Pagina 1 van 5
Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: za 22 sep 2018, 21:22
door HoMeR
Dit kitje heb ik besteld als experimentje met klasse A....
https://www.aliexpress.com/store/produc ... 15152.html
Wel meteen een stuk of 20 IRFP240 bijbesteld om in ieder geval mooie matching paartjes te krijgen.....
Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n setje ?
En hoe groot zouden de "koelertjes" moeten zijn ??
Gr.,
HoMeR
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: za 22 sep 2018, 22:34
door Shadow
Klasse A is 25% rendement dus reken op een 15-20W dissipatie, een 1K/W blok kom je op 20 graden boven omgevingstemperatuur, klein blokje per kanaal is goed dus.
Ik zie trouwens niet echt iets van Nelson Pass in dat ontwerp...maar goed.
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: za 22 sep 2018, 23:28
door Ah!buis
Is wel Pass hoor.Den deze,
Beetje raar wel dat +Out en -Out zowel in schema als op de print verwisseld zijn.
Anne
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: za 22 sep 2018, 23:41
door ray5150
Vorige week heeft iemand nog een exemplaar gebouwd...
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9#p1894249
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: za 22 sep 2018, 23:44
door Pjotr
Koeling:
Voor 8 ohm: 5W = 1,12A_piek bij bij 9V_piek. Het is single ended en dan stel je hem in op de piekstroom als biasstroom, dus op 1,12 A continue. Nog een 1V reserve voor verlies over de fets, dus ong 10V maal 2 = 20V aan voeding nodig. Neem je een 18V trafo kom je op ong. 25V DC voor de voeding. Dan staat ie 1,12 x 25V = 28W weg te kachelen. Met 1grC/W wordt ie dus een graad of 50 bij kamertemperatuur. Brand je net je vingers niet aan maar kun je niet lang vast houden. 15V trafo zou ook kunnen, dan zal die ruim over de 20 watt aan warmte stoken. Een 50VA trafo per kanaal, zoals in de advertentie aangegeven, is een prima maatje.
P.s. Anne, de hele versterker inverteert. Denk dat Pass daarom + en - van de speaker zo aangeduid heeft. Overigens is ie niet helemaal single ended, gezien R3 ook bij de stroominstelling betrokken is. Dat geeft enige tegenkoppeling op de instelstroom van Q2
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: zo 23 sep 2018, 11:04
door Ah!buis
Pjotr schreef:P.s. Anne, de hele versterker inverteert. Denk dat Pass daarom + en - van de speaker zo aangeduid heeft.
Vermoede ook wel zoiets, maar op de print staat +Out en O GND.De namakert heeft 't blijkbaar niet begrepen.
Overigens is ie niet helemaal single ended, gezien R3 ook bij de stroominstelling betrokken is. Dat geeft enige tegenkoppeling op de instelstroom van Q2
Is idd een seriebalans, net zoiets als de 800Ω buizenversterker met twee EL86.
De bedoeling is dat R3//R4 = R1//R2 + Zs(Q2), vandaar dat R1//R2 < R3//R4.
Anne
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: zo 23 sep 2018, 11:21
door Pjotr
Het zal ergens tussen single ended en seriebalans uitkomen denk ik. Het ding is al zo vaak nagebouwd dat er vast wel iemand dat eens gesimuleerd heeft in PSpice op diyaudio.com. I.i.g. staat ie met deze weerstandswaarden ingesteld op 1A bias. Het is een erg leuk versterkertje als je niet teveel vermogen nodig hebt, voor bij de PC of TV b.v. En wat ook nog eens heel fijn klinkt. Beetje een variant op de 1969 JLH maar dan met MOS fets.
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: zo 23 sep 2018, 14:22
door ray5150
Hier staat het originele artikel en bouwbeschrijving :
http://www.firstwatt.com/pdf/art_amp_camp_1.pdf
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: zo 23 sep 2018, 14:25
door dre
Prima versterkertjes!
Ook heel lekker i.c.m. een breedbander weet ik uit ervaring.
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: zo 23 sep 2018, 14:36
door Shadow
Ik bedoelde meer dat ie er geen commissie voor zal zien

Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: do 27 sep 2018, 7:58
door 3kes
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: do 27 sep 2018, 12:41
door ray5150
Misschien kijk ik er overheen, maar het schema is het zelfde ?
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: do 27 sep 2018, 15:58
door HoMeR
Het setje uit China is binnen.....

- Pretpakketje....
Nu is het wachten nog op de extra IRFP240 's.......om te matchen.
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: do 27 sep 2018, 16:41
door HoMeR
.....en nadenken over de voeding !!
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: do 27 sep 2018, 16:50
door Zweitse
Pass gebruikt voor deze versterker naar mijn weten een laptop voeding.
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: do 27 sep 2018, 17:15
door Pjotr
Ja klopt, een 19V 60W SMPS voeding per kanaal.
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: do 27 sep 2018, 17:33
door HoMeR
Oh, daar heb ik nog wel een paar van liggen !?
Gaan we zeker proberen !!
Als dat niet klinkt kan ik altijd "terugvallen" op een ouderwetse ringkerntrafo met een paar kilo aan C's en R's.......

Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: do 27 sep 2018, 19:27
door ray5150
HoMeR schreef:
Als dat niet klinkt kan ik altijd "terugvallen" op een ouderwetse ringkerntrafo met een paar kilo aan C's en R's.......
Wat degelijkheid betreft valt dat wat mij betreft altijd te prefereren boven een SMPS.
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: do 27 sep 2018, 20:28
door Ah!buis
HoMeR schreef:Nu is het wachten nog op de extra IRFP240 's.......om te matchen.
Hoeft helemaal niet bij dit ding.Er is niks symetrisch aan.
Anne
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: do 27 sep 2018, 21:19
door HoMeR
Ah!buis schreef:HoMeR schreef:Nu is het wachten nog op de extra IRFP240 's.......om te matchen.
Hoeft helemaal niet bij dit ding.Er is niks symetrisch aan.
Anne
Ah ! Kijk. Dat scheelt weer een hoop werk. Dan kan ik gewoon al beginnen met solderen !!

Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: vr 28 sep 2018, 9:18
door 3kes
ray5150 schreef:Misschien kijk ik er overheen, maar het schema is het zelfde ?
De eBay pcb is een clone van het eerste ontwerp van de ACA. Dus met de mosfets aan 1 zijde. Gewoon volgens het originele schema gebouwd. Het setje van de TS is volgens mij iets anders opgebouwd.
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: vr 28 sep 2018, 10:50
door motoindo
Ah, Zen ! sorry voor de inbraak

maar kon het niet laten wat foto's te plaatsen van wat ik ooit in elkaar geknutseld heb van wat oude fets uit een AS/400 computer voeding en een set koelers uit een headpositioner unit van een 5mb harddisk formaatje wasmachine. Worden ontzettend heet inderdaad maar klonken heel prettig, jaaaa niet de meest voor de hand liggende plek voor montage van elco's maar het was een test hé

- Bestandsbron: https://piratelogic.nl/data/images/zen/zen.0.jpg
In eerste instantie een darlington als stroombron gebruikt maar een losse TO3 met een TO220 driver bleek minder licht te geven

- Bestandsbron: https://piratelogic.nl/data/images/zen/zen.1.jpg
Eerst nog aan een ouderwetse trafo met de gelijkrichters op de koelplaat

- Bestandsbron: https://piratelogic.nl/data/images/zen/zen.2.jpg
Oude TO3 NPN

- Bestandsbron: https://piratelogic.nl/data/images/zen/zen.3.jpg
Trafo werd erg heet en ook de brom was alleen weg te krijgen met heeeeeel veel uffen - deze oplossing werkte gehoorsmatig net zo goed en werd minder heet en was stukken stiller.

- Bestandsbron: https://piratelogic.nl/data/images/zen/zen.4.jpg
Nooit aan toe gekomen om het setje af te werken, maar ziet er zo al indrukwekkend uit toch ? Zie nu dat ik het niet te nauw heb genomen met kruipafstanden

had eigenlijk een stukkie pertinax tussen de smps en koeler gemoeten ...

- Bestandsbron: https://piratelogic.nl/data/images/zen/zen.5.jpg
Strippie geperforeerd plaat eromheen en klaar is kees ..

- Bestandsbron: https://piratelogic.nl/data/images/zen/zen.6.jpg
In eerste instantie draaide het ding openloop, later toch maar een beetje tegenkoppeling toegepast waardoor de vervorming nog verder daalde.

- Bestandsbron: https://piratelogic.nl/data/images/zen/zen.7.jpg
LED stroombronnetje

- Bestandsbron: https://piratelogic.nl/data/images/zen/zen.8.jpg
Ik begrijp wel waarom die ZEN amps zo popi zijn, dit is eigenlijk de hele versterker ...

- Bestandsbron: https://piratelogic.nl/data/images/zen/zen.9.jpg
Oorspronkelijke schema, door de stroom te meten over twee emiter weerstanden ipv 1tje krijg je net een stukkie meer uitsturing

- Bestandsbron: https://piratelogic.nl/data/images/zen/zen.10.jpg
Volgens mij was dit een patent van Nelson wat het zelfde bereikt middels een condensator maar tis te lang terug om er zeker van te zijn

- Bestandsbron: https://piratelogic.nl/data/images/zen/zen.11.jpg
Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: vr 28 sep 2018, 19:02
door HoMeR
Afbeeldingen??
Ben eigenlijk wel heel benieuwd !!
Ik zie alleen maar dit:
<QUOTE>
Ah, Zen ! sorry voor de inbraak

maar kon het niet laten wat foto's te plaatsen van wat ik ooit in elkaar geknutseld heb van wat oude fets uit een AS/400 computer voeding en een set koelers uit een headpositioner unit van een 5mb harddisk formaatje wasmachine. Worden ontzettend heet inderdaad maar klonken heel prettig, jaaaa niet de meest voor de hand liggende plek voor montage van elco's maar het was een test hé
Afbeelding
In eerste instantie een darlington als stroombron gebruikt maar een losse TO3 met een TO220 driver bleek minder licht te geven
Afbeelding
Eerst nog aan een ouderwetse trafo met de gelijkrichters op de koelplaat
Afbeelding
Oude TO3 NPN
</QUOTE>
Geen plaatjes dus.....

Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: zo 30 sep 2018, 10:19
door HoMeR
Maar goed,
Gisteren even een uurtje gesoldeerd.
Eerst alles klaar gelegd.

- klaar om te beginnen
Koellichamen op een leuke manier aan elkaar gemaakt (eerst maar eens een "plankversie" maken....)

- aanzicht 1

- aanzicht 2
Na de soldeer klus.....

- .....en klaar !
Niet echt natuurlijk......
Vanmiddag maar even verder met wat kabelwerk....

Re: Wat denken jullie van deze ?
Geplaatst: zo 30 sep 2018, 10:26
door Pjotr
Vindtum wel artistiek

Maak je er ook iets van transparante deksels op? Iets van plexiglas of zo? Ben wel benieuwd hoe heet het nu wordt.