in lichtstad. De MP01’s dan wel weer.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: vr 23 nov 2018, 19:06
door richard
Naast de hoge spanning als risico lijkt me de ozonproductie op den duur ook niet echt gezond.
Al schijnt het te helpen om van je verkoudheid af te komen.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: vr 23 nov 2018, 19:15
door SSassen
markbakk schreef:Ik denk dat ik ze gewoon heb zitten beluisteren in een zeker zaakje aan De Kleine Berg in lichtstad. De MP01’s dan wel weer.
Klubben HiFi? Wat heb ik gewonnen?

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: vr 23 nov 2018, 20:33
door Pjotr
richard schreef:
Naast de hoge spanning als risico lijkt me de ozonproductie op den duur ook niet echt gezond.
Al schijnt het te helpen om van je verkoudheid af te komen.
Kniesoor...

Hinderlijker is dat de acoustische koppeling met de omgeving uitermate slecht is. Er zat niet voor niets een hoorn aan het plasmabronnetje van de Ionofane.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: vr 23 nov 2018, 22:20
door markbakk
SSassen schreef:Klubben HiFi? Wat heb ik gewonnen?

Ik heb het over jaren '80 hè. Toen was Klubben nog niet actief in NL.Nee, dit was het redelijk roemruchte Audio Home.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: za 24 nov 2018, 11:40
door John P
markbakk schreef:Ik denk dat ik ze gewoon heb zitten beluisteren in een zeker zaakje aan De Kleine Berg in lichtstad. De MP01’s dan wel weer.
Jaja, Café Berlage was een leuk etablissement in zijn begindagen.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: vr 10 jan 2020, 22:56
door Fedde
Het blijft wel stil rondom die Airblade. Lijkt nog niet zo van de grond te komen. Zonde.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: za 11 jan 2020, 21:41
door Shadow
Meneer Dyson verdient er genoeg mee daarom...
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: za 11 jan 2020, 21:44
door Fedde
Inderdaad niet slim gekozen die naam. Probeer maar eens wat te vinden over die speaker...
En dan ziet het er ook nog als een kunstgebit uit...

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: za 11 jan 2020, 22:49
door Wowly
markbakk schreef:SSassen schreef:Klubben HiFi? Wat heb ik gewonnen?

Ik heb het over jaren '80 hè. Toen was Klubben nog niet actief in NL.Nee, dit was het redelijk roemruchte Audio Home.
Audio Home houd ik mede verantwoordelijk voor mijn audio virus.... hebben me laten kennismaken met "Amused to death" van Roger Waters op een Kef set met zeer fraaie buizneversterker. Heb daar toen later mijn Sennheiser HD 580 gekocht waar ik nog steeds met erg veel plezier naar luister. Zij hadden destijds de zeer kostbare Master One staan (waar ik niet naar mocht luisteren omdaat ik het a niet durfde te vragen en b het eruit zag alsof het voor zeer welgestelden was (en dat was ik destijds zeker niet). Daarom heb ik hem later maar nagebouwd en staat deze speaker bij mij thuis te spelen. Kenners weten welke het is

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Geplaatst: zo 12 jan 2020, 3:52
door WrineX
het is een AMT, de "tanden" geleiden het magnetisch veld naar het midden. elk tandje heeft een kubus magneetje. leuk ontwerp maar ik weet nog steeds niet zo goed waarom het soort van omni moet zijn maar dat terzijde. buiten dat hebben de vouwen van de amt niet echt bepaald bewegings- vrijheid. normaal heeft een amt een vouw bestaande uit mylar of wat dan ook, in dit geval is het om een vormer heen gevouwen. makkelijk maar dat betekend wel dat ieder stukje folie niet echt een lage resonantie kan hebben danwel beweging vrijheid.
Vet design maar over gecompliceerd in mijn optiek.