Pagina 1 van 1

Printtrafo aansluiten

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 15:52
door hannesie
Printtrafo aansluiten hoe ontdek je de primaire wikkeling.

Ik koop en paar 6V trafo om wat te proberen, maar bij aankomst uitpakken zie ik geen duiding wat de primaire kant/wikkeling is.

Er staat wel een opdruk op, wat dan mogelijk zou kunnen duiden op de pri kant, maar hoe controleer ik dat?

Fotootje voor de duidelijkheid. :mrgreen:
trafo.JPG
Wie helpt mij uit de brand, of voorkomt dit juist :lol: .

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 15:58
door Pjotr
Ohmmeter: De primaire kant heeft doorgaans een veel hogere weerstand (veel dun draad, ca. 1K) dan de secundaire kant.

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 16:02
door OpaBert
Als je twijfelt Hans een ander 6 volt trafo op de 6 volt wikkeling ( die met de minste weerstand ) dan heb je uit de andere kant 220 volt

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 16:21
door hannesie
We gaan het eens proberen, alvast bedankt......!!

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 16:23
door Pjotr
Suc6 Niet met je vingers aan de 220V zitten dan hè! Ook al is het een klein rottrafo'tje, het bijt gemeen/gevaarlijk :relax:

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 16:37
door ds23man
5 seconden op googel:

https://www.velleman.eu/products/view/? ... us&lang=de

De zijde waar de binnen het verst uit elkaar staan zou primair moeten zijn.

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 16:45
door Ah!buis
Zal dan wel zo zijn O:)
Anne

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 17:07
door OpaBert
ds23man schreef:
5 seconden op googel:

https://www.velleman.eu/products/view/? ... us&lang=de

De zijde waar de binnen het verst uit elkaar staan zou primair moeten zijn.
Zou het toch ff met de multimeter controleren zoals Pjotr voorstelde :D
Duurt niet langer dan 5 seconde hoor :mrgreen:

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 17:13
door hannesie
0.JPG
230.JPG
U vraagt, wij draaien :rofl:

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 17:19
door ds23man
Ik zie niets draaien..... :think:

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 17:32
door hannesie
:lol: :lol:.................. we draaien er omheen. :sure:

Spreekwoordelijke gezegdes.

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 19:24
door Ah!buis
hannesie schreef:
U vraagt, wij draaien :rofl:
Als je nu inderdaad had gedraaid, één stap tegen de klok in, dan had de eerste meting niet enkel nullen laten zien !
Anne

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 22:35
door OpaBert
Nee dan was het oneindig hoog

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 22:39
door hannesie
Dan staat er op de meter een 1.

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: do 08 nov 2018, 11:54
door Ah!buis
hannesie schreef:
Dan staat er op de meter een 1.
Dat is 1Ω op het 200Ω bereik dan ?
Toen ie op 2k stond gaf dat .000 had dus .001 moeten zijn :?
Anne

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: do 08 nov 2018, 12:12
door Pjotr
I.d.d. Anne, en nog geen witte rook. Zou het wel goed gegaan zijn...? :-k :relax:

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: do 08 nov 2018, 12:20
door hannesie
7.2.JPG
5.18.JPG
Best netjes ...!!

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: do 08 nov 2018, 12:23
door Barry2001
Bekend printje :D Straks met belasting nog even weer meten Hans.

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: do 08 nov 2018, 12:51
door hannesie
5.16.JPG
Nu met de Friendlyarm M3 en dan geen usb OTG , maar via de pinnen 5V. :kwijl: probleem getackeld. :lol: :lol:

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: do 08 nov 2018, 13:06
door Pjotr
Stevige 5V stamppot zoals opa het al maakte. Het echt ouderwetse werk :rock:

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: do 08 nov 2018, 14:00
door Ah!buis
Pjotr schreef:
Stevige 5V stamppot zoals opa het al maakte. Het echt ouderwetse werk :rock:
Zo'n beetje zoals vroeger op z'n Elektuurs (nee niet Elektor :-& ) een kanon om een mug dood te schieten :lol:
Anne

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: do 08 nov 2018, 14:55
door hannesie
Het is een octocore processor, Samsung S5P6818 Octa-Core Cortex-A53, 400M Hz - 1.4G Hz.

Lekker draaiend, doet dan alles met de vingers in de neus. Er kan dan een HDMI monitor aan of een klein LCD scherm

Loopt super soepel.
http://wiki.friendlyarm.com/wiki/index.php/NanoPi_M3
PSU.JPG

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: do 08 nov 2018, 21:28
door ray5150
Vergeet ook niet om er een zekering tussen te plaatsen.

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 0:02
door hannesie
ray5150 schreef:
Vergeet ook niet om er een zekering tussen te plaatsen.
In de net-entree, daar waar de stekker in gaat, zit een zekering. :mrgreen:
42264025.jpg
42264025.jpg (5.62 KiB) 1194 keer bekeken

Re: Printtrafo aansluiten

Geplaatst: di 13 nov 2018, 12:14
door hannesie
We hebben het maar netjes op een printje gezet.
Is wel beter zo.
1.JPG
2.JPG