Pagina 1 van 15

Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: zo 25 feb 2018, 21:20
door ray5150
Dit topic is een vervolg van : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1875030
20180225_152235.jpg
Het gaat hier dus om een vrij forse mengtafel (ruim een meter breed, bij 70 cm diep, en aan de achterkant 20 cm hoog), die volledig modulair is opgebouwd.
Ik heb de volgende configuratie :
- 20 x input mono kanalen. (D201)
- 4 x stereo input kanalen. (D205)
- 4 x Subgroepen. (D203)
- 1 x Mastermodule (D204)

De tafel stamt uit het begin van de jaren '90 van de vorige eeuw, en is volledig analoog.
Hier de gebruiksaanwijzing :
Delta 200 User Manual Deel 1.pdf
(1.24 MiB) 569 keer gedownload
Delta 200 User Manual Deel 2.pdf
(1.91 MiB) 212 keer gedownload
Schema's zijn er ook, ik heb die van de iets later uitgekomen DLX versie kunnen vinden.
Die is voor 95% hetzelfde, met de uitzondering dat die 6 x aux sends per kanaal heeft, en degene die ik hier heb, er 4 stuks heeft.
Sndcft_DeltaDLX_Schems.pdf
(1.16 MiB) 849 keer gedownload
De tafel is voorzien van een externe voeding. dat is het type CPS150.
(foto's daarvan volgen nog.)
Ook hier heb ik een manual van, (met schema.)
CPS150 User Manual.pdf
(816.67 KiB) 695 keer gedownload
En even een (slechte) printscreen van dat schema :
CPS150 Schema.jpg
Plannen ? eerst maar een flink schoonmaken, er bevinden zich diverse plakkerige substanties op, in, en rondom de tafel.
Zal niet zeggen dat hij te vies is om aan te pakken, maar echt lekker fris is hij ook niet...
Vervolgens eens gaan kijken, testen, en meten of het allemaal nog een beetje wil werken.
Ik overweeg om (in etappes) alle elco's te vervangen, da's een forse klus, want ik tel nu al per mono kanaal 15 elco's.
Ook wil ik kijken naar de mogelijkheid om een extra/reserve voeding te bouwen.
De huidige is ook al op leeftijd, en gebruikt de LM338K als regelaar, deze kost een smakelijke 47 euro per stuk ex BTW als deze kapot gaat.
Daar zal anno 2018 heus wel een betaalbaarder alternatief voor zijn.

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: zo 25 feb 2018, 21:31
door ray5150
Ik heb even een broodje eruit getrokken. (3 schroefjes losdraaien, ideaal. :D )

Het is dus een 34 polige flatcable, met dezelfde persconnectoren als ook op Floppydrives zijn gebruikt :
20180225_202120.jpg
En er kwam ook al gelijk een ander probleem bovendrijven :
20180225_202036.jpg
Samwha elco's. :-&
Dat snap ik dan weer niet helemaal, Degelijke plaatstalen behuizing, Epoxy en glasfiber printen, overal metaalfilm weerstanden, Neutrik connectoren, een mooie ALPS 100 mm Fader, en dan dat soort elco's...
Aan de andere kant, het ding is een kleine 30 jaar oud.
Het zou een wonder mogen heten als alle elco's nog in nieuw staat zouden zijn.

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: ma 26 feb 2018, 16:19
door ds23man
Maar wat wil je eigenlijk met dat ding gaan doen? De plaatselijke shantykoor versterken? :lol:

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: ma 26 feb 2018, 17:36
door ray5150
Nee, ik heb in mijn huis een klein kamertje waar ik een muziekhoekje aan het inrichten ben. een PC met geluidskaart met 8 in en 8 uitgangen, er is een Akai S1000 met 10 uitgangen, een Bohm syntheziser module, wat gitaar spullen, een midi keyboard.

Ik weet wel dat dit geen echte "recording" tafel is, maar er zijn zeker wel mogelijkheden om het geheel op een praktische wijze aan elkaar te knopen. + dat het een jongensdroom is, altijd al zo'n bakbeest willen hebben. :lol:

Ik heb trouwens ook al bandkabel en de bijbehorende connectoren gevonden :
https://www.eoo-bv.nl/bandkabel-flatcab ... grijs.html
https://www.eoo-bv.nl/cable-headers/1981-sc34sr.html

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: ma 26 feb 2018, 20:38
door ray5150
Een aantal foto's van een gedemonteerd mono inputkanaal, en de bijbehorende fader.
20180225_222003.jpg
20180225_222010.jpg
20180225_222016.jpg
20180225_222022.jpg
20180225_222041.jpg
20180225_222047.jpg
20180225_222206.jpg
20180225_222211.jpg
20180225_222217.jpg
20180225_223903.jpg

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: ma 26 feb 2018, 20:58
door Barry2001
Wat zit er op die print, is dat opgedampte weerstand oid? Gaaf :rock:

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: ma 26 feb 2018, 23:52
door ray5150
Goeie vraag, Barry.
Ik zou zelf ook niet goed weten, ik vermoed iets van een koolstof filmlaag.

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: di 27 feb 2018, 6:07
door ds23man
Dat is inderdaad een koolstoffilmlaag.

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: di 27 feb 2018, 10:19
door ray5150
Is het kwalitatief nog wat, deze Alps faders ?

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: di 27 feb 2018, 11:14
door John P
Ze doen het al meer dan twintig jaar dus het is geen echte troep, zegt deze boerelul.

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: di 27 feb 2018, 11:38
door ds23man
Als je wat beters wil mag je iets bij Penny&Giles uitzoeken....... :mrgreen:

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: di 27 feb 2018, 12:11
door sjons
ds23man schreef:
Als je wat beters wil mag je iets bij Penny&Giles uitzoeken....... :mrgreen:
Dat heet tegenwoordig Curtiss-Wright... :rofl:

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: di 27 feb 2018, 19:32
door ray5150
ds23man schreef:
Als je wat beters wil mag je iets bij Penny&Giles uitzoeken....... :mrgreen:
Je word voorspelbaar, dat antwoord verwachtte ik al... :mrgreen:

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: di 27 feb 2018, 19:34
door ds23man
Oh ja, als je de fader uit elkaar haalt, doe het dan even aan de andere kant. Kan je gelijk de zaak netjes schoonmaken.....

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: di 27 feb 2018, 19:48
door ray5150
Maar nu even een serieuze vraag.
Ik ben bezig om te berekenen welke aantallen elco's ik nodig ga hebben voor een volledige recap van alle broodjes.
Nu overweeg ik om de hele zwik in een keer bij Mouser te bestellen. hier komt echter al weer het verhaal van de bomen en het bos om de hoek kijken. de keuze is daar natuurlijk enorm.
Er zijn bijvoorbeeld veel elco's van 47uF/25 Volt gebruikt als koppelcondensator (waar het audiosignaal dus doorheen gaat.)
Is het dan zinnig om op bepaalde eigenschappen zoals bijvoorbeeld low-esr te letten ?

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: di 27 feb 2018, 19:51
door ray5150
ds23man schreef:
Oh ja, als je de fader uit elkaar haalt, doe het dan even aan de andere kant. Kan je gelijk de zaak netjes schoonmaken.....
Dat heb ik ondertussen ook gedaan, ik had nog niet eerder zo'n model in handen gehad.
En heb die foto's in eerste instantie gemaakt, zodat ik wist hoe het in elkaar zat.

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: di 27 feb 2018, 19:53
door ds23man
Volgende tip, die loperbaan netjes reinigen met een reinigingsmiddel en daarna met een stuffie verder schoonmaken.

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: di 27 feb 2018, 19:59
door ray5150
Een potloodgummetje, bedoel je ?
Ik hebt eerst een doekje met keukenreiniger erover gedaan, en daarna een wattenstaafje met een paar druppels Kontakt61. :hide:

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: wo 28 feb 2018, 23:39
door ray5150
Zoals toegezegd enkele foto's van de externe voeding.
Hij levert een symmetrische spanning van 2 x 17 Volt, en 1 x 48 Volt.
Geleverd vermogen van de symmetrische spanningen moet ik nog meten, maar naar ik gelezen heb loopt er ongeveer 2 x 1.5 Ampere continu.
(dit is ook afhankelijk van de toegepaste configuratie.)
De grote elco's zijn (gelukkig) van het merk Fisher&Tauske, er omheen zit wederom wat Samwha meuk.
20180226_212329.jpg
20180226_212335.jpg
20180226_212349.jpg
20180226_212356.jpg
Ook ben ik inmiddels uitgeteld, naar boven afgerond kom ik op ongeveer 500 Elco's uit. :shock:
Daarvan is ongeveer driekwart ingezet als koppel elco in de audioschakelingen. :-"
De rest fungeert als ontkoppeling op de voedingslijnen.
Ik heb nu een bestelling uitgezet voor zo'n 400 stuks bij voorheen Ome Dick. heb gekozen voor Nippon, BC, en Panasonic.
Niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste series, in ieder geval wel betrouwbaar merkspul. :D

Als het weer zaterdag een beetje mee zit ga ik de stalen "bak" waar de broodjes inhangen leeg halen, en in de tuin een sopje geven.

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: wo 28 feb 2018, 23:43
door Barry2001
Leuk man, zo'n restauratieobject :goedzo:

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: do 01 mar 2018, 7:55
door ds23man
ray5150 schreef:
Een potloodgummetje, bedoel je ?
Ik hebt eerst een doekje met keukenreiniger erover gedaan, en daarna een wattenstaafje met een paar druppels Kontakt61. :hide:
Inderdaad een gummetje, daarmee haal je eventuele onregelmatigheden weg.

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: do 01 mar 2018, 10:02
door VintageHarry
Leuk project! Daar ga je nog wel even zoet mee zijn, 400 elco's vervangen, gelukkig maar dat het hobby is :)

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: do 01 mar 2018, 10:43
door ray5150
Tja, het is dan ook niet de verwachting dat dit over een paar weekjes geheel klaar zal zijn...

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: do 01 mar 2018, 10:52
door AatV
ray5150 schreef:
Tja, het is dan ook niet de verwachting dat dit over een paar weekjes geheel klaar zal zijn...
Heb ooit eens een heleboel zeners gesoldeerd. Werkt heel therapeutisch! :mrgreen:

groet,
Aat

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Geplaatst: do 01 mar 2018, 10:56
door ds23man
Al een nieuw tipje voor je tinzuiger bestelt? :lol: