Pagina 1 van 1

Externe 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: za 31 mar 2018, 20:42
door Thomox
Hoi allen,

Ik luister nu via de Raspberry en de Hifiberry Dac lekker wat muziek. Nu hoor ik pas verschil tussen de mp3tjes en de hogere bitrates. Normaal vond ik dat altijd flauwekul!

Ik lees overal dat het beter voor de geluidskwaliteit is als ik gebruik ga maken van een externe voeding. Nu heb ik nog wel wat standaard componenten liggen om dat even te testen (LM317, 7805, brugcel, diodes etc).. de vraag is nu voor mij, heeft iemand ervaring van het overgaan van de voeding op de pi naar iets externs?

Kan ik bijvoorbeeld ook een muurwrat van een telefoon gebruiken of geeft dat juist weer hoogfrequente troep?

:-({|=

Re: 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: za 31 mar 2018, 21:11
door Leeuwarden
Probeer eerst eens iets met LM317, dan iets van een LT1085 en als je daarna nog zin hebt, iets met LT3045's.

Re: 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: za 31 mar 2018, 22:17
door toetertje
Het verschil in geluid, kan erg groot zijn. Ik heb ook diverse voedingen geprobeerd.
Ik heb voor de pi met audiophonics dac een gloeivoeding hier van het forum. En voor
de pi met hifiberry dac heb ik een muurwrat van Ifi. Die doet het ook erg goed.

Re: 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: zo 01 apr 2018, 0:37
door democles
Ik gebruik ook de LT1085-ct,de regelbare.

dit schema
Filament-CRICUIT...jpg
Wat ik tegenwoordig wel doe is een USB aansluiting op de print zetten voor voeding via usb kabeltje.
Is wel zo gemakkelijk i.p.v. losse draadaansluitingen. :lol:
(Het schroefje voor de potmeter staat hier naar de binnenkant getekend moet naar de buitenkant)
5vmet usb.JPG

Re: 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: zo 01 apr 2018, 16:28
door Barry2001
Heb nog printen liggen Thomas, en ook opgebouwde. De filament supply print is een goede voeding hiervoor: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... y#p1830949

Door velen op het forum gebruikt O:)

Re: 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: ma 02 apr 2018, 11:10
door Thomox
Leeuwarden schreef:
Probeer eerst eens iets met LM317, dan iets van een LT1085 en als je daarna nog zin hebt, iets met LT3045's.
Iets met een LM317 is altijd gemakkelijk te proberen, bedankt voor je advies :mrgreen:
toetertje schreef:
.... En voor de pi met hifiberry dac heb ik een muurwrat van Ifi....
Dan vraag ik me nog af, wordt je DAC dan alsnog via de Pi gevoed? Of heb je die muurwrat alleen aan de DAC hangen?
democles schreef:
Ik gebruik ook de LT1085-ct,de regelbare.
Wat ik tegenwoordig wel doe is een USB aansluiting op de print zetten voor voeding via usb kabeltje.... :lol:
Hmm, die LT1085-ct regelaars zien er prima bruikbaar uit. Bedankt voor je schema, helaas kan ik zelf niet etsen ](*,)
Schema is altijd handig voor mijn eigen beeld bij de regeling :proost: Dankjewel voor je input!
Barry2001 schreef:
Heb nog printen liggen Thomas, en ook opgebouwde. De filament supply print is een goede voeding hiervoor: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... y#p1830949

Door velen op het forum gebruikt O:)
@ Barry, dat is goed om te horen! Indien ik daar aan toe ben zal ik bij je langs lopen/PB sturen :goedzo:

Ik zou graag nog wat reacties willen afwachten omdat ik de DAC (voor mij :rofl: ) onomkeerbaar moet bewerken voordat ik een externe voeding kan toevoegen. Ik moet de 0-Ohm weerstand (draadbrugje) verwijderen die zo klein is dat ik die zelf nooit terug kan plaatsen :lagge:

Re: Externe 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: ma 02 apr 2018, 11:28
door OpaBert
De stemming zit er goed in hier :D

Re: Externe 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: ma 02 apr 2018, 12:00
door democles
Ik moet de 0-Ohm weerstand (draadbrugje) verwijderen die zo klein is dat ik die zelf nooit terug kan plaatsen :lagge:
Kijk goed naar dit filmpje,gaat gemakkelijker dan je denkt :D


Re: Externe 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: ma 02 apr 2018, 12:04
door Leeuwarden
Voor wat het waard is: De voeding met LT3045's is wat mijn situatie betreft het summum van wat ik tot nu toe heb geprobeerd...

Re: 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: ma 02 apr 2018, 12:20
door Barry2001
Thomox schreef:
Leeuwarden schreef:
Probeer eerst eens iets met LM317, dan iets van een LT1085 en als je daarna nog zin hebt, iets met LT3045's.
Iets met een LM317 is altijd gemakkelijk te proberen, bedankt voor je advies :mrgreen:
toetertje schreef:
.... En voor de pi met hifiberry dac heb ik een muurwrat van Ifi....
Dan vraag ik me nog af, wordt je DAC dan alsnog via de Pi gevoed? Of heb je die muurwrat alleen aan de DAC hangen?
democles schreef:
Ik gebruik ook de LT1085-ct,de regelbare.
Wat ik tegenwoordig wel doe is een USB aansluiting op de print zetten voor voeding via usb kabeltje.... :lol:
Hmm, die LT1085-ct regelaars zien er prima bruikbaar uit. Bedankt voor je schema, helaas kan ik zelf niet etsen ](*,)
Schema is altijd handig voor mijn eigen beeld bij de regeling :proost: Dankjewel voor je input!
Barry2001 schreef:
Heb nog printen liggen Thomas, en ook opgebouwde. De filament supply print is een goede voeding hiervoor: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... y#p1830949

Door velen op het forum gebruikt O:)
@ Barry, dat is goed om te horen! Indien ik daar aan toe ben zal ik bij je langs lopen/PB sturen :goedzo:

Ik zou graag nog wat reacties willen afwachten omdat ik de DAC (voor mij :rofl: ) onomkeerbaar moet bewerken voordat ik een externe voeding kan toevoegen. Ik moet de 0-Ohm weerstand (draadbrugje) verwijderen die zo klein is dat ik die zelf nooit terug kan plaatsen :lagge:
Ben er de komende week wel Thomas, de week erna niet, en daarna een langere periode weer wel. Kiek maar even, kan ter plekke zelfs de 0 Ohm weerstand voor je verwijderen :mrgreen: Staan mooie spulletjes voor.

Re: Externe 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: ma 02 apr 2018, 12:28
door Thomox
@Democles, bedankt voor het filmpje, ziet er prima te doen uit.

@Jan, SMD regelchipje is dat zag ik.. eBay zijn er mooie te vinden :)

@Barry, 'probleem' is niet het verwijderen maar het terugplaatsen indien het geen verbetering is :mrgreen: maar mocht het nou niet lukken, dan weet ik je te vinden, bedankt voor je toffe aanbod!

Re: Externe 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: ma 02 apr 2018, 12:30
door Barry2001
Thomox schreef:
@Democles, bedankt voor het filmpje, ziet er prima te doen uit.

@Jan, SMD regelchipje is dat zag ik.. eBay zijn er mooie te vinden :)

@Barry, 'probleem' is niet het verwijderen maar het terugplaatsen indien het geen verbetering is :mrgreen: maar mocht het nou niet lukken, dan weet ik je te vinden, bedankt voor je toffe aanbod!
Terugplaatsen kan ook daar hoor :D maar dat lukt je zelf vast ook wel, microscoop, fijne puntjes op de bout, etc.

Re: Externe 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: ma 02 apr 2018, 12:57
door Thomox
parkinson-handje here we come :lagge:

Re: Externe 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: ma 02 apr 2018, 12:59
door Leeuwarden
Thomox schreef:
@Jan, SMD regelchipje is dat zag ik.. eBay zijn er mooie te vinden :)
Klopt. Ik gebruik deze van diyaudio http://www.diyaudio.com/forums/vendor-s ... d-pcb.html
Diyinhk.com heeft ook complete voedinkjes.

Re: Externe 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: vr 25 jan 2019, 18:15
door OpaBert
Waar zit die Nul ohm weerstand op de HiFi Berry DAC + HW2.6
Weet iemand dat ?

Re: Externe 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: vr 25 jan 2019, 18:29
door OpaBert
Deze HiFi Berry bezit ik en wil die voorzien van een externe voeding van Barry
Ik denk dat ik dat rijstkorreltje in de linkerbovenhoek R14 eruit moet lichten om die externe voeding aan te sluiten

Re: Externe 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: vr 25 jan 2019, 21:31
door democles
Correct Bert,die moet er uit.

Re: Externe 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: za 26 jan 2019, 8:54
door rjmulder
Eerst had ik de Raspberry pi3b + Raspberry TouchDisplay + Hifiberry DAC+ pro op 1 voeding en hoorde hierbij ook geluiden die er niet bij hoorde toen de raspberry en het display op 1 voeding gezet en de dac+ pro op een eigen voeding klinkt het veel fijner.
De raspberry+display zitten achter een voeding van Barry en de dac+ pro zit echter een Chineesje met een LT3042.

Als die 0 ohm weerstand weer terug moet een druppel tin of een draadje kan ook.

Re: Externe 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: za 26 jan 2019, 11:57
door OpaBert
rjmulder schreef:
Eerst had ik de Raspberry pi3b + Raspberry TouchDisplay + Hifiberry DAC+ pro op 1 voeding en hoorde hierbij ook geluiden die er niet bij hoorde toen de raspberry en het display op 1 voeding gezet en de dac+ pro op een eigen voeding klinkt het veel fijner.
De raspberry+display zitten achter een voeding van Barry en de dac+ pro zit echter een Chineesje met een LT3042.

Als die 0 ohm weerstand weer terug moet een druppel tin of een draadje kan ook.
Ja ik za zolang er een druppel tin op doen Zodat ze beide op een voeding staan
Maar heb even Zeer serieuze hobby narigheid er is een knop van Mn Rigol1054 afgebroken
En geen idee wanneer en hoe dat is gebeurd :think:

Re: Externe 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: za 26 jan 2019, 12:02
door rjmulder
Oeps, dat is minder.

Re: Externe 5V voeding voor Hifiberry DAC+ pro

Geplaatst: zo 03 feb 2019, 18:24
door OpaBert
Zo Raspberry doetutweer
Mijn eigen DAC een veel betere met gouden RCA en PRO +
erop gedaan rijstkorrel vervangen door een paar mm draad

Heeft ff geduurd Kwam tot de ontdekking dat er twee verschillende soorten RCA stekkerbujes zijn voor op printmontage
Ik had de Aarde/signaal aan de onderkant van de RCA bus gesoldeerd aan de DAC pro + met vergulde RCA stekker busjes
En toen deed hij het weer niet :shock: ,Schrik sloeg me om het hart ,
Kan toch niks aan fout zijn verdorie
Dmm erbij piepen Hee :evil: hoe kan dat nu weer , zit de massa bij deze uitvoering op de middelste soldeerpen op de onderkant print en Signaal op de twee buitenste
Bovenkant eens goed bekeken
En ja Wat onlogisch :-s middenpen /bus loopt vanuit midden naar achter gevouwen en naar links en rechts
Naar beneden door de print
Is dat tegenwoordig bij alle RCA print uitvoering ?
Welke dronkaard heeft dat verzonnen Zo is een deel van de afscherming weg
Die oude RCA kwam je zelfs in TV tuners tegen Deze zeker niet Pro + :rofl: