Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
pimschreurs
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 22:36
Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Beste allen,
Ik weet niet of dit de juiste locatie is voor mijn onderzoek, maar we gaan het proberen.
Ik heb hulp nodig bij het maken/verzinnen/tekenen van de schematische opstelling van een 4 tal vacuum buizen (liefste 6L6 of EL34) in een computer. De stroom moet van de PSU afkomen. Hoe moet ik alles aansluiten om alle 4 de buizen te laten oplichten? Ze hebben geen verdere functie als alleen mooi uitzien.
Wie kan mij helpen?
Mvg Pim
Ik weet niet of dit de juiste locatie is voor mijn onderzoek, maar we gaan het proberen.
Ik heb hulp nodig bij het maken/verzinnen/tekenen van de schematische opstelling van een 4 tal vacuum buizen (liefste 6L6 of EL34) in een computer. De stroom moet van de PSU afkomen. Hoe moet ik alles aansluiten om alle 4 de buizen te laten oplichten? Ze hebben geen verdere functie als alleen mooi uitzien.
Wie kan mij helpen?
Mvg Pim
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Lang geleden noemden we die dingen "radiolampen".Maar een lamp is bedoeld om licht te geven, doen buizen nauwelijks.
Je kunt de gloeidraden aansluiten, zie je in 't donker wel wat van, niet echt veel.
Direkt verhitte gelijkrichters, vooral met een roosterachtige anode laten veel meer zien.
Sommige zetten een led onder een buis voor 't uitzicht.Moet dan wel een buis met glazen voet zijn.
Anne
Je kunt de gloeidraden aansluiten, zie je in 't donker wel wat van, niet echt veel.
Direkt verhitte gelijkrichters, vooral met een roosterachtige anode laten veel meer zien.
Sommige zetten een led onder een buis voor 't uitzicht.Moet dan wel een buis met glazen voet zijn.
Anne
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Da's nog niet zo simpel. de gloeistroom van een 6L6 is 0.9 A. die van een EL34 is nog meer, namelijk 1.5 A.
Als je dat met 4 vermenigvuldigd kom je op respectievelijk 3.6 en 6 Ampere. dat is een forse stroom.
Er is een gloeispanning benodigd van 6.3 Volt. ATX voedingen leveren onder andere +12 en +5 Volt.
Dan zal je toch met spanningsregelaars aan de slag moeten om van de +12 naar +6.3 Volt te moeten komen.
Mijn keuze zou zijn dan de 4 x 6L6, en 4 van dit soort printjes :
https://www.ebay.com/itm/1PCS-LM317-DC- ... Sw~bFWJFuD
Maar dan wel de bestaande koelblokjes vervangen door 1 grote die ook word gebruikt in eindversterkers, 10cm x 20cm of zoiets.
Alhoewel het nut van de hele onderneming mij niet helemaal duidelijk is...
Als je dat met 4 vermenigvuldigd kom je op respectievelijk 3.6 en 6 Ampere. dat is een forse stroom.
Er is een gloeispanning benodigd van 6.3 Volt. ATX voedingen leveren onder andere +12 en +5 Volt.
Dan zal je toch met spanningsregelaars aan de slag moeten om van de +12 naar +6.3 Volt te moeten komen.
Mijn keuze zou zijn dan de 4 x 6L6, en 4 van dit soort printjes :
https://www.ebay.com/itm/1PCS-LM317-DC- ... Sw~bFWJFuD
Maar dan wel de bestaande koelblokjes vervangen door 1 grote die ook word gebruikt in eindversterkers, 10cm x 20cm of zoiets.
Alhoewel het nut van de hele onderneming mij niet helemaal duidelijk is...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
ray5150 schreef:Alhoewel het nut van de hele onderneming mij niet helemaal duidelijk is...
pimschreurs schreef:Ze hebben geen verdere functie als alleen mooi uitzien.
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Ja, dat zag ik, bouw dan een echte buizenversterker...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Dit zal uit de wereld van het casemodden komen. Volgens mij is het nog het eenvoudigst een trafootje 230V/6.3V te plaatsen, als daar ruimte voor is? En dan gewoon AC gloeien.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Barry2001 schreef:Dit zal uit de wereld van het casemodden komen.
Even opgezocht. Voor mij een nieuw fenomeen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
M'n neefje is er druk mee. Is een enorme handel in, veel spulletjes voor te koop, altijd weer geinig om te zien wat 'ie er nu weer bij in heeft gebouwd
Soort mini kermis zeg maar.
Heb ook een keer aan casemodden gedaan, een magic eye buisje dat de performance vd pc processor weergeeft, via een USB poort, heb er nog een filmpje van:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=biI4ogsAC5A[/youtube]
(@TS sorry voor de OT)
Heb ook een keer aan casemodden gedaan, een magic eye buisje dat de performance vd pc processor weergeeft, via een USB poort, heb er nog een filmpje van:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=biI4ogsAC5A[/youtube]
(@TS sorry voor de OT)
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Dat bestaat al even, een jaar of 15 a 20.pappaleo schreef:Barry2001 schreef:Dit zal uit de wereld van het casemodden komen.
Even opgezocht. Voor mij een nieuw fenomeen.![]()
Pcx.jpg
Het gaat nog veel verder, er is ook zoiets als steampunk casemod : https://www.google.nl/search?safe=off&t ... 6&dpr=1.25
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Zo komen kapotte buizen nog tepas, zolang de gloei nog werktBarry2001 schreef:Dit zal uit de wereld van het casemodden komen. Volgens mij is het nog het eenvoudigst een trafootje 230V/6.3V te plaatsen, als daar ruimte voor is? En dan gewoon AC gloeien.
Anne
-
pimschreurs
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 22:36
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Dit komt inderdaad uit de wereld van het casemodden. Daar is het ook voor bedoeld. En precies wat er gezegd wordt, kapotte buizen kunnen nog steeds hun functie hebben. Laten we zeggen dat ik er nog een paar heb liggen.
Hoe kom ik uit met mijn amperage?
Hoe kom ik uit met mijn amperage?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Barry2001 schreef:Volgens mij is het nog het eenvoudigst een trafootje 230V/6.3V te plaatsen, als daar ruimte voor is? En dan gewoon AC gloeien.
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Aangezien het om een even aantal buizen gaat, kun je ze toch paarsgewijs in serie zetten? 12 V gedeeld door twee is wel ongeveer 6,3 V.ray5150 schreef:Da's nog niet zo simpel. de gloeistroom van een 6L6 is 0.9 A. die van een EL34 is nog meer, namelijk 1.5 A.
Als je dat met 4 vermenigvuldigd kom je op respectievelijk 3.6 en 6 Ampere. dat is een forse stroom.
Er is een gloeispanning benodigd van 6.3 Volt. ATX voedingen leveren onder andere +12 en +5 Volt.
Dan zal je toch met spanningsregelaars aan de slag moeten om van de +12 naar +6.3 Volt te moeten komen.
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Mocht je met spanningsregelaars aan de slag gaan om van 12 V naar 6,3 V te gaan, neem dan schakelende versies. Die zetten minder energie om in warmte.
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Is het geen idee om de buizen gewoon een functie te geven? Een versterker om je desktop speakers aan te sturen........
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Stom dat ik dat zelf niet bedacht heb !MarcelvdG schreef:Aangezien het om een even aantal buizen gaat, kun je ze toch paarsgewijs in serie zetten? 12 V gedeeld door twee is wel ongeveer 6,3 V.ray5150 schreef:Da's nog niet zo simpel. de gloeistroom van een 6L6 is 0.9 A. die van een EL34 is nog meer, namelijk 1.5 A.
Als je dat met 4 vermenigvuldigd kom je op respectievelijk 3.6 en 6 Ampere. dat is een forse stroom.
Er is een gloeispanning benodigd van 6.3 Volt. ATX voedingen leveren onder andere +12 en +5 Volt.
Dan zal je toch met spanningsregelaars aan de slag moeten om van de +12 naar +6.3 Volt te moeten komen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
metabaron schreef:Is het geen idee om de buizen gewoon een functie te geven? Een versterker om je desktop speakers aan te sturen........
pimschreurs schreef:..... kapotte buizen kunnen nog steeds hun functie hebben. Laten we zeggen dat ik er nog een paar heb liggen.
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Ja dat zal wel. Maar als je dus beugeltjes buizen en de hele rommel moet maken. En in elkaar moet zetten wat is het dan voor moeite om er een paar goede buizen in te zetten op een printplaatje.
Dan heeft het tenminste nog een functie. Ipv gewoon buisjes aansluiten op een gloei spanning. Anders voldoet de kerstverlichting ook wel.
Dan heeft het tenminste nog een functie. Ipv gewoon buisjes aansluiten op een gloei spanning. Anders voldoet de kerstverlichting ook wel.
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Ik heb nog een grote voorraad oude em84 buisjes ( afstemoog )die een philipsradio zitten ehh zaten
Daar moet je toch een lichtorgel van kunnen maken of een open dicht bezet aanduiding op een deur CD speler
Verzin maar wat
Daar moet je toch een lichtorgel van kunnen maken of een open dicht bezet aanduiding op een deur CD speler
Verzin maar wat
-
pimschreurs
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 22:36
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Kan iemand mij een tekening maken? Of zijn we er nog niet uit hoe wie wat...??
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Ach ja, een grapje tussendoor, waarom niet
Misschien ontluikt er daarmee nog een echte buizenliefhebber
Anne
Misschien ontluikt er daarmee nog een echte buizenliefhebber
Anne
-
pimschreurs
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 22:36
Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer
Anne, ik kan best tegen een grapje. En dit project hoeft morgen ook niet klaar te zijn.
Wel hartstikke bedankt voor de tekening en het zoeken van de toebehoren. Ik zie dat je gebruikt maakt van een transformator die 220V moet hebben, is er ook zoiets dat ik stroom van mijn PSU kan afhalen?
Output Current
+3.3V - 30 A
+5V - 30 A
+12V - 100 A
-12V - 0.8 A
+5VSB - 3.5 A
Of wordt dit te moeilijk? (voor mij dan)
En over het ontluiken van een buizenliefhebber... Ik ben een buizenliefhebber. Ik speel namelijk elektrische gitaar. En ik wil alleen maar geluid horen waar buizen mee te maken hebben gehad.
Alvast bedankt.
Wel hartstikke bedankt voor de tekening en het zoeken van de toebehoren. Ik zie dat je gebruikt maakt van een transformator die 220V moet hebben, is er ook zoiets dat ik stroom van mijn PSU kan afhalen?
Output Current
+3.3V - 30 A
+5V - 30 A
+12V - 100 A
-12V - 0.8 A
+5VSB - 3.5 A
Of wordt dit te moeilijk? (voor mij dan)
En over het ontluiken van een buizenliefhebber... Ik ben een buizenliefhebber. Ik speel namelijk elektrische gitaar. En ik wil alleen maar geluid horen waar buizen mee te maken hebben gehad.
Alvast bedankt.
