Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
Moderator: Beheerdersteam
Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
Kost twee keer niks bij Banggood (€ 48) en soldeert de pannen van het dak. Het ding is verbazend licht, iets zwaarder dan een vulpen en klein. Voor mijzelf, met mijn mollenpoten, eigenlijk iets te klein, omdat ik ook de knoert van Weller gewend ben.
De TS-100 schiet in enkele seconden tot 300°C (of hoger, hij kan tot 400°C) met een voeding van 24 volt (lithium battery pack of 19.6 V laptop SMPS). Bij 24V stookt hij 65 watt. Hij houdt perfect zijn temperatuur aan en slaat ongebruikt na een tijdje zelf af. Een gyroscoop detecteert beweging, zodat hij weer opstart als je hem in de hand neemt. (Parameters in de software aanpasbaar)
Hij is voorzien van een USB-connector waarmee je andere firmware kan installeren; al zie ik daarvan het nut niet onmiddellijk bij V 2.18, want hij doet alles wat ik ervan verwacht. Ook is er een heel assortiment punten verkrijgbaar, van heel erg fijn tot ruim breed.
De magnastat van mijn oud Weller station was defect gegaan; staat vanaf nu dus aan de kant. Herstellen kost meer dan een TS-100.
Had de TS-100 in juli bij Banggood besteld, maar hij arriveerde pas ruim twee maanden later. Gewoonlijk komt het spul uit China hier wel sneller aan.
https://www.banggood.com/nl/MINI-TS100- ... rehouse=CN
De TS-100 schiet in enkele seconden tot 300°C (of hoger, hij kan tot 400°C) met een voeding van 24 volt (lithium battery pack of 19.6 V laptop SMPS). Bij 24V stookt hij 65 watt. Hij houdt perfect zijn temperatuur aan en slaat ongebruikt na een tijdje zelf af. Een gyroscoop detecteert beweging, zodat hij weer opstart als je hem in de hand neemt. (Parameters in de software aanpasbaar)
Hij is voorzien van een USB-connector waarmee je andere firmware kan installeren; al zie ik daarvan het nut niet onmiddellijk bij V 2.18, want hij doet alles wat ik ervan verwacht. Ook is er een heel assortiment punten verkrijgbaar, van heel erg fijn tot ruim breed.
De magnastat van mijn oud Weller station was defect gegaan; staat vanaf nu dus aan de kant. Herstellen kost meer dan een TS-100.
Had de TS-100 in juli bij Banggood besteld, maar hij arriveerde pas ruim twee maanden later. Gewoonlijk komt het spul uit China hier wel sneller aan.
https://www.banggood.com/nl/MINI-TS100- ... rehouse=CN
Re: Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
Zeer prettig boutje.
Was in no time mijn favoriet....
Zie ook:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=26841
Was in no time mijn favoriet....
Zie ook:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=26841
Re: Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
Leuk ding. Geavanceerd spul maken die Chinezen toch tegenwoordig. Hoe zit het met vervangingsstiften? Zo te zien is stift en element 1 geheel en is de keuze beperkt.
Re: Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
Precies!Berre schreef:Ook is er een heel assortiment punten verkrijgbaar, van heel erg fijn tot ruim breed.
Re: Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
Kostdah? Ah zie het al. Da's redelijk 1/4 van een JBC maar wel 2x zo duur dan gewoon een Weller stift
B.t.w. die Chinezen hebben trouwens wel vuurvaste vingers zeg:

B.t.w. die Chinezen hebben trouwens wel vuurvaste vingers zeg:
Re: Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
Mooi boutje hoor
ps.
Ook in andere delen van de wereld hebben mensen een zeer hoge pijngrens
ps.
Ook in andere delen van de wereld hebben mensen een zeer hoge pijngrens
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
Sorry even ot: Kunstenaar Banksy wilde een grapje uithalen 'Shred the love' door een schilderij te laten versnipperen dat net voor veel geld verkocht was om daarmee een statement te maken, alle gadget liefhebbers hier hebben dit vast wel meegekregen (doordat de truuk mislukte bereikte hij eigenlijk het tegendeel).
Ennieweej, staat een fimpje op Jijbuis waarin hij laat zien dat de truuk in de voorbereiding wel werkte, let op, op 17sec...
Ennieweej, staat een fimpje op Jijbuis waarin hij laat zien dat de truuk in de voorbereiding wel werkte, let op, op 17sec...
Re: Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
Dat ziet u verkeerd. Alleen de punt van de ST-100 wordt warm, de schacht wordt nauwelijks lauw. Ik geloofde het eerst ook niet, maar het klopt.Pjotr schreef:B.t.w. die Chinezen hebben trouwens wel vuurvaste vingers zeg
Laatst gewijzigd door Berre op do 18 okt 2018, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
De stiften voor de ST-100 bevatten behalve de punt ook de verwarmingsweerstand en het thermokoppel. Een Weller magnastat zonder punt kost al 50 €. Dat is de prijs van de hele ST-100.Pjotr schreef:wel 2 x zo duur dan gewoon een Weller stift?
Re: Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
Ok, dat geloof ik. Maar in de beschrijving staat dat het handvat 60 graden kan worden, vandaar. Of ie ook net zo duurzaam is als een Weller (zie de review) zal de tijd leren. I.i.g. veel soldeerplezier er mee!Berre schreef:Dat ziet u verkeerd. Alleen de punt van de ST-100 wordt warm, de schacht wordt nauwelijks lauw. Ik geloofde het eerst ook niet, maar het klopt.Pjotr schreef:B.t.w. die Chinezen hebben trouwens wel vuurvaste vingers zeg
Re: Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
Hangt ervan af hoe je hem tussentijds laat rusten, horizontaal, opwaarts of neerwaarts. Voorlopig zet ik hem in mijn oude Weller houder (de spiraal). Daarin zit hij eigenlijk te los en met de punt neerwaarts. Zo wordt het handvat iets warmer als je hem tot 400° stookt, maar niet heet. Na enkele minuten (instelbaar) gaat hij trouwens in stand-by.Pjotr schreef:Ok, dat geloof ik. Maar in de beschrijving staat dat het handvat 60 graden kan worden vandaar. Of ie ook net zo duurzaam is als een Weller (zie de review) zal de tijd leren. I.i.g. veel soldeerplezier er mee!Berre schreef:Dat ziet u verkeerd. Alleen de punt van de ST-100 wordt warm, de schacht wordt nauwelijks lauw. Ik geloofde het eerst ook niet, maar het klopt.Pjotr schreef:B.t.w. die Chinezen hebben trouwens wel vuurvaste vingers zeg
Je kan hem ook horizontaal op tafel leggen, de punt raakt het tafelblad niet. Er bestaat ook een keramisch houdertje (met sponsje) en met een beugel waarop hij opwaarts rust. Dan blijft hij helemaal koud. Ik denk eraan om zelf even een houdertje te maken van een restje keramische tegel.
Re: Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
Ach, het moet allemaal in de praktijk blijken. Als je veel en SMD soldeert is mijn ervaring met houders dat je het boutje er echt blindelings zonder omkijken betrouwbaar in moet kunnen "mikken". In dat opzicht zijn die veerhouders a la Weller wel weer onovertroffen. Soldeerbouten los op tafel is vragen om frustraties. Ook al raken ze het werkblad niet. Papier, aantekeningen, schema's en losse aansluitdraden, hebben de onhebbelijkheid om altijd op zo'n lekker warm boutje te gaan liggen 
Re: Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
Ben meer dan 25 jaar heel erg tevreden geweest van mijn Weller station. De bout ligt stabiel in de hand en voelt prettig aan door zijn massa en vormgeving. Die veerhouder is inderdaad quasi perfect, net als het teflon snoer. Helaas, hij heeft de geest gegeven. Mocht de TS-100 het snel opgeven dan herstel ik de Weller wel weer.
Re: Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
Ik werk sinds een jaartje met deze :
https://nl.farnell.com/tenma/ss-207bc-f ... dp/2565326
Erg fijn ding. en ja, er zit ook een standaard bij met spons en messingkrullen-bakje.
https://nl.farnell.com/tenma/ss-207bc-f ... dp/2565326
Erg fijn ding. en ja, er zit ook een standaard bij met spons en messingkrullen-bakje.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Processor gestuurd Chinees boutje gekocht ST100
https://www.bol.com/nl/p/weller-wel-wps ... 009233370/
Deze weller gebruik ik sinds kort, zeer snel warm. Met 9V op school veilig te gebruiken en hij doet het een stuk beter dan goedkope accuboutjes. Je kunt hem ook op tafel leggen zonder dat iets geraakt wordt, en de groene led geeft aan dat hij op temperatuur is. Zou als equivalent van 60W bout gezien mogen worden volgens Weller.
Ik vind hem super, met mega mobiel dun kabeltje dat je gewoon los kunt trekken als je snoerloos verder wilt (voor eventjes)
Deze weller gebruik ik sinds kort, zeer snel warm. Met 9V op school veilig te gebruiken en hij doet het een stuk beter dan goedkope accuboutjes. Je kunt hem ook op tafel leggen zonder dat iets geraakt wordt, en de groene led geeft aan dat hij op temperatuur is. Zou als equivalent van 60W bout gezien mogen worden volgens Weller.
Ik vind hem super, met mega mobiel dun kabeltje dat je gewoon los kunt trekken als je snoerloos verder wilt (voor eventjes)
