Pagina 1 van 3
schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geplaatst: do 14 jul 2011, 10:44
door JB84
Ik werd bij de aankoop van mijn schakelaar gewezen op deze link±
http://www.amb.org/audio/epsilon24/ (verkoop print:
http://www.amb.org/shop/ #10)
deze site en verkooppagina hebben nog veel meer leuke parts op het gebied van DIY audio !!
Re: mooie 230V schakelaars
Geplaatst: do 14 jul 2011, 12:06
door Pjotr
Poeh hé, nogal complex schakelingetje. Voordeel is wel dat het een kant en klaar bouwkitje is.
Hier het klassiek 555 schema'tje:
Wie wil gaat zijn gang. Maar als iemand een printje ontwerpt dan wil ik daar wel graag een paar van hebben

Re: mooie 230V schakelaars
Geplaatst: do 14 jul 2011, 12:58
door Pjotr
cobaltjeh schreef:Als je toch voor een nette aan/uit schakelaar gaat. Kan je net zo goed een van deze gebruiken. Dan heb je het voordeel dat je zelfs met een drukknop uit de voeten kan.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=13068
Of natuurlijk de hypex soft start, alleen zijn deze natuurlijk redelijk aan de prijs.
Jah kan ook, alleen zijn daar weer lastige SMD componenten gebruikt.
Dat 555 schakelingetje is al heel oud, simpel en betrouwbaar. Kennelijk voelen velen zich geroepen om daar weer een eigen draai aan te geven en het nodeloos ingewikkelder te maken

Maar goed, vele wegen leiden naar Rome
@Lieuwe
HJ is niet de enige die hier een oplossing voor zoekt

Re: mooie 230V schakelaars
Geplaatst: do 14 jul 2011, 13:04
door Lieuwe
Dan kun je ook onderstaand schema van circuitsonline gebruiken, die doet ook hetzelfde

.
Re: mooie 230V schakelaars
Geplaatst: ma 12 dec 2011, 22:34
door Henkjan
Pjotr schreef:Poeh hé, nogal complex schakelingetje. Voordeel is wel dat het een kant en klaar bouwkitje is.
Hier het klassiek 555 schema'tje:
De bijlage Push-button-ON-OFF.gif is niet meer beschikbaar
Wie wil gaat zijn gang. Maar als iemand een printje ontwerpt dan wil ik daar wel graag een paar van hebben

is er niet een chinees die zoiets kant&klaar aanbiedt? in principe alleen dit deel nodig:
en dan zelfs zonder t relais want dat zit al op de voeding. doet zo'n NE555 't ook op 5V overigens? anders schiet ik er weer niets mee op natuurlijk (of moet toch dat 12V/230V relais er in zetten en t relais in de DAC voeding overbruggen)
Re: mooie schakelaars
Geplaatst: ma 12 dec 2011, 23:11
door ray5150
Ni hao!

Re: mooie 230V schakelaars
Geplaatst: ma 12 dec 2011, 23:18
door Pjotr
Henkjan schreef: doet zo'n NE555 't ook op 5V overigens? anders schiet ik er weer niets mee op natuurlijk (of moet toch dat 12V/230V relais er in zetten en t relais in de DAC voeding overbruggen)
Nope, een 5V relais trekt net wat te veel stroom voor de NE555.
Maar waarvoor wil je dit zonder trafo gebruiken? Ding is juist bedoeld als low power stdby om de voeding aan/uit te schakelen.
Re: mooie 230V schakelaars
Geplaatst: ma 12 dec 2011, 23:22
door Henkjan
Pjotr schreef:Henkjan schreef: doet zo'n NE555 't ook op 5V overigens? anders schiet ik er weer niets mee op natuurlijk (of moet toch dat 12V/230V relais er in zetten en t relais in de DAC voeding overbruggen)
Nope, een 5V relais trekt net wat te veel stroom voor de NE555.
Maar waarvoor wil je dit zonder trafo gebruiken? Ding is juist bedoeld als low power stdby om de voeding aan/uit te schakelen.
omdat ik net een 5V PSU module gekocht heb, in de veronderstelling dat ik alleen een schakelaar nodig zou hebben en dan zo dat 5V relais op jou DAC voeding kon aansturen. Hoeveel mA trekt zo'n 5V relais dan? laat ik dat idee los, dan is een compleet printje (van onze haagse chinees?) the next best thing. kan ik in elk geval een mooie schakelaar gebruiken.
Re: mooie 230V schakelaars
Geplaatst: do 15 dec 2011, 22:05
door Henkjan
Pjotr schreef:Nope, een 5V relais trekt net wat te veel stroom voor de NE555.
dat relais dat in de Pjotr HK DAC voeding zit trekt erg weinig hoor:
Re: mooie 230V schakelaars
Geplaatst: do 15 dec 2011, 22:27
door Pjotr
Henkjan schreef:Pjotr schreef:Nope, een 5V relais trekt net wat te veel stroom voor de NE555.
dat relais dat in de Pjotr HK DAC voeding zit trekt erg weinig hoor:
Jah, maar dat schakelt geen 1KVA aan trafo's

Neem toch aan dat het een beetje universeel moet blijven... Als je het per se op 5V wilt hebben ook best maar ik heb dat niet getest. Dus geen garantie dat het ook gaat werken.
Re: mooie schakelaars
Geplaatst: do 15 dec 2011, 22:36
door Henkjan
ah, op die fiets.
de NE555 zou t net op 5V moeten doen overigens (ff t
datasheet gegoogled)
Re: mooie 230V schakelaars
Geplaatst: do 13 apr 2017, 11:49
door Jamesblond
Pjotr schreef:Poeh hé, nogal complex schakelingetje. Voordeel is wel dat het een kant en klaar bouwkitje is.
Hier het klassiek 555 schema'tje:
Wie wil gaat zijn gang. Maar als iemand een printje ontwerpt dan wil ik daar wel graag een paar van hebben

Begrijp ik goed dat J1 en J2 gewoon 220V netspanning is, NA de aan/uitschakelaar van een aangesloten versterker? Dat wil zeggen dat het relais het rated vermogen van de aangesloten versterker moet kunnen verstouwen.
Dit zou voor mij een uitkomst zijn. Is dit goed te bouwen op een hobbyprint?
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geplaatst: do 13 apr 2017, 13:04
door Pjotr
Kun je doen. Als je maar rekening houdt met minimale veiligheidsafstanden voor de 230V. W.d.b. zijn er voor het relais mooie insteekvoetjes te koop met aparte schroefaansluitingen
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geplaatst: do 13 apr 2017, 18:17
door ray5150
Geen slecht idee om het op die manier uit te voeren.
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geplaatst: di 06 feb 2018, 18:48
door PimDriessen
Pjotr schreef:Kun je doen. Als je maar rekening houdt met minimale veiligheidsafstanden voor de 230V. W.d.b. zijn er voor het relais mooie insteekvoetjes te koop met aparte schroefaansluitingen
Hoi Pjotr,
Klopt dit schema wel?.
Groet,
Pim
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geplaatst: wo 07 feb 2018, 22:08
door Pjotr
PimDriessen schreef:Pjotr schreef:Kun je doen. Als je maar rekening houdt met minimale veiligheidsafstanden voor de 230V. W.d.b. zijn er voor het relais mooie insteekvoetjes te koop met aparte schroefaansluitingen
Hoi Pjotr,
Klopt dit schema wel?.
Groet,
Pim
Hoezo? Wat zou er niet goed zijn dan?
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geplaatst: do 08 feb 2018, 12:33
door PimDriessen
Hoi Pjotr,
Omdat pootje 7 discharge aan de uitgang ligt, i.p.v. pootje 3 output.
Groet,
Pim
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geplaatst: do 08 feb 2018, 12:41
door Pjotr
Klopt, is een open collector die parallel aan de uitgang zit. De 12V regulator kan trouwens vervallen als je een CMOS 555 neemt en een trafo van 7V.
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geplaatst: do 08 feb 2018, 12:58
door PimDriessen
Hoi Pjotr,
Ik ontdekte het toen twee simulatie software programma`s in beide gevallen het relais aantrokken toen de schakelaar nog open stond, dus ging ik het schema bestuderen, en zag de uitgang anders zitten.
Deze schakeling zou moeten werken?.
Hoe kan het dat twee software programma`s het niet werkend krijgen?.
Tina software en Livewire software.
Groet,
Pim
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geplaatst: do 08 feb 2018, 13:02
door Pjotr
Geen idee, ben er niet bekend mee en Tina heb ik nog nooit goed werkend gekregen. De modellen van TI zijn trouwens brak. Die werken bij mij sowieso geen van allen in mijn simulator.
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geplaatst: do 08 feb 2018, 13:06
door PimDriessen
Vreemd bij mij werkt Tina 11 goed.
Groet,
Pim
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geplaatst: do 08 feb 2018, 13:11
door Pjotr
Maakt het uit, je wilt het toch niet gebruiken om je simulator te testen? Zet het even in het echt op breadboard en zie wat het doet.
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geplaatst: do 08 feb 2018, 13:15
door ray5150
Volgens mij heb ik die schakeling weleens opgebouwd, en werkte hij gewoon.
Teveel op de computer vertrouwen heb ik nooit verstandig gevonden, er is ook nog zoiets als gezond verstand.
(zie ook het onderschrift van Tom Magielse.)
Als je het absoluut zeker wilt weten, breadbordje, handje componenten, resultaat.
Kost minder tijd dan de gegevens inkloppen....
(Peter was me al voor.

)
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geplaatst: do 08 feb 2018, 13:32
door PimDriessen
Daar heb ik de software voor om niet steeds met onderdelen te hoeven klooien.
Groet,
Pim
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Geplaatst: do 08 feb 2018, 14:24
door Shadow
Maar die werk dus duidelijk niet
