Koopje!
Moderator: Beheerdersteam
Koopje!
Het koopje uit Duitsland is niet doorgegaan, wél zijn er een paar Peerless XLS onderweg, overgenomen van Toetertje voor een zeer schappelijke prijs.
Waarschijnlijk zullen ze in een gesloten sub terechtkomen, voornamelijk om het volume binnen de WAF perken te houden.
Als ik het er op een of andere manier door kan drukken zou het ook nog een TQWT of een TL kunnen worden, maar ik weet (nog) niet of deze speaker wel geschikt is voor een TL á la Zyklop...
Groeten, Jan.
Waarschijnlijk zullen ze in een gesloten sub terechtkomen, voornamelijk om het volume binnen de WAF perken te houden.
Als ik het er op een of andere manier door kan drukken zou het ook nog een TQWT of een TL kunnen worden, maar ik weet (nog) niet of deze speaker wel geschikt is voor een TL á la Zyklop...
Groeten, Jan.
Re: Koopje!
Als je het volume binnen de perken wilt houden (fysiek volume?) dan kom je bij BR uit lijkt me?
Re: Koopje!
Dat denk ik wel, hier zijn de TS parameters:
http://www.subwoofer-builder.com/driver-P-830500.htm
Er staat ook een linkje onder met een parameter file voor WinISD, maar ik weet niet hoe dat werkt (ik heb de parameters handmatig ingevoerd in WinISD)...
Gesloten, BR, 4e orde Bandpass, of isobaric (dat laatste levert een bizar kleine behuizing op voor twee 12", met poortlengtes waar ik nog eens goed naar moet kijken).
Groeten, Jan.
http://www.subwoofer-builder.com/driver-P-830500.htm
Er staat ook een linkje onder met een parameter file voor WinISD, maar ik weet niet hoe dat werkt (ik heb de parameters handmatig ingevoerd in WinISD)...
Gesloten, BR, 4e orde Bandpass, of isobaric (dat laatste levert een bizar kleine behuizing op voor twee 12", met poortlengtes waar ik nog eens goed naar moet kijken).
Groeten, Jan.
Deuken in stofkap
Beide Peerless XLS12 hebben een gedeukte stofkap, zie foto's van de begintoestand.
Ik heb beide al bewerkt met de föhn/verfstripper in combinatie met de stofzuiger en de 'milde deuk' is grotendeels terug geplopt onder de onderdruk van de stofzuiger, de andere deuk is een grotere uitdaging, je ziet dat daar 'iets ronds' op de speaker is gevallen.
Zijn er nog meer tips en truuks om de dustcaps te fatsoeneren?
Vervangen kan altijd nog; de kunststof is behoorlijk stug/dik, waarschijnlijk omdat de beluchting van de spreekspoel door acht gaten in de conus onder de dustcap gebeurt, dan moet de dustcap zelf niet kunnen flexen onder belasting...
Groeten, Jan.
Ik heb beide al bewerkt met de föhn/verfstripper in combinatie met de stofzuiger en de 'milde deuk' is grotendeels terug geplopt onder de onderdruk van de stofzuiger, de andere deuk is een grotere uitdaging, je ziet dat daar 'iets ronds' op de speaker is gevallen.
Zijn er nog meer tips en truuks om de dustcaps te fatsoeneren?
Vervangen kan altijd nog; de kunststof is behoorlijk stug/dik, waarschijnlijk omdat de beluchting van de spreekspoel door acht gaten in de conus onder de dustcap gebeurt, dan moet de dustcap zelf niet kunnen flexen onder belasting...
Groeten, Jan.
Re: Koopje!
Volgens mij heeft speakerrepair.nl nieuwe stofkappen op voorraad.
Dat zou mijn advies zijn, dan zijn de speakers weer in perfecte staat.
Dat zou mijn advies zijn, dan zijn de speakers weer in perfecte staat.
Re: Koopje!
Als er zo'n gat in de magneet zou zitten, dan wel...dre schreef:Via het ventilatiegat in de magneet kun je ook al aardig wat bereiken.
https://www.parts-express.com/peerless- ... --264-1116
Groeten, Jan.
Re: Koopje!
kun je niet met een wattenstaafje in die gaten peuren en zo wat druk van binnenuit uitvoeren?
Re: Koopje!
@Richard: dat het ik geprobeerd, die gaten zitten onder een ongunstige hoek t.o.v. de stofkap, je kunt er heel slecht bij en een wattenstaafje is te kort om voldoende grip te hebben om enige druk uit te kunnen oefenen.
De kunststof waar de stofkap van gemaakt is, is behoorlijk dik (en dus stug, zelfs als ik het warm/heet stook) het wattenstaafje buigt eerder door de warmte dan de kunststof en maakt dus geen deuk in een pakje boter...
@RobbinM: dat houdt ik achter de hand als laatste redmiddel, mooi zijn de dustcaps nu ook al niet, met name de scherpe deuk is een uitdaging.
Vanmiddag ga ik langs bij Ruud van Audiolab in St Nic. om mijn gerepareerde Beyma 8M100 op te halen en neem de beide Peerless mee om zijn oordeel te horen.
Groeten, Jan.
De kunststof waar de stofkap van gemaakt is, is behoorlijk dik (en dus stug, zelfs als ik het warm/heet stook) het wattenstaafje buigt eerder door de warmte dan de kunststof en maakt dus geen deuk in een pakje boter...
@RobbinM: dat houdt ik achter de hand als laatste redmiddel, mooi zijn de dustcaps nu ook al niet, met name de scherpe deuk is een uitdaging.
Vanmiddag ga ik langs bij Ruud van Audiolab in St Nic. om mijn gerepareerde Beyma 8M100 op te halen en neem de beide Peerless mee om zijn oordeel te horen.
Groeten, Jan.
Re: Koopje!
Tadaa!
Afgelopen vrijdag bij Audiolab langsgeweest en de Peerless meegenomen.
Ruud heeft een doosje met gebruikte dustcaps, waarvan er twee superlichte papieren examplaren mooi de schade verhulden.
Gistermiddag beide op dezelfde maat geknipt en even wezen knoeien op de eerste, de tweede lukte beter, zie de foto's.
En passant wees Ruud er ook nog op dat de spiders behoorlijk ingezakt waren, waarschijnlijk door het lange staan was de boel ruim 10 mm weggezakt.
Tip van Ruud; dustcap eraf en de spreekspoel met kunststof stripjes klem zetten in de luchtspleet terwijl de conus in z'n hoogste stand was getild. Spider nat maken en laten drogen.
Het verwijderen van de dustcaps was nu niet direct een klusje waar ik op zat te wachten, gelukkig liet de constructie van de conus een andere oplossing toe; er zitten acht beluchtingsgaten onder de spider, ik heb hier twee dikke breinaalden doorheen gestoken, buiten de rand met een stripje hout verbonden en met twee lijmklemmetjes de conus opgetild tot de spider de andere kant op was getrokken.
Spider nat gemaakt met water en een kwastje en een nacht laten drogen.
Na droging staat één spider bijna vlak, nummer twee volgt binnenkort.
Ik heb de speakers voorzien van drie boutjes M5 x 35 in de rand en ze met de magneet omhoog op de plank gezet; als beide spiders vlak staan zullen ze bij mij op de plank in ieder geval niet inzakken richting magneet.
Vorige week de speakers nog een poosje aan een 15Hz sinus gehad; het is angstwekkend hoe die conussen te keer gaan bij bijna maximale uitslag.
Ik begin me af te vragen of mijn zelfbouw PR'en (twee per woofer) straks wel tegen dit geweld opgewassen zullen zijn...
Groeten, Jan.
Afgelopen vrijdag bij Audiolab langsgeweest en de Peerless meegenomen.
Ruud heeft een doosje met gebruikte dustcaps, waarvan er twee superlichte papieren examplaren mooi de schade verhulden.
Gistermiddag beide op dezelfde maat geknipt en even wezen knoeien op de eerste, de tweede lukte beter, zie de foto's.
En passant wees Ruud er ook nog op dat de spiders behoorlijk ingezakt waren, waarschijnlijk door het lange staan was de boel ruim 10 mm weggezakt.
Tip van Ruud; dustcap eraf en de spreekspoel met kunststof stripjes klem zetten in de luchtspleet terwijl de conus in z'n hoogste stand was getild. Spider nat maken en laten drogen.
Het verwijderen van de dustcaps was nu niet direct een klusje waar ik op zat te wachten, gelukkig liet de constructie van de conus een andere oplossing toe; er zitten acht beluchtingsgaten onder de spider, ik heb hier twee dikke breinaalden doorheen gestoken, buiten de rand met een stripje hout verbonden en met twee lijmklemmetjes de conus opgetild tot de spider de andere kant op was getrokken.
Spider nat gemaakt met water en een kwastje en een nacht laten drogen.
Na droging staat één spider bijna vlak, nummer twee volgt binnenkort.
Ik heb de speakers voorzien van drie boutjes M5 x 35 in de rand en ze met de magneet omhoog op de plank gezet; als beide spiders vlak staan zullen ze bij mij op de plank in ieder geval niet inzakken richting magneet.
Vorige week de speakers nog een poosje aan een 15Hz sinus gehad; het is angstwekkend hoe die conussen te keer gaan bij bijna maximale uitslag.
Ik begin me af te vragen of mijn zelfbouw PR'en (twee per woofer) straks wel tegen dit geweld opgewassen zullen zijn...
Groeten, Jan.
Re: Koopje!
Nog even een paar foto's van het optillen van de konus/spider van de tweede speaker.
Het water erop is slecht te zien, overwegend als refecties.
We zijn inmiddels een paar dagen verder; het water is verdampt en na het loshalen van de klemmen staat de spider bijna weer vlak.
De speaker staat naast de andere, met de conus naar beneden rustend op de boutjes, op de plank op inbouw te wachten.
Groeten, Jan.
Het water erop is slecht te zien, overwegend als refecties.
We zijn inmiddels een paar dagen verder; het water is verdampt en na het loshalen van de klemmen staat de spider bijna weer vlak.
De speaker staat naast de andere, met de conus naar beneden rustend op de boutjes, op de plank op inbouw te wachten.
Groeten, Jan.
