Pagina 1 van 1
Welke Class A, B, A/B, D is de sony ta-n80ES?
Geplaatst: ma 01 jan 2018, 18:18
door Samurai
Een vraagje tussen mijn zelfbouw droomspeaker onderzoeken door:
Is de Sony ta-n80ES een class A, class B, class AB of class D amplifier?
Enkele specs van The Vintage Knob:
Super Legato Linear, Pure complementary SEPP, STD power supply, Dual protection circuits, Triple p-p discrete output transistors
Dynamisch vermogen: 2x 200W bij 8 Ohm
Total Harmonic Distortion: 0,0018% (10Watts @ 8 Ohm)
Frequency response : 1Hz...200Khz (+0/-3dB)
Damping factor: 100 (8 Ohm / 1Khz)
Slew rate: 150V /µsec, 300V /µsec (inside)
Residual noise: less than 35µV
S/N ratio: 120dB (A weighted)
Vond deze link waarin het verschil tussen class A, AB en D wordt uitgelegd en vroeg mij aldus af welk "class" mijn versterker is.
https://youtu.be/rj6h4qYxkCc

Re: Welke Class A, B, A/B, D is de sony ta-n80ES?
Geplaatst: ma 01 jan 2018, 18:30
door dre
Ik denk AB.
Re: Welke Class A, B, A/B, D is de sony ta-n80ES?
Geplaatst: ma 01 jan 2018, 18:33
door ds23man
Inderdaad AB.
Re: Welke Class A, B, A/B, D is de sony ta-n80ES?
Geplaatst: ma 01 jan 2018, 18:47
door ray5150
Ik denk dat zo'n 80 % van de commercieel gebouwde (stereo) versterkers volgens de AB topologie opgebouwd is.
Lijkt me wel dat dat percentage de komende jaren wat lager word, ten faveure van de Klasse D versterkers.
Re: Welke Class A, B, A/B, D is de sony ta-n80ES?
Geplaatst: ma 01 jan 2018, 20:19
door markbakk
Sony was overigens al lang geleden bezig met PWM. Kijk maar eens naar de TA-N88B. Uit 1980...
Re: Welke Class A, B, A/B, D is de sony ta-n80ES?
Geplaatst: ma 01 jan 2018, 21:40
door Samurai
Dank allen voor jullie reacties. Klasse AB dus! Is AB een beetje de best of both worlds en wat jullie ook preferen?
Is het grootste probleem bij klasse A de opwarming/energieverbruik? in tijden van energiebesparing enzo kan ik me voorstellen dat we steeds meer de pure-class-A verlaten. Of zijn er nog andere nadelen behalve ed in-efficiency van class A?
Zelf ben ik iemand die ca 16 uur per dag op en af muziek luister, woonkamer/werkkamer. Is een pure-classe-A versterker daarmee een beetje onbruikbaar/af te raden als de versterker zo lang aan staat?
Klasse D schijnt teveel in te leveren in muziekkwaliteit. Ergens zag ik dat een klasse T soms een hoge harmonische vervorming heeft van 1% tot wel 10% bij vol vermogen. Klopt dat?
Re: Welke Class A, B, A/B, D is de sony ta-n80ES?
Geplaatst: ma 01 jan 2018, 21:49
door dre
Die klasse D verhalen zijn allang achterhaald.
De top versies van Klasse D klinken echt fantastisch.
Re: Welke Class A, B, A/B, D is de sony ta-n80ES?
Geplaatst: ma 01 jan 2018, 21:51
door ray5150
Ik heb wel eens geschreven dat een klasse A versterker vergelijkbaar is met een Amerikaanse muscle-car.
Groot, lomp, onrendabel, en zwaar. maar het geluid wat uit zo'n grote V8 komt is zooo lekker.

Re: Welke Class A, B, A/B, D is de sony ta-n80ES?
Geplaatst: ma 01 jan 2018, 22:00
door Pjotr
ray5150 schreef:..............maar het geluid wat uit zo'n grote V8 komt is zooo lekker.

Yup, laatst nog hierachter zo'n bakbeest van een Pontiac begin jaren '60.......

Re: Welke Class A, B, A/B, D is de sony ta-n80ES?
Geplaatst: ma 01 jan 2018, 22:48
door beijert
Aangezien er bij deze apparaten problemen voor komen met overmatige warmte denk ik dat je bij dagelijks gebruik gewoon naar klasse a zit te luisteren.
Re: Welke Class A, B, A/B, D is de sony ta-n80ES?
Geplaatst: ma 01 jan 2018, 23:10
door Pjotr
beijert schreef:Aangezien er bij deze apparaten problemen voor komen met overmatige warmte denk ik dat je bij dagelijks gebruik gewoon naar klasse a zit te luisteren.
Je bedoeldt naar standaard klasse-(A)B

Staat ingesteld op een ruststroom van 135 mA, wat neerkomt op effectief klasse-B.