Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: za 26 jul 2014, 19:30

Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Bericht door mountainbiker »

Die zijn goed kapot. Dat wordt repareren.Spullen besteld bij Speakerrepairshop. Wilt dit keer rubberen randen gebruiken tov de foamranden die ik vorige keer heb gebruikt. Was toen niet helemaal tevreden met het resultaat Voor het verlijmen van de rubberranden aan de conus speciale lijm meebesteld. De randen aan het metalen frame met gewone kleurloze Bisonlijm.
Eerst schoonmaken. Het restant foam dat nog zit aan de achterkant van de conus laat ik mooi zitten. De vorige keer heb ik een vouw gemaakt in een van de conussen omdat ik uitschoot bij het afschrapen.. Dat risico vermijd ik. De randen passen desondanks mooi. Vastlijmen aan de achterkant en aan de voorkant ook maar iets lijm tussen de ruberrand en conus voor de zekerheid. Vervolgen een nachtje laten drogen.
De conus dan iets indrukken en de randen goed vastzetten op de metalen korf met wasknijpers. Goed controleren of er iets aanloopt. Dit is niet het geval.Is de vorig keer wel misgegaan met de foamranden. Lijm er op, uurtje laten drogen laten drogen wasknijpers verwijderen en de woofers terugplaatsen in de kast. Bij het terugplaatsen de woofers omdraaien. Linksboven wordt rechtsonder.
Ik ben meer dan tevreden over het geluid. Vind ze zelfs beter klinken dan met foamranden.
Bijlagen
Die zijn helemaal gaar.
Die zijn helemaal gaar.
Totaal kaduuk.
Totaal kaduuk.
Schoongemaakt.
Schoongemaakt.
De randen.
De randen.
Vastzetten met wasknijpers nadat de randen aan de conus zijn verlijmt.
Vastzetten met wasknijpers nadat de randen aan de conus zijn verlijmt.
Eindresultaat linkerspeaker.
Eindresultaat linkerspeaker.
Eindresultaat rechterspeaker.
Eindresultaat rechterspeaker.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Bericht door richard »

Mooi stukje restauratiewerk!
Gebruikersavatar
Matthijs1969
Berichten: 101
Lid geworden op: do 07 sep 2017, 14:02
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Bericht door Matthijs1969 »

Mee eens, knap werk verricht !
Veel luister plezier gewenst :)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Bericht door SARK »

=D>
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Bericht door John P »

Ik wacht met mijn goedkeuring tot de beoordeling van Wouter, en daarna praat ik hem na.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Bericht door wouter »

haha, nou komt ie.

Knap gedaan, de Vifa C20WG/WH en M21WG zijn behoorlijk lastig vanwege de nauwe tolerantie voor schotelen. Het zijn mooie 8" midwoofers, Troels Gravesen is er ook nog mee bezig geweest. Ik had ze in de Mission 707, die 762 die jij hebt zijn met de nieuwere D20 tweeter. Ik hoorde een soortgelijke combi voor het laatst terug in de Evox EV-1, een soort kloon van de Snell Type K en Audio Note AN-K. Mission, BNS, Translator, Jean Marie Reynaud, Living Voice en Studio de schop hebben allemaal dit soort combi's gemaakt. Heel gevoelige luidsprekers, niet zoveel bas. Een fijn filter, soort oldskool vintage aanpak die verrassend kan klinken.

Ik zou altijd foam boven rubber prefereren, omdat rubber niet dempt aan de rand maar gewoon een 'plumbers helper' slinger teruggeeft aan de conusrand. En dat is nou net het slapste deel van de conus. Daarnaast is het zwaarder, dus het heeft invloed op meerdere zaken en verlaagt de gevoeligheid ietwat. Wil je meer gewicht dan zou ik een ringgetje play dough of plasticine klein rondom de stofkap plakken - voor hetzelfde effect als wat jij nu waarschijnlijk ervaart: een fractie milder en meer 'gewicht' in het laag.

Nogmaals, knap gedaan, achter de conus lijmen is a bitch en ik weet nog dat ik met die kleine randen moest werken; een secuur klusje. Of niet John ;-)
Laatst gewijzigd door wouter op di 10 jul 2018, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Bericht door John P »

Ik ben het volledig met je eens.
mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: za 26 jul 2014, 19:30

Re: Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Bericht door mountainbiker »

wouter schreef:
haha, nou komt ie.

Knap gedaan, de Vifa C20WG/WH en M21WG zijn behoorlijk lastig vanwege de nauwe tolerantie voor schotelen. Het zijn mooie 8" midwoofers, Troels Gravesen is er ook nog mee bezig geweest. Ik had ze in de Mission 707, die 762 die jij hebt zijn met de nieuwere D20 tweeter. Ik hoorde een soortgelijke combi voor het laatst terug in de Evox EV-1, een soort kloon van de Snell Type K en Audio Note AN-K. Mission, BNS, Translator, Jean Marie Reynaud, Living Voice en Studio de schop hebben allemaal dit soort combi's gemaakt. Heel gevoelige luidsprekers, niet zoveel bas. Een fijn filter, soort oldskool vintage aanpak die verrassend kan klinken.

Ik zou altijd foam boven rubber prefereren, omdat rubber niet dempt aan de rand maar gewoon een 'plumbers helper' slinger teruggeeft aan de conusrand. En dat is nou net het slapste deel van de conus. Daarnaast is het zwaarder, dus het heeft invloed op meerdere zaken en verlaagt de gevoeligheid ietwat. Wil je meer gewicht dan zou ik een ringgetje play dough of plasticine klein rondom de stofkap plakken - voor hetzelfde effect als wat jij nu waarschijnlijk ervaart: een fractie milder en meer 'gewicht' in het laag.

Nogmaals, knap gedaan, achter de conus lijmen is a bitch en ik weet nog dat ik met die kleine randen moest werken; een secuur klusje. Of niet John ;-)
Achterop de conus zat nog een restje foam. Ik heb dit maar laten zitten en er gewoon over heen gelijmd. In het verleden heb ik tijdens het verwijderen een vouw daardoor veroorzaakt bij een andere set.Om een optimaal resultaat te bereiken heb ik ook de conus aan de voorkant iets verlijmt met de rubberrand. Kun je wel zien op de foto's als je goed kijkt.
Er zit een raar filter in. De woofer wordt eerst orde gefilterd en de tweeter 2 orde.
Heb deze set ooit gekocht in 1991. Daarna ook verschillende andere sets gehad en eigenlijk niets kon met goed bekoren behalve de Mission 762.
Loekie
Berichten: 79
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 15:15

Re: Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Bericht door Loekie »

Gregje
Berichten: 1
Lid geworden op: do 29 jun 2017, 22:59

Re: Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Bericht door Gregje »

Mooi. Ik heb zoiets gedan met C17wh's die in mijn TG's d'Appo C17 zitten. De randjes kwamen van de speakerfriends ( gratis! :-) )
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Bericht door SARK »

Gregje schreef:
De randjes kwamen van de speakerfriends
Welk bedrijf is dat :-k
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Bericht door markbakk »

Total audio speaker repair friends... nee ik vermoed audiofriends, denk je niet?
Plaats reactie