Op de site van http://shop.speakerenco.nl/xls-10-woofer-1 staat 4 ohm en verder bij de specs: Nominal Impedance Zn 8 ohm.
peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
Moderator: Beheerdersteam
peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
Ik heb een peerless xls10 overgenomen van iemand en volgens mij is die 8 ohm maar ik ben in de war. Bestaat er ook een 4 ohm uitvoering?
Op de site van http://shop.speakerenco.nl/xls-10-woofer-1 staat 4 ohm en verder bij de specs: Nominal Impedance Zn 8 ohm.
Op de site van http://shop.speakerenco.nl/xls-10-woofer-1 staat 4 ohm en verder bij de specs: Nominal Impedance Zn 8 ohm.
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
ik denk dat ik deze heb: [urlhttp://www.phys.tue.nl/EPG/veldhuizen/Peerless830452.htm][/url]
echt 8 ohm staat daar bij de nominale impedantie.
en 89,7 liter bij VAS en ik zie allemaal ontwerpen met 31 liter! en dat was ik ook van plan!
er zijn dus twee versies of een verschil in oudere en nieuwere versies?
echt 8 ohm staat daar bij de nominale impedantie.
en 89,7 liter bij VAS en ik zie allemaal ontwerpen met 31 liter! en dat was ik ook van plan!
er zijn dus twee versies of een verschil in oudere en nieuwere versies?
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
Er zijn idd meedere versies van de xls10: zie ook dit draadje: viewtopic.php?f=3&t=25268.
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
dank voor de bevestiging.Ouwebok schreef:Er zijn idd meedere versies van de xls10: zie ook dit draadje: viewtopic.php?f=3&t=25268.
Ik zit nu vooral met de vraag of deze inderdaad in 31 liter kan zoals ik vaak tegenkom of zelfs in 18 liter zonder PR.
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
dank voor de bevestiging.snoef3 schreef:Ouwebok schreef:Er zijn idd meedere versies van de xls10: zie ook dit draadje: viewtopic.php?f=3&t=25268.
Ik zit nu vooral met de vraag of deze inderdaad in 31 liter kan zoals ik vaak tegenkom of zelfs in 18 liter zonder PR.
edit: ik lees ook dat voor muziekweergave die PR beter achterwege kan blijven maar dan heb ik nog steeds de vraag hoeveel liter de kast moet zijn voor deze uitvoering .
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
Als je de good ol' XLS10 hebt met lage Qts dan kun je niet zonder PR.... Er zijn veel topics hier op het forum over deze unit; gebruik de zoekfunctie....het hangt er van af welke versie je hebt..
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
Dit staat er op de driver: 269 SWR 51 147 NX ALP 4L 8/5 ohm cat.no.: 830452 QC: 010108
en dan kom ik uit op deze dacht ik: http://www.phys.tue.nl/EPG/veldhuizen/P ... 830452.htm
als ik in de zoekfunctie xls 10 type en er zijn dus meerdere uitvoeringen van....
en dan kom ik uit op deze dacht ik: http://www.phys.tue.nl/EPG/veldhuizen/P ... 830452.htm
als ik in de zoekfunctie xls 10 type en er zijn dus meerdere uitvoeringen van....
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
ik kom er toch niet uit: hier is ook een 830452 maar met andere parameters: http://loudmagnet.com/html/pdf/XLS-P830 ... %201_1.pdf
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
edit: 4 ohm +/- 0,1snoef3 schreef:weerstand van de spoel meten?
is dit een parameter die ik ergens tegenkom: dc resistance? maar wat zegt dat?
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
Ik heb flink gezocht en er zijn inderdaad 2 types. allebei xls 10 met nummer 830452 Maar met andere t/s parameters.
Probleem is nu dat er veel zelfbouwverslagen en tekeningen circuleren maar niet altijd is duidelijk welke van die twee gebruikt wordt en volgens mij zijn ze niet zomaar uitwisselbaar. Vanwege impedantie maar ook volume van de kast en tuning. Ik heb er niet veel verstand van maar ik begrijp dat Fs belangrijk is en dat verschilt best wel. Bekijk de links in paar posts hierboven voor de verschillen.
Probleem is nu dat er veel zelfbouwverslagen en tekeningen circuleren maar niet altijd is duidelijk welke van die twee gebruikt wordt en volgens mij zijn ze niet zomaar uitwisselbaar. Vanwege impedantie maar ook volume van de kast en tuning. Ik heb er niet veel verstand van maar ik begrijp dat Fs belangrijk is en dat verschilt best wel. Bekijk de links in paar posts hierboven voor de verschillen.
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
Ik heb er 2, en eerlijk gezegd zou ik ook niet weten welke versie het exact is.
Ik heb ze ieder in 22 liter gesloten. Ik weet wel, dat ik er een behoorlijke boost
in moet gooien, om er ook maar een beetje laag van betekenis uit te krijgen.
Dit kan natuurlijk ook aan mijn kamer liggen.
Ik heb ze ieder in 22 liter gesloten. Ik weet wel, dat ik er een behoorlijke boost
in moet gooien, om er ook maar een beetje laag van betekenis uit te krijgen.
Dit kan natuurlijk ook aan mijn kamer liggen.
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
Als je de oudere versie hebt (met lage Qts) dan heb je zowiezo een PR nodig.
Zie ook mijn eerdere post met de application-notes (eerder hierboven heb ik een link geplaatst naar dat draadje).
Nieuwere aluminium-cone versies hebben een hogere Q en kunnen in een gesloten kast.
Ik zou contact opnemen met een van de gerenommeerde luidspreker-zelfbouwwinkels en overleggen..
Zie ook mijn eerdere post met de application-notes (eerder hierboven heb ik een link geplaatst naar dat draadje).
Nieuwere aluminium-cone versies hebben een hogere Q en kunnen in een gesloten kast.
Ik zou contact opnemen met een van de gerenommeerde luidspreker-zelfbouwwinkels en overleggen..
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
ALS... hoe kom ik daar achter. Ik heb de gegevens die op de driver staan hierboven ergens gepost. Het lijkt een spraakverwarring. eerder werd naar een ander draadje verwezen maar daar ging het om de vraag of het xls10 of een xxls10 was. Het gaat hier om een xls10 maar die is er in twee versies. Mogelijk zelfs meerdere versies: Op pdf van specs staat een datum genoemd en als je verschillende data bekijkt zijn de specs van de 4 ohm uitvoering zelfs afwijkend onder een andere datum. Ik vind het slordig van Peerless. waarom niet een 1.0 versie of 2.0 en dan 2.1 enzo. Ik heb een mail naar tymphany gestuurd met daarin de gegevens die op mijn driver staan. Met de vraag naar de inhoud/volume van de kist met een 400gr PR.Ouwebok schreef:Als je de oudere versie hebt (met lage Qts) dan heb je zowiezo een PR nodig.
Zie ook mijn eerdere post met de application-notes (eerder hierboven heb ik een link geplaatst naar dat draadje).
Nieuwere aluminium-cone versies hebben een hogere Q en kunnen in een gesloten kast.
Ik zou contact opnemen met een van de gerenommeerde luidspreker-zelfbouwwinkels en overleggen..
Je kan dus niet een xls10 overnemen en de eerste de beste specs die je vindt gebruiken.
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
de 'apllication notes' die volgens mij bij de 8 ohm uitvoering hoort beschrijft een 20 liter kast met een 600gr passieve radiator.
Ik lees in de diy versies vooral 30 liter en een 400gr PR.
is volume en gewicht van de PR op een bepaalde manier aan elkaar gekoppeld?
Ik lees in de diy versies vooral 30 liter en een 400gr PR.
is volume en gewicht van de PR op een bepaalde manier aan elkaar gekoppeld?
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
Enige relativering is op zijn plaats. Fs 19Hz of 22 Hz maakt bar weinig uit, als de Vas zich tegelijk verhoudt als 89L staat tot 66L.
In een gegeven kast van b.v. 30 liter krijg je vrijwel dezelfde karakteristiek. En een Qts van 0.17 voor de laagst-resonerende, of 0.22 voor de hogere (22Hz) versie komt na plaatsing in een relatief kleine kast van 30 L ook vrijwel op hetzelfde neer.
Extreem soepele ophangingen leiden tot een lage Fs en een hoge Vas, maar tegelijk ook tot problemen bij het transport, en stabiliteitsproblemen (uitzakken).
In een kleine kast is de compliantie van de kast dominant, zodat je vrijwel gelijke resultaten krijgt zoalng de bewegende massa maar gelijk is. In dit geval is dat zo, beide 135 gram. De keuze van Peerless is dus volstrekt logisch, en voor vrijwel alle toepassingen volkomen gelijkwaardig.
Speaker parameters worden tegenwoordig met twee cijfers achter de komma gegeven, terwijl ze in de praktijk een tolerantie van 10% of meer hebben, en vaak ook nog afhankelijk zijn van de temperatuur en soms de luchtvochtigheid..
Enige relativering is dus wel op zijn plaats.
vr groet,
Tom
In een gegeven kast van b.v. 30 liter krijg je vrijwel dezelfde karakteristiek. En een Qts van 0.17 voor de laagst-resonerende, of 0.22 voor de hogere (22Hz) versie komt na plaatsing in een relatief kleine kast van 30 L ook vrijwel op hetzelfde neer.
Extreem soepele ophangingen leiden tot een lage Fs en een hoge Vas, maar tegelijk ook tot problemen bij het transport, en stabiliteitsproblemen (uitzakken).
In een kleine kast is de compliantie van de kast dominant, zodat je vrijwel gelijke resultaten krijgt zoalng de bewegende massa maar gelijk is. In dit geval is dat zo, beide 135 gram. De keuze van Peerless is dus volstrekt logisch, en voor vrijwel alle toepassingen volkomen gelijkwaardig.
Speaker parameters worden tegenwoordig met twee cijfers achter de komma gegeven, terwijl ze in de praktijk een tolerantie van 10% of meer hebben, en vaak ook nog afhankelijk zijn van de temperatuur en soms de luchtvochtigheid..
Enige relativering is dus wel op zijn plaats.
vr groet,
Tom
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
dank voor de relativering.
Dus ik hoef me niet druk te maken of ik de 4 of 8 ohm versie heb.
Blijft dat peerless in de application notes 20 liter beschrijft met 600gram PR.
in de diy beschrijvingen op internet kom ik alleen maar 30 liter tegen.
Ik heb een 400gram PR.
dus de enige vraag die ik nu nog heb is: maak ik een 20 liter kast met een verzwaarde PR of een 30 liter kast met de 400gram PR.
Dus ik hoef me niet druk te maken of ik de 4 of 8 ohm versie heb.
Blijft dat peerless in de application notes 20 liter beschrijft met 600gram PR.
in de diy beschrijvingen op internet kom ik alleen maar 30 liter tegen.
Ik heb een 400gram PR.
dus de enige vraag die ik nu nog heb is: maak ik een 20 liter kast met een verzwaarde PR of een 30 liter kast met de 400gram PR.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
Om de karakteristiek te berekenen heb je meer gegevens nodig van de PR. Wat is de diameter, de compliantie (of de vrije-lucht resonantie, bij voorkeur ook de mechanische verliesweerstand?
Met deze gegevens kun je de responsie van de kast simuleren. Heel moeilijk is dat niet, al geven de verschillende manieren van berekenen (Small , Nomura & Kitamura) enigszins verschillende resultaten.
vr groet,
Tom
Met deze gegevens kun je de responsie van de kast simuleren. Heel moeilijk is dat niet, al geven de verschillende manieren van berekenen (Small , Nomura & Kitamura) enigszins verschillende resultaten.
vr groet,
Tom
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
tjee, beste Tom Magchielse dat klinkt weer erg moeilijk. Dat snap ik niet allemaal.
Weet je, er zijn van deze driver veel bouwtekeningen en voorbeelden. Daarom dacht ik als leek zelf wel een subwoofer te kunnen bouwen door er een na te maken. Ik kwam er echter achter dat er een 4 en 8 ohm variant is maar dat probleem is denk ik wel opgelost. En vervolgens kwam ik erachter dat Peerless zelf een 20 liter kast aanbeveelt maar met een zwaardere PR. En de vele voorbeelden op het www gaan meestal uit van 31 liter en een lichtere PR.
Ik ga maar van deze uit: http://vikash.info/audio/xls10/. Die gebruikt zelfde driver en PR als ik heb liggen. Ik maak de kast anders maar ga wel uit van hetzelfde volume.
Weet je, er zijn van deze driver veel bouwtekeningen en voorbeelden. Daarom dacht ik als leek zelf wel een subwoofer te kunnen bouwen door er een na te maken. Ik kwam er echter achter dat er een 4 en 8 ohm variant is maar dat probleem is denk ik wel opgelost. En vervolgens kwam ik erachter dat Peerless zelf een 20 liter kast aanbeveelt maar met een zwaardere PR. En de vele voorbeelden op het www gaan meestal uit van 31 liter en een lichtere PR.
Ik ga maar van deze uit: http://vikash.info/audio/xls10/. Die gebruikt zelfde driver en PR als ik heb liggen. Ik maak de kast anders maar ga wel uit van hetzelfde volume.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
Als je het heft in eigen hand wil houden, kun je een ABR zelf simuleren b.v. met Akabak.
Dat kun je gratis downloaden via randteam.de.
Je opent een nieuw project, en voert de bijgaande tekst in.
Het is een eenvoudig tekst document, waar je de parameters van de driver en de PR duidelijk herkent.
Je kunt nu de gegevens zelf aanpassen naar behoefte. Het commando SPL geeft je dan de karakteristiek, met Xm zie je de uitwijking. Je moet wel even aangeven waarvan je de SPL en Xm wil zien..
Akabak werkt met scripts, wat iets meer aandacht vraagt dan een eenvoudige invuloefening zoals bij andere programma's, maar is daardoor ook veel flexibeler. Voortaan kun je alles zelf!
succes,
Tom
Dat kun je gratis downloaden via randteam.de.
Je opent een nieuw project, en voert de bijgaande tekst in.
Het is een eenvoudig tekst document, waar je de parameters van de driver en de PR duidelijk herkent.
Je kunt nu de gegevens zelf aanpassen naar behoefte. Het commando SPL geeft je dan de karakteristiek, met Xm zie je de uitwijking. Je moet wel even aangeven waarvan je de SPL en Xm wil zien..
Akabak werkt met scripts, wat iets meer aandacht vraagt dan een eenvoudige invuloefening zoals bij andere programma's, maar is daardoor ook veel flexibeler. Voortaan kun je alles zelf!
succes,
Tom
- Bijlagen
-
- PeerlABR.txt
- (539 Bytes) 50 keer gedownload
Re: peerless xls 10 in 4 of 8 ohm uitvoering
@ tom Magchielse. programma werkt niet op 64bit laptop alleen op een 16 bit. Hoe oud is dit?
