6072 + UcD180 Hybride

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mischa72
Contacteer:

6072 + UcD180 Hybride

Bericht door mischa72 »

Beste mensen,

De afgelopen tijd merk ik dat ik weer steeds vaker over dit mooie forum aan het zwerven ben, meestal als lezer, zelden als poster. Toch, als ik naar de berg onderdelen kijk die ik nog heb liggen denk ik: Daar moet ik toch eigenlijk iets mee doen. Het volgende idee is daarmee geboren:

Waarom geen hybride versterker met een 6072 buizen voortrap en een UcD180 powerstage. Als ik ga lezen op de Hypex pagina, kom ik onder andere deze waarschuwing tegen:

7 Q: Do UcD amplifiers work well with tube preamps?
A: Fundamentally there is no problem of course. However, most tube preamplifiers are designed alongside tube power amplifiers which are always AC coupled. As a result, many tube preamplifiers lack precautions against turn-on/turnoff transients. Some are liable to produce the full anode voltage at their outputs during turn-on and turn-off. We find that a large proportion of repairs are due to tube preamplifiers discharging their output caps into the UcD’s input circuit. Note that most solid state amps dislike such treatment, not just UcD.

Er zijn vast mensen die dit vaker gedaan hebben. Hoe hebben jullie dit opgelost en zijn er meer zaken waar ik rekening mee moet houden?

Hoe ik de kanaalkeuze ga oplossen en hoe het er voor de rest uit moet gaan zien weet ik nog niet. Wat dat betreft gaat het hier voornamelijk nog om een "mindfart". :D Dit zal ook geen snel lopend project worden (zoals wel meer van mijn projecten die vrijwel allemaal in een open einde eindigen. Mijn excuses hiervoor, prioriteiten, prioriteiten. Voor de kanaalkeuze zou dit wel een erg mooie oplossing zijn, al zijn er natuurlijk nog heel wat alternatieven.

Het idee is dus om de eindtrap van mijn Nikko Alpha II te gebruiken voor deze amp en de NAII om te bouwen naar 100% dubbel mono.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op di 14 nov 2017, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Re: 6072 + UcD180 Hybride

Bericht door hannesie »

g-amp0.JPG
Guido Tent had toch een constructie/opzet met buizen als voortrap?

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... Ee-j0DsSmD
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dank je Hans, die ga ik eens even printen en bekijken hoe Guido dit opgelost heeft. Uiteraard kunnen we altijd kijken naar een condensator in het signaal of er een trafootje tussen zetten, maar minder is meer (zegt men). Ik hoop alleen dat het niet om meer problemen gaat :lol:

Gr. Mischa
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

hannesie schreef:
Guido Tent had toch een constructie/opzet met buizen als voortrap?
Bijna 4MB open deuren intrappen en geen schema :shock: :( :x
Dat relais doet een soort anti-plop vermoeden, beschermt dan ook de ingang van de versterker.
Totdat die 's een keer niet op tijd is 8-[
Anne
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ah!buis schreef:
Totdat die 's een keer niet op tijd is 8-[
Anne
Dan toch maar ontkoppelen? :sure:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

mischa72 schreef:
Dan toch maar ontkoppelen? :sure:
Daar zit net 't probleem.Gaat met een condensator en die moet geladen/ontladen worden.Dat drijgt door de ingang van de versterker te gebeuren en gaat vaak gepaart met een hoge spanning.Veel versterkers met halfgeleiders kunnen daar niet tegen.Moet rekening mee worden gehouden.
Leuk buisje trouwens die 6072 :D Is hetzelde als een 12AY7 maar met iets meer gloeistroom, vermoedelijk een voorganger.
Anne
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, anders nog tips? Als ik me niet vergis ontstaat het probleem vanwege het proberen tegen te houden van de DC-component vanuit de buizentrap, toch? Hiervoor gebruik je een condensator, die zich moet laden. Dit laden gebeurd via de ingangstrap van de UcD. Ik zou er dus voor moeten zorgen dat eerst op creatieve wijze de koppel-C geladen wordt en vervolgens dmv een relais voor- en eindtrap met elkaar koppelen?

Gr. Mischa
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat tegenhouden van een hoge inschakelpiek wordt meestal gedaan met een relais die de uitgang in het begin even kortgesloten houdt.
Liefst ook bij uitschakelen, is lastiger en niet altijd nodig.Omdat buizen nagloeien is de piek bij uitschakelen minder.
Anne
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zodat het opladen van de C's via het relais gaat en niet via de ingangstrap van de UcD. Begrijp ik het dan goed?

Gr. Mischa
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

mischa72 schreef:
Zodat het opladen van de C's via het relais gaat en niet via de ingangstrap van de UcD. Begrijp ik het dan goed?

Gr. Mischa
Ja hoor.Voor 't ontladen soms ook, hoewel dat vaak trager gaat en dan niet nodig.
Anne
Plaats reactie