Pagina 1 van 2

Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: do 04 jan 2018, 18:52
door Olaf Analogue
25 kilo schoon aan de haak!:

Peerless by Tymphany STW-350F-188PR01-04 15" High Power Subwoofer

https://www.parts-express.com/peerless- ... --264-1652

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: do 04 jan 2018, 19:06
door Zweitse
Mooi om te zien, maar de afwerking kan beter.

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: do 04 jan 2018, 19:09
door Olaf Analogue
eens, je doelt op de dikke lijmrand van de spider, dat had inderdaad netter gekund.

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: do 04 jan 2018, 19:14
door Zweitse
Ja, maar ook de ruimte tussen de rolrand en de korf op de foto van Part Express.

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: do 04 jan 2018, 19:16
door ray5150
In een W-bin zie je er toch niks van. :mrgreen:

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: do 04 jan 2018, 19:18
door Zweitse
Kijk maar eens op de site van Part Express met het vergrootglas naar de rolrand, dat ziet er niet uit.

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: do 04 jan 2018, 19:19
door Olaf Analogue
Zweitse schreef:
Ja, maar ook de ruimte tussen de rolrand en de korf op de foto van Part Express.
O ja, als je inzoomt inderdaad, nu zie ik het ook.

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: do 04 jan 2018, 21:36
door richard
Modelletje djembé:
Afbeelding

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: do 04 jan 2018, 21:50
door bas focal m180
Ik denk nu gaat er heel wat komen, begint goed een 188mm spreekspoel, maar die 10,5mm x-max stelt me zwaar zwaar teleur.

Je mag je wel 2200 watt in de enorme spreekspoel verstoken, moet ook wel want effectief houd je misschien maar 80db 1 w 1 m over. Voor een 15 inch is dat erg weinig.

Dan zou ik toch echt wel wat andere ''mooiere'' en betere woofers weten.

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: do 04 jan 2018, 23:07
door Walt
Dat is erg kortzichtig, de poolplaat is 36mm dik en de spoel 57mm lang, na de theoretische xmax neemt de aandrijfkracht nauwelijks af.

Met dezelfde 57mm lange spoel en een lullige 7mm dikke poolplaat was de theoretische xmax 25mm one way geweest. Denk er maar eens over na, zo gek is die dikkere poolplaat niet.

De mechanische x-max is trouwens 90mm piek-piek dat is zeer serieus te noemen.

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: do 04 jan 2018, 23:37
door Shadow
Maakt niet uit want leluk en erg leluk ook nog eens :-k

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: vr 05 jan 2018, 1:33
door John P
Shadow schreef:
Maakt niet uit want leluk en erg leluk ook nog eens :-k
Daarom bouwen wij daar meestal een kist omheen met een kleedje erop.

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: vr 05 jan 2018, 13:31
door Shadow
Maar dan nog, je weet dat wat erin zit, een lelijke kitrand heeft en een korf die op z'n best gezegd een mislukte colosseum imitatie is...

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: vr 05 jan 2018, 13:49
door SSassen
Shadow schreef:
Maar dan nog, je weet dat wat erin zit, een lelijke kitrand heeft en een korf die op z'n best gezegd een mislukte colosseum imitatie is...
Nu is het net of ik mijzelf hoor praten ... :mrgreen:

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: vr 05 jan 2018, 13:58
door Shadow
Ja een beetje ocd is mij ook niet vreemd :lagge:

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: vr 05 jan 2018, 14:10
door ds23man
bas focal m180 schreef:
Ik denk nu gaat er heel wat komen, begint goed een 188mm spreekspoel, maar die 10,5mm x-max stelt me zwaar zwaar teleur.

Je mag je wel 2200 watt in de enorme spreekspoel verstoken, moet ook wel want effectief houd je misschien maar 80db 1 w 1 m over. Voor een 15 inch is dat erg weinig.

Dan zou ik toch echt wel wat andere ''mooiere'' en betere woofers weten.
Volgens de specsheet produceert hij 122db als je er 5000 watt in stopt. Wel even een 25A groepje per speaker aanleggen.

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: vr 05 jan 2018, 21:58
door bas focal m180
Olaf Markus schreef:
25 kilo schoon aan de haak!:

Peerless by Tymphany STW-350F-188PR01-04 15" High Power Subwoofer

https://www.parts-express.com/peerless- ... --264-1652
Bij Tymphany andere specs
https://www.tymphany.com/peerless/drive ... l/?id=1817
Walt schreef:
Dat is erg kortzichtig, de poolplaat is 36mm dik en de spoel 57mm lang, na de theoretische xmax neemt de aandrijfkracht nauwelijks af.
Klopt hier heb je wel een punt.
De mechanische x-max is trouwens 90mm piek-piek dat is zeer serieus te noemen.
Altijd fijn om onder bassreflex poort frequentie wat vrije bewegings mogelijkheden te hebben.

ds23man schreef:

Volgens de specsheet produceert hij 122db als je er 5000 watt in stopt. Wel even een 25A groepje per speaker aanleggen.
OHH, da's voor de meeste toch geen probleem haha.

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: ma 15 jan 2018, 13:15
door Walt
Een variant van deze Peerless driver zit in de SVS SB16 subwoofer, mogelijk de huidig beste HT sub verkrijgbaar...? De reviews van deze SB16 zijn zeer lovend, dus ik verwacht dat deze Peerless units uitstekend zullen presteren.

Gr. Walter

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: ma 15 jan 2018, 14:36
door Shadow
Als je er 5KW in moet duwen ist toch geen HT meer???

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: ma 15 jan 2018, 14:56
door Walt
De SVS SB16 heeft een versterker die 1500W continu kan leveren en inderdaad 5000 watt piek vermogen. Dat is dan de prijs die je betaald als je en een compacte kast, en diepgang en luid wilt spelen. Het kan echter nog veel gekker hoor, zie mijn powersoft mforce topic met konussen tot 40 inch diameter.

Groetjes Walter

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: ma 15 jan 2018, 15:51
door Shadow
Ja maar zo veel ruimte heb ik niet Walter :lol:
Ik heb nog een SDX12 liggen voor een project maar ff op hold ivb medisch ongemak ](*,)

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: di 16 jan 2018, 21:32
door Tom Magchielse
Walt schreef: "Met dezelfde 57mm lange spoel en een lullige 7mm dikke poolplaat was de theoretische xmax 25mm one way geweest. Denk er maar eens over na, zo gek is die dikkere poolplaat niet."
Inderdaad, met een poolplaat van 7 mm is alleen een strook van die breedte van de spreekspoel in staat energie uit te wisselen met het magneetveld. De rest van de spreekspoel zou er dan bijhangen als een serieweerstand, die alleen maar warm wordt en massa toevoegt, zonder iets aan het BL-produkt bij te dragen. Geen goed compromis.
groet,
Tom M.

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: wo 17 jan 2018, 12:01
door Chocomel
"Thanks to such extreme dimensions and a well controlled magnetic field, this driver is capable of 45.5 mm of excursion before any major loss in motor strength (Bl). In other words, this driver is capable of 90 mm (3.5") peak to peak excursion while still producing low distortion output."

Wie weet is deze +- 45,5 mm wel volledig bruikbaar als je iets van feedback op de woofer gebruikt.

Een laag opgegeven rendement is voor bepaalde toepassingen niet zo erg. Als je bijvoorbeeld een kleine gesloten sub bouwt en die vlak trekt tot <20 Hz, bepaalt het rendement onder de resonantiefrequentie hoe hard de sub uiteindelijk kan. Daarvoor maakt de sterkte van de motor uit, een hoge conusmassa (die het opgegeven rendement omlaag haalt) doet bij die frequenties niet meer mee. Het gedrag van het massa-veersysteem wordt dan namelijk gedomineerd door de veer.

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: do 25 jan 2018, 12:35
door sliceofhogan
Leuk filmpje - doet 't, lelijk of niet.....
https://youtu.be/PRoq7sjeIlU

Re: Nieuwe Peerless drivers zijn HUGE!

Geplaatst: do 25 jan 2018, 13:18
door Pjotr
Tom Magchielse schreef:
Walt schreef: "Met dezelfde 57mm lange spoel en een lullige 7mm dikke poolplaat was de theoretische xmax 25mm one way geweest. Denk er maar eens over na, zo gek is die dikkere poolplaat niet."
Inderdaad, met een poolplaat van 7 mm is alleen een strook van die breedte van de spreekspoel in staat energie uit te wisselen met het magneetveld. De rest van de spreekspoel zou er dan bijhangen als een serieweerstand, die alleen maar warm wordt en massa toevoegt, zonder iets aan het BL-produkt bij te dragen. Geen goed compromis.
groet,
Tom M.
Omgekeerd een luchtspleet van 57mm met een inductie van 1T en een spreekspoel van 7 mm is ook weer zoiets. Krijg je speakers kaliber MRI scanner. Maar wie weet is Peerless gek genoeg... :lol: