Speaker protection met uPC1237

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Speaker protection met uPC1237

Bericht door dirklammers »

Op Ebay heb ik een printje met toebehoren gekocht voor de bescherming van mijn luidsprekers.
Kost natuurlijk niks. Ik heb het printje eens nagetekend in Eagle en het schema vergeleken met de datasheet van de uPC1237.
Valt me op dat enkele waarden wel afwijkend. Is dat een probleem. Anders gevraagd, gaat dit volgens jullie zo toch wel werken ?
Ik heb ik het getekende schema de aansluiting van de speakers verder niet uitgewerkt, maar je snapt wel dat het printje de uitgang van de versterker aftapt vóór de relais :)
De aansluiting van pin 4 snap ik eigenlijk niet zo. Al helemaal niet als ik de datasheet bekijk. Wat is de functie van die pin ?
Ik wilde de R's en de C's maar vervangen door een iets betere kwaliteit. Is 2K2 i.p.v. de 2K ook goed die waarde heb ik namelijk niet in een betere kwaliteit.

Dirk
Bijlagen
IMG_20180520_141235.JPG
Speaker protection.bmp
Speaker protection.bmp (931.55 KiB) 636 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Speaker protection met uPC1237

Bericht door Ah!buis »

dirklammers schreef:
Op Ebay heb ik een printje met toebehoren gekocht voor de bescherming van mijn luidsprekers.
Kost natuurlijk niks. Ik heb het printje eens nagetekend in Eagle en het schema vergeleken met de datasheet van de uPC1237.
Valt me op dat enkele waarden wel afwijkend. Is dat een probleem. Anders gevraagd, gaat dit volgens jullie zo toch wel werken ?
Denk 't wel, C1 mag wel wat dikker en C5 wat kleiner.
Ik heb ik het getekende schema de aansluiting van de speakers verder niet uitgewerkt, maar je snapt wel dat het printje de uitgang van de versterker aftapt vóór de relais :)
Je snapt toch ook wel dat R6 aan de andere kant van het relais moet zitten ? :lol:
De aansluiting van pin 4 snap ik eigenlijk niet zo. Al helemaal niet als ik de datasheet bekijk. Wat is de functie van die pin ?
Voelen dat de voeding wegvalt, tegen een uitschakel-plop.
Ik wilde de R's en de C's maar vervangen door een iets betere kwaliteit. Is 2K2 i.p.v. de 2K ook goed die waarde heb ik namelijk niet in een betere kwaliteit.
'tJa, de LS moet perslot kwaliteitsvol afgeschakeld worden :rofl:
Anne
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Speaker protection met uPC1237

Bericht door dirklammers »

Dank voor je snelle reactie Anne.
Je snapt toch ook wel dat R6 aan de andere kant van het relais moet zitten ?
:hide: Oeps, ja uiteraard. Verkeer afgekeken van het printje.
De waardes van de door jou genoemde elco aangepast.
En ja, pin 4, logisch. Was even vergeten dat het ding ook de aanwezigheid van de voedingsspanning bewaakt i.v.m. het ploploos aan en uitschakelen.
Dan moet je die spanning dus inderdaad ook wel test, pin 4 dus :D
Pin 3 via 22 nF naar massa realiseert een lock-situatie na een fout. Lijkt me eigenlijk beter ..... Die prop ik nog wel ergens op de print. Oh staat nog fout in de tekening ....

Dirk
Bijlagen
Speaker Protection.bmp
Speaker Protection.bmp (931.55 KiB) 601 keer bekeken
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Speaker protection met uPC1237

Bericht door Barry2001 »

Ontgaat me even waarom je dit aan het doen bent Dirk, met alle fouten van dien, werkt dat eBay printje niet?
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Speaker protection met uPC1237

Bericht door dirklammers »

Nog niet getest, maar omdat ik bij de onderdelen wat waarden aantrof die nogal anders waren dan in de datasheet vond ik het de moeite waard het schema vanaf de print eens na te tekenen en dat schema te vergelijken met de datasheet. Volgens mij komt dat goed overeen behoudens dan de soms afwijkende waarden. Maar die zijn - zo begrijp ik van Anne - geen probleem en/of door mij aangepast.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”