Gepruts met een PP EL84 cloon
Moderator: Beheerdersteam
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Gepruts met een PP EL84 cloon
Hallo zelfbouwers,
Tijdje terug een EL84 PP naar recept van DHT Rob gebouwd.
Deze dus. Met de voeding.
Eens even afmaken dacht ik dus.
Ik moest de ingang nog verbinden met de volume potmeter. En die potmeter nog aansluiten.
Dat dus gedaan, en de versterker eens aangezet. Wel gloei overal, maar verder doodse stilte.
Hm. Uiteraard had ik de polariteit van de elcootjes aan de ECC99 omgedraaid. Oh, en de gloei niet geaard. En gelijk de siliconen bedrading van de gloei maar vervangen, want die werd op zijn plek gehouden door draadbruggen. Een mogelijke bron van toekomstige brom. Ook de draadbruggen hoger gezet. Met een beetje wrikken om de oude bedrading eruit en de nieuwe erin te zetten braken de pinnen af(!) Goedkope (%$##*) sockets. Wel keramisch, maar die pinnetjes breken af met een zuchtje wind. Nou ja, Dat alles dus gedaan en weer anderhalve dag verder, maareh, nog geen geluid.
Er is blijkbaar geen hoogspanning. Even de GZ34 omgewisseld voor eentje uit een werkende configuratie, maar geen verschil.
Buizen eruit en eens meten aan de trafo. Laagspanning allemaal ok. Maar aan de hoogspanning op de trafo zie ik toch wat vreemd op de multimeter. De ene 270 geeft 218V en de andere 185V. Gewoon ingeplugd op t stopkontakt. Voor ik weer allerlei stommiteiten uitvoer ; ik meet de twee 270 V aansluiting op de trafo toch ten opzichte van de ground ?
Tijdje terug een EL84 PP naar recept van DHT Rob gebouwd.
Deze dus. Met de voeding.
Eens even afmaken dacht ik dus.
Ik moest de ingang nog verbinden met de volume potmeter. En die potmeter nog aansluiten.
Dat dus gedaan, en de versterker eens aangezet. Wel gloei overal, maar verder doodse stilte.
Hm. Uiteraard had ik de polariteit van de elcootjes aan de ECC99 omgedraaid. Oh, en de gloei niet geaard. En gelijk de siliconen bedrading van de gloei maar vervangen, want die werd op zijn plek gehouden door draadbruggen. Een mogelijke bron van toekomstige brom. Ook de draadbruggen hoger gezet. Met een beetje wrikken om de oude bedrading eruit en de nieuwe erin te zetten braken de pinnen af(!) Goedkope (%$##*) sockets. Wel keramisch, maar die pinnetjes breken af met een zuchtje wind. Nou ja, Dat alles dus gedaan en weer anderhalve dag verder, maareh, nog geen geluid.
Er is blijkbaar geen hoogspanning. Even de GZ34 omgewisseld voor eentje uit een werkende configuratie, maar geen verschil.
Buizen eruit en eens meten aan de trafo. Laagspanning allemaal ok. Maar aan de hoogspanning op de trafo zie ik toch wat vreemd op de multimeter. De ene 270 geeft 218V en de andere 185V. Gewoon ingeplugd op t stopkontakt. Voor ik weer allerlei stommiteiten uitvoer ; ik meet de twee 270 V aansluiting op de trafo toch ten opzichte van de ground ?
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
De massa-verbinding is toch wel aangesloten ? Meet 's (met ohmmeter zonder dat de versterker aan staat) tussen 0 en 300 (twee stuks) en ook tussen 300 en 300.
Het schema vertoont een wikkeling tussen een 300 en de gloeiwikkeling van de gelijkrichter, zit daar natuurlijk niet !
Anne
Het schema vertoont een wikkeling tussen een 300 en de gloeiwikkeling van de gelijkrichter, zit daar natuurlijk niet !
Anne
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Tussen 0 en de 300 Ohm R's meet ik niets.
Tussen de twee 300 Ohm parallel op t plaatje 600 Ohm.
Aardpunt met zowel groengeel als zwarte bedrading.
Trouwens de 0.22 Ohm 7 watt heb ik er nog niet inzitten, neem aan om de 5 V wat te temperen (220V trafo)
Kan die over de twee polen van de 5V aansluiting. Dat is met wisselspanning toch hetzelfde als in 1 van de poten ?
De 0.18 Ohm, 2 watt is ook nog niet geplaatst.
Tussen de twee 300 Ohm parallel op t plaatje 600 Ohm.
Aardpunt met zowel groengeel als zwarte bedrading.
Trouwens de 0.22 Ohm 7 watt heb ik er nog niet inzitten, neem aan om de 5 V wat te temperen (220V trafo)
Kan die over de twee polen van de 5V aansluiting. Dat is met wisselspanning toch hetzelfde als in 1 van de poten ?
De 0.18 Ohm, 2 watt is ook nog niet geplaatst.
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Snap niet wat dit is, twee 300 ohm in serie geven 600 ohm.Splinter226 schreef:Tussen 0 en de 300 Ohm R's meet ik niets.
Tussen de twee 300 Ohm parallel op t plaatje 600 Ohm.
In het schema staat 300-0-300 en op de trafo 270-0-270, niet erg maar wel verwarrend.
Was dus de bedoeling de weerstanden te meten tussen 0 (aardpunt) en de twee 270 aansluitingen en ook tussen de twee 270.
Vermoed ergens een onderbreking.
Anne
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Haha, begreep er al niets van. Die twee 300 Ohm die parallel - op -t plaatje- staan beginnen op van t zelfde vertrekpunt, als ik daar de einden meet, meet ik ze natuurlijk in serie. Ok, ik kreeg nergens een meting. tussen de 270 HS aansluitingen onderling en ten op zichtte van massa. Geen weerstand.
Ik zie nergens die 300 -0-300 in het schema ? Cijfertjes zijn nauwelijks te lezen maar hij geeft 285 aan geloof ik voor de HS. Dat zal met de verhoging van de netspanning van doen hebben. Ontwerp was namelijk gebaseerd op het gebruik van de oude LA 224B trafo's die hier dan ook inzitten. Had de ugts wel eens nagemeten, maar de voedingstrafo niet....
Ik zie nergens die 300 -0-300 in het schema ? Cijfertjes zijn nauwelijks te lezen maar hij geeft 285 aan geloof ik voor de HS. Dat zal met de verhoging van de netspanning van doen hebben. Ontwerp was namelijk gebaseerd op het gebruik van de oude LA 224B trafo's die hier dan ook inzitten. Had de ugts wel eens nagemeten, maar de voedingstrafo niet....
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Ziet er naar uit dat de trafo stuk is.Omdat beide wikkelingen onderbroken zijn is er nog een kleine kans dat de aansluitingen (twee dunne draadjes) aan de 0 los zijn, of afgebroken.Kan soms met wat handigheid hersteld.Splinter226 schreef:Haha, begreep er al niets van. Die twee 300 Ohm die parallel - op -t plaatje- staan beginnen op van t zelfde vertrekpunt, als ik daar de einden meet, meet ik ze natuurlijk in serie. Ok, ik kreeg nergens een meting. tussen de 270 HS aansluitingen onderling en ten op zichtte van massa. Geen weerstand.
Kan ook best, ik had er 300 van gemaaktIk zie nergens die 300 -0-300 in het schema ? Cijfertjes zijn nauwelijks te lezen maar hij geeft 285 aan geloof ik voor de HS. Dat zal met de verhoging van de netspanning van doen hebben.
Anne
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Ok. Duidelijk. Ik zal de midden aftakking morgen nog eens onder de loep nemen... Anders op zoek naar een vervanger...
Dank tot zover Heer Buis!.
/ Edit zit goed vast vanuit de wikkelingen. Denk dat die rode circel om de 270 er niet voor niets op was gezet
Heb maar een zoekertje op Marktplaats gezet. Heb wel een TRA 400 liggen, maar dan wil ik daarmee liever ook een phonotrapje erin hebben. En dat past niet meer op het chassis. Moet wel ergens eentje in de la liggen 
Dank tot zover Heer Buis!.
/ Edit zit goed vast vanuit de wikkelingen. Denk dat die rode circel om de 270 er niet voor niets op was gezet
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Ik heb de aansluitingen van de GZ34 gechecked , wel drie keer bij een werkende Lafayette 224B. En eigenlijk snap ik daar geen bal van. Daar waar bij bijvoorbeeld een EZ81 twee HS ingangen zijn en 1 HS uitgang en twee afzonderlijke gloeipinnen... Bij de GZ34 is de gelijkgerichtte spanning afkomstig van een van de pinnen waarop ook de gloeispanning staat. ? Maar goed, Ik zie mezelf maar als een bestuurder die een beetje sleutelt. En de rest aan de garage overlaat. Ik kan niet alles begrijpen. In de werking van de GZ34 is het echter idem dito. Het tart mijn alreeds kleine natuurkundige begrip.
Toch is het zo. zie bijvoorbeeld http://www.hupse.eu/radio/tubes/GZ34.htm
Pin 8 is zowel heater (h) alswel Kathode (k)
Wie kan me de truuk van de GZ34 uitleggen ?
Toch is het zo. zie bijvoorbeeld http://www.hupse.eu/radio/tubes/GZ34.htm
Pin 8 is zowel heater (h) alswel Kathode (k)
Wie kan me de truuk van de GZ34 uitleggen ?
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Splinter226 schreef:Wie kan me de truuk van de GZ34 uitleggen ?
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Ok, aardedraadje zat versmolten in het wassen kousje. Toen ik probeerde het wassen kousje van het nog uitstekende koperdraadje te verwijderen, brak de boel af... Heb met een hele fijne soldeerpunt een stukje dun wikkeldraad tussen de winding en gestoken en aan het nog net te ontwaren stompje draad vastgesoldeerd. En dat werkte na twee pogingen. Ik kreeg een weerstandsmeting tussen de nul en de HS. Voedingstrafo weer gemonteerd en aangesloten en de versterker eens aangezet. Het duurde ff, en ik had de hoop al opgegeven, maar hee'daar was het geluid.
Versterker werkt. Maar niet zoals het hoort. Klinkt alsof je een tuner niet goed op de zender hebt staan. En via beide kanalen... Alsof er stof in de potmeter zit ofzo. Geluid is dus niet zuiver..... Kan natuurlijk toch wat ongewenst contact gemaakt hebben in de wikkelingen door de reparatie?
EDIT hehe, ik denk dat ik het al weet. Het klinkt heel erg of er iets mis is met de condensators.... Ik heb er 0.033 uF in zitten (x 4) ipv 0,33 uF. Oftewel 33nF ipv 330 nF.
Versterker werkt. Maar niet zoals het hoort. Klinkt alsof je een tuner niet goed op de zender hebt staan. En via beide kanalen... Alsof er stof in de potmeter zit ofzo. Geluid is dus niet zuiver..... Kan natuurlijk toch wat ongewenst contact gemaakt hebben in de wikkelingen door de reparatie?
EDIT hehe, ik denk dat ik het al weet. Het klinkt heel erg of er iets mis is met de condensators.... Ik heb er 0.033 uF in zitten (x 4) ipv 0,33 uF. Oftewel 33nF ipv 330 nF.
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Aan de 0 van de trafo zitten twee dunne draadjes, van elke 270 eentje ! Als je maar één draadje vindt/aansluit werkt 't wel maar met enkelfasige gelijkrichting, wat minder gelijkspanning en meer brom.Splinter226 schreef:Ok, aardedraadje zat versmolten in het wassen kousje. Toen ik probeerde het wassen kousje van het nog uitstekende koperdraadje te verwijderen, brak de boel af... Heb met een hele fijne soldeerpunt een stukje dun wikkeldraad tussen de winding en gestoken en aan het nog net te ontwaren stompje draad vastgesoldeerd. En dat werkte na twee pogingen. Ik kreeg een weerstandsmeting tussen de nul en de HS. Voedingstrafo weer gemonteerd en aangesloten en de versterker eens aangezet. Het duurde ff, en ik had de hoop al opgegeven, maar hee'daar was het geluid.
Anne
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Ik kreeg een weerstandsmeting tussen nul en beide HS aansluitingen. Als dat helpt.. Ik had nog 0.22 uF liggen en heb die erin gezet. Maar het is een beetje hetzelfde.
Geen brom. Maar alleen zuiver geluid op laag volume. Zeer snel oversturing...
Het is wel verdacht dat het op beide kanalen hetzelfde is. Ofwel voeding gerelateerd ofwel heb ik dezelfde fout in beide kanalen gemaakt.
Ook goed mogelijk, want ik heb natuurlijk et ene gekopieerd van het andere...
Geen brom. Maar alleen zuiver geluid op laag volume. Zeer snel oversturing...
Het is wel verdacht dat het op beide kanalen hetzelfde is. Ofwel voeding gerelateerd ofwel heb ik dezelfde fout in beide kanalen gemaakt.
Ook goed mogelijk, want ik heb natuurlijk et ene gekopieerd van het andere...
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
En ongeveer hetzelfde ?Splinter226 schreef:Ik kreeg een weerstandsmeting tussen nul en beide HS aansluitingen.
ipv de 0,33µ ? maakt dan idd niks uit.Ik had nog 0.22 uF liggen en heb die erin gezet. Maar het is een beetje hetzelfde.
Geen brom. Maar alleen zuiver geluid op laag volume. Zeer snel oversturing...
Je hebt 't schema (bericht 1), vul daar anode-kathode-spanningen in, geeft misshien wat duidelijkheid.En zit er echt een ECC99 in ?Het is wel verdacht dat het op beide kanalen hetzelfde is. Ofwel voeding gerelateerd ofwel heb ik dezelfde fout in beide kanalen gemaakt.
Anne
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Er zat 0.033 uF in...
Ik krijg welliswaar op de ene HS lip op de trafo 280 en op de andere 278V Maar Direct na de gelijkrichter is dat 280V dc.. De B++ komt op 185 V
Op de onderste anode van de ECC99 (nieuwe JJ's) staat 105V Naar tekening en de kathode geeft 2.7 V Soortgelijk met de bovenste triode naar tekening met 103V op de anode en 2.8V op de kathode. Bij de EL84 staat er respectievelijk 211 en 207V op de anode, terwijl de Kathode spanning 6.6 en 6.7 is. Heb ze voorzien van elk hun eigen weestand en elko. Een kanaal gemeten. Kan ik concluderen dat of de gelijkrichter is niet fris ( nieuw JJ) of de voeding is toch niet meer jofel..... ? Naja, andere gelijkrichter erin geeft geen verandering...
Ik krijg welliswaar op de ene HS lip op de trafo 280 en op de andere 278V Maar Direct na de gelijkrichter is dat 280V dc.. De B++ komt op 185 V
Op de onderste anode van de ECC99 (nieuwe JJ's) staat 105V Naar tekening en de kathode geeft 2.7 V Soortgelijk met de bovenste triode naar tekening met 103V op de anode en 2.8V op de kathode. Bij de EL84 staat er respectievelijk 211 en 207V op de anode, terwijl de Kathode spanning 6.6 en 6.7 is. Heb ze voorzien van elk hun eigen weestand en elko. Een kanaal gemeten. Kan ik concluderen dat of de gelijkrichter is niet fris ( nieuw JJ) of de voeding is toch niet meer jofel..... ? Naja, andere gelijkrichter erin geeft geen verandering...
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Schijnt wel min of meer te koppen. Ik kom op 220 Ω katodeweerstanden, klopt dat ?
Verder nogal wat verlies tussen voeding en EL84 anodespanning, schema iets anders dan 't echt of heel slechte UGT.Zo komt er hoogstens 2W uit.
Er is een weerstand tussen de ECC en EL met een nogal afwijkende waarde.Worden de eindbuizen niet evenwichtig aangestuurd.
Anne
Verder nogal wat verlies tussen voeding en EL84 anodespanning, schema iets anders dan 't echt of heel slechte UGT.Zo komt er hoogstens 2W uit.
Er is een weerstand tussen de ECC en EL met een nogal afwijkende waarde.Worden de eindbuizen niet evenwichtig aangestuurd.
Anne
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Anode weerstanden zijn 270 Ohm... Gelijkgerichtte spanning is om te beginnen toch al te laag ? Ugts zijn de bocama ugts... Daar heb ik geloof ik nog een setje van...
Edit. In het kader van welke koeienfouten kan men mogelijkerwijs maken ( met verontschuldigingen naar die laatsten) Wellicht heb ik het gevonden.
Ik heb nieuwe draden aan de ugts gezet En blindelings gedacht dat rood wel de B+ aansluiting zou zijn. Kijkende naar een andere Bocama zien ik dat BRUIN naar de B+ gaat. Ik heb dus een van de anodedraden verkeerd staan!

Ik zag die mansnchaft RAUS gehen en ineens had ik het
Nou nee, hoor, maar de voeding zit toch echt zo als in het schema.... En dus of verkeerd gesoldeerd, Maar ik herinner me nog dat ik dat nagekeken heb, en getwijfeld over het gebruiken van een andere kleur. Evenwel de weerstand tussen anode `en B+ is iets van 154 Ohm, en de weerstand tussen anode 2 en B+ 299 ohm en de weerstand tussen beide anodes rond de 135 ohm.
Ik ga de draden maar eens anders aansluiten
Edit. In het kader van welke koeienfouten kan men mogelijkerwijs maken ( met verontschuldigingen naar die laatsten) Wellicht heb ik het gevonden.
Ik heb nieuwe draden aan de ugts gezet En blindelings gedacht dat rood wel de B+ aansluiting zou zijn. Kijkende naar een andere Bocama zien ik dat BRUIN naar de B+ gaat. Ik heb dus een van de anodedraden verkeerd staan!
Ik zag die mansnchaft RAUS gehen en ineens had ik het
Ik ga de draden maar eens anders aansluiten
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
YESS!!! Es spielt !!
Nog een vraagje . Er zit geen terugkoppeling in het schema he.
Nu heb ik een schakelaar achterop gezet om te schakelen tussen 8 en 16 Ohm... Is dat wel handig ?
Dank heer Buis ! Weer een werkende versterker dankzij uw niet aflatende steun !
Enneh, wisten jullie allang waar t scheef ging ?
Hehehe.

Nog een vraagje . Er zit geen terugkoppeling in het schema he.
Nu heb ik een schakelaar achterop gezet om te schakelen tussen 8 en 16 Ohm... Is dat wel handig ?
Dank heer Buis ! Weer een werkende versterker dankzij uw niet aflatende steun !
Enneh, wisten jullie allang waar t scheef ging ?
Hehehe.
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Je bedoelt vermoedelijk kathode weerstanden ? Dan loopt er nog minder stroom, buizen zijn wat oud.En met 280V= uit 270V~ is niet te laag.Splinter226 schreef:Anode weerstanden zijn 270 Ohm... Gelijkgerichtte spanning is om te beginnen toch al te laag ?
Zou ik maar doen ja, gezien deze laatste weerstandswaarden is anode 1 en B+ verwisseld.Geeft anode1 - 154 - B+ - 135 - anode2 .Evenwel de weerstand tussen anode 1`en B+ is iets van 154 Ohm, en de weerstand tussen anode 2 en B+ 299 ohm en de weerstand tussen beide anodes rond de 135 ohm.
Ik ga de draden maar eens anders aansluiten
Anne
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
MooiSplinter226 schreef:YESS!!! Es spielt !!![]()
Nu heb ik een schakelaar achterop gezet om te schakelen tussen 8 en 16 Ohm... Is dat wel handig ? [/quote] Als ie niet in de weg zit en goed staat, waarom niet, iets kapotmaken gaat daar niet meeNog een vraagje . Er zit geen terugkoppeling in het schema he.[/qoute]Nee, weer iets minder om fout te gaan![]()
Anne
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Er zitten oude buizen in, klopt. Ehr, 270 Ohm kathode weerstanden, correct.
Zal morgen nog eens voltages meten... Zal nu wel anders zijn ?
Zal eens kijken naar een mooi quadje EL84... Moet ergens nog wel wat hebben liggen.
Ik heb ook 6N6P liggen een russische equivalent van de ECC99....
Heb er nu van die russische pio's ingezet van 220nF, kan daar nog 100 nF parallel aan zetten , komt het op 320 nF of heeft het zin om er van die Auricap in te zetten. (volgens DHT Rob recept) 330 nF is niet echt een super gangbare waarde als ik zo eens langs de webshops ga....
Zal morgen nog eens voltages meten... Zal nu wel anders zijn ?
Zal eens kijken naar een mooi quadje EL84... Moet ergens nog wel wat hebben liggen.
Ik heb ook 6N6P liggen een russische equivalent van de ECC99....
Heb er nu van die russische pio's ingezet van 220nF, kan daar nog 100 nF parallel aan zetten , komt het op 320 nF of heeft het zin om er van die Auricap in te zetten. (volgens DHT Rob recept) 330 nF is niet echt een super gangbare waarde als ik zo eens langs de webshops ga....
Laatst gewijzigd door Splinter226 op wo 27 jun 2018, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Och, betere EL84, je zult nauwelijks verschil merken hier.Condensators van 220n zijn mooi zat, dikker laat meer laag door wat dan de UGT weer niet aan kan.
Het hele gedoe met die ECC99 om een paar EL84 aan te sturen is van de gekken.
Meer voor KT88 en soortgenoten, met kleinere lekweerstanden en meer spanning voor sturing vragen wel meer.
Het hele gedoe met die ECC99 om een paar EL84 aan te sturen is van de gekken.
Meer voor KT88 en soortgenoten, met kleinere lekweerstanden en meer spanning voor sturing vragen wel meer.
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Ah!buis schreef:Och, betere EL84, je zult nauwelijks verschil merken hier.Condensators van 220n zijn mooi zat, dikker laat meer laag door wat dan de UGT weer niet aan kan.
Het hele gedoe met die ECC99 om een paar EL84 aan te sturen is van de gekken.
Meer voor KT88 en soortgenoten, met kleinere lekweerstanden en meer spanning voor sturing vragen wel meer.
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Vaak worden buizen gebruikt omdat iemand er een hoop van heeft, per slot het kan !Splinter226 schreef:![]()
Wordt hier de vloer aangeveegd met DHT Rob ? ; -)
Maar met de 180k weerstanden is er wel iets mis.Zal wel een jeugdzonde zijn
Anne
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Moet er meer herschreven worden aan het schema dan de ene die van 180K , 150K moet zijn ?
Er is nog tijd. Ik moet nog een bodemplaat op maat maken, en ik ga kijken of ik ipv de lak op het hout was bijenwas ga gebruiken. ( ff een proefstukje op en restje hout gedaan... Die lak krast errug snel.. en is dan gelijk lelijk...
Er is nog tijd. Ik moet nog een bodemplaat op maat maken, en ik ga kijken of ik ipv de lak op het hout was bijenwas ga gebruiken. ( ff een proefstukje op en restje hout gedaan... Die lak krast errug snel.. en is dan gelijk lelijk...
