Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

pimschreurs
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 22:36

Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door pimschreurs »

Beste allen,

Ik weet niet of dit de juiste locatie is voor mijn onderzoek, maar we gaan het proberen.

Ik heb hulp nodig bij het maken/verzinnen/tekenen van de schematische opstelling van een 4 tal vacuum buizen (liefste 6L6 of EL34) in een computer. De stroom moet van de PSU afkomen. Hoe moet ik alles aansluiten om alle 4 de buizen te laten oplichten? Ze hebben geen verdere functie als alleen mooi uitzien.

Wie kan mij helpen?

Mvg Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door Ah!buis »

Lang geleden noemden we die dingen "radiolampen".Maar een lamp is bedoeld om licht te geven, doen buizen nauwelijks.
Je kunt de gloeidraden aansluiten, zie je in 't donker wel wat van, niet echt veel.
Direkt verhitte gelijkrichters, vooral met een roosterachtige anode laten veel meer zien.
Sommige zetten een led onder een buis voor 't uitzicht.Moet dan wel een buis met glazen voet zijn.
Anne
RobbinM
Berichten: 125
Lid geworden op: do 22 feb 2018, 3:25

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door RobbinM »

.
Laatst gewijzigd door RobbinM op di 23 jun 2020, 5:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door ray5150 »

Da's nog niet zo simpel. de gloeistroom van een 6L6 is 0.9 A. die van een EL34 is nog meer, namelijk 1.5 A.
Als je dat met 4 vermenigvuldigd kom je op respectievelijk 3.6 en 6 Ampere. dat is een forse stroom.
Er is een gloeispanning benodigd van 6.3 Volt. ATX voedingen leveren onder andere +12 en +5 Volt.
Dan zal je toch met spanningsregelaars aan de slag moeten om van de +12 naar +6.3 Volt te moeten komen.

Mijn keuze zou zijn dan de 4 x 6L6, en 4 van dit soort printjes :
https://www.ebay.com/itm/1PCS-LM317-DC- ... Sw~bFWJFuD
Maar dan wel de bestaande koelblokjes vervangen door 1 grote die ook word gebruikt in eindversterkers, 10cm x 20cm of zoiets.

Alhoewel het nut van de hele onderneming mij niet helemaal duidelijk is...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Alhoewel het nut van de hele onderneming mij niet helemaal duidelijk is...
pimschreurs schreef:
Ze hebben geen verdere functie als alleen mooi uitzien.
:proost:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door ray5150 »

Ja, dat zag ik, bouw dan een echte buizenversterker...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door Henkjan »

klein beginnen :bakkie:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door Barry2001 »

Dit zal uit de wereld van het casemodden komen. Volgens mij is het nog het eenvoudigst een trafootje 230V/6.3V te plaatsen, als daar ruimte voor is? En dan gewoon AC gloeien.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door pappaleo »

Barry2001 schreef:
Dit zal uit de wereld van het casemodden komen.

Even opgezocht. Voor mij een nieuw fenomeen. :think: :think:
Pcx.jpg
Pcx.jpg (27.49 KiB) 699 keer bekeken
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door Barry2001 »

M'n neefje is er druk mee. Is een enorme handel in, veel spulletjes voor te koop, altijd weer geinig om te zien wat 'ie er nu weer bij in heeft gebouwd :D Soort mini kermis zeg maar.

Heb ook een keer aan casemodden gedaan, een magic eye buisje dat de performance vd pc processor weergeeft, via een USB poort, heb er nog een filmpje van:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=biI4ogsAC5A[/youtube]

(@TS sorry voor de OT)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
Barry2001 schreef:
Dit zal uit de wereld van het casemodden komen.

Even opgezocht. Voor mij een nieuw fenomeen. :think: :think:

Pcx.jpg
Dat bestaat al even, een jaar of 15 a 20.
Het gaat nog veel verder, er is ook zoiets als steampunk casemod : https://www.google.nl/search?safe=off&t ... 6&dpr=1.25
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Dit zal uit de wereld van het casemodden komen. Volgens mij is het nog het eenvoudigst een trafootje 230V/6.3V te plaatsen, als daar ruimte voor is? En dan gewoon AC gloeien.
Zo komen kapotte buizen nog tepas, zolang de gloei nog werkt :rock:
Anne
pimschreurs
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 22:36

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door pimschreurs »

Dit komt inderdaad uit de wereld van het casemodden. Daar is het ook voor bedoeld. En precies wat er gezegd wordt, kapotte buizen kunnen nog steeds hun functie hebben. Laten we zeggen dat ik er nog een paar heb liggen.

Hoe kom ik uit met mijn amperage?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door Barry2001 »

Barry2001 schreef:
Volgens mij is het nog het eenvoudigst een trafootje 230V/6.3V te plaatsen, als daar ruimte voor is? En dan gewoon AC gloeien.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door MarcelvdG »

ray5150 schreef:
Da's nog niet zo simpel. de gloeistroom van een 6L6 is 0.9 A. die van een EL34 is nog meer, namelijk 1.5 A.
Als je dat met 4 vermenigvuldigd kom je op respectievelijk 3.6 en 6 Ampere. dat is een forse stroom.
Er is een gloeispanning benodigd van 6.3 Volt. ATX voedingen leveren onder andere +12 en +5 Volt.
Dan zal je toch met spanningsregelaars aan de slag moeten om van de +12 naar +6.3 Volt te moeten komen.
Aangezien het om een even aantal buizen gaat, kun je ze toch paarsgewijs in serie zetten? 12 V gedeeld door twee is wel ongeveer 6,3 V.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door Chocomel »

Mocht je met spanningsregelaars aan de slag gaan om van 12 V naar 6,3 V te gaan, neem dan schakelende versies. Die zetten minder energie om in warmte.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door metabaron »

Is het geen idee om de buizen gewoon een functie te geven? Een versterker om je desktop speakers aan te sturen........
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door ray5150 »

MarcelvdG schreef:
ray5150 schreef:
Da's nog niet zo simpel. de gloeistroom van een 6L6 is 0.9 A. die van een EL34 is nog meer, namelijk 1.5 A.
Als je dat met 4 vermenigvuldigd kom je op respectievelijk 3.6 en 6 Ampere. dat is een forse stroom.
Er is een gloeispanning benodigd van 6.3 Volt. ATX voedingen leveren onder andere +12 en +5 Volt.
Dan zal je toch met spanningsregelaars aan de slag moeten om van de +12 naar +6.3 Volt te moeten komen.
Aangezien het om een even aantal buizen gaat, kun je ze toch paarsgewijs in serie zetten? 12 V gedeeld door twee is wel ongeveer 6,3 V.
Stom dat ik dat zelf niet bedacht heb ! ](*,) #-o
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door Henkjan »

metabaron schreef:
Is het geen idee om de buizen gewoon een functie te geven? Een versterker om je desktop speakers aan te sturen........
pimschreurs schreef:
..... kapotte buizen kunnen nog steeds hun functie hebben. Laten we zeggen dat ik er nog een paar heb liggen.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door metabaron »

Ja dat zal wel. Maar als je dus beugeltjes buizen en de hele rommel moet maken. En in elkaar moet zetten wat is het dan voor moeite om er een paar goede buizen in te zetten op een printplaatje.
Dan heeft het tenminste nog een functie. Ipv gewoon buisjes aansluiten op een gloei spanning. Anders voldoet de kerstverlichting ook wel.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door OpaBert »

Ik heb nog een grote voorraad oude em84 buisjes ( afstemoog )die een philipsradio zitten ehh zaten
Daar moet je toch een lichtorgel van kunnen maken of een open dicht bezet aanduiding op een deur CD speler
Verzin maar wat
pimschreurs
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 22:36

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door pimschreurs »

Kan iemand mij een tekening maken? Of zijn we er nog niet uit hoe wie wat...??
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door Barry2001 »

Verder alles goed daar?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door Ah!buis »

Ach ja, een grapje tussendoor, waarom niet :sure:
Misschien ontluikt er daarmee nog een echte buizenliefhebber :D
Anne
Bijlagen
zh.JPG
pimschreurs
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 22:36

Re: Hulp nodig bij project Vacuum buizen in Computer

Bericht door pimschreurs »

Anne, ik kan best tegen een grapje. En dit project hoeft morgen ook niet klaar te zijn.

Wel hartstikke bedankt voor de tekening en het zoeken van de toebehoren. Ik zie dat je gebruikt maakt van een transformator die 220V moet hebben, is er ook zoiets dat ik stroom van mijn PSU kan afhalen?

Output Current
+3.3V - 30 A
+5V - 30 A
+12V - 100 A
-12V - 0.8 A
+5VSB - 3.5 A

Of wordt dit te moeilijk? (voor mij dan)

En over het ontluiken van een buizenliefhebber... Ik ben een buizenliefhebber. Ik speel namelijk elektrische gitaar. En ik wil alleen maar geluid horen waar buizen mee te maken hebben gehad.

Alvast bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”