Pagina 1 van 1
Speaker protection met uPC1237
Geplaatst: zo 20 mei 2018, 14:22
door dirklammers
Op Ebay heb ik een printje met toebehoren gekocht voor de bescherming van mijn luidsprekers.
Kost natuurlijk niks. Ik heb het printje eens nagetekend in Eagle en het schema vergeleken met de datasheet van de uPC1237.
Valt me op dat enkele waarden wel afwijkend. Is dat een probleem. Anders gevraagd, gaat dit volgens jullie zo toch wel werken ?
Ik heb ik het getekende schema de aansluiting van de speakers verder niet uitgewerkt, maar je snapt wel dat het printje de uitgang van de versterker aftapt vóór de relais
De aansluiting van pin 4 snap ik eigenlijk niet zo. Al helemaal niet als ik de datasheet bekijk. Wat is de functie van die pin ?
Ik wilde de R's en de C's maar vervangen door een iets betere kwaliteit. Is 2K2 i.p.v. de 2K ook goed die waarde heb ik namelijk niet in een betere kwaliteit.
Dirk
Re: Speaker protection met uPC1237
Geplaatst: zo 20 mei 2018, 16:12
door Ah!buis
dirklammers schreef:Op Ebay heb ik een printje met toebehoren gekocht voor de bescherming van mijn luidsprekers.
Kost natuurlijk niks. Ik heb het printje eens nagetekend in Eagle en het schema vergeleken met de datasheet van de uPC1237.
Valt me op dat enkele waarden wel afwijkend. Is dat een probleem. Anders gevraagd, gaat dit volgens jullie zo toch wel werken ?
Denk 't wel, C1 mag wel wat dikker en C5 wat kleiner.
Ik heb ik het getekende schema de aansluiting van de speakers verder niet uitgewerkt, maar je snapt wel dat het printje de uitgang van de versterker aftapt vóór de relais
Je snapt toch ook wel dat R6 aan de andere kant van het relais moet zitten ?
De aansluiting van pin 4 snap ik eigenlijk niet zo. Al helemaal niet als ik de datasheet bekijk. Wat is de functie van die pin ?
Voelen dat de voeding wegvalt, tegen een uitschakel-plop.
Ik wilde de R's en de C's maar vervangen door een iets betere kwaliteit. Is 2K2 i.p.v. de 2K ook goed die waarde heb ik namelijk niet in een betere kwaliteit.
'tJa, de LS moet perslot kwaliteitsvol afgeschakeld worden
Anne
Re: Speaker protection met uPC1237
Geplaatst: zo 20 mei 2018, 17:45
door dirklammers
Dank voor je snelle reactie Anne.
Je snapt toch ook wel dat R6 aan de andere kant van het relais moet zitten ?

Oeps, ja uiteraard. Verkeer afgekeken van het printje.
De waardes van de door jou genoemde elco aangepast.
En ja, pin 4, logisch. Was even vergeten dat het ding ook de aanwezigheid van de voedingsspanning bewaakt i.v.m. het ploploos aan en uitschakelen.
Dan moet je die spanning dus inderdaad ook wel test, pin 4 dus

Pin 3 via 22 nF naar massa realiseert een lock-situatie na een fout. Lijkt me eigenlijk beter ..... Die prop ik nog wel ergens op de print. Oh staat nog fout in de tekening ....
Dirk
Re: Speaker protection met uPC1237
Geplaatst: zo 20 mei 2018, 20:57
door Barry2001
Ontgaat me even waarom je dit aan het doen bent Dirk, met alle fouten van dien, werkt dat eBay printje niet?
Re: Speaker protection met uPC1237
Geplaatst: ma 21 mei 2018, 17:20
door dirklammers
Nog niet getest, maar omdat ik bij de onderdelen wat waarden aantrof die nogal anders waren dan in de datasheet vond ik het de moeite waard het schema vanaf de print eens na te tekenen en dat schema te vergelijken met de datasheet. Volgens mij komt dat goed overeen behoudens dan de soms afwijkende waarden. Maar die zijn - zo begrijp ik van Anne - geen probleem en/of door mij aangepast.