Welk relais voor audio schakelen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Welk relais voor audio schakelen

Bericht door bert003 »

Ik wil met 1 of 2 relais mijn subwoofer kunnen wisselen tussen mijn stereo versterker en mijn meerkanaals versterker.

Dat kan simpel hoop ik, op de meerkanaalsversterker zit een 12V, 25mA trigger uitgang.
Meerkanaals versterker aan > sub aan de meerkanaals versterker.

Alleen de lage stroom op de trigger uitgang beperkt de keuze in relais.
Ik wil 4 x omschakelen voor de zekerheid de aarde ook maar loskoppelen. 12 V bij 25mA betekent een spoel van 480 Ohm of meer.
Als ik bij Conrad kijk is er geen 4 x om relais met een spoelweerstand van 480+ Ohm te koop. Dus dat worden dan 2 relais met een weerstand van 960 Ohm of meer. Daar zijn er diverse van:

https://www.conrad.nl/o/printrelais-ste ... 0%20%CE%A9

Mijn vraag is nu: Moet ik nog op het contactmateriaal letten bij de keuze? Het gaat dus gewoon om een 1 volt audiosignaal via tulpconnectors.

Of zie ik iets over het hoofd waardoor ik de trigger uitgang toch niet kan gebruiken?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Welk relais voor audio schakelen

Bericht door Shadow »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welk relais voor audio schakelen

Bericht door ray5150 »

Ik lees dat hij een lijnsignaal wil schakelen, en geen luidsprekersignaal ?
Lijkt me verstandig om er een klein transistortrapje tussen te zetten. wie weet wil onze Anne een tekeningetje fabrieken.

Overigens heeft Rod Elliot in het verleden ook zoiets bedacht. en dat werkt, kan ik uit ervaring zeggen.
http://sound.whsites.net/project38.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welk relais voor audio schakelen

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik lees dat hij een lijnsignaal wil schakelen, en geen luidsprekersignaal ?
Lijkt me verstandig om er een klein transistortrapje tussen te zetten. wie weet wil onze Anne een tekeningetje fabrieken.
Wat is het nut van zo'n trapje dan?

@Bert

Je hebt het zelf al aardig opgelost eigenlijk. Enige waar je op moet letten is om relaisjes met vergulde contacten te nemen. Die kunnen lage stromen betrouwbaar schakelen. Die kleinsignaal relais zijn dat over het algemeen wel. Er bestaat wel 4x om in dit type maar die zijn lastiger te vinden en meestal een stuk duurder. 2 relais van 2x om is makkelijker.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Welk relais voor audio schakelen

Bericht door bert003 »

Het gaat inderdaad om het schakelen van een laagspanning/stroom audiosignaal. Ik heb wel eens gelezen dat een relais als een auto relais minder gechikt is om kleine stroompjes te schakelen. Had met het contactmateriaal te maken. Alleen weet ik niet meer wat ik dan het beste kan gebruiken. het is te lang geleden dat ik daar mee bezig was.
Het ene relais heeft Ag+Au contacten, de andere AgPd+Au of AgPd-legering met gouden deklaag,

En aangezien ze allemaal zo een beetje hetzelfde kosten maar nergens staat welke het meest geschikt is voor kleine stroompjes / laagste overgangsweerstand hoopte ik dat hier iemand het misschien wist.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Welk relais voor audio schakelen

Bericht door bert003 »

ray5150 schreef:
Overigens heeft Rod Elliot in het verleden ook zoiets bedacht. en dat werkt, kan ik uit ervaring zeggen.
http://sound.whsites.net/project38.htm
Dank, ziet er goed uit, maar ik probeer het dus te voeden vantui de 12V/50mA uitgang van af de versterker.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Welk relais voor audio schakelen

Bericht door bert003 »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Je hebt het zelf al aardig opgelost eigenlijk. Enige waar je op moet letten is om relaisjes met vergulde contacten te nemen. Die kunnen lage stromen betrouwbaar schakelen. Die kleinsignaal relais zijn dat over het algemeen wel. Er bestaat wel 4x om in dit type maar die zijn lastiger te vinden en meestal een stuk duurder. 2 relais van 2x om is makkelijker.
Het gaat er mij dan om welk van de contact materialen die ik hierboven aanhaal het meest geschikt is, ben even de latijnse afkortingen kwijt Ag, Au, Pd. . .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welk relais voor audio schakelen

Bericht door Pjotr »

Je mag zelf kiezen welke voor goud doorgaat :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welk relais voor audio schakelen

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Ik lees dat hij een lijnsignaal wil schakelen, en geen luidsprekersignaal ?
Lijkt me verstandig om er een klein transistortrapje tussen te zetten. wie weet wil onze Anne een tekeningetje fabrieken.
Wat is het nut van zo'n trapje dan?

Ik had mij iets beter moeten uitdrukken, ik doelde op een extern gevoed trapje dus, denk aan 9 Volt batterij of telefoonlader.
bert003 schreef:
Het gaat er mij dan om welk van de contact materialen die ik hierboven aanhaal het meest geschikt is, ben even de latijnse afkortingen kwijt Ag, Au, Pd. . .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Periodiek_systeem
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welk relais voor audio schakelen

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Ik lees dat hij een lijnsignaal wil schakelen, en geen luidsprekersignaal ?
Lijkt me verstandig om er een klein transistortrapje tussen te zetten. wie weet wil onze Anne een tekeningetje fabrieken.
Wat is het nut van zo'n trapje dan?

Ik had mij iets beter moeten uitdrukken, ik doelde op een extern gevoed trapje dus, denk aan 9 Volt batterij of telefoonlader.
Dan nog ontgaat mij daarvan het nut als het gewoon direct met een relaisjes opgelost is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Welk relais voor audio schakelen

Bericht door Ah!buis »

Met 12V en 50mA beschikbaar is er wel wat te voeden.Maar als 't niet hoeft, enkel overschakelen, voorkom je een hoop mogelijke problemen met een gemeenschappelijke aardverbinding (brom)
Dit ziet er wel een geschikt geval uit, https://www.reichelt.nl/sub-miniatuurre ... stct=pol_5
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”