Pagina 1 van 13
Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: do 02 aug 2018, 21:21
door Shadow
Nelson Pass, de naam van de man zit een beetje in het hoekje Voldemort voor mij - warme, nee hete, versterkers met een romig geluid en een nog romiger energieverbruik. Toen de CA versterker ( m’n eerste van de
twee drie - that is ) bijna klaar was kwam ik op een luisterdag met Dre in gesprek over een klasse A en dat ik die nog eens wilde bouwen. ‘Nou’ sprak hij, ‘ik heb nog ergens printen voor een Pass liggen, neem ze wel mee naar Breda in 2018’ ik zo blij als een kind, mijn CA was af in Breda en Dre heeft voor printen gezorgd;
Ik heb er dus 3, in theorie levert zo’n schatje dus 38W aan 4 tot 8 Ohm met 4 fets, ga je opschalen naar 12 fets per kanaal en de voeding naar 22V+ en - brengen dan gaan we richting de 100W aan 8 Ohm en 150W aan 4 Ohm, dan zitten we wel aan de 400+ Watt dissipatie per kanaal en zit je aan monoblokken vast omwille van het gewicht en de benodigde koelblokken. (Om nog maar te zwijgen over 4A continu stroom per kanaal)
Ik ben vooralsnog veel aan het lezen, tips zijn welkom!
Ik lees nu veel op diy en deze site;
Erics home theater
Vooral de laatste is een hele mooie uiteenzetting van wat en hoe, ik twijfel alleen nog of ik 2 van die monsters wil bouwen, of zelfs 3
Ik heb al 100 stuks IRFP244’s besteld, een paar honderd duizend uF van Nichicon en United Chemi-con en nog wat klein grut, de trafo’s zullen 2x18V worden als ik de hete versie ga bouwen, die gaan bij Toroidy vandaan komen;
Het oog wil ook wat uiteindelijk
Opmerkingen, tips, advies? Graag!
BOM met geupdate nummers van Mouser;
Voor de bouw van een originele Aleph-X
Inspiratie;
Ik moet ook 2 van die Toroidy's kwijt in een stereo amp en dan is dit een mooie oplossing, trafo's staan iets verhoogd zodat de softstart eronder kan.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: do 02 aug 2018, 21:54
door Ah!buis
Maar even beginnen dan ?
In de onderdelenlijst staan 30Ω 12W weerstanden, neem daar maar 68Ω 3W voor.
Vier stuks voor twee per twee parallel.
Anne
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: do 02 aug 2018, 22:04
door Leeuwarden
Simpel en leuk ding. Grootste koelprofielen zijn sowieso te klein

De in je link genoemde onderdelen goed matchen is belangrijk. Als ie in elkaar zit bias opschroeven tot ie roodgloeiend is!
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: do 02 aug 2018, 22:12
door Shadow
Nou Jan, ik heb wel wat koelprofielen liggen denk ik

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: do 02 aug 2018, 22:20
door beijert
Welke zijn dat ook al weer?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: do 02 aug 2018, 22:20
door Leeuwarden

Hmmm, pas als je ze niet meer tillen kan zijn ze groot genoeg!
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: do 02 aug 2018, 22:33
door Shadow
Ik heb er nog wat, maar de voorraad fluctueerd nog al eens, ik vis nu het leuke eruit voor dit project

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: do 02 aug 2018, 22:43
door Marp
Leeuwarden schreef:
Hmmm, pas als je ze niet meer tillen kan zijn ze groot genoeg!
Het plateauwagentje in Breda was geen

overbodige luxe:
viewtopic.php?f=26&t=26375&start=50#p1886109
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: do 02 aug 2018, 22:58
door Shadow
Ja precies! En anders laten we via Mouser een kuub alu aanrukken

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 11:30
door erik1977
Mooie trafo's van Toriody.
Ik heb voor de bouw van mijn Ca versterker ook trafo's bij Toroidy besteld, (standaard) audio grade.
Denk je dat de supreme audio grade nog wat toevoegt of is het alleen maar voor het oog?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 12:20
door Shadow
Het laatste vooral, maar de Aleph X is volgensmij gevoeliger op brom dan de CA...
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 12:30
door Leeuwarden
Beetje een dingetje wat toevallig aan de orde is geweest de laatste tijd op ZBA, die brommende trafo's. Inmiddels toch aardig wat versterkertjes gebouwd en nog nooit een brommende trafo gehad. Lijkt mij een beetje domme pech als het je overkomt...
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 12:39
door Shadow
Goedkope trafo's...
Maar qua gevoeligheid op brom had ik het meer over storing in het signaalpad dan over rammelende trafowikkelingen zoals Co en rjmulder hebben gehad. dat is gewoon erg teleurstellend. ik heb nu Block trafo's in de CA en voor deze worden het waarschijnlijk Toroidy's, maar over beiden nog niks slechts gelezen.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 12:42
door Barry2001
Ten eerste, het is vooral gaaf om klasse A te bouwen. Versterker schakelingen op zich zijn relatief simpel, makkelijk uit te breiden, en persoonlijk vind ik het de best klinkende versterker die ik heb gehad. Uiterst simpel te bouwen, helemaal omdat je de printen al hebt, FET's goed matchen en zorgen voor voldoende koeling.
Nadeel is het continue opgenomen vermogen voor mij, net als buizenbakken. Als ik thuis ben staat er ook muziek aan, en de hele dag kachelen tikt aan in je stroomverbruik. Ik kon ook bij die van mij (Aleph30) goed het verschil horen na opwarming.
Veel bouwplezier gewenst
Zag nog ergens een geinige oplossing in behuizing, kan het ff niet terug vinden, ga zoeken en kom er nog op terug.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 13:05
door erik1977
Leeuwarden schreef:Beetje een dingetje wat toevallig aan de orde is geweest de laatste tijd op ZBA, die brommende trafo's. Inmiddels toch aardig wat versterkertjes gebouwd en nog nooit een brommende trafo gehad. Lijkt mij een beetje domme pech als het je overkomt...
Ik had het gelezen en vandaar dat ik voor de audio grade ging. De trafo's zijn helemaal ingegoten dus de kans op brom lijkt me nihil.
Maar goed, eerst alles maar eens werkend krijgen.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 16:57
door Shadow
Uhm nou...
cve schreef:Het verbaast mij dat ingegoten trafo’s nog kunnen rammelen.
Uit;
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=400
Wij allemaal maar denken dat ingegoten trafo’s stiller zijn...
Die kwamen uit Engeland dacht ik, die daarna kwamen van Toroidy en waren wel goed.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 17:05
door ray5150
Ja, dat ziet er leuk uit.
Je hebt hoop ik toch wel "echte" beker elco's met schroef aansluitingen besteld ? (en gelijk klemmen erbij gedaan.

)
Soms zie je wel eens constructies met een batterij PCB elco's ondersteboven op een bodemplaat gelijmd, geen gezicht.
Overigens over dat matchen van die mosfet's, als je er 100 hebt besteld bij een groothandel is de kans aanzienlijk dat ze allemaal uit dezelfde productierun komen, en de afwijkingen ten opzichte van elkaar minimaal zijn.
Dan spreek je over tienden van procenten.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 17:23
door Shadow
United Chemi-Con 100000uF / 50V met schroefaansluitingen en beugels
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Uni ... xAimMwM%3d
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 20:29
door ray5150
Netjes, Ik heb vrijwel dezelfde.

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 21:03
door Ah!buis
Blijft toch maar een rare bezigheid, een pak van 1000000mg suiker kopen

Of is nullen tikken zo leuk

vooral als je je dan vertelt
Anne
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 21:31
door Shadow
Voor de kommaneukers, 0,1F

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 21:32
door Shadow
ray5150 schreef:Netjes, Ik heb vrijwel dezelfde.

Heb een dot Nichicons besteld in 35V, 68000 en 100000uF maar daar zat 30 weken levertijd op...

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 22:49
door Ah!buis
Shadow schreef:ray5150 schreef:Netjes, Ik heb vrijwel dezelfde.

Heb een dot Nichicons besteld in 35V, 68000 en 100000uF maar daar zat 30 weken levertijd op...

Voor de nulverslaafden,
68000000000pF en 100000000000pF
Anne
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: za 04 aug 2018, 9:31
door dre
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Geplaatst: za 04 aug 2018, 9:55
door FR_Aad
Shadow schreef:Goedkope trafo's...
Maar qua gevoeligheid op brom had ik het meer over storing in het signaalpad dan over rammelende trafowikkelingen zoals Co en rjmulder hebben gehad. dat is gewoon erg teleurstellend. ik heb nu Block trafo's in de CA en voor deze worden het waarschijnlijk Toroidy's, maar over beiden nog niks slechts gelezen.
Ik heb Toroidy's in mijn UCD's. Zijn prima.