Pagina 1 van 3

Audio meetexpert

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 16:18
door Shutdown98
Ik overweeg iemand in te huren die mijn huiskamen (luister ruimte) op waarde kan schatten door te meten en van daar uit advies kan geven over hoe de akoestiek te verbeteren.
Via google kom ik vooral bij webshops.

Weten jullie iemand die dat goed doet of is er wellicht een forum lid die daar expert in is?
Hoor het graag!

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 17:25
door Mtraxx
Ik heb eens een artikel van gelezen in blad van Music Emotion : http://acousticmatters.nl/
(blad heb ik nog liggen)
Ik denk dat ik net als de meeste forum leden hun meetapparatuur hebben afgestemd op meten aan de luidspreker en niet zozeer akoestiek.
Misschien nog eens een leuk idee voor een ZBA Bolspeaker voor akoestiek metingen te ontwerpen :)

Grt Gerjan

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 17:44
door ray5150
Je zou eens contact kunnen opnemen met Jeroen of Hans van daudio.nl
Misschien dat zij iets voor je kunnen betekenen.

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 18:50
door Zweitse
Heeft forumlid BartB momenteel geen bedrijfje die dit soort zaken doet?
One World Concepts.

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 18:59
door Shutdown98
Ok, ik ga hier wel mee aan de slag...
Bedankt voor de input!

De jongens van daudio hebben in Breda ook een sessie meettechniek gegeven (die ik niet heb gevolgd :-) )
En ik ben zelf ook een dipole (open baffle) aan het bouwen. Dat lijkt wel een mooie combi.

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: do 06 sep 2018, 13:25
door markbakk
Iemand die op dit forum (in mijn ogen) vaak zinnige dingen zegt over de akoestiek in vrij kleine ruimten is Bert Stoltenborg. Woont ook niet heel ver van Zutphen (bedrijf zit in Aalten).

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: do 06 sep 2018, 15:26
door Shutdown98
Thnx

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: zo 30 sep 2018, 22:03
door Wieger61
Check dit http://linkwitzlab.com/listening_room.htm Potlood, liniaal, ruitjespapier en een goede gum is wat je nodig hebt.

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: ma 01 okt 2018, 19:42
door asterduc

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: ma 01 okt 2018, 22:20
door Shutdown98
Thnx
Leuk leesvoer...
Linkwitz is ff niet bereikbaar, maar komt vast weer goed.

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: di 02 okt 2018, 11:39
door ds23man
Shutdown98 schreef:
Ik overweeg iemand in te huren die mijn huiskamen (luister ruimte) op waarde kan schatten door te meten en van daar uit advies kan geven over hoe de akoestiek te verbeteren.
Via google kom ik vooral bij webshops.

Weten jullie iemand die dat goed doet of is er wellicht een forum lid die daar expert in is?
Hoor het graag!
Post hier eens wat foto's en een tekening, kan daar uit al wat bruikbare adviezen geven.

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: di 02 okt 2018, 16:16
door markbakk
Shutdown98 schreef:
Thnx
Leuk leesvoer...
Linkwitz is ff niet bereikbaar, maar komt vast weer goed.
Helaas komt dat niet meer goed, de beste man is onlangs overleden. Linkwitz' site is nog in de lucht, het is de vraag hoe lang nog.

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: di 02 okt 2018, 16:20
door ds23man
Linkwitz heeft met een aantal van zijn close friends de afspraak gemaakt dat die zijn site in de lucht houden.

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: di 02 okt 2018, 16:32
door Shutdown98
De link werkt weer...
Op de homepage staat dat hij "retired" is... :think:

Ik ga ff tekenen en wat foto's maken

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: di 02 okt 2018, 20:37
door Marp
Voor mij was die website de hele tijd bereikbaar. Toevallig heb ik er gisteren veel rondgesnuffeld, van 's middags tot 's nacht, en ook vanmorgen nog. Kort na je bericht dat hij niet bereikbaar was, was hij ook online.

Dit betekent niet dat hij niet kort down kan zijn geweest, maar evengoed kan er een hickup hebben gezeten in de eigen route of een dns-server. Het blijft internet...
Shutdown98 schreef:
Op de homepage staat dat hij "retired" is... :think:

Ik ga ff tekenen en wat foto's maken
Dat gaf Linkwitz op 20 December 2017 mee als argument waarom hij geen software of hardware meer verkoopt.

Geen paniek dus. Wat ds23man al zei, is het de bedoeling dat de website gewoon blijft bestaan. Het is zijn nalatenschap en een archief dat zijn volle levenswerk omvat.

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: di 02 okt 2018, 20:46
door Shutdown98
Voor de goede orde, ik heb al een afspraak gemaakt met Jeroen van D audio.
Hij komt meten en kijken naar de ruimte en zal kijken naar de filters die ik heb gemaakt in de Hypex Fusion amps die ik gebruik voor mijn nieuwe OBL-15 variant.
Bouwfotos van de OBL: https://drive.google.com/folderview?id= ... 4aZQH7K-Bl

Plattegrond van onze kamer als bijlage, alle maten in cm.

De speaker opstelling (met de zijkant tegen de wand) heb ik hier opgedaan: http://www.hi-fiworld.co.uk/loudspeaker ... onses.html
Het is de door Briggs geadviseerde opstelling die het meeste balans brengt in laag-mid verhouding.

Overige fotos van de opstelling en kamer: https://drive.google.com/folderview?id= ... hZcshClCR0

Vanuit de luisterpositie (x marks the spot) zijn er links (open) schuifdeuren naar de achterkamer.
Rechts bestaat de gehele zijkant uit ramen. Redelijk dikke gordijnen, maar niet heel dik.
Dik wollen kleed op de grond. Tevens houten salontafel (niet getekend). Verder veel kussens op bank en beide stoelen.
Voor de schouw staat een houtkachel.De bank staat 5cm van de muur.

Door de inrichting en plaatsing van deuren en raam is deze opstelling wel behoorlijk in beton gegoten.
Wat ik nog wel doe is een kleine zit stoel voor de bank zetten om wat van de achtermuur weg te komen.

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: vr 05 okt 2018, 7:59
door Wieger61
Het wordt lastig de eerste reflecties op je luisterplek goed te krijgen. De linker van de linker speaker, de rechter van de rechter zouden beide 6 ms na het directe geluid moeten komen voor stereodiepte. Een OB kun je zo opstellen (lees Linkwitz) dat de reflecties uit het vlak van de baffle komen en dus zwak zijn. Helaas is het oor gevoelig voor geluid van opzij, evolutionair logisch, wat betekent dat de reflecties vanuit de luisterplek gemeten beter niet meer dan 30 graden van de lijn oor-speaker mogen binnenkomen (ref. Grimm). Om aan deze eisen te voldoen zal lastig worden, vrees ik.

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: vr 05 okt 2018, 16:55
door Shutdown98
Wat niet kan, gaat waarschijnlijk niet lukken inderdaad.
We gaan kijken wat wel kan.
Wat ik van Linkwitz begrijp is dat hij een zo klein mogelijke baffle nastreeft. Dat zie je ook terug in zijn ontwerpen.
Ik heb een afgeleide van een Briggs baffle gebouwd. Heel veel baffle.
Ik heb m iets slanker gemaakt, maar toch nog 79cm baffle breedte.
Het klinkt helemaal niet slecht hier, maar verbetering is altijd welkom.
Ik laat wel weten wat de aanbevelingen en resultaten zijn.

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: vr 05 okt 2018, 18:11
door jeroen_d
Wieger61 schreef:
Het wordt lastig de eerste reflecties op je luisterplek goed te krijgen. De linker van de linker speaker, de rechter van de rechter zouden beide 6 ms na het directe geluid moeten komen voor stereodiepte. Een OB kun je zo opstellen (lees Linkwitz) dat de reflecties uit het vlak van de baffle komen en dus zwak zijn. Helaas is het oor gevoelig voor geluid van opzij, evolutionair logisch, wat betekent dat de reflecties vanuit de luisterplek gemeten beter niet meer dan 30 graden van de lijn oor-speaker mogen binnenkomen (ref. Grimm). Om aan deze eisen te voldoen zal lastig worden, vrees ik.
Is slechts een beperkt probleem. Zijreflecties zijn sterk verzwakt doordat het een open baffle is. Ik zie geen grote problemen met deze opstelling. Als je die 6 ms voor de afstand tot de achterwand aanhoudt (en dat is waar Linkwitz op doelt!) dan kan het heel goed gaan. Mooi is dat wat achter de OB's gebeurt in deze opstelling mooi symmetrisch is.

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: vr 05 okt 2018, 19:15
door Shutdown98
Kijk aan... Er is hoop :sure:

Wat zou dan de ideale afstand van de achterwand zijn om in de buurt van die 6ms te komen?

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: vr 05 okt 2018, 21:59
door jeroen_d
Minimaal 1meter en zo te zien voldoe je daaraan

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: za 06 okt 2018, 0:07
door Wieger61
Ik zou de rechter dichterbij op de hoek zetten om daar reflecties op die hoek te voorkomen, de linker ook dichtbij de luisterplek die 1 meter van de muur moet ivm rugreflecties waar het oor gevoelig voor is. Klinkt het dan beter?

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: za 06 okt 2018, 0:16
door Wieger61
En spullen achter de speakers om de reflecties te breken en te verstrooien. Of diffusors plaatsen: https://www.stereophile.com/content/mat ... ion-page-2 Dat is nodig om de uitdovingen aan de voorzijde door de golven van achteren, beide uit de middentoner, op te vullen. Gelukkig zijn die omwegen van diverse lengte, maar verklaren desalniettemin de onevenheden in de frequentiegrafiek waarop Troels ook wijst. Late reflecties (>10ms) vullen die dips psychoakoestisch op zoals ook bij dips door wandreflecties (ref. Toole). Daarom adviseert Toole ook bij gewone luidsprekers voor veel late reflecties te zorgen in de luidsprekergebied en daar dus geen demping op te hangen maar verstrooiers.

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: ma 08 okt 2018, 14:59
door Shutdown98
De speakers verder naar voren is inderdaad een goede verbetering. De rechter staat nu ter hoogte van de hoek.
De linker uiteraard ook naar voren gehaald. Daar kan ik de schuifdeur wat open schuiven zodat de symetrie blijft.

Jeroen is afgelopen zaterdag geweest. Het was een fijne middag!
De ruimte heeft van zichzelf een prima nagalmwaarde. Ik hoef dus niet allerlei dempingspanelen aan plafond of wanden..
Achter de speakers ga ik in de hoeken wel demping aanbrengen.
Het was duidelijk hoorbaar dat het geluidsbeeld daar rustiger van werd.
Het wordt een driehoek van 40mm soundstone platen gevuld met rockwool of Isovlas.
Breedte ongeveer 70cm. Hoogte ongeveer 1 meter zodat ie nog onder de tv blijft die rechts aan de muur hangt.

Jeroen heeft de speakers allemaal ingemeten en in HFD geimporteerd zodat ze in HFD bewerkt kunnen worden.
Een eerste opzet voor filtering is gemaakt. Daar zaten nog wel wat uitdagingen, metname in het filter tussen laag en mid.
Jeroen heeft savonds vanuit huis nog een tweetal varianten aangeleverd waarmee ik nu verder kan.

De balans in het geluidsbeeld is behoorlijk verbeterd ten opzichte van wat ik zelf had gebrouwen.
Metname diepere en vlakkere bas. Ook het hoog sluit nu mooier aan.

Al met al heel leerzaam en nuttig :goedzo:

Re: Audio meetexpert

Geplaatst: di 09 okt 2018, 22:56
door Wieger61
Fijn :-)