Pagina 1 van 1

Beste lakrollertjes?

Geplaatst: do 21 jun 2018, 18:24
door Pjotr
Gisteren eens de microfiber lakrollertjes van de Action geprobeerd: 4 stuks voor 1 euro. Een regelrechte ramp! Pluist als een dolle. Allemaal kleine plukjes fiber die los laten. Daar kan dus weer de schuurmachine over.... :boos: Mooiste resultaat heb ik tot nu toe met de nylon rollertjes van de Gamma voor 2K lakken en PU. Maar ja, die zijn wel weer 4 euro voor 2 stuks! Iemand wat betaalbaarders wat even goed is? Bij een normaal aantal lagen lak (3 - 4) gaan er nogal wat rollertjes door.

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: do 21 jun 2018, 19:30
door Wowly
Ik gebruik nooit iets anders dan Anza viltrollertjes. niet perse de goedkoopste, wel simpelweg de beste :) Vaak in grootverpakking te koop bij verfkampioenen en dergelijke winkels. pro's gebruiken deze ook.

Na gebruik van handvat afhalen in vershoudfolie wikkelen. Blijven ze een paar dagen goed vochtig in.

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: do 21 jun 2018, 19:38
door OpaBert
Ik heb even gegoogelt Want ik bak er ook niks van !
Klus idee
Dan kom op een vilt roller uit Peter en schuren met P400
Met water gedragen verf moet je snelwerken ivm droogtijd je gaat makkelijk de overlappingen ziet
Ik zelf maak nog kwast strepen met een roller :D
Als het werkt hoor ik dat graag :lol:

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: do 21 jun 2018, 19:54
door FR_Aad
Bert61 schreef:
schuren met P400
3M schuurmatjes zijn fijn

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: do 21 jun 2018, 20:34
door Pjotr
Ja, die 3M schuurmatjes werken fijn. Maar het gaat mij niet om het schuren. Zie dat die Anza rollertjes ongeveer dezelfde prijs zijn als de Gamma rollertjes. Zal er eens naar op zoek gaan Jan voor de volgende klus. Goeie tip :goedzo:

Overigens de truuk met het plastic zakje werkt niet met PU lak. Die hardt uit onder invloed van de luchtvochtigheid. Kun je ze wel in een zakje stoppen maar de lak is dan al zo aan de lucht blootgesteld dat die alsnog uithardt.

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: do 21 jun 2018, 20:41
door Thomox
De beste tip voor deze rolletjes: even een schilderstape eroverheen halen, zo haal je alle pluisjes ervanaf :)

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: do 21 jun 2018, 21:11
door Pjotr
Net zoals je nieuwe kwasten tegen het haren eerst moet "Schuren" zeker? Mooi niet, materiaal moet van zichzelf goed zijn! Die Action rollertjes zijn ook erg dun waardoor ze meer smeren dan rollen :roll:

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 0:01
door Toxiq
Ik gebruik altijd rollertjes van Meesterhand: lakvilt, microvezel etc, ik was ze altijd en dag van te voren
Dat werkt goed, heb ik dus iets waarbij ik veel moet schilderen, dan was ik er meerdere
even lekker schrobben (met beleid)

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 9:34
door anonamemouse
Pjotr schreef:
De nylon rollertjes van de Gamma voor 2K lakken en PU. Maar ja, die zijn wel weer 4 euro voor 2 stuks! Iemand wat betaalbaarders wat even goed is? Bij een normaal aantal lagen lak (3 - 4) gaan er nogal wat rollertjes door.
Dus.. Je bouwt een kast (of iets anders) van een paar 100 euris aan materiaal, wat een hele tijd op een goed zichtbaar plekje staat, en dan bezuinig je op een rollertje? :think:

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 9:53
door ray5150
Het verbaasd mij ook enigszins.
2K en PU lakken zijn ook niet echt goedkoop, en volgens mij ook niet bij de gemiddelde bouwmarkt te krijgen.
Ik ga er voor het gemak van uit dat de lak bij een schilders-speciaalzaak is aangeschaft, wat is dan het probleem om daar niet gelijk een hand (goede) rollertjes mee te nemen ?

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 10:22
door Pjotr
Er is op zich ook geen probleem. Die Action rollertjes lagen er toch en zouden het ook moeten doen. Niet dus, zijn gewoon ruk. Maar maak je verder geen zorgen hoor, met die nylon Gamma rollertjes gaat het ook uitstekend. Dat was ook niet het punt.

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 14:19
door OpaBert
Ik werd laatst op de hoogte gebracht dat er 2K spuitbussen zijn
Je moet hem activeren daarna 1 week de tijd daarna is het kliko
Voordelen betere hechting en hadere toplaag

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 15:03
door Pjotr
Ja, bestaan al langer. Maar ook hiervoor is een spuitcabine wel wenselijk. En eerlijk gezegd merk niet heel veel verschil tussen 2k PU en moderne 1K PU. 2k wordt ietsje harder maar ook niet veel. Misschien dat het voor buiten wat duurzamer is?

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 15:07
door OpaBert
Pjotr schreef:
Ja, bestaan al langer. Maar ook hiervoor is een spuitcabine wel wenselijk. En eerlijk gezegd merk niet heel veel verschil tussen 2k PU en moderne 1K PU. 2k wordt ietsje harder maar ook niet veel. Misschien dat het voor buiten wat duurzamer is?
Mjn spuitcabine is een doos van een TV met een 100 watt halogeen buiten lamp
Het valt bijna uit elkaar , maar afplaktape toch bij de hand :lol:

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 15:31
door Pjotr
Die dozen van moderne TV's zijn wel erg plat... :roll: :lol:

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 15:51
door OpaBert
Ja dat geeft niet een nieuwe TV is een meter die doos kan je in 30 x70 vouwen Gaat er om dat je een afdak hebt
Je wilt het toch spuiten en niet op sturen :lol:
Als er maar geen stof op je werkstuk dwarrelt :D

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 19:24
door asterduc
Voor Lak gebruik ik nooit vilt, maar steeds mousse, Geeft een veel strakkere afwerking en geen pluizen van de rol.
Met watergedragen inderdaad snel werken en nooit terug gaan naar een deel dat net gerold is.
Met solvent daarentegen kun je in alle richtingen uitrollen waarna de lak strak uit vloeit.

Bij het lakken draag ik steeds latex handschoenen.
Na het lakken sluit ik de rol tussen mijn vinger, trek dan de handschoen uit over de rol en duw deze in één van de latex vingers en knoop 'm dicht. Op die manier blijft de rol nog heel lang soepel!

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 20:26
door Marp
Mousse, is dat net zoiets als mohair velours? Daarmee had ik vroeger erg goede ervaringen. Het werkte snel, glad, en ik kon er correcties mee uitvoeren in vlakken die voor een kwast of andere roller eigenlijk al te droog waren.

Het is me niet bekend of daar variaties in zijn, maar mijn exemplaar liet ik me destijds (1989) in handen duwen door een oude rot die zowat aan elke vakschilder in de regio leverde. Nadat hij zijn bedrijf wegens hoge leeftijd opdoekte, heb ik van alles uit de bouwmarkten geprobeerd, maar nooit meer zo'n fijn rollertje in handen gehad. Ik was er zuinig op...

Tegenwoordig zijn er gelukkig weer meer adressen voor, al vraag ik me nu af waarom ik dan nooit meer verder kijk dan de bouwmarkt.

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 20:32
door Leeuwarden
Gewoon schuimrollertje met Belgische benaming :-)

http://www.femm.be/verfmateriaal/verfro ... ousse-10cm

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 20:32
door Leeuwarden
asterduc schreef:
Bij het lakken draag ik steeds latex handschoenen.
Na het lakken sluit ik de rol tussen mijn vinger, trek dan de handschoen uit over de rol en duw deze in één van de latex vingers en knoop 'm dicht. Op die manier blijft de rol nog heel lang soepel!
Slim! Goede tip!

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 22:10
door Marp
Leeuwarden schreef:
Gewoon schuimrollertje met Belgische benaming :-)

http://www.femm.be/verfmateriaal/verfro ... ousse-10cm
Bedankt. Dat jij dat moet vertellen aan iemand die tegen België woont. :D

Re: Beste lakrollertjes?

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 22:13
door Shadow
Je kan het zien idd! :rofl: